Το μότορσιπ ΚΟΝΙΤΣΑ, ένα φάντασμα στο Καρπάθιο

Το μότορσιπ ΚΟΝΙΤΣΑ, ένα φάντασμα στο Καρπάθιο

 

του Μανώλη Δημελλά

Πρόκειται για μια απίστευτη ναυτική ιστορία που εκτυλίχθηκε τέτοιες μέρες του 1973 στο Καρπάθιο πέλαγος.

Το μότορσιπ ΚΟΝΙΤΣΑ 128 κόρων, φορτωμένο φιάλες υγραερίου αναχώρησε από το λιμάνι της Καρπάθου στις 21 Νοεμβρίου 1973, όμως φαίνεται πως δεν είχε τύχη.

Στην περιοχή επικρατούσαν δυνατοί άνεμοι ύψους 8 με 9 μποφόρ και το πλοίο τα βρήκε σκούρα. Μάλιστα την ίδια μέρα, περίπου 90 μίλια νότια από την Κάρπαθο, το πηδάλιο παρουσίασε βλάβη, με αποτέλεσμα οι τέσσερις ναυτικοί να εκπέμψουν SOS και να περιμένουν βοήθεια. Τα πράγματα ήταν εξαιρετικά δύσκολα για το πλοίο και τους ναυτικούς του. Αμέσως δόθηκε εντολή σε ένα ρυμουλκό, το οποίο έφτασε κοντά, όμως λόγω της σφοδρής θαλασσοταραχής δεν κατάφερε να προσεγγίσει το μότορσιπ.

Το θρίλερ συνεχίστηκε. Αυτή τη φορά δόθηκε εντολή στο φορτηγό 70.000 τόνων ΒΑΣΙΛΙΚΗ, που έπλεε 45 μίλια μακριά, να προσεγγίσει και να βοηθήσει τους τέσσερις ναυτικούς του ακυβέρνητου ΚΟΝΙΤΣΑ. Κι αυτή τη φορά δεν στάθηκε δυνατόν να προσφερθεί βοήθεια στο μότορσιπ που βολόδερνε στα άγρια κύματα του καρπάθιου πελάγους.

Στο μεταξύ το ΚΟΝΙΤΣΑ είχε πάρει κλίση 25 μοίρες και δεν σταματούσε την εκπομπή SOS. Ακόμη ένα μεγάλο φορτηγό πλοίο έκανε προσπάθεια να σώσει τους ναυτικούς όμως ούτε κι αυτό τα κατάφερε.

Τότε ο Λιμενάρχης της Ρόδου Σουρβίνος ανέλαβε πρωτοβουλία, μαζί με τον Γιώτη Παπαθανασίου, εκπρόσωπο της Φωνής Αμερικής στη Ρόδο, ζήτησαν τη βοήθεια του κυβερνήτη της μοίρας των σκαφών του 6ου στόλου που ήταν στην περιοχή, τον πλοίαρχο Ουέλλς. Εκείνος δεν έχασε χρόνο, αμέσως διέταξε το USS GUADALCANAL να τρέξει στο ΚΟΝΙΤΣΑ που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν 5 μίλια δυτικά της Καρπάθου.

Το ελικοπτεροφόρο μήκους 185 μέτρων ήταν το τρίτο αμφίβιο επιθετικό πλοίο κατηγορίας Iwo Jima, ξεκίνησε από το Ναυτικό Ναυπηγείο της Φιλαδέλφειας στις 16 Μαρτίου 1963 και ολοκλήρωσε την καριέρα του στις 16 Αυγούστου 1994.

Το GUADALCANAL προσέγγισε το μότορσιπ ΚΟΝΙΤΣΑ και σήκωσε δυο ελικόπτερα με τα οποία πήρε από το πλοίο  τους τέσσερις ναυτικούς και τους μετέφεραν στη Ρόδο, μάλιστα ο μηχανικός του ΚΟΝΙΤΣΑ ήταν τραυματισμένος.

Η κλίση στο πλοίο είχε φτάσει τις 50 μοίρες και κάποιοι επέμεναν ότι είχε βυθιστεί, όμως το ΚΟΝΙΤΣΑ διέσχιζε το καρπάθιο πέλαγος ακυβέρνητο! Είχε τραβήξει πορεία για τα αφρικανικά παράλια, εκεί φαίνεται πως είχε διαλέξει να πεθάνει.

Οι πιο πάνω πληροφορίες είναι από τη ΡΟΔΙΑΚΗ και την ΠΡΟΟΔΟ Δωδεκανήσου. Και οι δυο ημερήσιες εφημερίδες στους τίτλους τους έκαναν αναφορά για το ΚΟΝΙΤΣΑ, το πλοίο φάντασμα που τριγυρνούσε στα νερά της Καρπάθου!