Ο συμπατριώτης μας ηθοποιός Μανώλης Γεραπετρίτης μας εκπλήσσει για ακόμη μια φορά! Συμμετέχει στο καστ μιας ξεχωριστής κινηματογραφικής ταινίας. Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά της Φόνισσας, μια νουβέλας η οποία είναι από τα καλύτερα έργα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Η ταινία έχει σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα και σενάριο της Κατερίνας Μπέη.
Τα γυρίσματα θα γίνουν στην Αθήνα, τη Λακωνική Μάνη, την Κρήτη αλλά και την πατρίδα του συγγραφέα, τη Σκιάθο. Την φόνισσα ενσαρκώνει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, επίσης πρωταγωνιστεί η Μαρία Πρωτόπαπα ενώ ο Μανώλης Γεραπετρίτης έχει το ρόλο του διοικητή της χωροφυλακής που κυνηγάει την φόνισσα στα βουνά της Μάνης. Για αυτό και στις αποκλειστικές φωτογραφίες τον βλέπουμε με την ανάλογη στολή.
Αν και βρίσκεται μακριά από την Κάρπαθο και δουλεύει έναν απαιτητικό ρόλο, ένα είναι σίγουρο, ο Μανώλης Γεραπετρίτης, στην ανάπαυλα των γυρισμάτων, θα φροντίσει να μάθουν όλοι τις πιο χρήσιμες πληροφορίες για το ξεχωριστό νησί του! Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζει ο τρόπος που αντιλαμβάνεται ο Μανώλης Γεραπετρίτης την κινηματογραφική προσέγγιση της Φόνισσας, αφού προέρχεται από ένα νησί που η γυναίκα είχε και εξακολουθεί να έχει εξαιρετικά δύσκολο και βαρύτατο ρόλο.
Στο σκηνοθετικό σημείωμα η κα Εύα Νάθενα αναφέρει:
«Ο Α. Παπαδιαμάντης δεν έγραψε για να αποδείξει κάτι, αλλά για να υπηρετήσει το κοινό ελληνικό αίσθημα, τον παράξενο τρόπο των Ελλήνων, αυτόν τον τρόπο που σήμερα πολεμάμε με όλες μας τις δυνάμεις, μπλεγμένοι στην άρνηση της ζωής και την αισθητικοποίηση του θανάτου. Ο άνθρωπος αυτός, δέχτηκε να σηκώσει ένα βάρος…». Χρήστος Βακαλόπουλος- Από το Χάος στο Χαρτί
Η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση. Θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του- τρόπος, ως εκείνη τη στιγμή, πρωτοφανής λογοτεχνικά. Αυτός είναι 1ος βασικός άξονας της ταινίας.
Ο 2ος είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900 – σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα.
Για τους δύο αυτούς άξονες, τα υλικά που δανειζόμαστε -προκειμένου να βάλουμε σε μεγεθυντικό φακό αυτό το αφήγημα- είναι τρία βασικά εργαλεία: η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Ψυχιατρική -και τα τρία με σημερινά δεδομένα.
Το 1ο , η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμηση της όσον αφορά το 2ο, δηλαδή τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά με ψυχαναλυτικά δεδομένα φωτίζουν την βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας- και ως τέτοια θα την αναπαραστήσει η ταινία.
Το μητρικό στοιχείο στην ταινία (αυτό που λέμε σκυτάλη της ζωής), η καταδυναστευτική συνεξάρτηση στη σχέση μάνας-κόρης συνλειτουργεί ως αίτιο των φόνων και όσων διαδραματίζονται.
Η θεσμοθετημένη προίκα για τις κόρες καταργήθηκε στην Ελλάδα το 1983. Ένα -ως σήμερα κρυμμένο μυστικό- κάλυπτε τις βρεφοκτονίες των κοριτσιών.
Η ταινία επιχειρεί να το φέρει στο φως.
Εύα Νάθενα»
Η ταινία αναμένεται να κυκλοφορήσει το 2023.
16.3.2023
Καρπαθιακά Νέα