Τις τελευταίες ημέρες η Κάρπαθος ζει μια πρωτοφανή κατάσταση. Ο Δήμαρχος βρέθηκε να είναι μειοψηφία μέσα στην παράταξη του. Κι ενώ οι περισσότεροι, μέσα από τα απανωτά δελτία τύπου, γνωρίζουμε τι έχει συμβεί, δύσκολα μπορούμε να απαντήσουμε με βεβαιότητα για τις επόμενες κινήσεις.
H λέξη «ακυβερνησία», για τη κατάσταση που έχει περιέλθει ο Δήμος Καρπάθου, ηχεί βαριά μέσα στα αυτιά μας. Είναι όμως έτσι στ΄αλήθεια; Μήπως πέρα από τις όποιες κόντρες και τις φανερές ή κρυφές προσωπικές επιθυμίες, η όλη κατάσταση θα μπορούσε να γυρίσει; Αν λέγαμε ότι πρόκειται για την ευκαιρία της Καρπάθου, άραγε θα τρομάζατε; Βέβαια αυτό απαιτεί συναινέσεις, δημοκρατική διαφάνεια και πίστη στους όρους της νομιμότητας. Άραγε ποιος είναι εκείνος που θα κάμει ένα βήμα πίσω;
Απευθυνθήκαμε στον κ. Μιχάλη Παπαγεωργίου. Ο οποίος είναι Δικηγόρος, Διδάκτωρ Συνταγματικού-Διοικητικού Δικαίου και ο Επιστημονικός Συνεργάτης Διοικητικής Διακυβέρνησης και Βιώσιμης Ανάπτυξης Δήμου Καρπάθου. Στην ουσία ο άνθρωπος κλειδί για την περίπτωση μας.
Όπως μας εξήγησε, οι Δήμοι είναι κάτι διαφορετικό από το στενό Κράτος, δεν υπάρχει ζήτημα «δεδηλωμένης εμπιστοσύνης», μεταξύ Δημοτικού Συμβουλίου και Δημοτικής Αρχής, όπως συμβαίνει στη σχέση Βουλής-Κυβέρνησης. Ο κάθε Δήμαρχος εκλέγεται και παραμένει στη θέση του αμετακίνητος με βάση τη δική του βούλησή μέχρι τη λήξη της εκάστοτε θητείας του.
Οι όποιες ζυμώσεις, αυτές που σήμερα παρακολουθούμε, αφορούν τις παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου ως ανώτατο εκτελεστικό όργανο, που συμβάλλει στην εύρυθμη λειτουργία του Δήμου. Υπάρχουν δυο διαφορετικά ζητήματα, μέσα στον Δήμο Καρπάθου, που αυτή τη στιγμή απαιτούν άμεσα λύσεις: Το πρώτο θέμα αφορά τα τρέχοντα θέματα Διοίκησης, την «αποφασιστική» καθημερινότητα, την οργάνωση, την πρωτοβουλία δράσεων και τη διεκπεραίωση των εργασιών του Δήμου.
Με μια λέξη όλα όσα αφορούν τον πυρήνα της Δημοτικής Αρχής και τις Αντιδημαρχίες. Αυτό λοιπόν το ζήτημα λύνεται με μια Απόφαση του Δημάρχου, συνεπώς ακυβερνησία δεν υφίσταται. Όπως μας τονίζει ο κ. Παπαγεωργίου: «Ο Δήμαρχος σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοθετικού πλαισίου του «Καλλικράτη» (άρθρο 59 Ν. 3852/2010) μπορεί να επιλέξει ο ίδιος και να προτείνει στην αντιπολίτευση ένα πρόσωπο από αυτούς, για μια συγκεκριμένη αρμοδιότητα ή μια Αντιδημαρχία ή κάποιο άλλο υπεύθυνο πόστο. Στη συνέχεια να το αποδειχτεί η αντιπολίτευση, με ενδοπαραταξιακή ομόφωνη ή πλειοψηφική ψήφο, από τους εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους της, εγκρίνοντας και συναινώντας στην πρωτοβουλία του Δημάρχου. Ο Δήμαρχος, στη συνέχεια εκδίδει την απόφαση και ορίζει τον Αντιδήμαρχο. Στην απόφαση του επικαλείται νομιμοποιητικά και την έγκριση της αντιπολίτευσης.
Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι πρόκειται για μια Απόφαση Δημάρχου που έχει εγκριθεί από την αντιπολίτευση, χωρίς να είναι αναγκαία η Σύμπραξη Παρατάξεων και η συνένωσή τους σε μία Ενιαία, που είναι μία εντελώς διαφορετική διαδικασία, ασχέτως βέβαια αν θεσμικά δημιουργείται και πάλι ένα πλαίσιο στρατηγικής Συνεργασίας μέσα στη Δημοτική Αρχή.
Ωστόσο στη σύνθεση της Οικονομικής Επιτροπής οι συσχετισμοί είναι αρκετά διαφορετικοί, με βάση τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 74 του Ν. 3852/10 -Καλλικράτης για τη Σύνθεση της Ο.Ε. (στο άρθρο 72 σημειώνεται ότι προβλέπονται οι αποκλειστικές αρμοδιότητες που πρέπει επίσης γνωρίζουν εμπεριστατωμένα οι Δημοτικοί Σύμβουλοι).
Όπως μας εξηγεί ο κ. Παπαγεωργίου: «Σύμφωνα με τον νόμο 3852/2010, προβλέπονται και αντιστοιχούν συγκεκριμένες θέσεις για κάθε παράταξη με θητεία δύο ετών. Αυτό είναι κάτι δε μπορεί να προσπεραστεί. Είναι μονόδρομος από εδώ και πέρα οι υπεύθυνες συναινέσεις, τόσο με την εκλεγμένη αντιπολίτευση, όσο και με την «αντιπολίτευση», που αυτή τη στιγμή φαίνεται να έχει διαμορφωθεί στην παράταξη του Δημάρχου. Είναι η ώρα που αναλαμβάνει ο καθένας με διαφάνεια τις ευθύνες που του αναλογούν. Οι συνεργασίες προκύπτουν νομοτελειακά, διαφορετικά την αδικαιολόγητη ή την σκόπιμη στασιμότητα θα την χρεωθούν όλοι».
Ουσιαστικά λοιπόν το ζήτημα έχει να κάνει με τη δομή της Οικονομικής Επιτροπής. Και εκεί όλοι έχουν τις ευθύνες τους. Ωστόσο για τα μεγάλα θέματα της Καρπάθου ανέκαθεν έχει τη δυναμική ν’ αποφασίζει το Δημοτικό Συμβούλιο. Με τρεις φράσεις: συγκροτημένες δημοκρατικές διαδικασίες, πιστή εφαρμογή των προβλέψεων του σχετικού νομοθετικού πλαισίου και συνειδητή συναίνεση από τον κάθε δημοτικό σύμβουλο ξεχωριστά με πρώτο τον Δήμαρχο Καρπάθου. Έτσι λοιπόν υπάρχει δυνατότητα να ξεπεραστούν οι δυσκολίες για τα μεγάλα θέματα και τις μεγάλες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η Κάρπαθος. Κάτι που ωστόσο δυστυχώς δεν έχουμε δει μέχρι σήμερα να γίνεται στο ανώτατο όργανο του Δήμου, το Δημοτικό Συμβούλιο.
πηγή www.karpathiakanea.gr