Η Κάρπαθος στη λογοτεχνία. « Οι περιπέτειες του Άσερ, του Φρόυντ, του Μπονάμ» ξεκίνησαν από την Κυρά Παναγιά

Η Κάρπαθος στη λογοτεχνία. « Οι περιπέτειες του Άσερ, του Φρόυντ, του Μπονάμ» ξεκίνησαν από την Κυρά Παναγιά

του Μανώλη Δημελλά

Όταν η Κάρπαθος αποφασίζει να χαρίσει έμπνευση φαίνεται πως το κάνει με τέτοια ανοιχτωσιά, τόσο απλόχερα, που εκείνος που τη δέχεται γεμίζει ενέργεια και πλημμυρίζει από φως! Τρανό παράδειγμα το πρώτο βιβλίο του Νικήτα Τερζή «Οι περιπέτειες του Άσερ, του Φρόυντ, του Μπονάμ». Το μυθιστόρημα αυτό εκδόθηκε το 2004 από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

Ας σταθούμε κι ας διαβάσουμε ένα απόσπασμα από το πρώτο κεφάλαιο που έχει να κάνει με τα Άπελλα, εκεί άλλωστε έκανε διακοπές ο συγγραφέας και έγραψε την αρχή του μυθιστορήματος:

«……………Η εικόνα ήταν μαγευτική. Ο ήλιος έλαμπε πάνω σ’ έναν ανέφελο ουρανό κι η θάλασσα, ένα βαθύ μπλε που έσβηνε στην καθαρή γραμμή του ορίζοντα. Τα πευκοντυμένα βουνά κατηφόριζαν ακανόνιστα προς τη θάλασσα, καταλήγοντας σε απότομους βράχους, φαγωμένους από το κύμα. Οι βράχοι δεν ήταν ομαλοί. Παράξενα χάσματα και σχισμές χαράζονταν στο σώμα τους και, πιο χαμηλά, ανοίγονταν θαλασσοσπηλιές.

Η γραμμή του νερού σχημάτιζε μια μακριά καμπύλη, όπου το μπλε της θάλασσας χάιδευε ακούραστα το λευκό της άμμου με τρυφερά αγγίγματα. Μια σειρά από ομπρέλες ακολουθούσε παράλληλα τη γραμμή της θάλασσας. Βέβαια, υπήρχαν και άνθρωποι. ‘Ανθρωποι ξαπλωμένοι κάτω από τις ομπρέλες και άνθρωποι που μαύριζαν αφημένοι ολοκληρωτικά στον ήλιο. Mόνοι ή σε ζευγάρια, που διάβαζαν ανέμελα, σιγοκουβέντιαζαν, απολάμβαναν το μεταλλικό ήχο του γουόκμαν ή απλά κάθονταν εκεί, με καρφωμένο το βλέμμα στο απέραντο γαλάζιο.

Πίσω μου, η άμμος ανηφόριζε μέχρι να συναντήσει τα πεύκα και τους θάμνους ενός φροντισμένου κήπου. Μισοκρυμμένη μέσα στο πράσινο, υψωνόταν μια κομψή κατασκευή με κεραμίδια………………».

Πολύ μικρό απόσπασμα από ένα ξεχωριστό βιβλίο που η ιστορία του ξεκινά και ξετυλίγεται από την Κάρπαθο!

Πρόκειται για την ιστορία του τριανταπεντάχρονου Μάικλ Ασερ ο οποίος ξυπνάει σε μια όμορφη παραλία της Καρπάθου, κάτω από μια ριγέ κόκκινη ομπρέλα. Με τρόμο διαπιστώνει ότι του είναι αδύνατον να θυμηθεί ποιος είναι. Η μνήμη έχει γλιστρήσει σαν βατραχάκι μέσα από τις παλάμες του. Σύγχυση τον καταλαμβάνει όταν συνειδητοποιεί ότι μια γυναίκα σε ώριμη ηλικία, που βρίσκεται στο δωμάτιό του, δεν είναι μητέρα του αλλά ερωμένη του.

Ξένος σε ξένο τόπο, ένας άνθρωπος χωρίς όνομα, προσπαθεί να ξεκλειδώσει τη μνήμη, να ανοίξει ένα παράθυρο στο παρελθόν, για να στηρίξει το παρόν και το μέλλον. Παράλληλα, αναζητεί τρόπους να ξεφύγει από κάποιους που τον καταδιώκουν για πράξεις που έχει κάνει και δεν μπορεί να θυμηθεί. Τα αναπάντητα ερωτήματα και η αναζήτηση της ταυτότητας οδηγούν τον Ασερ από την Κάρπαθο στον Φρουντ και το Αγιον Όρος. Αλλά για να ανακαλύψει τον πραγματικό του εαυτό, πρέπει να επιστρέψει στο σκληρό κόσμο του Μπόναμ, στο μακρινό Καναδά. (από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)

Ο συγγραφέας λοιπόν μας ενημερώνει ότι το φιλοσοφικό υπόβαθρο που έχει το βιβλίο του «Οι Περιπέτειες… στηρίζεται σε τέσσερα βιβλία.

Δυο απ’ αυτά, το Either / Or (1843) και το Stages on Life’s Way (1845), είναι γραμμένα από τον Δανό φιλόσοφο Soren Kierkegaard (1813-55) που θεωρείται και ο πατέρας του υπαρξισμού. Το τρίτο, People of the Lie (1983) είναι του σύγχρονου Αμερικανού ψυχολόγου Μ. Scott Peck. Το τελευταίο, και σημαντικότερο όλων στην διαμόρφωση του βιβλίου, είναι το Άγιον Όρος του Ζαχαρία Παπαντωνίου.

Ο συγγραφέας πέρασε ένα καλοκαίρι στο νησί και γράφει για τα Άπελλα, την Κυρά Παναγιά και την Όλυμπο.

Ο Νικήτας Τερζής είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός, ζει στο Τορόντο του Καναδά και μετά από τις Περιπέτειες του ‘Ασερ, του Φρουντ, του Μπόναμ ακολούθησαν το Fantasy Land (από τον Καναδικό εκδοτικό οίκο Libros Libertad) το 2008 και το Bird of Prey το 2010 στην Αγγλική, που είναι και η γλώσσα στην οποία γράφει.