Λιμάνι Καρπάθου στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ; !
γράφει ο Ντίνος Καραξής
Θα ήθελα καλοπροαίρετα να σχολιάσω την ανάρτηση του αγαπητού Εμμανουήλ Κασσώτη αρθρογράφου – ιστορικού που πολλές φορές μας ταξιδεύει στην Ιταλοκρατούμενη Κάρπαθο και μας γεμίζει με συναίσθημα και υπερηφάνεια. Η συγκεκριμένη όμως αναφορά για λιμενοβραχίονα στα Πηγάδια Καρπάθου κατά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο να μου επιτραπεί να δηλώσω ότι είναι πέρα για πέρα αναληθής.
Ουδέποτε κατασκευάσθη λιμάνι στη Κάρπαθο από τους Ιταλούς καθ’όλη τη περίοδο κατοχής από το 1912 μέχρι το 1943 όπου το τέλος του πολέμου. Οι Ιταλοί που έκτισαν εκτός τα Διοικητήρια, το λιμεναρχείο και το τελωνείο , κατασκεύασαν προβλήτα νότια (όπου η σκάλα ) και νότιο – δυτικά του λιμεναρχείου ένα άλλο συνέχεια τμήμα αυτής.
Δεν υπήρξε ουδέποτε μαρτυρία Καρπάθιου ότι ειργάσθη σε κατασκευή λιμένος στα Πηγάδια. Απεναντίας πάρα πολλοί μιλούσαν για μεροκάματα στο αεροδρόμιο του Αφιάρτη , στο οδικό δίκτυο , και στη κατασκευή γεφυρών ( Λιμιάτη , ΧΑ., Απερίου , Βολάδας κ.λ.π.)
Αξιοσημείωτη παρατήρηση είναι ότι όπως είναι σχεδιασμένος ο λιμενοβραχίονας όσον αφορά τη θέση και το προσανατολισμό αυτού επιβεβαιώνει ότι η μελέτη έχει συνταχθεί από λιμενολόγο – μηχανικό Ιταλό , διότι οι Ιταλοί με τη παραμονή τους στο νησί γνώριζαν τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και ανέμους με τους ογκώδεις κυματισμούς που έπλητταν τη λιμενολεκάνη των Πηγαδίων
Ό σημερινός λιμενοβραχίονας που κατασκευάστηκε το 1958 –1960 και συμπληρώθηκε με προέκταση το 1982 έχει ακριβώς την ίδια διάταξη και προσανατολισμό με αυτόν που είχαν μελετήσει οι Ιταλοί με διαφορά την προς τα έσω παράληλη θέση.
Ας διαφυλάξουμε το λιμενοβραχίονα αυτόν ως έχει και ευρίσκεται, δίχως καμία σκέψη καθαίρεσης αυτού (ούτε κατά το ήμισυ) διότι οι ζημίες που θα προκύψουν θα είναι ανυπολόγιστες στον παραλιακό δρόμο και στα καταστήματα που έχουν πρόσοψη σε ‘αυτόν.
Ας ληφθούν υπ ‘ όψιν οι γνωμοδοτήσεις της Ε.Σ, Α. Λ του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας που ζητά η μελέτη κύματοκίνησης να γίνει με τα δεδομένα της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας Ρόδου όπου καταγράφονται κυματισμοί ύψους πλέον των 2,5 μέτρων κατά τη χειμερινή περίοδο . ( Η κυματική μελέτη έχει γίνει με την Ε. Μ .Υ αεροδρομίου και αναφέρεται σε ύψος κύματος 0,50 – 0,70 μ ).!
Ευελπιστούμε να εγκαταλειφθεί η σκέψη καθαίρεση του υπάρχοντος λιμενοβραχίονα, διότι σε αντίθετη περίπτωση εάν επαληθευτούν οι δυσάρεστες προβλέψεις οπωσδήποτε θα κινηθούν διαδικασίες δια την αναζήτηση παντός υπευθύνου που θα κληθεί για να λογοδοτήσει.
ΚΥΡΙΟΣ ΤΟΥ ΈΡΓΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΝ Ο ΔΗΜΟΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ !!
17.5.2024
Καρπαθιακά Νέα