Για… εξηγήσεις και δεσμεύσεις βρέθηκε ο εκτελών χρέη υπουργού Μεταφορών στις Βρυξέλλες. Ο Γιώργος Γεραπετρίτης έσπευσε να συναντηθεί με τις επιτρόπους Συνοχής και Μεταφορών, Ελίζα Φερέιρα και Αντίνα Βαλεάν, αντίστοιχα, αλλά και με τον διευθυντή του γραφείου της προέδρου της Κομισιόν, Μπιορν Ζάιμπερτ, προκειμένου να ενημερώσει για το δυστύχημα, αλλά και να βρει έναν τρόπο επικοινωνίας με τις Βρυξέλλες σχετικά με την ασφάλεια και την ανάπτυξη των σιδηροδρόμων.
Μέσα από τις τρεις αυτές συναντήσεις, ο νέος υπουργός αναγκάστηκε τελικά να δεσμευτεί ότι θα συσταθεί ειδική ομάδα για την ανεξάρτητη διερεύνηση του δυστυχήματος, με τη συμμετοχή ειδικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.
Σύμφωνα με όσα είπε στους ανταποκριτές των Βρυξελλών ο Γιώργος Γεραπετρίτης, το αίτημα θα κατατεθεί επισήμως την επόμενη εβδομάδα, δηλαδή μόλις (!) έναν μήνα μετά την τραγωδία στα Τέμπη. Θα ακολουθήσει ένα χρονοδιάγραμμα διερεύνησης με τα στοιχεία που έχουν ήδη συλλεγεί και υπάρχουν στη δικογραφία, τα οποία θα εξετάσουν αναλυτικά οι ειδικοί. Ωστόσο το πόρισμα μπορεί να πάρει μήνες.
Ο Ελληνας υπουργός δεσμεύτηκε ότι όλες οι συμβάσεις για τη σηματοδότηση, την τηλεδιοίκηση και πιθανότατα την αυτόματη πέδηση θα εφαρμοστούν ώς το τέλος Σεπτεμβρίου 2023. Οπως δήλωσε, την επόμενη εβδομάδα «κλείνουν» οι διαδικασίες για τις τεχνικές συναντήσεις και το roadmap που θα καταρτιστεί σε συνεργασία με την Κομισιόν.
Παρά το γεγονός ότι η καθυστέρηση που μπορεί να προκύψει από τις εκλογές και τις 40 μέρες της υπηρεσιακής κυβέρνησης ανησυχεί τον υπουργό, εκτιμάται ότι το ορόσημο θα τηρηθεί. Ο ίδιος τόνισε ότι γι’ αυτόν τον σκοπό βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και με την Ε.Ε. αλλά και με τους αναδόχους.
Επίσης, η Ελλάδα ζήτησε τεχνική βοήθεια από την Επιτροπή για το λεγόμενο «capacity building» για τον σιδηρόδρομο ώστε να υπάρξει ένα masterplan για σιδηρόδρομο νέας γενιάς.
Ο υπουργός ενημέρωσε ότι ταυτόχρονα στήνεται ο Οργανισμός Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Δυστυχημάτων. Ο Γιώργος Γεραπετρίτης ζήτησε από την Κομισιόν βοήθεια στη στελέχωση της επιτροπής – και με διεθνείς ειδικούς. Επίσης η Αθήνα ζήτησε περισσότερα κονδύλια για επεκτάσεις και υποδομές.
Δεν είναι τυχαίο που ο Γιώργος Γεραπετρίτης συνάντησε αυτά τα τρία πρόσωπα στις Βρυξέλλες. Η Ελίζα Φερέιρα είναι η υπεύθυνη του ΕΣΠΑ και η ομάδα της επιτηρεί τα ηλεκτρονικά αναβαθμισμένα συστήματα ασφαλείας που συμπεριλαμβάνονται στην περιβόητη πλέον σύμβαση 717. Από το χαρτοφυλάκιο της επιτρόπου Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν περνούν όλες οι υποδομές, στο πλαίσιο του προγράμματος Connecting Europe Facilities. Και, τέλος, από το γραφείο της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, προέδρου της Κομισιόν, περνούν τα κονδύλια για το Ταμείο Ανάκαμψης, από όπου η Ελλάδα ζητάει συνολικά 270 εκατ. για την ανάταξη του δικτύου των σιδηροδρόμων και τη συντήρησή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ανταπόκριση των Ευρωπαίων ήταν θετική. Οι επίτροποι εμφανίστηκαν τουλάχιστον ικανοποιημένες για το -έστω και- αργοπορημένο αίτημα συνδρομής της ελληνικής πλευράς. Και οι τρεις αξιωματούχοι εξέφρασαν συλλυπητήρια και τη βαθιά επιθυμία να βοηθήσουν την Ελλάδα τόσο για τη διερεύνηση του δυστυχήματος όσο και τη δημιουργία πλαισίου «για πιο ασφαλές και ορθολογικό δίκτυο σιδηροδρόμων, ελκυστικό για τον πολίτη, λαϊκό και ασφαλές».
Ρωτήσαμε τον υπουργό τι θα κάνει για να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των Ελλήνων στους σιδηροδρόμους. «Θα επιβιβαστώ εγώ ο ίδιος για να διαπιστώσουν οι Ελληνες πολίτες ότι για να μπαίνει ο υπουργός μπορούν να μπουν κι εκείνοι. Κι επίσης ώς το τέλος Σεπτεμβρίου που θα εγκατασταθούν τα συστήματα, θα ισχύουν αυστηρότεροι όροι, όπως δύο σταθμάρχες παντού, μείωση δρομολογίων και ταχύτητας και αυστηρή επιτήρηση του δικτύου. Πλέον είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί στους σιδηροδρόμους», απάντησε ο υπουργός.
πηγή efsyn.gr