Γιάννης Γ.Μηνατσής: Ένας Ολυμπίτης με μακρά πορεία στα αυτοδιοικητικά της Δωδεκανήσου

Γιάννης Γ.Μηνατσής: Ένας Ολυμπίτης με μακρά πορεία  στα αυτοδιοικητικά της Δωδεκανήσου

Επιμέλεια συνέντευξης: Ρούλα Χουβαρδά-Παπαβασίλη

Στην τελευταία έκδοση της έντυπης εφημερίδας  η”Φωνή της Ολύμπου”  δημοσιεύθηκε η συνέντευξη του συμπατριώτη μας δημοσιογράφου και π. Επάρχου Καρπάθου και Ηρωικής Νήσου Κάσου, κ. Γιάννη Μηνατσή. 

Ο κ. Μηνατσής απαντά σε 10 ερωτήσεις της Ρούλας Χουβαρδά-Παπαβασίλη και ουσιαστικά δεν αφήνει τίποτε ασχολίαστο. Από τι θητεία του ως Έπαρχος μέχρι τη σημερινή παρατεταμένη κρίση στο Δήμο του νησιού. Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η θέση του για τις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές. Αν και το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει ο κ. Μηνατσής υπό προυποθέσεις θα μπορούσε να είναι υποψήφιος Δήμαρχος Καρπάθου! Κι αυτό σημειώστε ότι είναι ο πρώτος, για τις δημοτικές εκλογές 2023, ο οποίος το δηλώνει ως επιθυμία επίσημα και ανοιχτά! 

Θα μπορούσε ο κ. Μηνατσής να ενώσει και να αποτελέσει εφαλτήριο για την επιτυχία σε ένα νέο ενωτικό σχήμα στο επόμενο δημοτικό σχήμα της Καρπάθου; Αυτό που εμείς μπορούμε να τονίσουμε είναι ότι δεν θα κάνει εκπτώσεις, ούτε και ακολουθήσει οπορτουνιστικές τακτικές για χάρη της καρέκλας με ότι αυτό συνεπάγεται!

Ας μελετήσουμε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Μηνατσής στην Ρούλα Χουβαρδά Παπαβασίλη.

 


ΕΡ. Ποιό θεωρείτε ότι είναι το πιο σημαντικό επίτευγμα στα χρόνια που πολιτεύεστε και ποιό αυτό που επιδιώξατε και δεν καταφέρατε να πετύχετε στη διάρκεια της θητείας σας ;

Θεωρώ ότι υπήρξαν πολλά και σημαντικά πράγματα που έγιναν κατά τη διάρκεια της πενταετούς θητείας μου στο Επαρχείο και ορισμένα από αυτά ίσως να μην είναι γνωστά. Για το λόγο αυτό σας ευχαριστώ που μου δίνετε την ευκαιρία σήμερα μέσα από τις στήλες της «Φωνής της Ολύμπου» να αναφερθώ σε αυτά επιγραμματικά, ιεραρχώντας τα.

*ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΑΜΕ το Γραφείο Μεταφορών και Συγκοινωνιών του Επαρχείου και όλες οι συναλλαγές των πολιτών που γινόντουσαν στη Ρόδο, από τότε γίνονται πλέον στην Κάρπαθο.

*Με υπογραφή του Περιφερειάρχη, χρηματοδοτήθηκε η κατασκευή του νέου νοσοκομείου Καρπάθου με 6,5 εκατομμύρια ευρώ. Το νέο νοσοκομείο σήμερα λειτουργεί με υπερσύγχρονο εξοπλισμό και με 23 γιατρούς έναντι 7 που υπηρετούσαν στο Κέντρο Υγείας.

*Με ενέργειες του Περιφερειάρχη, του Επαρχείου και του τότε Δήμου Καρπάθου, και με τη συμβολή του συμπατριώτης μας Μιχάλη Σακέλλη, δρομολογήθηκε μόνιμα στη γραμμή Πειραιά-Ρόδου-Καρπάθου και Κάσου πλοίο της BLUE STAR και με υπογραφή του τότε υπουργού Θοδωρή Δρίτσα.

* Με πρότασή μου στον  τότε  συμπατριώτη μας  υπουργό Νεκτάριο Σαντορινιό αλλά και στον τότε πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο, ζήτησα να ανακηρυχθεί η Κάσος ως «Ηρωικό νησί» κάτι που τελικά επετεύχθη μετά από πολύμηνες προσπάθειες. Ήταν μια οφειλόμενη τιμή στους κατοίκους της Ηρωικής Κάσου και στην ιστορία του νησιού και είμαι υπερήφανος για το αποτέλεσμα.

*Τοποθετήσαμε 15 χιλιόμετρα προστατευτικά στηθαία στην Κάρπαθο και 4 στην Κάσο στα πιο επικίνδυνα σημεία του Επαρχιακού οδικού δικτύου και αντικαταστήσαμε 183 πινακίδες στο ίδιο δίκτυο προϋπολογισμού 1.450.000 ευρώ.

*Διευρύναμε και τοποθετήσαμε στηθαία ασφαλείας στο πλέον επικίνδυνο σημείο του επαρχιακού οδικού δικτύου στη θέση «Κακή Σκάλα».

*Παραμονή των εκλογών του 2019 αντιμετωπίσαμε τις καταστροφικές συνέπειες των κατολισθήσεων στο επαρχιακό οδικό δίκτυο (Λιμενάρι, Αρχοντοπήγαδο, Σπόα, Μακρυμήτα κ.λ.π) της ισχυρής θεομηνίας που έπληξε το νησί και δημιουργήσαμε παράπλευρο δρόμο στη θέση «Αρχοντοπήγαδο». Κηρύξαμε το νησί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Κάτι αντίστοιχο έγινε στην Κάσο.

*Με προϋπολογισμό 200.000 ευρώ έγινε βελτίωση του επαρχιακού οδικού δικτύου της Καρπάθου.

*Τοποθετήσαμε στηθαία στο δρόμο της Κυρά Παναγιάς και του Αγίου Νικολάου Σπόων και βελτιώσαμε το οδικό δίκτυο προς Άγιο Νικόλαο.

* Απομακρύναμε από το επαρχιακό οδικό δίκτυο όλα τα εγκαταλειμμένα μικρά και μεγάλα μηχανήματα και  αποκαταστήσαμε το οδικό δίκτυο.

* Προμηθεύσαμε την Πυροσβεστική Υπηρεσία Καρπάθου με 5 σύγχρονα πυροσβεστικά οχήματα συνολικής δαπάνης 1.200.00 ευρώ.

*Προμηθεύσαμε τα Κέντρα Υγείας Καρπάθου και Κάσου με δύο σύγχρονα ασθενοφόρα.

*Καθιερώσαμε επίδομα σίτισης 450 ευρώ το μήνα σε επτά αγροτικούς και επικουρικούς γιατρούς στην Κάρπαθο και Κάσο.

*Τρεις φορές κάναμε διαγραμμίσεις σε όλο το επαρχιακό οδικό δίκτυο Καρπάθου και Κάσου.

*Εγκαταστήσαμε δεξαμενή νερού στην κοινότητα Απερίου.

*Τοποθετήσαμε χλοοτάπητα και ηλεκτροδοτήσαμε το δημοτικό γήπεδο Πηγαδίων.

*Το Επαρχείο είχε την επίβλεψη της κατασκευής του φράγματος «Σχοινά» το οποίο ολοκληρώθηκε και οδεύει προς την ολοκλήρωση της Β’ φάσης.

*Χρηματοδοτήσαμε αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις σε Κάρπαθο και Κάσο.

*Δημιουργήσαμε το κοινωνικό παντοπωλείο του Επαρχείου και διανείμαμε τρόφιμα σε 183 οικογένειες σε Κάρπαθο και Κάσο επί τρία χρόνια.

*Λειτουργήσαμε πολυθεματικά σεμινάρια σε συνεργασία με το «ΚΕΚ Γεννηματάς» της Περιφέρειας με μεγάλη συμμετοχή σε Κάρπαθο και Κάσο.

*Χρηματοδοτήσαμε και διοργανώσαμε το Γαστρονομικό Φεστιβάλ της Αρκάσας.

*Χρηματοδοτήσαμε της επίσκεψη τεσσάρων ιατρικών ομάδων και στα δυό νησιά μας (ΠΑΓΝΗ, ΡΟΤΑ,  Ιατρικού και Οδοντιατρικού Συλλόγου Ρόδου).

*Με απόφαση του Περιφερειάρχη, έχουν δεσμευτεί τα ποσά 800.000 ευρώ για την κατασκευή σφαγείου στην Κάρπαθο, 10 εκατομμύρια για το νέο λιμάνι Καρπάθου και 60.000 ευρώ για τη δημιουργία 150 αναρριχητικών πεδίων στην Κάρπαθο.

*Παρέδωσα έτοιμες μελέτες: Για την κατασκευή νέας γέφυρας στη θέση «Άδεια», την κατασκευή ιρλανδικής διάβασης στη θέση «Βρόντη», την ανακατασκευή του κόμβου διασταύρωσης στη θέση «Σταματουλίτσα», της βελτίωσης του κτηρίου του Επαρχείου (εγκεκριμένη δαπάνη 150.000 ευρώ), και μελέτη διαπλάτυνσης και βελτίωσης του οδικού δικτύου από τη θέση «Κακή Σκάλα» μέχρι τη θέση «Κάμινας»(εγκεκριμένη δαπάνη 150.000 ευρώ) και τη μελέτη κυκλοφοριακού κόμβου στο νέο Νοσοκομείο Καρπάθου, έργο το οποίο χρηματοδοτεί επίσης η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου.

Ο Γιάννης Μηνατσής με τον Απόστολο Τζιτζικώστα

ΕΡ. Ποιές θεωρείτε ότι είναι οι παθογένειες του συστήματος, τα πράγματα που πρέπει να διορθωθούν για να μην είναι τόσο χρονοβόρο και δύσκολο το να προχωρήσει οποιοδήποτε έργο με αποτέλεσμα να περνούν οι τετραετίες χωρίς κάποιος να καταφέρει να ολοκληρώσει κάποιο έργο;

Είναι γνωστές και διαχρονικές οι παθογένειες του συστήματος το οποίο πράγματι αποτελεί τροχοπέδη στην πρόοδο και την ευημερία των νησιών μας. Παρά το γεγονός ότι έχουν γίνει προσπάθειες για τη θεραπεία κάποιων από αυτές, δυστυχώς δε φτάσαμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Θα πρέπει να καταλάβουν οι εκάστοτε κυβερνώντες, ότι τα νησιά και κυρίως τα απομακρυσμένα όπως είναι τα δικά μας, χρειάζονται διαφορετική αντιμετώπιση κυρίως στα θέματα υγείας, συγκοινωνίας, κόστους ζωής, υποδομών, υπηρεσιών κ.λ.π.

Θα πρέπει να γίνει πράξη η «Νησιωτικότητα» η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα και να αποκεντρωθούν αρμοδιότητες, να δοθούν κίνητρα, να μειωθούν φόροι, να στελεχωθούν οι υπηρεσίες και πολλά άλλα που θα λειτουργήσουν στην πράξη, ώστε η ζωή των νησιωτών μονίμων κατοίκων τους, να γίνει πιο εύκολη και πιο ανθρώπινη. Αν αυτό δεν συμβεί θεωρείται βέβαιη η περαιτέρω ερήμωση τους με ότι αυτό συνεπάγεται.

 


 ΕΡ. Είναι εμφανές και έκ του αποτελέσματος, ότι και το Επαρχείο και ο Δήμος είναι υποστελεχωμένα. Τι φταίει γι αυτό και τι πρέπει να γίνει ώστε να λυθεί αυτό το πρόβλημα που είναι ένας από τους λόγους που δε μπορεί το νησί να προχωρήσει και να αναπτυχθεί;

Είναι γεγονός ότι τόσο το Επαρχείο όσο και ο Δήμος αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα υποστελέχωσης κάτι που συμβαίνει σε όλους τους Δήμους και στις Περιφερειακές Ενότητες του Νότιου Αιγαίου. Η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου έχει ολοκληρώσει το νέο οργανόγραμμα της, που προβλέπει ενισχυμένες θέσεις εργασίας σε όλες τις υπηρεσίες της και περιμένει την έγκριση του για να δοθεί «πράσινο φως» στις αναγκαίες και απαραίτητες προσλήψεις, ένα αίτημα που πολλές φορές έχει υποβάλει στους εκάστοτε κυβερνώντες ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος. Πραγματικά είναι άθλος πως με αποδεκατισμένο προσωπικό η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου πραγματοποιεί δεκάδες μεγάλα και μικρά έργα σε όλα τα νησιά. Και βέβαια παράλληλα θα πρέπει να απλοποιηθούν και κάποιες δαιδαλώδεις διαδικασίες που δε βοηθούν στη γρήγορη δημοπράτηση, εκτέλεση και αποπεράτωση των έργων.

 


ΕΡ. Κατά διάρκεια της θητείας σας ως Ολυμπίτης Έπαρχος τι κάνατε για την Όλυμπο και το Διαφάνι και τι δεν προφτάσετε να κάνετε;

Θεωρώ ότι κατά τη διάρκεια της θητείας μου η Όλυμπος και το Διαφάνι δεν έμειναν έξω από το ενδιαφέρον μου για τον προγραμματισμό και την εκτέλεση έργων.

Θα αναφερθώ επιγραμματικά, στα σημαντικότερα από αυτά λόγω οικονομίας του χώρου.

*Αποκαταστήσαμε  στο οδικό δίκτυο Όλυμπος -Διαφάνι, όλα τα επικίνδυνα σημεία (φαγώματα) που υπήρχαν χρόνια και αποτελούσαν κίνδυνο ατυχημάτων και παράλληλα ενισχύσαμε όλα τα γεφύρια απορροής υδάτων στο οδικό δίκτυο. Προϋπολογισμός του έργου 200.000 ευρώ.

* Διανοίξαμε και διαπλατύναμε τον κόμβο στη θέση «Κυμαρέα» και υποστηλώσαμε το πρανές στη διασταύρωση Αυλώνας-Κυμαρέας.

*Τοποθετήσαμε 2.500 προστατευτικά στηθαία σε όλο σχεδόν το οδικό δίκτυο από την Μακρυμήτα έως το Διαφάνι και τοποθετήσαμε προειδοποιητικές πινακίδες.

*Ασφαλτοστρώσαμε μέρος του δρόμου από το κεντρικό οδικό δίκτυο προς τη «Γιτσιλέα», τοποθετήσαμε στηθαία, κατασκευάσαμε κουνέτες και δημιουργήσαμε κόμβο για την εξυπηρέτηση των μεγάλων οχημάτων.(Προϋπολογισμού 148.000 ευρώ).

*Με έγγραφο μας στο Λιμενικό Ταμείο και στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Ρόδου, επισπεύτηκαν και ξεκίνησαν οι εργασίες αποκατάστασης και επισκευής του λιμανιού Διαφανίου του οποίου είχαμε την επίβλεψη.

* Προωθήσαμε στο Λιμενικό Ταμείο την παλιά μελέτη για επικαιροποίηση κατασκευής μικρής μαρίνας στη θέση «Καμάρες».

*Ξεκινήσαμε με τον τοπογράφο του επαρχείου τις διαδικασίες ορισμού ζώνης Αιγιαλού στο Διαφάνι.

*Με έγγραφο μου στον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας Πάνο Καμμένο ζήτησα να προχωρήσουν η διαδικασίες διάνοιξης του δρόμου στο Κοίλιος από την ΜΟΜΚΑ.

*Ενισχύσαμε τον μικρό προβλήτα μικρών σκαφών στη θέση «Πυλαία».

*Παραλάβαμε τον ξεχασμένο εξοπλισμό από πρακτορείο μεταφορών του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου Ολύμπου και επαναφέραμε σε τάξη τους σχεδόν εγκαταλειμμένους χώρους του Ιατρείου.

*Χρηματοδοτήσαμε την επίσκεψη τριών ιατρικών κλιμακίων στο πολυδύναμο Π.Ι Ολύμπου για εξετάσεις κατοίκων Ολύμπου-Διαφανίου.

*Τοποθετήσαμε μηχανήματα ανάληψης χρημάτων (ΑΤΜ) σε Όλυμπο και Διαφάνι.

*Εισηγηθήκαμε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου τη δημιουργία και λειτουργία υδατοδρομίου στη Βόρεια Κάρπαθο.

*Αποκαταστήσαμε τη βατότητα του οδικού δικτύου από τις κατολισθήσεις στη θέση Μακρυμήτα.

*Χρηματοδοτήσαμε τη συμμετοχή Ολυμπιτών οργανοπαικτών σε πολιτιστικά φεστιβάλ.

*Χρηματοδοτήσαμε την έκθεση παραδοσιακών προϊόντων στο Διαφάνι.

ΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ

*Μετά την επίσκεψη του Περιφερειάρχη Γ. Χατζημάρκου στην Όλυμπο ζητήσαμε να χρηματοδοτηθεί η επισκευή του «Μεγάρου της Ολύμπου». Ο περιφερειάρχης ενέκρινε ποσό 150.000 το οποίο παραμένει αναξιοποίητο επειδή ο Δήμος Καρπάθου δεν έχει ολοκληρώσει ακόμη τη σχετική μελέτη!

*Παραδώσαμε έτοιμη μελέτη για την διάνοιξη, εξομάλυνση, ασφαλτόστρωση και τοποθέτηση στηθαίων στον υπόλοιπο δρόμο προς το δημοτικό σχολείο Ολύμπου (Γιτσιλέα), προϋπολογισμού 243.000 ευρώ.

*Παραδώσαμε μελέτη διάνοιξης, εξομάλυνσης ασφαλτόστρωσης και τοποθέτησης στηθαίων στο δρόμο από «Παραποτάμες προς το Δημοτικό Σχολείο Διαφανίου, προϋπολογισμού 180.000 ευρώ.

*Παραδώσαμε μελέτη για τη διάνοιξη, διαπλάτυνση, εξομάλυνση, ασφαλτόστρωση του δρόμου(Καμπί) από οικία Γ. Τσέρκη, μέσω ξενοδοχείου «Γλάρος» ως τον κεντρικό δρόμο.

 


ΕΡ. Σε συνέντευξη σας στα Καρπαθιακά Νέα το Μάιο εκφράσατε τη λύπη και την ανησυχία σας για την κατάσταση στο δήμο Καρπάθου. Aπό τότε η κατάσταση δεν φαίνεται να έχει αλλάξει προς το καλύτερο. Προ λίγων ημερών το Δημοτικό Συμβούλιο δεν κατάφερε να συμφωνήσει σε ψήφισμα για το καυτό θέμα του ακτοπλοϊκού με αποτέλεσμα να μη υπάρχει ούτε καν αυτή η καταγραμμένη διαμαρτυρία για ένα πρόβλημα επιβίωσης για τον τόπο μας. Πόσο πιστεύετε ότι έβλαψε το νησί η περίοδος αυτή και τι νομίζετε ότι θα μπορούσε να βοηθήσει ώστε έστω και αργά να αλλάξει κάτι στην κατάσταση; Το ακτοπλοϊκό είναι ένα από τα πιο σημαντικά θέματα για τα νησιά μας.

Εξακολουθώ να ανησυχώ και να στεναχωριέμαι για την κατάσταση που επικρατεί στο Δήμο της Καρπάθου. Θα έπρεπε για σοβαρά θέματα που απασχολούν το νησί να είναι ενωμένοι όλοι σα μια γροθιά για τη διεκδίκηση και την επίλυση τους. Θα πρέπει να παραμερισθούν οι προσωπικές διαφορές και οι δημόσιες αντεγκλήσεις και να σκύψουν όλοι πάνω στα προβλήματα του τόπου, ενός τόπου ευλογημένου από το Θεό! Είναι θετικό ότι οι παρατάξεις της μειοψηφίας συμμετέχουν στο σχήμα της Δημοτικής αρχής γιατί φανταστείτε τι θα γινόταν αν δεν υπήρχε αυτή συναίνεση! Θεωρώ ότι επιτελείται έργο από τη σημερινή δημοτική αρχή και ότι είναι σημαντικές και οι παρεμβάσεις του συμπατριώτη μας υπουργού Γιώργου Γεραπετρίτη.

Τώρα  το θέμα το ακτοπλoϊκό, πράγματι δημιούργησε προβλήματα. Πιστεύω όμως ότι θα δοθεί λύση αφού το υπουργείο πολλαπλασίασε τις επιδοτήσεις (από 8 εκατομμύρια σε 20) και ζητά  στην προκήρυξη πλοίου Α η Β κατηγορίας! Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία, ώστε να αποσυρθεί άμεσα το πλοίο «Πρέβελης» το οποίο πλέον δεν είναι αξιόπλοο και να αντικατασταθεί με ένα νέο Β΄ κατηγορίας. Χρειάζονται όμως, σωστοί και ψύχραιμοι χειρισμοί και βεβαίως το θέμα αυτό επ’ ουδενί δεν πρέπει να μετατρέπεται σε ευκαιρία κομματικής η άλλου είδους εκμετάλλευσης. Σ’ αυτό που πρέπει επίσης να επιμείνουμε, είναι να είναι προσιτοί οι ναύλοι και να μειωθούν όσο γίνεται οι ώρες του ταξιδιού.

 


ΕΡ. Η μητέρα σας μια γυναίκα με ευαισθησίες άφησε όπως και πολλές γυναίκες της γενιάς της, ένα σημαντικό καλλιτεχνικό έργο μέσα από τα εργόχειρα της. Τι θυμάστε από τη μητέρα σας και τις γυναίκες αυτές που ήταν πραγματικά θαύματα της φύσης για το πως κατάφερναν να επιβιώνουν και να δημιουργούν στις δύσκολες συνθήκες του τόπου μας;

Πράγματι αν ένας τίτλος που δίκαια ανήκει στις γυναίκες εκείνης της εποχής είναι ο τίτλος των ηρωίδων! Μέσα σε δύσκολους καιρούς και συνθήκες, κρατούσαν σταθερό το τιμόνι της οικογένειας, μεγάλωναν με αξιοπρέπεια τα παιδιά τους, μετείχαν ενεργά στις γεωργικές και κτηνοτροφικές τους υποχρεώσεις και παράλληλα έβρισκαν χρόνο να ασχοληθούν και να παράξουν πολιτισμό, στολίζοντας το σπίτι και τις καρδιές τους με κεντήματα, ζωγραφιές και ξεχωριστές δημιουργίες. Μια από αυτές τις γυναίκες ήταν και η Μαρίτσα του Γιάγκου, η μητέρα μου.       

Ένας πράος και καλοσυνάτος άνθρωπος με έμφυτα  καλλιτεχνικά χαρίσματα και ευαισθησίες! Τη θυμάμαι πάντα με ένα μολύβι η ένα βελόνι στο χέρι να ζωγραφίζει και να κεντά λουλούδια, αγγέλους και τοπία, με επίκεντρο πάντα την Όλυμπο και όλα αυτά, να τα χαρίζει σε όλες τις γυναίκες, σε όλα τα σπίτια του χωριού, κάθε ένα από τα οποία σήμερα έχει και ένα έργο της! Ακόμη και τελευταία όταν νοσηλευόταν στο Νοσοκομείο ζωγράφιζε σε όποιο χαρτί έβρισκε και τα δώριζε με αγάπη στις νοσοκόμες και στους γιατρούς! Τις κάναμε δυό εκθέσεις στην Όλυμπο και στη Ρόδο και ετοιμάζουμε να εκδώσουμε ένα «πάνθεον» με  έργα της, στη μνήμη της.

 


 

 ΕΡ. Συνήθως αυτά δεν ανακοινώνονται νωρίς ίσως και κάποιες φορές αποφασίζονται τελευταία, όμως υπάρχει σκέψη για εκ νέου υποψηφιότητα σας σε κάποιες από τις θέσεις της αυτοδιοίκησης στα νησιά μας?

Πράγματι είναι νωρίς για να ανακοινώσει κανείς τι σκοπεύει να κάνει στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές αφού μάλιστα μεσολαβούν οι βουλευτικές εκλογές. Ο λαός της Καρπάθου και της Κάσου μου έκανε την τιμή να με αναδείξει για μια πενταετία στην άκρως τιμητική θέση του Επάρχου Καρπάθου-Ηρωικής Νήσου Κάσου. Θεωρώ ότι υπηρέτησα και τα δύο νησιά της Περιφερειακής μας Ενότητας με συνέπεια και άφησα πίσω ένα ορατό έργο- παρά τις δύσκολες συνθήκες της εποχής- και το οποίο αναγνωρίζεται από τους συμπατριώτες. Είναι αλήθεια ότι πάρα πολλοί συμπατριώτες σε Κάρπαθο και Κάσο μου ζητούν να ασχοληθώ ξανά και τους ευχαριστώ γι αυτό.. Αυτό όμως θα το αποφασίσει όταν έρθει η ώρα ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος του οποίου εξακολουθώ να είμαι στενός συνεργάτης και τον οποίο ευχαριστώ δημόσια γιατί ποτέ δεν ήταν αρνητικός σε ότι του ζήτησα και για τα δυό νησιά μας.


Γιάννης Μηνατσής

ΕΡ. Δυο χρόνια πριν έγινε η εγγραφή του Ολυμπίτικου γλεντιού στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Κληρονομιάς της Ελλάδας εκείνη την περίοδο υπήρχαν διαφορετικές απόψεις και ένταση. Σήμερα με την απόσταση του χρόνου ποιες είναι οι σκέψεις σας για το θέμα ?

Όσος χρόνος κι αν περάσει, οι θέσεις και οι απόψεις μου για το συγκεκριμένο θέμα, είναι σταθερές και ξεκάθαρες. Πράγματι το Ολυμπίτικο γλέντι είναι ένα κοινοτικό δρώμενο με αυστηρή τελετουργική διαδικασία, με ένα άγραφο τυπικό, που μαρτυρεί και μεταφέρει τις βαθύριζες καταβολές μας και αποτελεί ένα μοναδικό εθνικό στοιχείο άυλης κληρονομιάς. Επ’ αυτού δε μπορεί να διαφωνήσει κανείς!! Δεν πρόκειται όμως να κάνω σήμερα (και λόγω χώρου) ανάλυση για το τι είναι το Ολυμπίτικο γλέντι. Γι αυτόν ακριβώς το λόγο ως Έπαρχος, έβαλα την υπογραφή μου σε ένα έγγραφο το οποίο παρέδωσα σε συνέδριο στη Ρόδο, στον ίδιο τον τότε Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και στην τότε υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, εξηγώντας και ζητώντας τους, το Ολυμπίτικο γλέντι να ενταχθεί στο Εθνικό Ευρετήριο άυλης Κληρονομιάς της Ελλάδας ενημερώνοντας τους ότι θα κατατεθεί σχετικός φάκελος.

Στην πορεία και ενώ ο δικός μας φάκελος ετοιμαζόταν, κάποιοι άλλοι συμπατριώτες μας (οι οποίοι είχαν αναφαίρετο δικαίωμα να το κάνουν) ανακοίνωσαν ότι ετοιμάζουν φάκελο για να ενταχθεί στο Εθνικό Ευρετήριο και το Καρπάθικο γλέντι. Κάποιοι απαίτησαν σε αυτόν το φάκελο να μην περιλαμβάνεται η Όλυμπος!!!! Από κει και πέρα ακολούθησαν κάποιες διαδικασίες, κάποιες ανακοινώσεις και κάποιες ενέργειες που περιείχαν ακρότητες, υπερβολές και διχαστικές κορώνες που πραγματικά δεν υπήρχε κανένας απολύτως λόγος να συμβούν. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να θεωρεί τον εαυτό του περισσότερο πατριώτη από τους άλλους!

Η Όλυμπος και το Ολυμπίτικο γλέντι δεν έχουν ανάγκη από στρατευμένους «επιμορφωτές», δε φοβούνται τις συγκρίσεις και δεν πρέπει να έχουν σχέση με αποκλεισμούς! Αντίθετα οι συγκρίσεις αποτελούν πλεονέκτημα για εμάς, γιατί ακριβώς, διατρανώνουν τις υπαρκτές διαφορές μας με τους υπόλοιπους! Και βέβαια έγινε σπέκουλα και διαστρέβλωση για τις ξεκάθαρες θέσεις μου, από κάποιους οι οποίοι δεν έχουν και καμία σχέση και συμμετοχή στα γλέντια μας. Θα το πω για άλλη μια φορά η Κάρπαθος είναι ενιαία και η Όλυμπος αποτελεί κομμάτι της φωτεινό και λαμπερό με το μοναδικό μακραίωνο, ζωντανό λαϊκό της πολιτισμό! Τέλος η ένταξη και των δύο φακέλων στο Εθνικό Ευρετήριο, αποδεικνύουν ότι «τζάμπα» έγιναν όσα διαδραματίστηκαν.   

 


Όλυμπος, το χωριό σύμβολο της Δωδεκανήσου

ΕΡ. Είναι εμφανές εκ του αποτελέσματος ότι το σχέδιο Καλλικράτης έκανε μεγάλη ζημιά στον τόπο μας αφού τα τοπικά συμβούλια χωρίς καμιά ουσιαστική αρμοδιότητα χωρίς πόρους και ο κεντρικός μηχανισμός διοίκησης του νησιού ακόμη και αν δούλευε άψογα, πολύ δύσκολα μπορεί να διαχειριστεί μέρη που ο υπάλληλος για να δουλέψει πρέπει να χάσει τουλάχιστον δυό ώρες από τον χρόνο του στη διαδρομή. Θεωρείτε ότι η αυτονομία της Ολύμπου θα ήταν κάτι εφικτό και θετικό για τον τόπο μας;

Είναι γεγονός ότι η συνένωση της Κοινότητας Ολύμπου με τον ενιαίο Δήμο Καρπάθου δημιούργησε πάρα πολλά και πολυεπίπεδα προβλήματα στην Όλυμπο και στο Διαφάνι τα οποία είναι ορατά και διαχρονικά και δε μπορούν να αμφισβητηθούν! Από την εποχή του «Καποδίστρια» και μετέπειτα του «Καλλικράτη», έγιναν πολλές και συντονισμένες προσπάθειες να παραμείνει η Κοινότητα Ολύμπου αυτόνομη διοικητικά για λόγους ιστορικούς, πολιτιστικούς αλλά και γεωγραφικούς, χωρίς όμως δυστυχώς κανένα αποτέλεσμα. Ήρθε στη συνέχεια ο «Κλεισθένης» χωρίς ουσιαστική αλλαγή προς αυτή την κατεύθυνση. Πρέπει να πω ότι σε όλες τις παρεμβάσεις που έγιναν και από όποιο πόστο υπηρετούσα, συμμετείχα ενεργά με ξεκάθαρη θέση για την αυτονομία της Κοινότητας Ολύμπου. Στην τελευταία μάλιστα επίσκεψη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Όλυμπο,  έκλεισα τον χαιρετιστήριο λόγο μου με τις εξής μαντινάδες:

*Μέρα τη μέρα η Όλυμπος, πρόεδρε ολισθαίνει

γι αυτό τροποποιήσετε το νόμο του Κλεισθένη

*Να ξαναγίνει η Όλυμπος Κοινότητα σαν πρώτα

γιατί ως τώρα είχαμε μη ακουόντων ώτα

*Να ξαναβρεί το δρόμο της να ζήσει να προκόψει

και σίγουρα προς το καλό πάλι θ’ αλλάξει όψη

Ο κόσμος χειροκρότησε έντονα και ο Πρωθυπουργός κατάλαβε τη βούληση και την ομοθυμία των Ολυμπιτών. Δυστυχώς όμως από κει και πέρα δεν έγινε τίποτε προς αυτή την κατεύθυνση. Πιστεύω ότι υπάρχουν ισχυροί λόγοι που τεκμηριώνουν το αίτημα μας αλλά θα πρέπει ξανά οργανωμένα και συντεταγμένα(γιατί υπήρξαν και αντίθετες απόψεις), να επανέλθουμε στην ομόθυμη απαίτηση μας, τη στιγμή μάλιστα που ο Δήμος Καρπάθου δε φέρει καμία αντίρρηση! Πρέπει να ενεργοποιηθούν ενωμένα όλοι οι Ολυμπίτικοι φορείς, όλοι οι πολιτικοί παράγοντες σε όλα τα επίπεδα και αν χρειασθεί να χτυπήσουμε την πόρτα του υπουργού Εσωτερικών και του ίδιου του Πρωθυπουργού. Παραθέτω τα δύο πρωτοσέλιδα της Εφημερίδας «Όλυμπος» της Αδελφότητας της Ρόδου της οποίας τότε ήμουν πρόεδρος, που αναφέρονται στο συγκεκριμένο θέμα.

 


Το Διαφάνι της Καρπάθου

                          

ΕΡ. Πολλά χρόνια τώρα συζητάμε για την σύνδεση Διαφάνι- Πλημμύρι. Πιστεύετε ότι θα έπρεπε να το διεκδικήσουμε και πόσο ωφέλιμη θα ήταν για το νησί μας η σύνδεση μας με τη Νότια Ρόδο;

Ήταν ένας από τους πρώτους στόχους που είχα θέσει με την ανάληψη των καθηκόντων μου ως Έπαρχος. Είχαμε κάνει μία έρευνα και ήρθαμε σε επαφή με τους ξενοδόχους της Νότιας Ρόδου αλλά και με τουριστικούς πράκτορες, οι οποίοι έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Μίλησα με τον αείμνηστο Γιώργο Σπανό της Ναυτιλιακής εταιρίας «Δωδεκάνησος» και με το διευθυντή κ. Μιχαήλ Μιχαήλ. Οι τουριστικοί πράκτορες προκειμένου να στέλνουν τους τουρίστες με λεωφορεία από τη Νότια Ρόδο στην Πόλη της Ρόδου(μιάμιση ώρα διαδρομή) και από εκεί στη Σύμη άλλη τόση ώρα με ημερόπλοια και τα αντίστοιχα δρομολόγια για την επιστροφή, τους ενδιέφερε να στέλνουν τρεις φορές την εβδομάδα από 400 τουρίστες κάθε φορά στο Διαφάνι με το πλοίο «Η Παναγία Σκιαδενή». Δηλαδή 1200 τουρίστες τη βδομάδα!! Το δρομολόγιο θα ήταν 8 το πρωί από το Πλημμύρι, άφιξη στο Διαφάνι 10.15 και επιστροφή από Διαφάνι στις 5 το απόγευμα. Είχαμε κανονίσει ακόμη για τη μεταφορά των τουριστών από Διαφάνι –Όλυμπο οι πράκτορες να στέλνουν με το πλοίο 10 πούλμαν.

Βεβαίως οι πράκτορες είχαν και απαιτήσεις για την εξυπηρέτηση των τουριστών ,όπως δυνατότητα σίτισης, ποιότητα στα φαγητά, τιμές προσιτές, σωστό σέρβις, οργανωμένη ξενάγηση, ίσως και κοντινές εκδρομές με τα ημερόπλοια κλπ. και ασφαλώς και το δικό τους αναλογικά κέρδος. Παράλληλα θα μπορούσαν και συμπατριώτες της Ρόδου να ταξιδεύουν με το πλοίο με προορισμό το Διαφάνι.

Δυστυχώς, σε συζητήσεις που έγιναν με ντόπιους επιχειρηματίες δεν συμφώνησαν με τους όρους των πρακτόρων ούτε με την ενίσχυση των υποδομών για να μπορούν να εξυπηρετηθούν για φαγητό οι επισκέπτες. Έτυχε όμως εκείνη την περίοδο το λιμάνι στο Πλημμύρι να έχει γεμίσει άμμο και ζητήσαμε από το Λιμενικό Ταμείο να προβεί στον καθαρισμό του αλλά τελικά το εγχείρημα έμεινε απραγματοποίητο.

Θεωρώ επιτακτική την ανάγκη να επανέλθουμε στην πραγματοποίηση αυτής της προσπάθειας γιατί αναμφίβολα τα οφέλη για την Όλυμπο και το Διαφάνι θα είναι σημαντικά και μετρήσιμα. Εγώ είμαι στη διάθεση των σημερινών διοικούντων να συμβάλω για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου ο οποίος θα ανοίξει μια μεγάλη «πόρτα» στην ανάπτυξη και την ευημερία του τόπου και θα μειώσει σημαντικά την σημερινή εξάρτηση της Ολύμπου από την κάτω Κάρπαθο.

Πρώτη δημοσίευση στην έντυπη εφημερίδα “Η Φωνή της Ολύμπου”

 


 

 

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΜΗΝΑΤΣΗ

Γεννήθηκε στην ανεμόεσα Κάρπαθο από γονείς Καρπάθιους. Είναι παντρεμένος με την Σταματία Χατζηδιάκου-Μηνατσή με την οποία απέκτησε 4 παδιά και ένα εγγόνι το Γιάννη.

Από το 1980 υπηρετεί τη μαχόμενη δημοσιογραφία στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης της Ρόδου και συγκεκριμένα:

Στην εφημερίδα «Η Πρόοδος» επί 15 χρόνια, αρχικά ως συντάκτης δικαστικού και αστυνομικού ρεπορτάζ και στη συνέχεια ως πολιτικός συντάκτης.

Επίσης ως συντάκτης στις εφημερίδες «Η Δράσις» και «Η δημοκρατική».

Υπήρξε εκδότης και διευθυντής στην πολιτική σατυρική δεκαπενθήμερη Δωδεκανησιακή εφημερία «Το Καμάκι» το οποίο κυκλοφόρησε επί 3 περίπου χρόνια.

Επί 2,5 χρόνια υπήρξε εκδότης και διευθυντής της δεκαπενθήμερης εφημερίδας «Αδέσμευτη Κάρπαθος» η οποία αγωνίστηκε για την ενημέρωση των κατοίκων της Καρπάθου καθώς επίσης για την προβολή και την επίλυση των προβλημάτων τους.

Επί δέκα και πλέον χρόνια υπήρξε διευθυντής και υπεύθυνος ύλης στην παροικιακή εφημερίδα «Όλυμπος» της Αδελφότητας Ολυμπιτών της Ρόδου «Η Βρυκούς».

Υπήρξε συντάκτης ελεύθερου ρεπορτάζ στο μηνιαίο περιοδικό «IF» επί μία τριετία και εκδότης-διευθυντής στο περιοδικό «Αφιέρωμα» της Βασικής Σχολής Τουριστικών επαγγελμάτων Ρόδου.

Υπήρξε δημοσιογράφος και διευθυντής του δημοσιογραφικού τμήματος στο τοπικό ραδιόφωνο «Ράδιο Κόσμος» καθώς επίσης δημοσιογράφος και διευθυντής στην τηλεόραση «KOSMOS TV» και στη συνέχεια ως δημοσιογράφος στον τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό «ALPHA NEWS ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ».

Υπήρξε ιδιοκτήτης και διευθυντής του τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού «Μεθόριος».

Υπήρξε ανταποκριτής σε αρκετά μέσα μαζικής ενημέρωσης των Αθηνών (εφημερίδες, ραδιόφωνα και τηλεοράσεις).

Είναι δημοσιογράφος στον τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό «Real voice».

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Διετέλεσε:

*Έπαρχος Καρπάθου-Ηρωικής Νήσου Κάσου επί μία πενταετία

*Δημοτικός σύμβουλος Ρόδου

*Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Συντακτών Δωδεκανήσου

*Γενικός Γραμματέας στην Ένωση Πολυτέκνων Δωδεκανήσου

*Γενικός Συντονιστής Κομματικών Οργανώσεων Δωδεκανήσου της «Νέας Δημοκρατίας»

*Εκλεγμένο μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής της «ΝΔ» και εκλεγμένος αντιπρόεδρος της Τοπικής Επιτροπής της «ΝΔ» Πόλεως Ρόδου

*Αντιπρόεδρος του Οργανισμού Πολιτιστικής Ανάπτυξης Δωδεκανήσου της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (ΟΠΑΔ)

20.12.2022

Καρπαθιακά Νέα