Εξετάζοντας κάθε συνετός μελετητής τις αναπτυξιακές προοπτικές της Καρπάθου είναι αδύνατον να μην εστιάσει στην αμαξιτή οδό Αεροδρόμιο – Πηγάδια – Απέρι – Σπόα – Όλυμπος – Διαφάνι και να μην την αναγνωρίσει ως το βασικό οδικό άξονα του νησιού.
Ο δρόμος αυτός συνδέει το αεροδρόμιο (Κρατικός Αερολιμένας Καρπάθου) με τα δύο λιμάνια του νησιού (Λιμένας πόλεως Καρπάθου & Λιμένας Διαφανίου Καρπάθου), το διοικητικό κέντρο των Πηγαδίων, πρωτεύουσα του Δήμου Καρπάθου και της Περιφερειακής Ενότητας Καρπάθου – Ηρωικής Νήσου Κάσου με την ιστορική έδρα του Δήμου και κύριο πόλο τουριστικού ενδιαφέροντος, σε παγκόσμιο επίπεδο, του περί ου ο λόγος νησιού Όλυμπο της Καρπάθου.
Πέραν αυτών, πάνω στον συγκεκριμένο οδικό άξονα βρίσκονται και λειτουργούν το Γενικό Νοσοκομείο Καρπάθου “ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΚΑΡΠΑΘΙΟΣ”, η έδρα της Ιεράς Μητροπόλεως Καρπάθου – Κάσου, τα κύρια εκπαιδευτικά ιδρύματα του τόπου, το Δημοτικό Ελικοδρόμιο Ολύμπου Καρπάθου, το Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Ολύμπου Καρπάθου και τόσες άλλες υποδομές.
Όμως παρά τη σπουδαιότητά του για ολόκληρο το νησί μας, ο δρόμος αυτός αντιμετωπίζει μακρά σειρά προβλημάτων, που δεν είμαστε καθόλου σίγουροι ότι τις θεραπεύει με επάρκεια ο υπάρχων σχεδιασμός της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου για το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Καρπάθου:
Πριν απ’ όλα τα στενά, επικίνδυνα και μη διαπλατυσμένα κομμάτια —πλάτους μιας ουσιαστικά λωρίδας κυκλοφορίας— που καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος του τμήματος “Διακλάδωση Κυράς Παναγιάς Απερίου – Διακλάδωση Αασίας Ολύμπου” (Βλ. φωτ. 1).
Είναι απολύτως εξακριβωμένο ότι το μεγαλύτερο μήκος των τμημάτων αυτών μπορεί να διαπλατυνθεί σχετικά εύκολα και χωρίς υπερβολικά έξοδα, λόγω κυρίως της ευνοϊκής γεωμορφολογίας του τοπίου (Βλ. φωτ. 2).
Οι κατολισθήσεις είναι σύμφυτες με τη δημιουργία της οδού αυτής. Και τούτο γιατί τα πρανή του δρόμου αντί να κοπούν με την προβλεπόμενη για τέτοιους δύσκολους τόπους ήπια κλίση, είναι κομμένα σχεδόν κάθετα στο επίπεδο του δρόμου, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα οι κατολισθήσεις να αποτελούν καθημερινό φαινόμενο, ιδίως στο προβληματικό κεντρικό του τμήμα, χειμώνα-καλοκαίρι. (Βλ. φωτ. 3) Είναι λοιπόν απολύτως αναγκαίος ο τακτικός καθαρισμός του οδοστρώματος από τις καταπτώσεις συχνότερα απ’ ότι ως τώρα γίνεται στη βάση της υπογραμμένης σύμβασης, ιδίως στο προβληματικό τμήμα Όλυμπος – Σπόα-διασταύρωση Κυρά-Παναγιάς. Χαρακτηριστική περίπτωση οι συνεχείς κατολισθήσεις στην περιοχή Λιμενάρι που αποτελούν μόνιμη πηγή σοβαρών προβλημάτων για την τοπική συγκοινωνία (Βλ. φωτ. 4).
Οι κουνέτες σε πλείστα όσα σημεία του δρόμου είναι είτε εξαιρετικά βαθιές, σκαμμένες με τον καιρό από τα νερά της βροχής σε βάθος πλέον του ενός (1) μέτρου, γεγονός που τις καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνες σε περίπτωση ατυχήματος (Βλ. φωτ. 5), είτε γεμάτες από δασικά δενδρύλια και καταπτώσεις βράχων που καθιστούν δύσκολη έως αδύνατη τη σχεδιασμένη υποβοηθητική λειτουργίας τους σε περίπτωση βροχής. (Βλ. φωτ. 6, 7).
Οι φθορές του οδοστρώματος, προϊόν κακοτεχνίας, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο (Βλ. φωτ. 8), ενώ οι κατά τόπους δευτερογενείς ταπεινώσεις της ασφάλτινης επιφάνειας μεταβάλλουν για μέρες μεγάλα τμήματα του δρόμου σε επικίνδυνες νερολακκούβες σε περίπτωση βροχής.
Εξαιρετικά επικίνδυνες όμως είναι και οι φθορές που συντελέστηκαν συν τω χρόνω σε πολλά σημεία του εξωτερικού πρανούς του δρόμου. Οι σοβαρές αυτές φθορές αφήνουν το οδόστρωμα ουσιαστικά μετέωρο αποτελώντας θανάσιμη παγίδα για τους οδηγούς, ενώ και τα προστατευτικά στηθαία χάνουν την επιβεβλημένη εδαφική τους στήριξη με αποτέλεσμα να υφίστανται μόνο για το θεαθήναι, χωρίς να μπορούν να προσφέρουν οποιαδήποτε προστασία σε περίπτωση ατυχήματος. (Βλ. φωτ. 9-12).
Δεν είναι όμως λιγότερο επικίνδυνα τα προβλήματα μειωμένης ορατότητας που υφίστανται σε δύσκολα σημεία του δρόμου ως αποτέλεσμα της προέκτασης κλαδιών δασικών, κυρίως δέντρων, μέχρι τη μέση του δρόμου. Εξαναγκάζοντας τους οδηγούς των βαρέων οχημάτων να περνούν χωρίς λόγο στην απέναντι λωρίδα κυκλοφορίας δημιουργούν σοβαρό κίνδυνο εμπλοκής των οχημάτων αυτών (λεωφορείων & φορτηγών) σε σοβαρά αν όχι θανατηφόρα ατυχήματα (Βλ. φωτ. 13-14)
Είναι επιβεβλημένη επίσης η τοποθέτηση βοηθητικών κατόπτρων σε σημεία προβληματικής ορατότητος, σε δύσκολες διασταυρώσεις ή επικίνδυνες στροφές. Τέτοια είναι αρκετά σημεία στην Όλυμπο, όπως η διασταύρωση της Πέρα Παναΐας, η στροφή της Πέρα Παναΐας, η διασταύρωση του Αγίου Ευσταθίου, η στροφή του ανεμόμυλου Ζωγραφίδη κ.α. (Βλ. φωτ. 15-18).
Αλλά και η λανθασμένη ή φθαρμένη σηματοδοσία σε πολλά σημεία του περί ου ο λόγος δρόμου είναι αναμενόμενο να καταστούν πρόξενοι αναίτων οδικών δυστυχημάτων. Έτσι η εσφαλμένη τοποθέτηση STOP σε κρίσιμες διασταυρώσεις και η επί χρόνια μη διόθωσή τους, προξενεί επιπρόσθετους πονοκεφάλους στους οδηγούς του νησιού. Τέτοιες περιπτώσεις είναι η διασταύρωση του Απερίου, η διασταύρωση των Σπόων και η διασταύρωση της Πέρα Παναΐας της Ολύμπου (Βλ. φωτ. 19), όπου βρίσκονται για χρόνια άστοχα ριζωμένα STOP στον κεντικό επαρχιακό δρόμο και όχι στις δευτερεύουσες διακλαδώσεις του. Όσο για τις φθαρμένες πινακίδες σηματοδοσίας αυτές δυστυχώς δεν σπανίζουν στο οδικό μας δίκτυο (Βλ. φωτ. 20).
Ένα εξαιρετικά επικίνδυνο, τέλος, σημείο για τους οδηγούς αποτελεί το απροστάτευτο γεφύρι της διασταύρωσης της Πέρα Παναΐας της Ολύμπου, το οποίο καθώς δεν διαθέτει προστατευτικό στηθαίο πάνω από το επίπεδο της ασφάλτου, αποτελεί μιαν άριστη παγίδα οχημάτων που έχει προξενήσει πληθώρα αυτοκινητιστικών ατυχημάτων όλα τα προηγούμενα χρόνια. (Βλ. φωτ. 21).
Άραγε θα πρέπει να περιμένουν πολύ ακόμη ντόπιοι και φιλοξενούμενοι οδηγοί για την αντιμετώπιση των τόσων τραγικών προβλημάτων του κεντρικού οδικού άξονα της Καρπάθου;
Έχει να μας κάτι η κ. Έπαρχος για όλα αυτά, ή θα πρέπει να θρηνήσουμε κι άλλα θύματα, όπως εκείνο του περασμένου καλοκαιριού στο γεφύρι της Άδειας, για να συγκινηθούν οι αρμόδιοι
Κ.Ν.