Κάρπαθος: Οι ομπρέλες, η διαδικασία που καθυστέρησε και τα δικαιώματα των λουομένων

Κάρπαθος: Οι ομπρέλες, η διαδικασία που καθυστέρησε και τα δικαιώματα των λουομένων

Σύμφωνα με πληροφορίες των Καρπαθιακών Νέων ήδη τρέχουν καταγγελίες για επιχειρήσεις της Καρπάθου που έχουν το δικαίωμα (προτιμησιακό ή μέσα από τη διαδικασία της δημοπρασίας) από πολίτες που αφορούν τοποθέτηση ομπρελών σε κάποιες από τις παραλίες του νησιού ωστόσο το θέμα έχει πολλές πτυχές και αξίζει να αναφέρουμε τα στοιχεία που έχουμε καταφέρει να συλλέξουμε.

Καταρχήν να αναφέρουμε ότι συνολικά πρόκειται για περίπου 50 θέσεις με προτιμησιακό δικαίωμα στην Κάρπαθο, πιο απλά επιχειρήσεις εστίασης ή ξενοδοχεία, που να γειτνιάζουν με μια παραλία και περίπου 20 τμήματα για τα οποία έγινε δημοπρασία και μάλιστα σημειώθηκαν ιστορικά ρεκόρ χτυπημάτων. Πάντως όσο αφορά τα δημοπρατούμενα, κύκλοι από ανθρώπους που γνωρίζουν μας ρώτησαν, εάν αυτό ισχύει “αρκεί και μια έναρξη επιχειρήσεως πάνω σε μια παραλία, έστω κι αν το κατάστημα είναι κλειστό, ώστε να έχει κανείς προτιμησιακό δικαίωμα;”

Ας πάμε τώρα στην ουσία. Ο Δήμος Καρπάθου προχώρησε σε δημοπρασία στις 23 Μαϊου 2023 ενώ ήδη είχε παραχωρήσει τις προτιμησιακές περιοχές, ωστόσο δεν είχε πάρει την απαραίτητη έγκριση από την Αρχαιολογική υπηρεσία, ενώ μάλιστα φέτος, για πρώτη φορά, ζητήθηκε και η έγκριση από την Εφορία Ενάλειων Αρχαιοτήτων με άμεσο αποτέλεσμα να γίνει μεν η διαδικασία της δημοπρασίας και να φτάσουμε στα υψηλότερα χτυπήματα όλων των εποχών της Καρπάθου, όμως να μην μπορούν, τουλάχιστον τυπικά, μέχρι τις 18 Ιουνίου, οι επιχειρηματίες να τοποθετήσουν ομπρέλες στις παραλίες. Κι αυτό διότι δεν είχαν έρθει οι σχετικές εγκρίσεις κι έτσι δεν μπορούσαν να γίνουν συμβόλαια και έτσι οι ομπρελάδες να προχωρήσουν σε πληρωμές. Κάποιοι βέβαια προχώρησαν σε τοποθέτηση των ομπρελών όμως κάποιοι άλλοι (5-6 στον αριθμό) διάλεξαν να εγκαταλείψουν την προσπάθεια και οι θέσεις, σε παραλίες που χτύπησαν και πήραν θα μείνουν άγονες. Σήμερα πάντως όλες οι παραλίες  που έχουν κάνει συμβόλαιο, μέχρι αυτή την ώρα, έχουν τακτοποιήσει τις οικονομικές υποχρεώσεις και έχουν πληρώσει το ποσοστό που τους αναλογεί εκτός από μια!

Για το θέμα πάντως του χώρου που καταλαμβάνουν και τις υποχρεώσεις τους, γίνεται αναφορά στο Άρθρο 11: Υποχρεώσεις µισθωτή 

ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΚΗΡΥΞΗΣ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΧΩΡΩΝ ΑΙΓΙΑΛΟΥ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΛΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΡΠΑΘΟΥ ΓΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΟΜΠΡΕΛΩΝ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΣΠΟΡ 2023-2025

Ο µισθωτής υπόκειται στις υποχρεώσεις του Ν.2971/2001, στους όρους και τις προϋποθέσεις της ΚΥΑ-38609-ΕΞ-2023-10.03.2023-ΦΕΚ-1432- 10.03.2023- τεύχος-Β περί «Απευθείας παραχώρησης, µε αντάλλαγµα, του δικαιώµατος απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης µεγάλων λιµνών και πλεύσιµων ποταµών, στους Οργανισµούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α’ Βαθµού».

Απαγορεύεται η ανέγερση κάθε είδους κτίσµατος ή τοποθέτηση κατασκευάσµατος που συνδέεται σταθερά µε το έδαφος (πάκτωση µε σκυρόδεµα, τσιµεντοστρώσεις, πλακοστρώσεις, επιχωµατώσεις κλπ.) καθώς και η τοποθέτηση σκηνών και η στάθµευση τροχόσπιτων, αυτοκινήτων κλπ..

Η τοποθέτηση σχετικών ενηµερωτικών πινακίδων επιβάλλεται να γίνει εκτός των κοινόχρηστων χώρων. Στο πλαίσιο των υποχρεώσεων τους εντάσσεται και η χρήση υλικών εναρµονισµένων µε το περιβάλλον (ξύλο, ύφασµα) και απαγορεύεται η τοποθέτηση ειδών από πλαστικό, ψυγείων, µπαρ κλπ..

Ο ενοικιαζόµενος χώρος θα είναι ελεύθερος, χωρίς περιορισµούς. Σε καµία περίπτωση, δεν θα παραβιάζεται ο κοινόχρηστος χώρος του αιγιαλού και δεν επιτρέπεται ουδεµία εγκατάσταση, µονίµου χαρακτήρα, πάνω στους κοινόχρηστος χώρους, καθώς επίσης και η διέλευση τροχοφόρων. Επίσης σε ευδιάκριτα σηµεία θα τοποθετηθούν δύο (2) κυκλικά σωσίβια µε σχοινί και φορητό φαρµακείο για παροχή βοήθειας αν χρειαστεί. .

Μ ε τ α ξ ύ τ ω ν τ μ η μ ά τ ω ν πρέπει να υπάρχουν κάθετοι διάδροµοι τουλάχιστον δύο (2) µέτρων και ελεύθερη λωρίδα κατά µήκος της ακτής πλάτους τουλάχιστον Πέντε (5) µέτρων από την ακτογραµµή για την ελεύθερη κίνηση των λουόµενων και την αποφυγή ατυχηµάτων. ∆εν θα περιφραχθεί ο κοινόχρηστος χώρος και θα εξασφαλίζεται από πλευράς υγιεινής , αισθητικής και ρύπανσης ή αλλοίωσης του περιβάλλοντος.

Ο µισθωτής έχει υποχρέωση να µεριµνεί για τον καθηµερινό καθαρισµό των κοινόχρηστων χώρων, για την τοποθέτηση καλαίσθητων δοχείων απορριµµάτων και γενικά για την εξασφάλιση καθαριότητας του χώρου της ακτής και του περιβάλλοντος χώρου. Στα πλαίσια των υποχρεώσεων αυτών εντάσσεται και η χρήση υλικών εναρµονισµένων µε το περιβάλλον (ξύλο, ύφασµα) αλλά και αποφυγή χρήσης ακαλαίσθητων διαφηµιστικών ειδών (πλαστικές καρέκλες ή τραπέζια, οµπρέλες, δοχεία, επιγραφές, ψυγεία κλπ).

Έχουν επίσης υποχρέωση να τηρούν τις διατάξεις του άρθρου 7 του Π∆ 23/2000και γενικά να λαµβάνουν µέτρα προστασίας και ασφάλειας των λουόµενων, των εργαζομένων αλλά και όσων κινούνται στους χώρους αυτούς. Απαγορεύεται ρητά η τοποθέτηση οµπρελών και καθισµάτων εκτός των ορίων της µίσθωσης.

Μετά την λήξη της περιόδου χρήσης τόσο τα ανάκλυντρα (ξαπλώστρες) όσο και οι ομπρέλες και τα λοιπά είδη αναψυχής καθώς και οι διατάξεις έδρασης (βάσεις ,εμπήξεις,πακτώσεις) απομακρύνονται από το χώρο αιγιαλού και παραλίας.

Ο δημοτικός σύμβουλος κ. Νίκος Λύκος στο Δημοτικό Συμβούλιο της 27ης Ιουνίου 2023 και κατά την πρό ημερησίας διατάξεως συζήτηση, ζήτησε να ξαναμετρηθούν οι ομπρέλες της Καρπάθου αφού ακούγονται, όπως ανέφερε, διάφορα για τους χώρους που αφήνονται ελεύθεροι για τους λουόμενους. Πάντως όπως είπαν ομπρελάδες στα Καρπαθιακά Νέα, όταν εμφανίζεται έλεγχος στην Κάρπαθο κάποιοι φροντίζουν να μαζεύουν από τις παραλίες ξαπλώστρες και ομπρέλες.

Ας ρίξουμε και μια ματιά τελευταία ματιά στα δικαιώματα των λουομένων

Η τελευταία Κοινή Υπουργική Απόφαση 38609 ΕΞ 2023 – ΦΕΚ 1432/Β/10-3-2023 στο άρθρο 12:

Η ανάπτυξη των ομπρελών, ξαπλωστρών και των θαλάσσιων μέσων αναψυχής σύμφωνα με τις παραγράφους 4 και 5 του άρθρου 13 του ν. 2971/2001, όπως ισχύει, μπορεί να καλύπτει μέχρι το εξήντα τοις εκατό (60%) του παραχωρούμενου χώρου, με τρόπο ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση του κοινού κάθετα και παράλληλα προς τη θάλασσα και η ύπαρξη ελεύθερης ζώνης από την ακτογραμμή πλάτους τουλάχιστον πέντε (5) μέτρων.

Το εμβαδόν κάθε παραχώρησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) τετραγωνικά μέτρα. Ο περιορισμός του εμβαδού κάθε παραχώρησης της απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης ή παρόχθιας ζώνης, σε πεντακόσια (500) τετραγωνικά μέτρα, που προβλέπεται στο προηγούμενο εδάφιο δεν ισχύει για τις παραχωρήσεις σε όμορα του κοινοχρήστου χώρου ξενοδοχεία, οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (camping) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα των υποπερ. αα’ ββ’ και δδ’της περ. α’της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), που λειτουργούν νόμιμα.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να παραμένει ελεύθερη έκταση αιγιαλού σε ποσοστό τουλάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) του συνολικού εμβαδού του, ανάλογα με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αιγιαλού, μη υπολογιζόμενου του χώρου που είναι δυσπρόσιτος και μη αξιοποι- ήσιμος και με τους περιορισμούς, ως προς το ποσοστό κάλυψης του αιγιαλού, που ορίζονται στην απόφαση παραχώρησης.

Για χώρους αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και πλεύσιμου ποταμού, που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000, η κάλυψη δεν μπορεί να υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) του παραχωρούμενου χώρου και εφόσον δεν επηρεάζονται οι στόχοι διατήρησης για το προστατευτέο αντικείμενο.

Η παραβίαση των ανωτέρω όρων επιφέρει την ανάκληση της παραχώρησης.

Σε περίπτωση ύπαρξης συνεχόμενων όμορων επιχειρήσεων του πρώτου εδαφίου της παρούσας, καταλείπεται από τις προβολές των ορίων κάθε επιχείρησης ελεύθερη ζώνη τουλάχιστον δύο (2) μέτρων εκατέρωθεν των ορίων τους.

Αν η πρόσοψη της επιχείρησης είναι μικρότερη των έξι (6) μέτρων, η ελεύθερη ζώνη μειώνεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) εκατέρωθεν των ορίων της. Δεν παραχωρείται η χρήση του αιγιαλού, για ομπρέλες, ξαπλώστρες, τραπεζοκαθίσματα και τροχήλατες καντίνες, όταν το μήκος ή πλάτος αυτού είναι μικρότερο των πέντε (5) μέτρων ή όταν το συνολικό εμβαδόν του αιγιαλού είναι μικρότερο των εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων, εκτός από τις περιπτώσεις που υπάρχουν σε ισχύ άδειες λειτουργίας επιχείρησης, από τις προβλεπόμενες στην παράγραφο 4 του άρθρου 13 του ν.2971/2001, όπως ισχύει, και μέχρι τη λήξη τους. Οι περιορισμοί των παρ. (γ) και (στ) της παρούσας ισχύουν και για τις παραχωρήσεις της παραγράφου 5 του άρθρου 13 του ν.2971/2001, όπως ισχύει.

Ποιοι ελέγχουν τις παραλίες και τον αιγιαλό

Ο βασικός θεσμός ελέγχου, με δεδομένο ότι ο αιγιαλός ανήκει στο κράτος και είναι δημόσιος χώρος είναι η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου που διαχειρίζεται τη δημόσια υπηρεσία.

Επίσης οι δήμοι που εκδίδουν τις άδειες λειτουργίας και οι αρμόδιες υπηρεσίες αυτών, το λιμενικό που αστυνομεύει τον αιγιαλό αλλά και η αστυνομία. Ωστόσο για να παρέμβει το λιμενικό και η αστυνομία πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένες καταγγελίες και ιδίως από την Κτηματική Υπηρεσία, η οποία θα πρέπει να ελέγξει την κατάσταση του αιγιαλού.

Ωστόσο αυτό αποδεικνύεται ανέφικτο καθώς οι Κτηματικές Υπηρεσίες δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό ενώ οι δήμοι δεν διαθέτουν δημοτική αστυνομία..

Με στοιχεία για το θέμα των λουομένων από: https://parallaximag.gr/epikairotita/reportaz/h-viomichania-tis-xaplostras-kai-i-katalipsi-tis-aktogrammis

3.7.2023

Καρπαθιακά Νέα