Αλλαγή σελίδας (ΔΙΧΑΣΤΙΚΗΣ  ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ) τώρα συνέργειες για τους κρυμμένους θησαυρούς των χωριών;

Αλλαγή σελίδας (ΔΙΧΑΣΤΙΚΗΣ  ΝΟΟΤΡΟΠΙΑΣ) τώρα συνέργειες για τους κρυμμένους θησαυρούς των χωριών;

 

του συγγραφέα Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.

 

Σε τεκτονικές εποχές με αιματοβαμμένες επικαιρότητες σαν τις σημερινές, που κατ΄ ανάγκη πρέπει να τις ακολουθούμε, οι παραλληλισμοί με τις δικές μας πιο ήπιες αλλά ανατρεπτικές  σβουρίζουν του μυαλού τα προμελετημένα.  Και επί του προκειμένου η παγκόσμια απόκοσμη βουή έρχεται και έχει το αποκρουστικό όνομα “Ου-ΚΡΑΝΙ(α)ΟΥ ΤΟΠΟΣ”.

Αναπόφευκτες οι καλοπροαίρετες συγκρίσεις μήπως βγούνε “καλοφάγωτα” συμπεράσματα και τονώσουν και την δική μας ράτσα. Συνοπτικά στην Ουκρανία η ανθρωπιά, ο εθελοντισμός, ο πατριωτισμός, η ενότητα, κ.τ.λ. σε εθνικό και τοπικό επίπεδο φαίνεται ότι δεν έχουν πεθάνει, ζουν και βασιλεύουν και αποδίδουν τα μέγιστα.  Την περιρρέουσα ατμόσφαιρα απαισιοδοξίας ότι ο εγωτισμός και ο ολοκληρωτικός καταναλωτισμός μόνον υλικών αγαθών σαρώνει τους πάντας και τα πάντα, ευτυχώς  έρχεται μια Ουκρανία  και  μας  θυμίζει ότι τα ψυχικά αποθέματα του ανθρώπου μπορούν και συνυπάρχουν με όλα τα σύγχρονα εθιστικά τεχνολογικά, κ.τ.λ. αγαθά.

Όπως π.χ., μια χούφτα πανελλήνων, ως επί το πλείστον, χωρικών ανέτρεψαν το ΄21 ολόκληρη Οθωμανική Αυτοκρατορία ασιατικών ορδών και προκάλεσαν να φουντώσει ο Φιλελληνισμός.

Έτσι και τώρα οι δυτικοί βλέποντας να αναδύονται όλα αυτά τα ηρωικά αποθέματα κατωρθωμάτων στην πράξη ανταποκρίνονται με τεράστια κύματα γενναιοδωρίας και αλληλεγγύης προς την Ουκρανία..

Όπως έπραξαν το ίδιο όταν είδαμε-νε τις έμπρακτες αποκρούσεις των εθνοφρουρών μας στον Έβρο εναντίον των ομαδικών μεταναστευτικών ροών με τις τουρκικές καλύψεις-προτροπές.

Τα μοναδικά φαινόμενα ψυχής και καρδιάς στο θεάτρο του ρωσοουκρανικού πολέμου έρχονται να αναδείξουν- επιβεβαιώσουν, ακόμη περισσότερο αυτά ακριβώς που προοιονίζαμε.

Όπως, λοιπόν, οι ουκρανοί, κ.τ.λ. μπορούν σε δύσκολες καταστάσεις έτσι κι εμείς εδώ στα μικρά μας μέρη μπορούν να υποχωρήσουν οι μεγαλο- ή μικροεγωισμοί στον Δήμο, κ.τ.λ. για το καλό του τόπου μας.. Και προφητικά θα λέγαμε, σε σειρά πονημάτων μας, από τις 4 Δεκεμβρίου  του 2021, με: –“Την Σιωπή(λή Επανάσταση) των Αμνών (Χωριών)”.. Μέχρι και το τελευταίο: “Η Νέα Παγκόσμια Αταξία.. ΑΛΛΑ ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΡΠΑΘΟ;”–

Ασφαλώς, δεν θέλαμε με όλα αυτά περί επαναστάσεων και επαναστατών να γίνουμε τέτοιου είδους “ουκρανικών μάντεις κακών”..

Όμως, φαίνεται η Ευρώπη να χάνει τον πόλεμο εναντίον της Ρωσίας στις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων που έχουν εκτοξευθεί στα ύψη και κατά συνέπεια κλωνίζουν τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Εκτός από τα αξιέπαινα  παραδείγματα των ουκρανών προς μίμηση έχουμε καταγράψει, όπως:

Οι γείτονες κασιώτες ενωμένοι με πρωτοστάτες τους καρπάθιους ολυμπίτες τον πρώην δραστήριο έπαρχο Καρπάθου- Η.Ν. Κάσου, πανδωδεκανησιακό δημοσιογράφο, πρώην εκδότη κι εγώ συνεργαζόμενο αρθρογράφο της καρπαθιακής του εφημερίδας, σύμβουλο της Περιφέρειας,  κ. Γιάννη Μηνατσή,  και τον έγκριτο ιστοριογράφο κ. Γιώργο Τσαμπανάκη (Γ.Ν.Τ.) κατώρθωσαν να φέρουν εις πέρας την πλήρη αναγνώριση και καθιέρωση από όλες τις αρμόδιες Αρχές  με την πιο τιμητική ονοματοδοσία, ως “ΗΡΩΙΚΗ ΝΗΣΟΣ ΚΑΣΟΣ.”.

Πολλά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές,   και είμαστε πολύ υπερήφανοι γι΄ αυτό το αξιοζήλευτο έργο τους, προτάσσοντες ομόφωνα με τους κασιώτες το ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ, ως πανελλήνιας εμβέλειας εμβληματικό γεγονός.

Η Κάσος-Κάρπαθος, το πιο κατάλληλο δίδαγμα ενοποιημένων δυνάμεων προς μίμηση, παρόλο που κατατάσσεται σε μία  από τις μικρότερες συστάδες νησιών της ελληνικής επικράτειας με τις ενιαίες, τις επίμονες προσπάθειες του συνόλου, των απανταχού καρπαθίων-κασιωτών πέτυχαν   για πρώτη φορά στα τοπικά χρονικά, το ακατόρθωτο.

Ο Δήμαρχος Κάσου κ. Μιχάλης Ερωτόκριτος αναγνωρίζοντας την μεγάλη συμβολή του ενός(προς το παρόν) του Γ. Ν. Τ επιβράβευσε με την τιμητική θέση ως  Μέλος της Επιτροπής Πολιτιστικής Διαχείρισης-Προβολής και Επικοινωνίας του Δήμου Η.Ν. Κάσου και ως εκπρόσωπος των Ιστορικών Επαρχιών(η Κάρπαθος πολυ-κομμα-τιασμένη είναι εκτός του κόσμου τούτου, δεν έχει ιστορία..).   Μπορείς να κακίσεις τους εξέχοντες φίλους μου καρπάθιους Γιάννη και Γιώργο, που στην Κάσο βρήκανε πρόσφορο ενιαίο έδαφος και κατώρθωσαν να πραγματοποιήσουν το θαύμα της ΗΡΩΙΚΗΣ ΝΗΣΟΥ ΚΑΣΟΥ; Για την Κάρπαθο, τότε, θα σήκωσαν τα χέρια ψηλά, πιστεύω, λόγω αδυναμίας συνεννόησης..

Εμείς, βέβαια, θα θέλαμε παράλληλα οι αξιοσημείωτες πατριωτικές τους πρωτοβουλίες για την Κάσο να συμπεριλάβουν, έστω και τώρα, αναδεικνύοντας το εμβληματικό γεγονός, ονοματοδοσίας (BRAND NAME) του νησιού και του κάθε χωριού της Καρπάθου, μαζί με τους φορείς και τον λαό τους, από τις νέες τους θέσεις.  Οι εβδομαδιαίοι Εορτασμοί θα ήταν καλό να τελούνται σε συνδυασμό με κάποια σημαντική γιορτή, εάν είναι δυνατόν σε κάθε Κεντρική Εορτή του κάθε χωριού, πανηγυρικά, απ΄ όλους τους καρπάθιους, κ.τ.λ.. κάθε καλοκαίρι, που έρχονται οι ξενιτεμένοι συντοπίτες μας με τα παιδιά τους να αναβαπτίζονται στα νάματα της τοπικής τους και της παγκαρπαθιακής τους κληρονομιάς. Η ομού ανάδειξη και η προβολή των δώδεκα ή έστω εικοσιτεσσάρων κορυφαίων γεγονότων, μνημείων, ή ακόμα και προσώπου, ημερομηνιών, σε παγκαρπαθιακή, πανδωδεκανησιακή, πανελλήνια και διεθνή(τουριστική) κλίμακα, υπό την Αιγίδα του Επαρχείου-Δήμου και όλων των συλλόγων της Καρπάθου-Η.Ν. Κάσου, κρίνεται εκ των ων ουκ άνευ. Ασφαλώς, όχι πάντα με κριτήρια πολεμικά, επαναστατικά.. καθόσον, κατ΄ εμένα άλλες οι εποχές των ηρώων επαναστατών στις μάχες των πολέμων, άλλες, ίσως, οι αρχαίες, άλλες, ίσως, οι τωρινές μάχες, μοναδικών γεγονότων, έργων, πατριωτικές (εθνικές- τοπικές), κοινωνικές, επιστημονικές, θρησκευτικές, κ.τ.λ. Σε ένα συνοπτικό επίλογο, λοιπόν, στο προηγούμενο καταθέσαμε εκ του προχείρου κάποια δικά μας οράματα: “Όπως, π.χ. όλες οι καρπαθιακές δυνάμεις ενωμένες να αναδείξουν την  Όλυμπο, αυτό που πράγματι είναι, αυτό που πράγματι της αξίζει.. σαν παγκαρπαθιακή, πανδωδεκανησιακή, και εάν είναι δυνατόν και ως “Εορτή Πανελλήνιας (Εμβέλειας) Πρωτεύουσας Του Ζώντος  Λαογραφικού Πολιτισμού”, (π.χ. πανελλήνια προβολή εβδομαδιαίας εορτής στο άνοιγμα της τουριστικής σαιζόν, Ημέρες μετά το αξιοθαύμαστο ολυμπίτικο Πάσχα), κ.τ.λ. Βέβαια, υποδείξεις δεν κάνουμε σε κανένα, ούτε μονοπωλούμε σκέψεις.. απλά, ενωτικές παγκαρπαθιακές ιδέες, παραδείγματα παραθέτουμε, ελπίζοντας η σημερινή μαύρη (διασπαστική) βίβλος να γυρίσει άσπρη σελίδα.

Ασφαλώς, η ομόθυμη συνδρομή, κυρίως ηθική αλλά και υλική, κ.τ.λ. των πανάξιων τέκνων κρίνεται  άκρως απαραίτητη στην καθιέρωση των υψηλών στόχων του κάθε χωριού και μετά παγκαρπαθιακά για να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων.

Είναι καιρός σαν Κάρπαθος, σαν καρπάθιοι και σαν χωριά να κυτάμε ψηλά, με ακμαία πίστη στις απεριόριστες δυνατότητές μας να ανεβούμε μονοιασμένοι τα επίπεδα της αδελφής νήσου Κάσου με εμβληματικές ονοματοδοσίες και στο νησί μας την Κάρπαθο και σε κάθε χωριό.

Όχι, βέβαια, αιθεροβάμωνες, όπως προαναναφέραμε, αλλά και με τις πλουσιοπάροχες εφεδρείες-μαγιές των προγόνων μας αλλά και με τον δυναμισμό των νεοκαρπαθίων σε όλα τα επίπεδα  ενωμένα να προβληθούν του κάθε χωριού οι απεριόριστες υπεραξίες, που δυστυχώς,  μέχρι τώρα διχασμένοι, παραμένουν εν υπνώσει, όλοι και όλα μοναχικά, αδύναμα.

Το προηγούμενο άρθρο κατέληξε στην μέση μόνον σαν ένας ενδεικτικός επίλογος παράθεσης ελαχίστων επισήμων στοιχείων, γεγονότων, ομιλιών,  βιβλιογραφίας, κ.τ.λ., από τα μύρια όσα, που έχουν ήδη επισημοποιήσει και καθιερώσει παντοιωντρόπως και την ημερομηνία της 5ης Οκτωβρίου, 1944 και ως κοιτίδα-Αγία Λαύρα της Παγκαρπαθιακής Επανάστασης τον Ιερό Βράχο της Παναγίας των Μενετών. Άλλο τόσο, οι χίλιοι πεντακόσιοι χωριανοί των  Μενετών, τότε, φιλοξένησαν συμπατριωτικά,  με όλες τους τις δυνάμεις, στον Αφιάρτη περί τους έξι χιλιάδες κύματα προσφύγων από όλα τα Δωδεκάνησα, όπως και τους εργατοϋπαλλήλους των γερμανοϊταλών απ΄ όλα τα χωριά που κατοικοέδρευαν στην περιοχή..

Δεν υποκύψαμε σε έξι αιώνες σκληροτράχηλους κατακτητές, πειρατές, κ.ά. και χωρίς “Συμμαχίες” από πουθενά, τύπου Ναυμαχίες Ναυαρίνου από ρωσοαγγλογάλλους.. Δηλ. οι καρπάθιοι σηκώσανε μόνοι τους, ΠΡΩΤΟΙ ΑΠΟ ΌΛΟΥΣ ΤΗΝ ΣΗΜΑΙΑ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ την 5η Οκτωβρίου, 1944, στις Μενεταίς, επονομαζόμενη “ΣΟΥΛΙ”..

Εμείς  αναφερόμαστε πολύ συχνά για όλα τα χωριά αλλά στο χωριό που έχουμε γαλουχηθεί από μικροί και που κατά συνέπεια γνωρίζουμε και περισσότερα μπορεί να πλατιάζουμε, όπως εξάλου όλοι μας, αλλά προσπαθούμε να είμαστε αντικειμενικοί.

Η ιστορική σημαία στο κέντρο του καθολικού της εκκλησίας των Μενετών

Οι επαναστατικές ομάδες μενεδιατών μετέφεραν το Απελευθερωτικό Μήνυμα στην Αρκάσα, στο Απέρι, στην Όλυμπο, παντού σε όλα τα χωριά.. Δεν έπεται σε καμία περίπτωση ότι κάθε χωριό, δεν είχε κατά καιρούς τους δικούς τους ήρωες,  δεν υποτιμούμε καθόλου τις πατριωτικές συμμετοχές τόσο στην Καρπαθιακή Επανάσταση του ΄44, όσο και στην Εθνική του ΄21..

Αφού είμαστε της ίδιας φάρας,  ήδια διάλεκτο, βαθιές ρίζες, ίδια ήθη, έθιμα, νοοτροπίες, γλέντια, γαστρονομίες, κ.τ.λ.,  πιστεύω στις ίδιες συνθήκες, ανεξαιρέτως όλοι οι καρπάθιοι θα έπρατταν τα ίδια ηρωικά κατορθώματα.

Πάντως, οι ολόσωμες επαναστάσεις χωριών, όπως των Μενετών, που άλλοτε μπορούν να φέρουν καθολικό επαναστατικό έρρισμα-νίκη σε ολόκληρο το νησί με την κατά αρχή ξαφνική αιχμαλωσία 300 αρματοδεμένων, σαν αστακοί ιταλών(ο ένας ο οποιοσδήποτε υπερήρωας δεν θα μπορούσε να τους αιχμαλωτίσει, εκτός της αρχαίας μυθολογίας)..

Και άλλοτε, ενός ολόκληρου νησιού, όπως της Κάσου, που όμως εκεί πνίγηκε στο αίμα.. Άρα, πιστεύω σε όσους επιμένουν να προτάσσουνν συνέχεια  άτομα- ήρωες, που κανένας δεν τους αμφιβάλλει, να τους δίδεται προτεραιότητα σε ονοματοδοσίες, προτομές, μνημεία, ( πιστεύω μόνον στα χωριά τους), κ.τ.λ. αλλά να υπερβάλλουν με ονοματοδοσίες σε παγκαρπαθιακές δομές πέρα και πάνω της γενικής λαϊκής συμμετοχής του συνολικού ξεσηκωμού των ηρώων ενός χωριού απλά τους αδικούνε, είναι παράλογο..

Καθόσον, χωρίς ομόθυμη γενική λαϊκή συμμετοχή, επανάσταση, νικηφόρο αποτέλεσμα και τελικά ελευθερία δεν γίνεται, γίνεται; Βέβαια, συνυπάρχει, τελευταία, και ο άκρατος ατομικισμός, που θεωρώ, οδηγεί και στις δημοτικές μας ακρότητες, με τα γνωστά αδιέξοδα αποτελέσματα, όπως θα έχουν και οι μονομερείς προβολές ηρώων..

Τώρα, λοιπόν,  αντί να συνωστίζονται και να διαγκωνίζονται μερικά χωριά γύρω από τον Εορτασμό της 5ης Οκτωβρίου που ήδη έχει αναγνωριστεί οριστικά και αμετάκλητα στις Μενεταίς, κάθε χωριό θα πρέπει να προσθέσει τις δικές του, διαφορετικές, εβδομαδιαίες εορταστικές εκδηλώσεις πάνω στον μοναδικό παγκαρπαθιακό καμβά.. απλά χρειάζεται δύναμη ψυχής και συνδιαλλαγής για το τεράστιο ΟΜΑΔΙΚΟ δέον γενέσθαι..

‘Οπως  γι΄ αυτό ακριβώς το “κρυμμένο παμμέγιστο παγκαρπαθιακό γεγονός”: Ο Γερμανός στρατηγός Ότο Γουάκνερ υπέγραψε την παράδοση των 12νήσων στους συμμάχους την 8η Μαϊου 1945 στην Σύμη..

Δηλαδή,  ΟΚΤΩ ΠΟΛΥ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ ΤΗΣ 5ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 1944.

Μα είναι δυνατόν οι καρπάθιοι να σηκώσουν ΠΡΩΤΟΙ ΤΟ ΛΑΒΑΡΟ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΣΤΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ..

Να είναι ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΕΣ ΣΤΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ και να περνάει απαρατήρητο ακόμα και από μερικά χωριά της Καρπάθου και από τις επίσημες αρχές των Δωδεκανήσων, κ.τ.λ.; Βέβαια, θα διερωτηθεί ο οποιοσδήποτε γιατί θα πρέπει να περιμένουμε από τις δωδεκανησιακές ή κεντρικές αρχές την αναγνώριση των παγκαρπαθιακών ή τοπικών ζητημάτων προτεραιότητας, όταν τα δώδεκα χωριά της Καρπάθου ή δεν του τα αναγνωρίζει το ένα του άλλου ή καθένα τραβάει τον δικό του δρόμο;

Όπως για την Όλυμπο, έτσι και για τις Μενεταίς, έτσι για το Απέρι, που αναφέρουμε κατ΄ αρχάς σαν ενδεικτικά παραδείγματα και για όλα τα υπόλοιπα χωριά. Όπως, π.χ. παράλληλη πρόταση της ίδιας αντίληψης έχει τεθεί  προς όλους τους συλλόγους του Απερίου από τον Γ.Ν.Τ.:

Ο Χατζηλίας Γ. Οικονόμου από το Απέρι, αγωνιστής της Επανάστασης του 1821, καραβοκύρης και πολιτικός, μέλος της Φιλικής Εταιρείας, Πληρεξούσιος Παραστάτης Καρπάθου και Νήσων στις Εθνοσυνελεύσεις του Άστρους το 1823 και του Άργους το 1829.

Εξόπλισε το δικό του πλοίο και ήταν πρωτεργάτης της Επανάστασης του 1821 στην Κάρπαθο..  Ως εκ τούτου ο Γ.Ν.Τ.  προτείνει: “Να καθιερωθεί ο ετήσιος εορτασμός της κήρυξης της Επανάστασης του 1821 στην Κάρπαθο την 25η Απριλίου εκάστου έτους, Ως ΗΜΕΡΑ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΑΠΕΡΙ και θα αναδείκνυε την άγνωστη ως τώρα ΣΥΜΒΟΛΗ  ΤΗΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΤΗΣ ΠΑΛΙΓΓΕΝΕΣΙΑΣ, ΑΦΕΤΕΡΟΥ ΘΑ ΒΟΗΘΟΎΣΕ ΣΤΗΝ ΑΠΑΜΒΛΥΝΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕΝΗΣ ΠΟΛΩΣΗΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΓΕΓΟΝΌΤΑ ΤΗΣ 5ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 1944”..

Αποσπάσματα απο τα έργα του Νικ. Γ. Μαυρή αναφέρονται στο “Ιστορικό Αρχείο Κάσου”. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα, όταν πανεπιστημιακός καθηγηγητής ο Μαν. Μελάς και ο δικηγόρος και καθηγητής ιστοριογράφος Ντίνος Μελάς και οι δύο από τις Μενεταίς ασχολήθηκαν επιμελώς για τέτοια σημαντικά ιστορικά γεγονότα της Καρπάθου, αδιακρίτως.. όπως π.χ. προβάλλοντες αγωνιστές-ήρωες του ΄21, όπως ο χατζηλίας Γ. Οικονόμου  του Απερίου, με την μονογραφία του πρώτου “η Κάρπαθος στην Επανάσταση του 1821”. Τέτοιες  ενωτικές προσπάθειες θα πρέπει να συνεκτιμώνται για να καταλαγιάζουν τα διχαστικά πνεύματα των καιρών μας, των ελαχίστων ακραίων.

Από όλα αυτά συνάγεται αβιάστως ότι μέγας συντελεστής της Επανάστασης του 1821 στην Κάρπαθο υπήρξε ο ήρωας του Απερίου  Χατζηλίας Οικονόμου και  επικροτούμε τις πρωτοβουλίες του Γ.Ν.Τ., ο οποίος καλεί: “τους απανταχού απερίτες εκτός από τις 15.000 ευρώ να συμβάλουν για την προτομή του μεγάλου τους ήρωα και για τους ξεχωριστούς  ομόθυμους παγκαρπαθιακούς Εορτασμούς του”.. Βέβαια, σύμφωνα με την Βικιπαιδεια: “Στις 4 Μαϊου του 1821 υψώθηκε στις Μενεταίς το Λάβαρο της Επανάστασης έναντι του Τουρκικού Ζυγού.. τρομοκράτησαν τους τούρκους και τους ανάγκασαν να διαφύγουν στην Ρόδο”, που όλως περιέργως δεν αναφέρει ο Γ.Ν.Τ. Παρ΄όλα αυτά, κατά την γνώμη μου, δεν γίνεται σε καμία περίπτωση να απαξιώνουν οι Μενεταίς τους Εορτασμούς, π.χ. του ΄21 στο Απέρι, μα ούτε το Απέρι να απαξιώνει  τους Εορτασμούς του ΄44 στις Μενεταίς, συνεορτάζοντες μαζί και με τα υπόλοιπα χωριά, και ούτω  καθεξής..

Είναι καιρός, λοιπόν, να κάνουν όλοι την επανάσταση  ενάντια της εγωπάθειας, του τυφλού πατριωτισμού των ελαχίστων.. Η δε Αρκεσία, το Ποτίδαιον, η Βόρεια Κάρπαθος, “Τετράπολις”, η Θαέθω(Όθος) οι αρχαίοι μας τόποι, αλλά και η Βωλάδα, το Όθος, η Πυλές, το Μεσοχώρι, τα Σπόα, το Διαφάνι έχουν πολλά να πούνε, καθένα ξεχωριστά.. έχουν γράψει ανεξίτηλη ιστορία το καθένα  για να την αφήσουν τόσον οι ίδιοι όσο και οι υπόλοιποι καρπάθιοι, τόσο εύκολα, να ξεθωριάσει.. θα είναι όλοι συνυπεύθυνοι, εάν μία άλλη “επανάσταση” επανασυσπείρωσης, συναντίληψης, ενοποιημένης, ισχυρής, ΣΥΝΕΡΓΕΙΑΣ δεν ανατείλει σε κάθε χωριό, σε όλη την Κάρπαθο..

Γι΄ αυτό, πιστεύω, απαιτείται Παγκαρπαθιακό Σχέδιο ΣΥΝΕΡΓΕΙΑΣ Κοινών Στόχων για όλα τα χωριά από κοινό μηχανισμό υπό την εποπτεία του Επαρχείου-Δήμου, που θα καταλαγιάσουν και τις υπάρχουσες “ρατσιστικές προδιαθέσεις” και τους καταστροφικούς ανταγωνισμούς.. ιδαίτερα όσων προσπαθούν να  “απογειωθούν” προσωπικά με τις πλάτες- “φτερά” επιφανών συγχωριανών τους ή..  —27-3-2022–ΜΕΡΡ.

Οι Μενεταίς ευχαριστούν ιδίαιτερα για το προσωπικό ενδιαφέρον του Δημάρχου Γιάννη Νισύριου  για το στήσιμο του στύλου και του προβολέα του Ανδριάντα της 5ης Οκτωβρίου, 1944, με την συνεργασία του κοινοτάρχη μας Μανώλη Μιχ. Μαγριπλή και του υπαλλήλου Πολεοδομίας και Τεχνικών Υπηρεσιών Μένη  Μ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.