Βουλή: Υπερψηφίστηκαν ο νέος κλιματικός νόμος και η οικονομική ενίσχυση στο ρεύμα μέχρι 600 ευρώ

Βουλή: Υπερψηφίστηκαν ο νέος κλιματικός νόμος και η οικονομική ενίσχυση στο ρεύμα μέχρι 600 ευρώ

Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια, το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον Εθνικό Κλιματικό Νόμο. Υπέρ της αρχής του τάχθηκαν μόνο οι βουλευτές της ΝΔ ενώ καταψηφίστηκε και από τα πέντε κόμματα της αντιπολίτευσης.

Πέρασε η τροπολογία για τους λογαριασμούς ρεύματος

Υπερψηφίστηκε επίσης η τροπολογία που προβλέπει την έκτακτη οικονομική ενίσχυση μέχρι 600 ευρώ για το λογαριασμό ρεύματος. Υπέρ ψήφισαν η Νέα Δημοκρατία, ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ και ΕΛ.ΛΥ δήλωσαν «παρών» και το ΜέΡΑ25 καταψήφισε.

Κατά πλειοψηφία εγκρίθηκε και η τροπολογία που προβλέπει την υποχρεωτική εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες αλλά δεν έχουν κυρωθεί στους δασικούς χάρτες. Υπέρ ψήφισε μόνο η ΝΔ ενώ ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 καταψήφισαν ενώ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση δήλωσαν «παρών».

Ποιες αλλαγές φέρνει ο νέος νόμος στην καθημερινότητά μας

Ο κλιματικός νόμος φέρνει αλλαγές στην καθημερινότητα μας, από την κατασκευή των κτιρίων και την θέρμανση των σπιτιών έως την ηλεκτροκίνηση.  Και βέβαια την διακοπή της λειτουργίας όλων των λιγνιτικών μονάδων το αργότερο έως τις 31 Δεκεμβρίου 2028 με ρήτρα επανεξέτασης το 2025.

Αναφορικά με τα κτίρια, από το 2025 απαγορεύεται η πώληση και η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης. Πέντε χρόνια αργότερα, δηλαδή από το 2030, γίνεται υποχρεωτική η χρήση πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο θα είναι αναμεμειγμένο με βιοκαύσιμα σε ποσοστό 30%.

Ηλεκτρικά ταξί

Νέα δεδομένα, ωστόσο, έρχονται και στην ηλεκτροκίνηση, που σταδιακά τα επόμενα χρόνια θα αποκτήσει σημαντκό ρόλο στη ζωή μας. Κι αυτό με δεδομένο πως από το 2030 θα απαγορεύεται η ταξινόμηση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης υπό την αίρεση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Επίσης από το 2026, όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ από το 2024, το ¼ των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται, θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης με ρύπους έως 50 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.

Στοπ στο μαζούτ

Σε ό,τι αφορά στα μη διασυνδεδεμένα νησιά, από το 2030 απαγορεύεται η χρήση μαζούτ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, με στόχο να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 80% σε σχέση με το 2019.

Επίσης από την 31η Μαρτίου 2023, κάθε Δήμος θα υπολογίζει το ανθρακικό αποτύπωμα, το οποίο θα επαληθεύεται από καταρτισμένο φορέα και θα καταρτίζει Δημοτικό Σχέδιο Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ). Σκοπός είναι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα κτίρια που χρησιμοποιεί, τον δημοτικό φωτισμό, τα οχήματά του, τις κοινωφελείς εγκαταστάσεις ύδρευσης, αποχέτευσης κ.ά. Τίθεται ο στόχος της μείωσης εκπομπών 10% για το 2025 και 30% για το 2030, σε σχέση με το 2019.

Την ίδια ώρα, σε μεγάλα κτίρια (βιομηχανίες, αποθήκες, εμπορικά κ.ά.) με κάλυψη πάνω από 500 τετραγωνικά μέτρα για τα οποία υποβάλλονται από την 1η Ιανουαρίου 2023 οικοδομικές άδειες ανέγερσης νέων κτιρίων ή προσθηκών σε υφιστάμενα κτίρια (εξαιρουμένων των τουριστικών καταλυμάτων και των ναών), καθίσταται υποχρεωτική η τοποθέτηση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά ή θερμικά ηλιακά συστήματα σε ποσοστό που αντιστοιχεί στο 30% της κάλυψης.

Αποσύρθηκε η υποχρεωτική ασφάλιση ακινήτων

Νωρίτερα, πάντως, και λίγο πριν την ψήφιση του νόμου, αποσύρθηκε λόγω των αντιδράσεων το άρθρο 23 που προέβλεπε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2025 τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας θα ασφαλίζονταν υποχρεωτικά, ενώ η ύπαρξη ασφαλιστηρίου συμβολαίου θα αποτελούσε προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου.

πηγή www.ot.gr