Εκτός πραγματικότητας η εισήγηση για το Επιχειρησιακό πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς 2022-2023 του Δήμου Καρπάθου

Εκτός πραγματικότητας η εισήγηση για το  Επιχειρησιακό πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς 2022-2023 του Δήμου Καρπάθου

Ακατανόητο, εκτός πραγματικότητας, χωρίς λογική και το σημαντικότερο χωρίς γνώση της κατάστασης που επικρατεί στο νησί με τα αδέσποτα και του τρόπου διαχείρισης.

Έτσι θα χαρακτηρίζαμε την προσπάθεια του Δήμου Καρπάθου να φέρει προς ψήφιση θέμα με τίτλο Επιχειρησιακό πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς 2022-2023.

Φιλότιμα ο έμπειρος αντιδήμαρχος, εισηγητής του θέματος, προσπαθεί να προσεγγίσει το ιδιαίτερα ευαίσθητο ζήτημα των αδέσποτων ωστόσο με την χρόνια απραξία του δήμου Καρπάθου, δεν αρκούν πια οι φιλοτιμίες, ούτε και οι καλές προθέσεις μάλιστα είναι ακατανόητη η σύνταξη του κειμένου χωρίς τη συνδρομή των φιλοζωικών που εδρεύουν στο νησί.

Πρώτα από όλα, αν και αναφέρεται ως «επιχειρησιακό πρόγραμμα» πουθενά δεν είδαμε την περιγραφή της σημερινής κατάστασης πέρα από έναν  εντελώς αυθαίρετο υπολογισμό 400 αδέσποτων ζώων!

Από που προκύπτει ο αριθμός; Όταν, για παράδειγμα, μονάχα οι Μενετές, χωρίς τα μετόχια, μετρούν περισσότερες από 100 γάτες; Όταν σε κάθε γωνιά της πρωτεύουσας συναντάς κι ένα άρρωστο γατάκι ή όταν πάνω στα βουνά του νησιού υπάρχουν βαρελόσκυλα ή δεμένα με λεμαριές σκυλιά, τα «σκιάχτρα» που χρησιμοποιούν ορισμένοι κτηνοτρόφοι;

Που βρίσκονται όλα αυτά τα ζώα; και  το κυριότερο πως αντιλαμβάνεται η σημερινή δημοτική αρχή την συνύπαρξη με τους τετράποδους κατοίκους του νησιού;

Τα αδέσποτα δεν είναι πρόβλημα, εμείς είμαστε το πρόβλημα που εξακολουθούμε να τα αντιμετωπίζουμε ως κατώτερο είδος και τους φερόμαστε με χείριστο τρόπο.  Ο δήμος του νησιού παραδοσιακά αποφεύγει την όποια σύγκρουση με κείνουν που παρανομούν και φέρονται βάναυσα στα ζώα.

Ας δούμε όμως την ουσία του κειμένου που αναφέρεται ως Επιχειρησιακό σχέδιο

Χρηματοδότηση στις δυο φιλοζωικές ομάδες που δραστηριοποιούνται στο νησί δε μπορεί να δώσει ο δήμος, γιατί όπως λέει, δεν είναι στο Εθνικό Μητρώο. Ξεχνά βέβαια ο αγαπητός συντάκτης να γράψει και να μας ενημερώσει ότι το Εθνικό Μητρώο ΔΕΝ έχει ακόμη ανοίξει οπότε πως να είναι εγγεγραμμένες; Θα μπορούσε λοιπόν να υπάρχει αναφορά και να ψηφιστεί το θέμα, έτσι ώστε να δοθούν χρήματα μόλις περάσει κάποια από τις φιλοζωικές οργανώσεις στο ΕΘΝΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ, αλλά ούτε λόγος για κάτι τέτοιο.

Επίσης μας λέει, έχουν προβλεφθεί 20.000 ευρώ στον φετινό προϋπολογισμό.

 Ερχόμαστε λοιπόν στο δια ταύτα:

Διαβάζουμε το προτεινόμενο επιχειρησιακό πρόγραμμα στο οποίο γίνεται αναφορά για φροντίδα 120 ζώων  για το 2022 (από ποια ανάλυση προκύπτουν οι τιμές; Πόσα ζώα σκοπεύει να στειρώσει ο Δήμος, με 8.000 ευρώ που διαθέτει, για τι προοπτικές συζητάμε;).

Επίσης ενδεικτικό στοιχείο στον σχεδιασμό 2022-23 είναι ότι δεν προβλέπονται χρήματα για την έκδοση εγγράφων υιοθεσίας! Δηλαδή ποιος θα πληρώσει τα διαβατήρια και θα υποστηρίξει την όλη διαδικασία; Όπως επίσης η επανένταξη των ζώων, κι αυτή γίνεται με μηδενικό προϋπολογισμό και πάλι χρεώνοντας της φιλοζωικές ομάδες.

Ωστόσο προκύπτει ένα σοβαρότατο ζήτημα που δεν αναφέρεται πουθενά μέσα στην εισήγηση. Τι γίνεται με την 5μελη επιτροπή;

Με βάση το νόμο 4830/2021, άρθρο 10, παρ.8  σε κάθε Δήμο συγκροτείται με απόφαση του Δημάρχου πενταμελής επιτροπή παρακολούθησης  του προγράμματος διαχείρισης αδέσποτων ζώων συντροφιάς που θα καλείται στη συνέχεια Επιτροπή.

Στην Κάρπαθο ενώ έχει συγκροτηθεί η επιτροπή θα πρέπει επίσημα ο δήμος να μας πει αν και πότε έχει συνεδριάσει. Η επιτροπή θα έπρεπε να απασχολεί τον Δήμο εξίσου με το σχέδιο, αφού από τα χέρια της θα περάσουν οι  προβλεπόμενες διαδικασίες.

Επειδή ο κ. Δήμαρχος στην εισήγηση του αναφέρεται στην πρόταση του Δήμου Καρπάθου για την κατασκευή στο Πλατύολο να αναφέρω ότι Δήμοι, όπως η Κάρπαθος, που δεν είχαν όραμα και έβλεπαν τα αδέσποτα ως διεκπεραίωση ακόμη και όταν τους δόθηκε η ευκαιρία να έχουν καταφύγιο απέτυχαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις προτάσεις που διαβάζουμε δεν υπάρχει ούτε μια σκέψη, ακόμη και ως προοπτική, για την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας.

Κλείνοντας θα λέγαμε ότι απαιτείται εδώ και τώρα στενότερη συνεργασία του Δήμου με τις φιλοζωικές ομάδες και με τους δυο ιδιώτες κτηνίατρους. Πολύ καλή η προσπάθεια με τις αγορές τροφών από τον Δήμο και τη διάθεση στους φιλόζωους αλλά αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε μερικές από τις ενέργειες που άμεσα χρειάζεται να προγραμματιστούν πέρα από την ανάγκη προγράμματος διαχείρισης το οποίο έπρεπε να τρέχει εδώ και πολλά χρόνια:

Η διοργάνωση εθελοντικών ημερίδων με θέμα τον νόμο 4830/2021 για τα ζώα συντροφιάς, τα εκπαιδευτικά φιλοζωικά και περιβαλλοντικά προγράμματα στα σχολεία, ημερίδες ενημέρωσης – καθοδήγησης των εθελοντών, ημερίδες ενημέρωσης δημοτών για τα δεσποζόμενα ζώα και ποιες οι υποχρεώσεις τους, ημερίδα ενημέρωσης Κυνηγητικού συλλόγου καθώς και των κτηνοτρόφων.

Επίσης είναι απαραίτητος ο  προγραμματισμός για την άμεση εύρεση χώρου ώστε να χρησιμοποιείται από εθελοντές.

Όπως ήδη αναφέραμε το Επιχειρησιακό πρόγραμμα Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων Συντροφιάς για τη διετίας 2022-2023 στερείται λογικής και κινείται εκτός πραγματικότητας. Τα περιθώρια ανοχής όλο και στενεύουν κι αν οι εθελοντές εγκαταλείψουν τις ατομικές προσπάθειες τότε ο Δήμος θα βρεθεί σύντομα με την πλάτη στον τοίχο.

Μανώλης Δημελλάς

Καρπαθιακά Νέα