Δήμαρχος Καρπάθου: «Το τουριστικό λιμάνι θα γίνει στο Γααρόνησο»!

Δήμαρχος Καρπάθου: «Το τουριστικό λιμάνι  θα γίνει στο Γααρόνησο»!

γράφει ο Μανώλης Δημελλάς

«Για το λιμάνι είχα μια προσωπική ενημέρωση από τον μελετητή κ. Γιαμίν, ο οποίος είχε ήρθε την Τρίτη, έκατσε μια μέρα. Με ενημέρωσε πάνω στις αλλαγές οι οποίες θα γίνουν. Το σημείο το οποίο θα είναι το τουριστικό λιμάνι της Καρπάθου είναι στο Γααρόνησο. Με την πληροφόρηση που μου έκανε και με την απόφαση που υπήρχε από το 2017, για το επαγγελματικό λιμάνι, το οποίο θα γίνει στο Βρόντη, θα κάνει μια μελέτη ο ίδιος, όταν ολοκληρωθεί, είναι στην περιοχή στο Βρόντη, ακριβώς σε ξέρη η οποία υπάρχει και θα κάνει τη μελέτη και θα μας στείλει την προσφορά. Είχαμε κάνει μια μελέτη εμείς από τον Διακογεωργίου, για την πεζοδρόμηση της μελέτης μέσα στο λιμάνι, η οποία είχε και δεύτερη μελέτη, με επίβλεψη του Γιαννόπουλου  και του Δημήτρη Γοβδελά. Τις πήρε και τις δυο προτάσεις μαζί του, για να βγάλει αυτός μια ολοκληρωμένη μελέτη ελαφριάς κατασκευής όταν έχω κάτι θα σας ενημερώσω.

Ό,τι αλλαγές γίνουν είναι βάση τις προτάσεις κάνανε οι τεχνικοί του υπουργείου Ναυτιλίας, οι μηχανικοί, οι οποίοι είναι έμπειροι στα λιμάνια και οι καπεταναίοι. Είναι 8 καπεταναίοι και 5 μηχανικοί.

Αυτά με ενημέρωσε. Η θέση η δική μας είναι ότι το τουριστικό λιμάνι της Καρπάθου, από το 2006 έχει οριστεί ο χώρος, στο Γααρόνησο και δεν υπάρχει άλλη αλλαγή να πάμε κάπου αλλού. Αυτά ως προς το λιμάνι» .

Η εναλλακτική πρόταση Γιαμίν για το Γααρόνησο

Αυτή είναι η επι λέξει  ενημέρωση του  Δημοτικού Συμβουλίου για  το σοβαρό θέμα του λιμανιού από τον Δήμαρχο Καρπάθου κ. Γιάννη Νισύριο, κατά την τελευταία συνεδρίασή του, στις 17.2.2021. κ.  Ο κ. Νισύριος ξεκαθάρισε ότι «..δεν υπάρχει άλλη αλλαγή…». Έδειξε το Γααρόνησο, ως το ενδεδειγμένο σημείο για «τουριστικό λιμάνι» και ανέφερε ότι  «σε μια ξέρα στην περιοχή του Βρόντη», θα γίνουν μελέτες, ώστε εκεί να γίνει το «επαγγελματικό λιμάνι».

Ωστόσο αποτελεί απορία μεγάλης μερίδας των Καρπαθίων γιατί το κρισιμότατο ζήτημα του λιμανιού, που αφορά το μέλλον όλης της Καρπάθου, δεν κουβεντιάστηκε στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο δήμαρχος επικαλείται αποφάσεις του ΔΣ του 2006 και 2017 και αγνοεί την άποψη του σημερινού  για την πολλάκις αναθεωρηθείσα πρόταση του μελετητή,  που αλλάζει και πάλι. Αλήθεια γιατί δεν παίρνουν θέση οι Δημοτικοί Σύμβουλοι με την ψήφο τους;

Μάλιστα στο πρόσφατο συμβούλιο, του λιμενικού ταμείου Δωδεκανήσου,  τα μέλη του και εκπρόσωποι  του  Δήμου Καρπάθου, ο Δήμαρχος κ. Ι. Νισύριος και ο Αντιδήμαρχος κ. Μ. Μανωλάκης παρουσιάσθηκαν να εκφράζουν διαφορετικές απόψεις.  Ο πρώτος να ζητά την έγκριση της  λύσης, που δεν είχε εγκριθεί από την ΕΣΑΛ το 2016 και δεύτερος  να διαφωνεί,  με το αιτιολογικό ότι  καμιά από τις λύσεις που προτείνει ο μελετητής δεν προστατεύουν επαρκώς το λιμάνι από τους κυματισμούς και τις ζημιές που γίνονται κάθε χειμώνα στο παραλιακό μέτωπο.

 Μια τόσο σημαντική απόφαση για την Κάρπαθο, που θα έπρεπε να είναι προϊόν ευρείας διαβούλευσης του συνόλου της κοινωνίας, δε συζητείται  στο Δημοτικό Συμβούλιο και αποφασίζουν γι αυτό οι δημοτικοί σύμβουλοι άλλων νησιών της Νότιας Δωδεκανήσου.

Η «ενημέρωση» του Δημάρχου γεννά όμως και πολλές άλλες εύλογες απορίες.  Ανέφερε ότι στο Γααρόνησο θα γίνει το «τουριστικό λιμάνι» , όταν ο Πρόεδρος και ο Μηχανικός του  Λιμενικού  Ταμείου επεσήμαναν ότι με την λύση που πρότεινε και εγκρίθηκε δεν θα είναι δυνατή η προσέγγιση κρουαζιερόπλοιου στο «νέο» λιμάνι της Καρπάθου. 

Επίσης μίλησε για  μελέτη «επαγγελματικού» λιμανιού στην «ξέρα» στο Βρόντη,  για την οποία θα στείλει προσφορά  ο κ. Γιαμιν, χωρίς να διευκρινίσει ποιος και με ποια κριτήρια επέλεξε την νέα θέση , αφού η από τον  Ιανουάριο του 2019 πρόταση της ΤΥ του Λιμενικού ταμείου με την οποία συντάσσονται και όλοι οι Καρπάθιοι Πλοίαρχοι, ήταν να  το κρηπίδωμα, για την εμπορική κίνηση του λιμανιού, να κατασκευασθεί κάτω από τον Αγ. Νικόλαο, όπου  όπως αναφέρεται στο ίδιο έγγραφο τα  βάθη είναι ιδανικά για την κατασκευή του .

Ο  Δήμαρχος ανέφερε ακόμη ότι θα γίνουν  αλλαγές  με  βάση τις προτάσεις που κάνανε οι «τεχνικοί του υπουργείου Ναυτιλίας».

Θυμίζουμε ότι το πριν δυο χρόνια , στις 19 Φεβρουαρίου 2019 απορρίφθηκε πρόταση εννέα δημοτικών Συμβούλων που ζητούσαν να υποβληθεί στην ΕΣΑΛ ως εναλλακτική λύση μαζί με την πρόταση Γιαμίν   και η λύση που πρότεινε τότε η τεχνική Υπηρεσία του Λ.Τ.   με την αιτιολογία ότι  αν γινόταν αυτό θα καθυστερούσε η ολοκλήρωση της μελετης Γιαμίν. Τελικά πέρασαν άλλα δυο χρόνια και βρισκόμαστε στο προκαταρτικό ακόμη στάδιο,  μελετώντας και πάλι άλλες αλλαγές, με επίκεντρο το Γααρόνησο.

Τίποτε από τα παραπάνω δεν είναι άγνωστο. Οι περισσότεροι Καρπάθιοι έχουν γνώση, κύρια αιτία ο κ. Νίκος Κανάκης, που χρόνια τώρα ασχολείται και κρατά το θέμα στην επικαιρότητα. Ωστόσο προκαλεί εντύπωση ότι για ένα τόσο σημαντικό έργο, που κυριολεκτικά αφορά  το μέλλον του νησιού, δεν γίνονται  ανοιχτές και ξεκάθαρες συζητήσεις. Με γνώμονα όχι να γίνει ένα μεγάλο έργο, αλλά να γίνει ένα σωστό έργο.

Μήπως  λοιπόν είναι καιρός οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Καρπάθου καθώς και οι επαγγελματικές ενώσεις του τόπου να αναλάβουν πρωτοβουλία και ενέργειες για το θέμα;