Μάκης Εμμ. Ρήγας Ρηγοπούλης: Εφεξής να εορτάζουμε ΠΑΝΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΑ την Επανάσταση της 5η Οκτωβρίου 1944!

Μάκης Εμμ. Ρήγας Ρηγοπούλης: Εφεξής να εορτάζουμε ΠΑΝΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΑ την Επανάσταση της 5η Οκτωβρίου 1944!

 

ΓΙΑΤΙ Η ΣΠΙΘΑ-ΠΡΟΣΑΝΑΜΜΑ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΘΕ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΠΟΥ ΑΠΛΩΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΟ ΡΟΥΝ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΤΟΠΟΥ;

5η Οκτωβρίου, οι 80χρονες πιο Φωτεινές Της Στιγμές:

α) Οι Μεγαλειώδεις Τελετές..

β) Η Απόφαση καθιέρωσης Υποχρεωτικής Αργίας για όλους..

γ) Ο Πρώτος, εκτός, Ενιαίος Εορτασμός των (Παγ)καρπαθιακών Συλλόγων Ρόδου και Αττικής.

Του επιστημονικού συνεργάτη του ΙΛΠΚ του Πανεπιστημίου Αθηνών Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.

Υπάρχουν και τα απρόοπτα.. λόγω επιτυχούς επεμβάσεώς μας, δόξα τον Θεό, αυτό το κείμενο έρχεται αναγκαστικά καθυστερημένα. Πέραν από τις συνήθεις, πλέον, ολιγόλογες αναρτήσεις από το σύνολο των ενδιαφερόμενων, τα δικά μας άρθρα προϋποθέτουν πάντα βαθύτερες αναλύσεις σε πολυσύνθετα ερωτήματα, που χρήζουν πάντα αρκετό χώρο και από διαφορετική ματιά.. και επί του προκειμένου, με τα μακροσκελή βρίσκομαι σε διαρκή αντίλογο ακόμη και με καλοπροαίρετους φίλους μας, που μας προτείνουν να τα συντομεύουμε: —

Οι τέσσερεις συμμετοχές των Ανωτάτων Πολιτειακών Αρχόντων, των Προέδρων της Δημοκρατίας του Κ. Στεφανόπουλου, του Πρ. Παυλόπουλου, της Κ. Σακελλαροπούλου(δύο φορές) τίμησαν με την παρουσία τους τις Επετείους της 5ης Οκτωβρίου, 1944, στις Μενετές, που οπωσδήποτε ενέχουν τιμή και δόξα και για όλη την Κάρπαθο.

Οι περισσότερες ελεύσεις με διαφορετικούς Προέδρους, ασφαλώς και με πολλούς διαφορετικούς υψηλόβαθμους συμβούλους ο καθένας τους.. που 1.000/100, όλοι τους έχουν ξεσκονίσει τα πάντα για το ποίοι ξεκίνησαν το Επαναστατικό Κίνημα, για το πως, για το που, για το πότε, κ.τ.λ., οπωσδήποτε περισσότερο από τον καθένα μας, προτού καν αποφασίσουν για να έρθουνε να τιμήσουν δεόντως και να το εορτάσουν επίσημα, καθιστώντας την Επέτειο της 5ης Οκτωβρίου στις Μενετές, μόνιμη, εθιμική πλέον Εορτή για δεκαετίες, για  όλους.. όπως και η ίδια η ελληνική πολιτεία την αναγνώρισε με το ΦΕΚ 46/1969, ως επίσημη Δημοτική Εορτή.

Μάλιστα, με βασική διαφορά με άλλες επαναστάσεις, με έξωθεν υποκινούμενεις δυνάμεις.. σε αντίθεση με το Επαναστατικό-Απελευθερωτικό Κίνημα, που ξεκίνησε ΚΑΙ ΑΥΘΟΡΜΗΤΑ, ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΟΛΜΑ με απαράμιλλο ψυχικό σθένος από τις Μενετές αψηφώντας τους όποιους κινδύνους.. ΚΑΙ ΑΥΘΟΡΜΗΤΑ, ΑΥΤΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΟΛΜΑ αγκαλιάσθηκε το ίδιο πατριωτικά από όλα τα χωριά..

Γιατί η Επανάσταση ξεκίνησε από τις Μενετές και όχι από κάποιο άλλο χωριό;

Σχεδόν όλες οι βάσεις- φυλάκια- παρατηρητήρια- κατοικίες των κατακτητών κτίστηκαν ολόγυρα στα υψώματα των Μενετών μέχρι το Ιταλικό Στρατιωτικό Αεροδρόμιο στον Αφιάρτη και μέχρι το Νοτιότερο Άκρο, το (Δ)ώμα του Ακρωτηρίου του Καστέλου, και υδροδοτούνταν με υδραγωγεία μακριά από τις Δεξαμενές στο Τσίγκουνα του Πάνω Αφιάρτη.. δύο Ξετρυπητές Γαλαρίες- Αποθήκες Στρατιωτικών Όπλων και Υλικών, η μία μέσα στον Ιερό Βράχο, η άλλη στην Ζαζόπετρα, μέχρι και Στρατιωτικό Νοσοκομείο δίπλα στον Χριστό μέσα στο χωριό, κ.τ.λ.

Όλα αυτά στέκονται ακόμη ερειπωμένα, μάρτυρες της άμεσης καθημερινής καταδυνάστευσης, που δεινοπαθούσαν τους μενετιάτες και με τον εξιταλισμό τους σε γλώσσα, θρησκεία, φορολογίες, καθεστώς, κ.τ.λ.. στις ελεγχόμενες μετακινήσεις τους, στις τροφοδοσίες, στις επιτάξεις ζώων, στις σκληρές εργασίες στα οχυρωματικά τους έργα, στις φυλακίσεις, τα βασανιστήρια, και όχι μόνο, κ.τ.λ. Όπως, επίσης, οι Μενετιάτες αξιοποίησαν κατά την Επανάσταση και τους πάσης φύσεως οπλισμούς, που άφηναν πίσω κατά την αποχώρηση τους οι Γερμανοί, σε όλες αυτές τις εχθρικές εγκαταστάσειςεγκαταστάσεις των κατακτητών.

΄Αρα, δεν είναι τυχαίο το εσώψυχο μένος των μενετιατών ενάντια στους απάνθρωπους βασανισμούς, που υφίσταντο κατά την 34χρονη Ιταλική Κατοχή και τελευταία κατά της πιο βάρβαρης Γερμανικής.. και η ανδρεία εξωτερίκευσή τους, επαναστατώντας πρώτοι κατά των 300 περίπου εναπομεινάντων Ιταλών πάνοπλων φασιστών.

Μπορεί, λοιπόν, να μας απαντήσει, κάποιος με σιγουριά 100/100, αν έλειπαν οι Πρωτεργάτες- Πρωταγωνιστές, που πρωτοάναψαν την Σπίθα-Προσάναμμα της Επανάστασης της 5ης Οκτωβρίου ή εάν, τελικά, θα ξεκινούσαν ποτέ οι όποιες Επαναστάσεις;

ΑΡΑ, ΤΟ ΗΡΩΙΚΟ, ΠΑΡΑΤΟΛΜΟ ΡΙΣΚΟ της ΠΡΩΤΗΣ γενναίας αφύπνισης της καρδιάς και της ψυχής και του απροσδιόριστου μελλοντικού εγχειρήματος της κάθε Επανάστασης για ότι θα επακολουθήσει, είναι τελικά αυτά που μετράνε. ‘Όλα τα υπόλοιπα, που όσοι ευφάνταστοι προσμετράνε κατά το δοκούν Επαναστάσεις, είναι fake..

Ασφαλώς, εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε και την έγκυρη αναφορά–ύμνο του πασίγνωστου ιστορικού ερευνητή Γ. Ν. Τσαμπανάκη, από την Όλυμπο:

«Η έκρηξη της Επανάστασης στις Μενετές δεν αποτελεί τυχαίο γεγονός αλλά ιστορική νομοτέλεια του διαπιστωμένου υψηλού πατριωτικού φρονήματος των κατοίκων του ιστορικού αυτού χωριού και γι΄ αυτό εξελίχθηκαν οι καταστάσεις, όπως ακριβώς γνωρίζουμε..».. απόσταγμα του καταλόγου των καρπαθίων από τις διαχρονικές του μελέτες-ντοκουμέντα.. όπως, αναφερόμενος και «στους Υπέρ Πατρίδας θυσιασθέντων Καρπαθίων», τους καταταγέντες στο Σύνταγμα Δωδεκανησίων Εθελοντών και σε όλες τις πολεμικές συγκρούσεις του 20ού αιώνα, κ.τ.λ.. όπου οι Μενετιάτες, κατέχουν τα σκήπτρα, τον υψηλότερο αναλογικά αριθμό από τους καρπάθιους των άλλων χωριών, των Δωδεκανησίων ακόμα και των Ελλήνων!! –

– Επειδή ακούγεται το ανακριβές «επιχείρημα» ότι μα τι Επανάσταση ήτανε αυτή και τι Επαναστάτες χωρίς αιματοχυσίες;

Σύμφωνα, λοιπόν, με την Βικιπαίδεια, «ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ», ΟΡΙΖΕΤΑΙ, «ΩΣ Η ΕΝΟΠΛΗ ΕΞΕΓΕΡΣΗ ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΩΝ ΟΜΑΔΩΝ..». Επίσης, σύμφωνα με το Νεοελληνικό Λεξικό «Πατάκη», η ορολογία προσδιορίζει την «Επανάσταση, ως σπουδαία αλλαγή, μεταβολή, ΕΞΕΓΕΡΣΗ για ριζική αλλαγή της κοινωνίας, ΓΙΑ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΘΕΣΤΩΤΟΣ», κ.τ.λ..

Άρα, οι θυσιασθέντες σε μάχες, τα αιματοκυλίσματα κατά τα γενικώς επιστημονικά, παραδεχτά δεδομένα δεν προσδιορίζουν τον όρο Επανάσταση. Και ήρωας ή ηρωίδα: «Κάποιος-α, που μπορεί να εμφανίζεται.. ως πρωταγωνιστής-ια.. ή και διαθέτει τις ικανότητες.. που τον-ην βοηθούν να εκτελέσει ασυνήθιστες και παράτολμες πράξεις (ηρωικές)..»

Απογοητεύοντας έτσι, όλους εκείνους τους αιμοχαρείς, που επιμένουν ακόμα να υπάρξει-αχνίζει αίμα αγωνιστών, κατά δική τους εμμονική εκτίμηση, για να καθιερώνεται- ονομάζεται ως ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ ή ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ.

— Εξάλλου, από ότι ξέρουμε, δεν έχει γεννηθεί ούτε τότε, ούτε τώρα κανένας Προφήτης, που θα προβλέπει και το τι (μακελειό ή μη) θα προέκυπτε μετά την όποια επανάσταση. Καθόσον, ακόμη και οι Εγγλέζοι ακολούθησαν το ίδιο καταπιεστικό μοτίβο με τους Ιταλούς στο διάστημα, που έκατσαν 2 χρόνια, 5 μήνες και 12 ημέρες μετά, μάλιστα σχεδιάζοντας να συνεχίσουν να κρατήσουν υπό τον δικό τους ζυγό τα Δωδεκάνησα. Αλλά σύμφωνα με έγκυρους αναλυτές η Επανάσταση της Καρπάθου στις Μενετές, η υπογραφή παράδοσης των εναπομεινάντων φασιστών στο Απέρι, η αποστολή του σκάφους της Immacolata από το Φοινίκι στην Αλεξάνδρεια, το ισχυρό δίκτυο κατασκοπείας Βωλάδας- Μεσοχωρίου- Μενετών και η συγκρότηση Επαναστατικών Επιτροπών σε όλα σχεδόν τα χωριά προσέδωσαν ισχύ και στο να γύρει η πλάστιγγα στις μετέπειτα διαπραγματεύσεις με τους Συμμάχους για οριστική διευθέτηση της Ενσωμάτωσης με την μητέρα Ελλάδα.

Κάθε χωριό, λοιπόν, διαθέτει τους δικούς του διάφορους ήρωες.. που πιστεύουμε αξίζουν και της απέραντης εκτίμησης, μνήμης και συμμετοχής όλων των καρπαθίων στις εορτές προς τιμή τους αλλά που πρωτίστως και οι συγχωριανοί τους θα πρέπει να τους τιμάνε δεόντως.

Ευτυχώς, δηλ. οι Μενετιάτες, που και πάλι πρωτοπόρησαν από παλιά με τους μεγαλειώδεις Εορτασμούς της 5ης Οκτωβρίου.. έτσι, τελευταία, μακάρι που χωριά τους μιμούνται και τιμούν τους δικούς τους ήρωες ή και επιφανείς τους, κ.ά.

Όμως, μιας που οι ξενιτεμένοι μας είναι καλοκαιρινοί, θα ήτανε σκόπιμο να προσαρμοσθούνε και οι νέες Εορτές αυτήν την περίοδο της μαζικής προσέλευσης, για να μπορούν να αναβαπτίζονται οι ομογενείς και τα παιδιά τους στα τοπικά νάματα-παραδόσεις του χωριού και του νησιού τους.

Και οι τουρίστες, επίσης, να γεύονται, εκτός της πασίγνωστης φιλοξενίας-γαστρονομίας, το πολύμορφο φυσικό πλούτο και τα άλλα άγνωστα, ηρωικά φρονήματα-γεγονότα και τα πολιτικά, επιστημονικά, επιχειρηματικά, κ.τ.λ. φαινόμενα-επιτεύγματα των συμπατριωτών μας.

Όλοι μας νοιαζόμαστε περισσότερο για τα χωριά μας και συγχρόνως εμείς οραματιζόμαστε για μια πιο μονοιασμένη πατρίδα, Κάρπαθο.. Και καλά κάνουν, λοιπόν, τα χωριά, που εορτάζουν το καθένα τους κορυφαίους τους, ΕΝΙΑΙΑ, για πολύ διαφορετικούς λόγους, φτάνει να μην προσπαθούν να υποβαθμίζουν το ένα το άλλο από ακραίους τοπικιστές.

Λυπούμαστε ειλικρινά, που δεν έχουμε, προς το παρόν, χώρο να αναφερθούμε ονομαστικά, έναν προς ένα, από όλα τα χωριά, όλους αυτούς τους καρπάθιους ήρωες πού έβαλαν το λιθαράκι τους για την Ελευθερία του νησιού μας.

— Και μη μας πείτε, ότι ολόκληρο χωριό, ολόκληρο νησί, ολόκληρη Κάρπαθος γνώριζε πρώτα απ΄ όλα τα Δωδεκάνησα, ότι όλα τελείωσαν με τον Πόλεμο και ότι δεν θα συμβεί τίποτα πλέον από τα γερμανοϊταλικά στίφη..

Γιατί τότε αν γνώριζαν ολόκληρο το νησί, όλα τα νησιά, όλη η Ελλάδα θα είχαν ήδη επαναστατήσει και ελευθερωθεί, πριν από εμάς και για εμάς..

— Ακόμη και τα ξένα μεγάλα ειδησεογραφικά πρακτορεία, όπως το ΒΒC, αδιαμφισβήτητος κριτής, εκθειάζει το ίδιο βράδυ της 5ης Οκτωβρίου, του ΄44, πιστοποιώντας αντικειμενικά και επαινώντας το θαύμα του εναρκτήριου λακτίσματος της Επανάστασης: «ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΟΠΟΥ ΕΝΑΣ ΤΕΤΟΙΟΣ ΜΙΚΡΟΣ ΤΟΠΟΣ ΜΕ ΙΔΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟΒΑΛΛΕΙ ΤΟΝ ΚΑΤΑΚΤΗΤΗ..».

δήμος Χατζηγεωργίου

Καλά, και όλες τις Ανώτατες Αρχές της χώρας μπορούν και ξεγελούν την εποχή μας, «ψευδόμενοι οι μενετιάτες».. μα και τα τότε πιο έγκυρα ειδησεογραφικά πρακτορεία του κόσμου, όπως το ΒΒC, την ίδια Ημέρα της Επανάστασης μπόρεσαν και ξεγέλασαν και αυτούς τους παντόξενους εγκυρότατους δημοσιογράφους;

Μα, και δύο αδιάσειστα χαρακτηριστικά κείμενα, από εκείνες τις ιστορικές Ημέρες της Επανάστασης, το πρώτο σπουδαίο των Επαναστατημένων Καρπαθίων και Κασίων προς την Ελληνική Κυβέρνηση του Καϊρου, που υπογράφεται από 51 Αντιπροσώπους τους:

«Οι κάτοικοι των δύο χωριών της Καρπάθου Μενετών και Αρκάσας εξωπλίσθησαν δια των υπό των Γερμανών εγκαταλειφθέντων όπλων».. και το δεύτερο σημαίνον στο Απέρι, από τα πλέον τότε επιφανή μέλη της κοινωνίας της Καρπάθου, της Παγκαρπαθιακής Επαναστατικής Επιτροπής: «Συγχαίρουσα τους πρωτεργάτες του Επαναστατικού Κινήματος, τας ενόπλους δυνάμεις Μενετών-Αρκάσα, αίτινες πρωτοστάτησαν εις την Απελευθέρωση..».

Όπως εν συνεχεία συγκροτήθηκαν Επαναστατικές Επιτροπές και σε όλα τα χωριά. — Από την μία η προηγούμενη αμφισβητούμενη ορολογία της Επανάστασης, στην άλλη αμφισβητούμενη (ΑΠ)ΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ από μερικούς μεμψιμοιρούντες με ανιστόρητες προσομοιώσεις..

Πως γίνεται, λοιπόν, 8 μήνες νωρίτερα από τα υπόλοιπα ΣΚΛΑΒΩΜΕΝΑ ΑΚΟΜΑ Δωδεκάνησα, περί τους 5.000 πρόσφυγες, ιδιαίτερα από την Ρόδο, γιατί κατέφευγαν στην ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΡΠΑΘΟ;

Και ειδικότερα τους περιέθαλψαν στον Αφιάρτη, αν ήτανε και αυτά ελεύθερα (τα Δωδεκάνησα) και η Κάρπαθος ακόμα ¨σκλαβωμένη¨; Όπως είναι γνωστό, ημέρα λήξης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου θεωρείται η 8 Μαϊου, 1945, δηλ. 8 μήνες μετά την ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ και την ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ της ΚΑΡΠΑΘΟΥ.. όμως και ο γερμανικός στρατός, έξω από την Γερμανία, σε αρκετές χώρες της Δυτικής Ευρώπης παρέμεινε ακόμη ισχυρός. Ασφαλώς, εμείς δεν θα θέλαμε να θίξουμε και να υποβαθμίσουμε σε καμία περίπτωση τις δύο ήδη επισημοποιημένες Πανδωδεκανησιακές Επετείους.. πιστεύουμε αυτές είναι πολύ σημαντικές δωδεκανησιακές ημερομηνίες, αλλά απλά η κάθε μία εκφράζει και εορτάζεται για άλλους πολύ διαφορετικούς λόγους.

Δηλ., άλλο η έλευση του Βασιλέως Παύλου στην Ρόδο την 7η Μαρτίου, 1948, και η Ενσωμάτωση με την Μητέρα Πατρίδα. Άλλο η υπογραφή την 8η Μαϊου, 1945, της Παράδοσης των Δωδεκανήσων στους Συμμάχους απόαπό τον Γερμανό στρατηγό Oto Wagner. Κι άλλο η δική μας, η αυθεντική Επανάσταση- Ελευθέρωση της 5ης Οκτωβρίου, του 1945, της Καρπάθου, η πρώτη και η μοναδική στα Δωδεκάνησα.

— Οι αναγνωρισμένες καταγεγραμμένες, επιστημονικές- ιστορικές έρευνες και μαρτυρίες από τους επιζώντες του Πολέμου σε όλα τα χωριά.. οι μελέτες πλείστων όσων αρχείων, εγγράφων, βιβλιογραφίας και η συγγραφή βιβλίων αναφέρονται σχολαστικά από δεκάδες ειδήμονες πανεπιστημιακούς και μη, ρίχνουν άπλετο φως και επιβεβαιώνουν τα γενναιόφρονα γεγονότα της Επανάστασης.

Ο δε κορυφαίος μας ιστορικός Μιχαήλ Μιχαηλίδης-Νουάρος, πανεπιστημιακός καθηγητής, από το Όθος επιβραβεύει: «Ένα από τα λαμπρότερα κατορθώματα της μικράς πατρίδας μας..».

Όπως και το επιχορηγηθέν από τον Δήμο βιβλίο του έγκριτου ιστορικού πανεπιστημιακού Ντίνου Αντ. Μελά από τις Μενετές, που αναφέρεται επιμελέστατα στα γεγονότα καθ΄ όλη την διάρκεια του Επαναστατικού Κινήματος. Δυστυχώς, βιβλία, αναφορές, ανταποκρίσεις, αναρτήσεις, κ.τ.λ. καρπαθίων ¨ιστορικών ερευνητών¨ του εξωτερικού, της Ρόδου, προέδρων συλλόγων και κασιωτών, κ.ά., παραλείπουν ή και διαστρεβλώνουν σκόπιμα το κορυφαίο γεγονός της καρπαθιακής ιστορίας της Επανάστασης της 5ης Οκτωβρίου..

Προτού, λοιπόν, κάποιοι αναφέρονται ή μη ή αποποιούνται τα περί της Επαναστάσης της 5ης Οκτωβρίου ή περί τα των Επαναστατών Της ή για οτιδήποτε άλλο περί Αυτών, ας είναι πιο προσεκτικοί για να μην τραυματίζουν την ιερή μνήμη των Πρωταγωνιστών και όλων των καρπαθίων Ηρώων-Αγωνιστών.. ρίχνοντας πρώτα μια ματιά στα τεκμηριωμένα δεδομένα από όλες τις έγκυρες πηγές τις τότε και τις σύγχρονες. Ακόμη και με τις εμπεριστατωμένες, εις βάθος έρευνες του, ο Γ. Ν. Τσαμπανάκης, από την Όλυμπο, απαντά με πειστικά επιχειρήματα σε 12 ερωτήματα για την ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ της Καρπάθου, αναφέροντάς τας εκτεταμένα στον πανηγυρικό του λόγο, που εκφώνησε την 27 Οκτωβρίου, 2024, στον Εορτασμό της 5ης Οκτωβρίου στην Ρόδο..

Μας προξένησε εντύπωση και θαυμασμό, που πραγματοποιήθηκαν μοναδικές λαμπρές εκδηλώσεις για πρώτη φορά στα 80χρονα της Επανάστασης από γενικό σύλλογο καρπαθίων και μάλιστα έξω, στην Ρόδο, σε συνεργασία με τον Απανταχού Καρπαθίων Αττικής.. μαζί και οι παροικειακοί σύλλογοι των Ολυμπιτών, του Μεσοχωρίου μέχρι και του Συλλόγου Κασιωτών Ρόδου και άλλων νησιών, συμμετέχοντας και όλες οι επίσημες εκκλησιαστικές, πολιτικές και στρατιωτικές Αρχές της Δωδεκανήσου και οι τοπικές της Ρόδου.. υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και του Δ.Ο.Π.Α. Ρόδου.

Τέτοιες πρωτοποριακές μαζικές πρωτοβουλίες, με πολύ αξιόλογους συμμετέχοντας εκτός φορείς, λάμπρυναν καθ΄ όλη την διάρκεια τις πατριωτικές τελετές.. κατορθώνοντας να προσδώσουν με τον ενωτικό-ΕΝΙΑΙΟ τους χαρακτήρα τον πραγματικό δυναμισμό της Απανταχού Καρπαθιακής μας Ομογένειας, ανά τους αιώνας.. και στους τόπους, όπου μεγαλουργούν και επηρεάζουν τα μέγιστα θετικά τα κέντρα των αποφάσεων και μάλιστα τα πλησιέστερα, προς όφελος του καθενός και κυρίαρχα του νησιού μας.

Όμως, παρατηρήσαμε μετά λύπης μας, στις προβολές, που παρουσίασε το τοπικό Δωδεκανησιακό Τηλεοπτικό Κανάλι (ΘΑΡΡΙ), ότι τόσο οι αριθμοί των συμμετεχόντων ήτανε ισχνοί από μέρους των πολυάριθμων παροικούντων στην Ρόδο συμπατριωτών μας καρπαθίων, όσο και μηδαμινοί από τις Καρπαθιακές Αρχές και Τοπικούς μας Συλλόγους, κ.ά.

Ίσως, για πρώτη φορά να μην υπήρξε ακόμα η ανάλογη προετοιμασία.Τώρα μένει, όσα κι εμείς ευαγγελιζόμαστε χρόνια τώρα, να υπάρξουν καλύτερα οργανωμένες, ενιαίες συστρατεύσεις και επί τόπου στο νησί μας..

Αξιέπαινο παράδειγμα της Ρόδου προς μίμηση για μαζική προσέλευση την 5η Οκτωβρίου στον Ιερό Βράχο των Μενετών και στον Ανδριάντα των Καρπαθίων Αγωνιστών, από όλους τους εκτός και εντός τοπικούς φορείς, δήμο και πολιτιστικούς του οργανισμούς, ορχήστρα, κ.τ.λ. και εκδηλώσεις, επαρχείο, εκκλησίες, ένστολους, κοινότητες, Λύκειο, Θεατρική Ομάδα Καρπάθου, συλλόγους, σχολεία, κ.τ.λ. όλων των χωριών, με ενωτική πατριωτική ΣΥΝΑΝΤΙΛΗΨΗ.. όπως την προέταξαν τότε μονοιασμένα όλα τα χωριά του νησιού μας.

Ασφαλώς, εν τω μεταξύ, τα λαμπρά φετινά τεκταινόμενα για το θαύμα των πρωταγωνιστών προγόνων μας της 5ης Οκτωβρίου, 1944, από τους άψογους διοργανωτές, τους σπουδαίους συμμετέχοντες, τις υψηλού φρονήματος τελετές και τις συγκινητικές εκδηλώσεις και ομιλίες, κ.τ.λ., έχουν περιγραφεί με περισσές πατριωτικές αναφορές και αναλύσεις μέχρι και εικονογραφημένες προβολές.. οπότε οι δικές μας, μας φαίνονται φτωχές αλλά τέτοιες μέρες μας συνεπαίρνει ο πατριωτικός οίστρος μόνο για δυό κύριες νύξεις, που πηγάζουν από το χρέος και την συλλογική ιστορική μνήμη.

Οι πρό τινος πολυήμερες εκδηλώσεις στα 80χρονα της Έναρξης του Επαναστατικού Απελευθερωτικού Κινήματος στον Ιερό Βράχο των Μενετών Καρπάθου υπήρξαν αντάξιες των κοινών, ενωτικών τους αγώνων. Οι Ανώτατες Άρχουσες Παρουσίες για πολλοστή φορά τόσο της Π.τ.Δ. κ. Αικ. Σακελλαροπούλου εκ μέρους της Πολιτειακής, όσο και του διακριθέντος με το ανώτατο Τιμητικό Αξίωμα Καρπάθιου από καταβολής, πρώην Υπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ και νυν Υπουργό Εξωτερικών κ. Γιώργο Β. Γεραπετρίτη, εκ μέρους της Εκτελεστικής Εξουσίας, προσέδωσαν την προσήκουσα αίγλη στην Επέτειο.

Ο δε περιεκτικός πατριωτικός Πανηγυρικός του αξιότιμου Υπουργού και συγκίνησε και έβαλε το χέρι επί των τύπων των ήλων, πείθοντας και τους πλέον άπιστους Θωμάδες.. τουλάχιστον, όσους έχουν την απροσχημάτιστη δίψα να εμβαθύνουν και να μάθουν χωρίς παρωπίδες την μία και μοναδική ιστορική αλήθεια.

Για όλους αυτούς τους πρωτοποριακούς ιστορικούς λόγους πιστεύουμε, τώρα που θα υλοποιηθεί το πρώτο παγκαρπαθιακό αίτημα της καθιέρωσης της 5ης Οκτωβρίου από την επόμενη χρονιά, ως Ημέρας Υποχρεωτικής Αργίας για όλους.. Θα πρέπει ξανά με ομόνοια και ομοψυχία οι απανταχού καρπάθιοι να πετύχουμε και την ΤΕΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΚΑΙΩΣΗ, της πλήρους αναγνώρισης της μίας και μοναδικής Έναρξης της Επανάστασης-Απελευθέρωσης της Καρπάθου (Αγίας Λαύρας Δωδεκανήσου) και ως Πανδωδεκανησιακής Επετείου.

Και του χρόνου, λοιπόν, ΚΑΙ ΠΑΝΔΩΔΕΚΑΝΗΣΙΑΚΑ.

Μάκης Ρήγας-Ρηγοπούλης. 15/11/2024.

Καρπαθιακα Νέα