Τελικά είναι τόσο κακό το σχέδιο Γιαμιν για το λιμάνι της Καρπάθου;

Τελικά είναι τόσο κακό το σχέδιο Γιαμιν για το λιμάνι της Καρπάθου;

Λοιπόν με τον Αλβέρτο Γιαμιν κατάφερα να γνωρίσω και τους τρεις ανθρώπους που παρουσιάζουν συγκεκριμένη τοποθέτηση για το λιμάνι της Καρπάθου. Βέβαια οι κ.κ. Καραξης και Κανάκης κινούνται με κίνητρο την αγάπη για τον τόπο ενώ ο κ. Γιαμιν και η εταιρεία του είναι ο επίσημος επιστήμονας-μελετητής στον οποίον ανατέθηκε ο σχεδιασμός του νέου λιμένος.
Από την συνέντευξη μαζί του κρατώ καταρχήν τρία κορυφαία σημεία.
Η θέση, δλδ το Γααρονησο, ήταν a priori δεδομένη και δεν αποτελεί πρόταση του συγκεκριμένου επιστήμονα. Δεν ήρθε ο κ. Γιαμιν για να μας την υποδείξει.
Δεύτερον, πρόκειται για λιμάνι το οποίο θα καλύπτει ακτοπλοϊκές ανάγκες με στόχο να αποσυμφορηθεί η παραλιακή ζώνη. Για αυτό άλλωστε η περιφέρεια που είναι και ο χρηματοδότης, αναφέρει “βελτιώσεις λιμένος Καρπάθου” μαλιστα η απόφαση της έρχεται μετά από σχετικό αίτημα του Δήμου (δύο αποφάσεις (2006-2008) του Δημοτικού Συμβουλίου).

Τέλος να αναφέρω ότι πρόκειται για έναν καλλιεργημένο άνθρωπο με πολύ μεγάλη εμπειρία στο συγκεκριμένο αντικείμενο.
Η πρόταση Γιαμιν είναι κοντά στο σχέδιο που επιθυμεί η πλειονότητα των συμπατριωτών μας;
Αναμφίβολα αποτελεί όνειρο ένα λιμάνι που να δέχεται μεγάλα κρουαζιερόπλοια, ταυτόχρονα να δένει το πλοίο της γραμμής κι όλα αυτά με την μέγιστη ασφάλεια για τους κακούς καιρούς που συχνά ταλαιπωρούν το παραλιακό μέτωπο. Έπειτα αρκετοί είναι εκείνοι που βλέπουν με σκεπτικισμό τον οποίο σχεδιασμό λιμένος χωρίς σοβαρή μελέτη για την κίνηση των οχημάτων κατά την έξοδο από το λιμάνι. Δεν έχουν άδικο, πόσο απαιτήσαμε να γίνουν εδώ και τώρα μεγάλα έργα στο νησί; Μήπως θυμάστε πόσα χρόνια έχουμε ζωγραφιστά πεζοδρόμια σε ένα στενό διπλής κυκλοφορίας δρόμο κατά την έξοδο από τα Πηγάδια ; Κι όμως κανείς δε φαίνεται να ενδιαφέρεται.
Το γραφείο Γιαμιν παρουσιάζει μια ουσιαστική πρόταση για τη μεταφορά του λιμανιού στο Γααρονησο. Λύνει το θέμα των ανέμων που χτυπούν την παραλία (σύμφωνα με σχετική μελέτη) και η περιφέρεια δίνει εδώ και τώρα τα 8.8 εκατομμύρια ευρώ.
Μάλιστα ο κ. Γιαμιν υποστηρίζει ότι αφού ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο πλάνο υπάρχει δυνατότητα επέκτασης του λιμενοβραχίονα ώστε να υποστηριχθεί καλύτερα η κρουαζιέρα. Ενώ ο Δήμος Καρπάθου ήδη προχωρά στον σχεδιασμό ανάπλασης της παραλιακής ζώνης.
Ο κ. Κανάκης διαφωνεί με τον σχεδιασμό και μας δείχνει τον Βροντη. Ενώ ο κ. Καραξης συμφωνεί με το Γααρονησο αλλά ζητά λιμενοβραχίονα 300 μέτρων. Τους αναφέρω αφού είναι και οι μοναδικοί που παρουσιάζουν συγκεκριμένες προτάσεις για το λιμάνι της Καρπάθου.
Τι επιθυμούν οι τοπικοί φορείς και οι επαγγελματικές ενώσεις; Πόσοι έκαναν ραντεβού με τον Δήμαρχο και τον Περιφερειάρχη και ζήτησαν να παρέμβουν στον σχεδιασμό; Αλλά και πόσο ενδιαφέρθηκε η Περιφέρεια και ο Δήμος για την άποψη της κοινωνίας;
Λένε κάποιοι ότι το λιμάνι μεταφέρεται 700 μέτρα και το κράτος δίνει 9.000.000 ευρώ για αυτό το λόγο. Αν είναι έτσι, έστω και την ύστατη ώρα, να βρεθούν οι τρόποι ώστε να πάψει κάθε προοπτική για λιμάνι στο Γααρονησο. Ωστόσο αυτό δεν ζήτησε η Περιφέρεια από τον μελετητή;
Υπάρχει προοπτική για κρουαζιερόπλοια στην Κάρπαθο;
Έχει γίνει κάποια επίσημη έρευνα; Αν υπάρχουν στοιχεία ας δοθούν στον κ. Χατζημαρκο, ώστε να βελτιώσει σήμερα τον σχεδιασμό και να αυξήσει τον προϋπολογισμό του έργου. Ο Δήμος Καρπάθου έχει στοιχεία που να αποδεικνύουν την προοπτική της κρουαζιέρας;
Εδώ και πολλά χρόνια η Κάρπαθος ζει στο μεταίχμιο, την φιλολογία και την παραφιλολογία ενός νέου λιμανιού. Σε λίγες ημέρες η ΕΣΆΛ θα ανακοινώσει την απόφαση της.
Τελικά τι Κάρπαθο θέλουμε; Ας κοιτάξουμε τον καθρέφτη κι ας δούμε με ωριμότητα το πρόσωπο μας.

Μανώλης Δημελλας
Καρπαθιακα Νέα

Στην φωτογραφία ο κ. Γιαμιν με τους δύο γιους και επιστημονικούς συνεργάτες του. Η εταιρεία τους ειδικεύεται στα λιμενικά έργα.