φωτογραφίες: Karpathos Diving Center
Έξι εκατομμύρια δύτες σ’όλον τον κόσμο επικεντρώνονται στον καταδυτικό τουρισμό, ενώ 25 εκατ. ενδιαφέρονται για την εξερεύνηση του βυθού, με μάσκα και αναπνευστήρα, το λεγόμενο snorkeling. Η μέση ηλικία του κοινού που αναζητά αυτόν τον νέο εναλλακτικό τουρισμό υπολογίζεται μεταξύ 33 και 55 ετών, το δε όφελος από τη συγκεκριμένη ποιοτική μορφή τουρισμού ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σ’ότι αφορά τον καταδυτικό τουρισμό στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται περίπου 280 καταδυτικά κέντρα με περισσότερες από 300 βάσεις πανελλαδικά, απασχολώντας πάνω από 2.000 εργαζόμενους.
91 ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων ( η Κάρπαθος δεν συμμετέχει σε αυτή τη φάση)
Οι προοπτικές ανάπτυξης και δυναμικής που παρουσιάζει ο καταδυτικός τουρισμός ανά τον κόσμο, και τα πολλαπλά οφέλη σε τοπικό επίπεδο με τα φυσικά χαρακτηριστικά (υποδομές, εγκαταστάσεις διαμονής και διατροφής, αξιοθέατα κ.λπ.), τα βιωματικά (ψυχαγωγία, ασφάλεια, τοπικές εκδηλώσεις κ.λπ.) αλλά και τα συναισθηματικά χαρακτηριστικά (ατμόσφαιρα, φιλοξενία, πολιτιστικοί πόροι κ.λπ.) δίνουν το “πράσινο” φως για την απελευθέρωση οργανωμένων και καθοδηγούμενων καταδύσεων σε ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων της χώρας μας.
Σύμφωνα με πρόσφατη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ), οι οργανωμένες και καθοδηγούμενες καταδύσεις σε 91 ναυάγια πλοίων και αεροπλάνων θα αποδοθούν στην καταδυτική κοινότητα για καταδύσεις αναψυχής. Η αρχή έγινε τον περασμένο Αύγουστο με τα εγκαίνια του υποθαλάσσιου μουσείου, στη νησίδα Περιστέρα της Αλοννήσου, και η διεθνής προβολή την οποία προσέλκυσε, αποτελεί την απόδειξη του έντονου διεθνούς ενδιαφέροντος που έχει αναπτυχθεί για τον καταδυτικό τουρισμό και τις προοπτικές που ανοίγει.
Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά απ’ αυτά τα ναυάγια που κρύβει το Καρπάθιο πέλαγος:
Τον Απρίλιο του 1958, το φορτηγό “Παναγία”, 1200 τόνων, με φορτίο 1000 τόνους τσιμέντο, και προορισμό την Τζέντα της Αιγύπτου, βυθίστηκε από εισροή υδάτων, έπειτα από ρήγμα στο μηχανοστάσιο, το ατμόπλοιο “Σεμιραμίς” περισυνέλεξε ζωντανούς και τους 16 ναυαγούς.
Το πρώην πολεμικό “Gernik” μέσα στα Χριστούγεννα του 1963, φορτωμένο με μπανάνες, κακάο και εξωτικά φρούτα, έπεσε σε ξέρα, από σφοδρή θαλασσοταραχή στην περιοχή του Αφιάρτη. Στην προσπάθεια αποκόλλησης από δύο ρυμουλκά, τα πράγματα έγιναν χειρότερα και το πλοίο βυθίστηκε στον Διακόφτη.
Το 1964, στα μέσα του Σεπτέμβρη χάθηκε το ξύλινο σκαρί “Σεβαστή”, οι ριπές του ανέμου ξεπερνούσαν τα 8 μποφόρ, η θάλασσα έβγαζε τεράστιες γλώσσες, μεγάλα ολόασπρα στόματα και το πετρελαιοκίνητο δεν άντεξε, τσακίστηκε στα βράχια.
Τα Χριστούγεννα του 1980 ένα στρατιωτικό ελικόπτερο έσωσε τους 14 ναυτικούς του Ελληνικού φορτηγού “Λούσυ”, που βυθίστηκε, φορτωμένο με πίσσα, 120 μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου,.
Στα ανατολικά το “Δίας” (που το έλεγαν Χαρά), ολικ. χωρητ. 449 κόρων, κουβαλούσε τούβλα με προορισμό τα Πηγάδια, πήρε κλίση και ενώ ρυμουλκήθηκε από το οχηματαγωγό Ολύμπια, δεν τα κατάφερε και βυθίστηκε 1,5 ν. μ. από το λιμάνι του Διαφανίου. Από το πλοίο που βρίσκεται σε βάθος 21 μέτρων, διατηρείτε σε καλή κατάσταση η πρύμνη, η πλώρη και το φορτίο με τα τούβλα.
Το λαθρεμπορικό, φορτωμένο με τσιγάρα, “Τέναρον Σ”, 374 κόρων, βυθίστηκε το Δεκέμβρη του 1980, δυτικά του νησιού, στον όρμο του Τριστόμου, οι 1500 κούτες τσιγάρων έμειναν να μουλιάσουν ακάπνιστες, ενώ οι οκτώ ναυτικοί γλύτωσαν από τη θάλασσα, όχι όμως και από τις βαριές κατηγορίες, για το παράνομο λαθρεμπόριο, οι διωκτικές αρχές κυνηγούσαν δύο μήνες το πλοίο, που κρυβόταν στις απόκρημνες ακτές τις Καρπάθου.
Το Τούρκικο φορτηγό “Gemar“, που έπαψε πια να στέκει στο νότιο άκρο του νησιού, προσάραξε κοντά σε βραχώδη ακτή, σε σχετικά μικρό βάθος στις 19 Νοεμβρίου 1982 στο Λίκι. Είναι η περιοχή δίπλα στο αεροδρόμιο, που έχει δεσμευτεί από την πολεμική αεροπορία, το βαπόρι τσακίστηκε πάνω στις περίφημες αλυκές και είναι ένα από τα σύμβολα της Καρπάθου.
Ήταν τον Φλεβάρη του 2007 όταν το πλοίο «Νάσια φλάϊ» φορτωμένο με οικοδομικά, έπεσε σε μεγάλη θαλασσοταραχή, οι πληροφορίες από τους Διαφανιώτες θέλουν έναν από τους κάβους να κόβεται, να πέφτει στο νερό και να αγκαλιάζει μέσα στην αντάρα την προπέλα. Το πλοίο έμεινε τελικά ακυβέρνητο και ένα από τα ελικόπτερα διάσώσεων έβγαλε τους ναυτικούς που εγκατέλειψαν το βαπόρι, που από τότε βρίσκεται βυθισμένο σε βάθος 40 μέτρων στη Σαρία.
Περίεργη είναι και η υπόθεση για το κότερο φάντασμα, “Λένα“, νηολογίου Πειραιά, 30 κόρων και 13 μέτρων, τριγυρνούσε από καιρό την Κάρπαθο, με τον τελευταίο ανεφοδιασμό του, στα Πηγάδια, τον Ιούνιο στα 1981, έπεσαν τα τηλέφωνα και οι πληροφορίες αναστάτωσαν τις διωκτικές αρχές, που από μήνες, το αναζητούσαν, βρέθηκε τελικά προσαραγμένο και έρημο, παρατημένο στη Νότια Ρόδο , σε μια απόμερη σπηλιά της παραλίας, της Καττάβιας, βρέθηκαν 75 σαμπρέλες, συνολικά 3 τόνους από χασίς! Στις τριγύρω παραλίες, ακόμη και στην Κάρπαθο, ξεβράστηκαν οι γνωστές σαμπρέλες με πακεταρισμένα, τακτοποιημένα σε αδιάβροχες θήκες, τα ναρκωτικά.
Ένα σωρό είναι και τα σήματα της ιντερπόλ, για την θαλαμηγό με τα δύο ονόματα, “Μπέτυ” ή “Άρης”,και το βολτάρισμα του σκάφους, στα ανοιχτά του νησιού.
Ακόμη κολυμπά σε βάθος 45 μέτρων, στα νερά του Αγίου Μηνά, η εικοσάμετρη θαλαμηγός «Σπέτσες Μ», ήταν το καλοκαίρι του 2007 όταν ξεκίνησαν δύο σκάφη από το λιμάνι του Διαφανίου, το ένα στάθηκε άτυχο, σκάλωσε σε ξέρα και στην προσπάθεια να αποκολήθει έσπασε και έμεινε στον τόπο.
με στοιχεία από www.traveldailynews.gr