Κάρπαθος παντού! Η Δωδεκανησιακή σουίτα, με το Δυοσμαράκι, του Γ. Κωνσταντινίδη στη Νεμέα

Κάρπαθος παντού! Η Δωδεκανησιακή σουίτα, με το Δυοσμαράκι, του Γ. Κωνσταντινίδη στη Νεμέα

Ο σημαντικός λόγιος συνθέτης Γιάννης Κωνσταντινίδης έμεινε περισσότερο γνωστός για την παράλληλη καριέρα του στο “ελαφρό τραγούδι”, με το ψευδώνυμο Κώστας Γιαννίδης. Είναι ένας από τους σημαντικούς εκπροσώπους της νεοελληνικής έντεχνης μουσικής. Η καλλιτεχνική δραστηριότητα και το συνθετικό ύφος του διαποτίστηκε από έντονα «εθνικά» χαρακτηριστικά. Το πλούσιο έργο του διακρίνεται σε τραγούδια «λόγιας» μορφής αλλά και ελαφράς, έργα μουσική δωματίου, έργα για πιάνο, 44 παιδικά κομμάτια σε ελληνικούς λαικούς σκοπούς. Από την μεγάλη εργογραφία του σημαντική θέση κατέχουν και τα έργα του για ορχήστρα  Δωδεκανησιακή Σουίτα αρ. 2.

Πρόκειται για μια σουίτα από 22 δωδεκανησιακές λαϊκές μελωδίες (στην αρχική γραφή του έργου ήταν 28) που ο συνθέτης άντλησε -με μόνη εξαίρεση την αρ. 15- από τη συλλογή του κορυφαίου μελετητή της παραδοσιακής μας μουσικής Σαμουέλ Μπο-Μποβί “Τραγούδια των Δωδεκανήσων” (Αθήνα, Εκδ. Μουσικού Λαογρ. Αρχείου, τόμ. Λ’ 1935 και τόμ. Β’ 1938).

Η σουίτα αυτή στάθηκε για τον Κωνσταντινίδη, κατά κάποιο τρόπο, μια σπουδή ύφους και αρμονικής επεξερ­γασίας γι’ αρκετές από τις μετέπειτα συνθέσεις του. Έτσι, ορισμένα κομμάτια της βρίσκουμε διασκευασμένα ή μεταγραμμένα στη Σουίτα για βιολί και πιάνο (1947), στις δύο Δωδεκανησιακές Σουίτες για συμφωνική ορχήστρα (1948 και 1949), σ’ ορισμένα από τα Παιδικά Κομμάτια (1948-51), στη Σονατίνα για πιάνο αρ. 3 (1952) και στα 8 Δωδεκανησιακά Τραγούδια για μικτή χορωδία a cappella (1972). Πρώτη, από τις μελωδίες, που αποτελούν τη σουίτα για πιάνο είναι το καρπάθικο Δυοσμαράκι (Μπο-Μποβί, Κάρπαθος 34).

Στις 8 Σεπτεμβρίου στον Αρχαιολογικό Χώρο Νεμέας στις 20.30 η Χριστίνα Παντελιδου (όμποε ντ’αμόρε) σε μουσική διεύθυνση Νίκου Χαλιάσα παρουσιάζουν:

Πρόγραμμα:

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ (1903 – 1984)
Δωδεκανησιακή σουίτα

Της Καρπάθου
Της Καλύμνου
Τραγούδι και χορός της Ρόδου
Της Λέρου
Της Ρόδου
Τραγούδι του γάμου και χορός της Ρόδου
ΓΙΟΧΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΜΠΑΧ (1685 – 1750)
Κοντσέρτο για όμποε ντ’ αμόρε κι ορχήστρα σε λα μείζονα BWV 1055R

[Allegro]
Larghetto
Allegro ma non tanto
Ich ruf’ zu Dir, Herr Jesu Christ, χορικό πρελούδιο από το «Μικρό Βιβλίο του Οργάνου» BWV 639

ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ (1904 – 1949)
Εννιά Ελληνικοί Χοροί

Τσάμικος (Σειρά 2)
Νησιώτικος (Μια Μηλοποταμίτισσα)
Μαριορή – Μαριορή μου
Μαζωχτός
Ηπειρώτικος
Κρητικός
Τσάμικος (Σειρά 1)
Αρκαδικός
Κλέφτικος

 

 2. Ανάμεσα Πλημμύρι (Μπο-Μποβί, Ρόδος 26)

                             3. Τραγούδι του γάμου (Καστελλόριζο 4)

                             4. Τούτο το καλοκαιράκι (Ρόδος 47)

                             5. Ζερβόδεξ(ι)ος χορός (Ρόδος 96)

                             6. Σαράντα χρόνια έκαμα (Ρόδος 26)

                             7. Η Ερήνη (Τήλος 5)

                             8. Αρχαγγελίτικος σκοπός (Ρόδος 48α)

                             9. Χορευτικός σκοπός (Λέρος 6)

                            10. Τραγούδι του γάμου (Ρόδος 9β)

                            11. Σούστα (Ρόδος 95)

Πηγές:

“Συνομιλώντας με την παράδοση” – Μικρή Ορχήστρα της Κ.Ο.Α.

https://www.musicland.gr/sylloges/22-tragoudia-choroi-teychos-1-konstantinidis