Η Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων με ανάρτηση στο facebook παρουσιάζει στοιχεία από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Κάσο!
Τον Οκτώβριο του 2023 προγραμματίζεται να συνεχιστεί η Ενάλια Αρχαιολογική Έρευνα Κάσου για πέμπτο έτος στο πλαίσιο του νέου τριετούς ερευνητικού προγράμματος (2022-2024). Η έρευνα διεξάγεται με τη συνεργασία της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΑ και του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών υπό τη διεύθυνση των αρχαιολόγων Διονύσιου Ευαγγελιστή (ΕΕΑ) και της Ξανθής Αργύρη (επικεφαλής από πλευράς ΕΙΕ).
Τα αποτελέσματα της ερευνητικής περιόδου του 2022 μπορούν να συνοψιστούν παρακάτω:
1. Εντοπίστηκε ναυάγιο της Ρωμαϊκής περιόδου (2ος -3ος αιώνας μΧ). Πρόκειται για το δέκατο συνολικά ναυάγιο που εντοπίζεται στην Κάσο κατά τη διάρκεια της έρευνας πεδίου.
Το ναυάγιο εκτείνεται σε βραχώδη και αμμώδη πυθμένα σε βάθος από -22μ έως και -47μ. Αποτελείται από φορτίο αμφορέων και κεραμική καθημερινής χρήσης. Στον χώρο εντοπίστηκε και ο μολύβδινος σύνδεσμος άγκυρας του πλοίου. Ο βασικός τύπος των αμφορέων του ναυαγίου, οι οποίοι πιθανότατα μετέφεραν κρασί, ανήκει στον τύπο των Αιγαιακών κυλινδρικών αμφορέων. Το κέντρο παραγωγής των αμφορέων του τύπου εντοπίζεται στο ανατολικό Αιγαίο, όπου έχει τεκμηριωθεί πολλές φορές η διασπορά τους.
Είναι η πρώτη φορά που εντοπίζεται ναυάγιο με φορτίο Αιγαιακών κυλινδρικών αμφορέων στη θάλασσα της ανατολικής Μεσογείου.
2. Στον ίδιο ευρύτερο θαλάσσιο χώρο, σε βάθος -22μ, εντοπίστηκε δεύτερη θέση αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Πρόκειται για συγκέντρωση ρωμαϊκών αμφορέων που ανήκουν στην ευρύτερη κατηγορία αμφορέων που είναι γνωστή ως Dressel 2-4 και αμφορέων τύπου Brindisi. Οι αμφορείς χρονολογούνται μεταξύ του 1ου αιώνα π.Χ. και του 3ου αι. μ.Χ.
3. Από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά ευρήματα της περιόδου 2022, αποτελεί μεμονωμένο εύρημα που χρονολογείται στην 3η χιλιετία π.Χ.. Είναι ένα χειροποίητο χρηστικό κλειστό αγγείο που σώζει μία κατακόρυφη γωνιώδη λαβή. Πρόκειται για το αρχαιότερο εύρημα που έχει ανασυρθεί από τον βυθό της Δωδεκανήσου και δεν συνδέεται με καμία γνωστή χερσαία θέση, αποτελώντας ένδειξη για την ύπαρξη πιθανού ναυαγίου και αρχαιολογική μαρτυρία ναυτικής δραστηριότητας στην περιοχή αυτήν την πρώιμη περίοδο.
4. Παράλληλα, προχώρησε η τεκμηρίωση θέσεων που είχαν εντοπιστεί κατά το προηγούμενο τριετές πρόγραμμα (2019-2021) με συμπληρωματικές φωτογραμμετρικές και αρχιτεκτονικές αποτυπώσεις, δειγματοληπτικές ανελκύσεις και τρισδιάστατες απεικονίσεις του συνόλου των ευρημάτων που ανελκύστηκαν κατά την ερευνητική περίοδο.
Στην έρευνα πεδίου συμμετείχαν 26 ειδικοί επιστήμονες και τεχνικοί, αρχαιολόγοι, συντηρητές, σχεδιαστές, αρχιτέκτονες, βιολόγοι, μεταπτυχιακοί φοιτητές, υποψήφιοι διδάκτορες και άλλες συναφείς ειδικότητες και ερευνήθηκαν συνολικά περί τα δέκα ναυτικά μίλια ακτογραμμής, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος της εγκεκριμένης ερευνητικής περιοχής στο νότιο τμήμα της νήσου.
Κατά το έτος 2022 το ερευνητικό έργο χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε., την MaP Ltd, το Κοινωφελές Ίδρυμα του Χρηματιστηρίου Ναύλων Λονδίνου (Baltic Exchange Charitable Foundation), την ΤΕΚΑΛ Α.Ε. και τις Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης Α.Ε.Ε. Παράλληλα η έρευνα υποστηρίχτηκε από τον Δήμο Ηρωικής Νήσου Κάσου, την HELLENiQ ENERGY Holdings S.A, την Blue Star Ferries, την Apnea, τον Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α και το Ναυτικό Μουσείο Νορβηγίας (Norwegian Maritime Museum).
1.7.2023
Καρπαθιακά Νέα