Πόσα χαμένα καλοκαίρια μετράμε για να δούμε τα υδροπλάνα;

Πόσα χαμένα καλοκαίρια μετράμε για να δούμε τα υδροπλάνα;

 

 

του Μανώλη Δημελλά

Μαθαίνω για το Διαφάνι, ενώ κάποιοι άλλοι θα ήθελαν τα υδροπλάνα να πηγαινοέρχονται με έδρα τον Βρόντη. Όμως αυτή την ώρα δεν ψάχνω την πιθανή χωροθεσία του υδατοδρομίου της Καρπάθου.

Σήμερα το θέμα των υδροπλάνων όχι απλώς ξαναζεσταίνετε, αλλά σε μια από τις πρώτες συναντήσεις του νέου υφυπ. Κων. Κατσαφάδου, με τον πρόεδρο και διευθ. σύμβουλο της εταιρείας HellenicSeaplanes S.A., Νικόλας Χαραλάμπους, το 2021 παρουσιάζεται ως η χρονιά των υδροπλάνων!

Μετά την συνάντηση τους ο υφ. Κων. Κατσαφάδος δήλωσε:

“Το 2021 θα είναι η χρονιά των υδροπλάνων. Πρόκειται για μία επένδυση εθνικής σημασίας και το υπουργείο Ναυτιλίας θα είναι αρωγός σε τέτοιες επενδυτικές πρωτοβουλίες όπου αναδεικνύουν την νησιωτικότητα, διευκολύνουν την εύκολη μετακίνηση των πολιτών στα νησιά και στην ηπειρωτική χώρα και δίνουν την απαραίτητη ώθηση σε νέα τουριστικά προϊόντα και νέες θέσεις εργασίας”.

Ν θυμίσουμε ότι  πέρασαν σχεδόν τρια χρόνια, από τότε που δόθηκε το πράσινο φως  από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (αρχές Μαρτίου 2018), για να επιτραπεί η αδειοδότηση 25 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα.

Ας ρίξουμε και μια ματιά “μόλις” 16 χρόνια προς τα πίσω, ήταν το 2005, με το νόμο 3333 («αδειοδότηση και λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινης επιφάνειας»), τότε λοιπόν είχαν δοθεί οι πρώτες γενικές κατευθύνσεις για την ίδρυση θαλάσσιων αεροδρομίων.

Επίσης ας θυμηθούμε και την εταιρία του επιχειρηματία, από τον Καναδά, με καταγωγή από την Κάλυμνο κ. Μιχάλη Πατέλλη, που είχε ξεκινήσει πτήσεις υδροπλάνων στο Ιόνιο (Σεπτέμβριο του 2004 έως το τέλος του 2008). Μόνο το καλοκαίρι του 2008 εκτελέστηκαν περισσότερες από 1.350 πτήσεις μεταφέροντας χωρίς προβλήματα περισσότερους από 15.000 επιβάτες!

Η εταιρεία AirSeaLines, όπως ήταν το όνομα της, είχε εξασφαλίσει άδειες και είχε στόχο να δημιουργήσει 10 υδατοδρόμια σε νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου, ενώ είχε γίνει σχετική προεργασία σε πολλά μικρά νησιά, με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους.

Τότε το στοίχημα των υδροπλάνων χάθηκε, μαζί του πήγαν στράφι αρκετά εκατομμύρια ευρώ, (μια επένδυση περίπου 80 εκατ. δολαρίων για την ανάπτυξη στόλου 50 υδροπλάνων, καθώς επίσης και τη δημιουργία βάσεων συντήρησης και υποστήριξης, σε διάφορα σημεία της νησιωτικής Ελλάδας) μαζί της έσβησαν και αρκετές θέσεις εργασίας. Κύρια αιτία αναφέρθηκε η ακατανόητη καθυστέρηση δημιουργίας της κεντρικής βάσης στην Αττική, αλλά και ο τουλάχιστον περίεργος αποκλεισμός των υδροπλάνων από το Αιγαίο πέλαγος!

Πλήρως αδειοδοτημένα και έτοιμα να λειτουργήσουν και τυπικά είναι τρία υδατοδρόμια σε Παξούς, Κέρκυρα και Πάτρα. Και όπως πρόσφατα αναφέρθηκε στον τύπο, η τελευταία καθυστέρηση  στο άνοιγμα των πτήσεων, για αυτά τα υδατοδρόμια, οφειλόταν στην πανδημία.

Άραγε θα τρέξουν τόσο γρήγορα οι διαδικασίες, έτσι ώστε μέσα στο 2021 να υπάρξουν οι ανάλογες αδειοδοτήσεις των υδατοδρομίων της Δωδεκανήσου; 

Θα έχουν ολοκληρωθεί τα απαραίτητα αναγκαία έργα στα νησιά;

Υπάρχουν πιθανότητες να δούμε υδροπλάνα φέτος στην Κάρπαθο και την Κάσο;

Ακόμη και για να είναι κανείς αισιόδοξος μάλλον θα πρέπει να καταβάλλει μεγάλη και σκληρή προσπάθεια.