Η ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΑΡΟΤΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ-ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ, ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ, Κ.Τ.Λ. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ-ASSET, ΚΑΤΡΑΚΥΛΑΕΙ ΓΕΝΙΚΑ.. ΧΡΗΖΕΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΟ ΕΠΑΝΑΣΧΕΔΙΑΣΜΟ..
Του επιστημονικού συνεργάτη του Ι.Λ.Π.Κ. του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.
Ολοκληρώνω τις  τεκμηριωμένες προτάσεις μου με τον προηγούμενο πρώτο δεκάλογο ισοπολιτείας, που θα μπορούσαν, επιτέλους, να τον δικαιώσουν οι εκτός των νησιών παράγοντες επιρροής και που αναφέρθηκαν σε έκταση, πιο αναλυτικά σε προηγούμενα άρθρα μου.
Τώρα, παρόλο γνωστά, θα τα επαναλάβω, έστω και πολύ  συνοπτικά, αλλά πάντα πλαισιωμένα με άμεσες απαντήσεις-λύσεις για σκέψη,   επεξεργασία και πιστεύω είναι κρίσιμοι καιροί για περαιτέρω υλοποίηση, επιτέλους, από τους καθ΄ ύλη αρμόδιους παράγοντες:
1)  Τα 3Κ+Χ (Καστελόριζο, Κάρπαθος, Κάσος, Χάλκη) πιο απομονωμένα  νησιά της ελληνικής επικράτειας δεν μπορούν να συνεχίζουν να ζούνε με κουτσές και πανάκριβες συγκοινωνίες, ούτε καν μεταξύ των δύο τουριστικών γιγάντων Κρήτης και Ρόδου, που κείτονται και τα νησιά μας.. Λύση: Με την εύκολα προσβάσιμη, ταχύπλοη διασύνδεση  των αυξανόμενων  τουριστικών ροών ΚΑΙ μεταξύ των τουριστικών ναυαρχίδων-νησιών κατά περιοχές, προσεγγίζοντας ταυτόχρονα κατά την διαδρομή ΚΑΙ τα πλέον απομονωμένα, ακριτικά μικρομεσαία νησιά σε ολόκληρο το εύρος τους, ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΟΝΤΑΣ και ΕΜΠΛΟΥΤΙΖΟΝΤΑΣ έτσι στον υπέρτατο βαθμό το μοναδικό τουριστικό προϊόν  επιβίωσης τους..  Παράδειγμα ημερήσιας επιδοτούμενης διαδρομής: Ηράκλειο- Σητεία-Κάσος- Πηγάδια- Διαφάνι- Χάλκη-Ρόδος- Καστελόριζο- Κας Τουρκία-Επιστροφή Ρόδος- Τήλος- Νίσυρος-Κως- Αστυπάλαια- Ανάφη-Σαντορίνη- Ηράκλειο..
2) Οι εισαγόμενες πηγές ενέργειας μέχρι να φθάσουν στα πιο απόμακρα νησιά μας μέσω των επιχειρούμενων καλωδίων θα καίνε τις τσέπες όλων  των νοικοκυριών και κάθε δημόσιας ή ιδιωτικής παραγωγικής ή τουριστικής, κ.τ.λ. μονάδας.. Τα καλώδια από Αίγυπτο και Ισραήλ αρκετών δις. ευρώ, ενώ θα μπορούσαν να διοχετευθούν τοπικά και τα τεράστια ενεργειακά έσοδα να μένουν αιωνίως τοπικά, αντί του αιωνίως τεράστιου εξαγόμενου συναλλάγματος ενέργειας και του ασταθούς περιβάλλοντος από τις εξωτερικές προμήθειες. Λύση: Οι ντόπιες, άφθονες, πράσινες, πάμφθηνες ενέργειες θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και ΜΕ    ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΙΑ ΚΑΘΕ ΝΗΣΙΟΥ και να συμβάλλουν τα μέγιστα στο εμπορικό ισοζύγιο, να βοηθηθούν  όλοι οι δημόσιοι και οι ιδιωτικοί παραγωγικοί, τουριστικοί, κ.τ.λ.,  φορείς των νησιών, και στην γενική μείωση του ακατάσχετου πληθωρισμού.. Μόνον, έτσι, πιστεύω με την επί τόπου, δική μας πιο σταθερή, πιο φτηνή ενέργεια μπορεί να αλλάξει άρδην η απεξάρτηση της στρατηγικής και του νέου παραγωγικού και αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας και περισσότερο των νησιών. Το ολοέν ακριβότερο αλλά το πιο σπουδαίο τουριστικό μας προϊόν και θα πάρει βαθιές ανάσες από την φτηνή τους ενέργεια και θα εμπλουτιστεί ταχύτερα και αποτελεσματικότερα με την εξυγίανση των φίλια προσκείμενων- εξαρτώμενων  αγροκτηνοτροφικό, αλιευτικό και οικοδομικό τομέα, ακόμη και της πιο ενεργοβόρας αφαλάτωσης, της μοναδικής μελλοντικής υδροδότησης των νησιών(!!).. που τώρα τα περισσότερα υποστηρικτικά ακριβά προϊόντα προς την τουριστική μας βιομηχανία ή τα προμηθεύεται από το εξωτερικό(!), αν είναι δυνατόν.. ή διαφορετικά, με την επί τόπου φτηνότερη παραγωγή τόσων αναγκαίων, τοπικών γαστρονομικών, κ.τ.λ., προϊόντων. Δηλ., θα ενισχυθεί
άμεσα, τα μέγιστα η παραγωγή και η αγορά γενικά και στα νησιά, ακριβώς εκεί που πάσχουν από την ακριβή και ακραία μεταβαλλόμενη εισαγόμενη ενέργεια και προϊόντα και την πολύ δαπανηρή συγκοινωνία τους..
3) Δυστυχώς, η συνταγματικά κατοχυρωμένη ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΙΣΟΠΟΛΙΤΕΙΑΣ, τόσο στην χώρα μας, όσο και στην Ε.Ε., μένουν ακόμα μόνον στα χαρτιά.. Λύση: Γι΄ αυτό επείγει «Η ΕΥΡΟ-ΔΙΕΘΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ»,  μέσω LOBBIES, από τους νησιωτικούς μας φορείς σε όλα τα ευρωπαϊκά φόρα.. Πριν 23 χρόνια σε άλλο πόνημα-ανάλυσή μου προς την τότε καθημερινή εφημερίδα της Ρόδου «Πρόοδος», της 14-Ιουλίου, 2002, πρότεινα: «ΕΠΕΙΓΕΙ ΝΑ ΣΥΣΤΑΘΕΙ ΜΟΝΙΜΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ(LOBBY)  ΤΩΝ ΝΗΣΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΤΗΣ Ε.Ε., ΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ. ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΝΗΣΙΩΤΕΣ ΟΛΟΥΣ ΔΙΟΛΟΥ ΑΧΑΡΑ. ΕΧΟΥΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ Ε.Ε. ΤΑ ΠΙΟ ΑΠΙΘΑΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ-ΑΙΤΗΜΑΤΑ, ΕΠΙ ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΤΟΥ, ΑΠΟ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΛΟΜΠΥΙΣΤΣ, ΚΙ ΕΧΟΥΝ ΠΕΤΥΧΕΙ ΤΟ ΑΝΕΠΑΝΑΛΗΠΤΟ.. ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΜΑΣ ΝΑ ΣΥΣΠΕΙΡΩΘΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΕΝΙΑΙΑ, ΜΟΝΙΜΗ,  ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΦΩΝΗ ΠΡΟΣ ΟΛΑ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ Ε.Ε.». Μετά τις τότε, τις πριν 23 χρόνια, τις ενδιάμεσες και τις μόλις προηγούμενες εκκλήσεις-οράματα μας μέσω των τοπικών και των ροδιακών μέσων, επιτέλους, πραγματοποιήθηκε η πολυπόθητη  συνάντηση εργασίας των 40 αντιπροσωπειών των νησιών, στο Ευρωκοινοβούλιο, κάλλιο αργά παρά ποτέ..
4) Οι χαώδεις διαφορές στο ισχύον σύστημα κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής διοίκησης της χώρας δημιουργήθηκαν, διότι από το 1821, όπως απελευθερώνονταν έτσι, πάνω-κάτω, ενσωματώνονταν στον εθνικό κορμό, είτε σαν κολοσσοί, είτε σαν νάνο δήμοι, επαρχίες, νομοί, περιφέρειες.. Δηλαδή, η περιφερειακή διαίρεση της χώρας και δη του Αρχιπέλαγου «επλάθετο» ακατάστατα από μόνο με τις ιστορικές συγκυρίες..   Τι κι αν η λύτρωση ξεκίνησε στην Αγία Λαύρα  την 25ην Μαρτίου, 1821, και έμελλε να καταγραφεί η αρχή του τέλους των καταστροφικών περιπετειών στην «Νέα Αγία Λαύρα των Δωδεκανήσων»,  στις Μενετές Καρπάθου με την Επανάσταση-Απελευθέρωση της 5ης Οκτωβρίου 1944.. και να λήξει οριστικά και αμετάκλητα μετά από 7 μήνες  με την Ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στην μητέρα Ελλάδα, του τελευταίου κομματιού της ελληνικής επικράτειας, την 7η Μαρτίου, 1948. Το 1/5 της επιφάνειας της χώρας αποτελούν οι απέραντες, διάσπαρτες πολυνησιακές της συστάδες και οι περιφερειακές-ακριτικές καθ΄ οδόν προς ερήμωση χωρίς συγκοινωνιακή, πολιτειακή-θεσμική συνοχή.. π.χ. η Σύρος, πρωτεύουσα της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, στην άλλη άκρη, χωρίς συνοχή, συνδέσεις, κ.τ.λ., κ.τ.λ. Κανείς δεν αμφιβάλλει  για τις καλές προθέσεις και το πλήθος των ενεργειών ούτε των μέχρι τούδε βουλευτών ή πολιτευτών μας, ούτε των μεγάλων αδελφών μας νησιών αλλά έχει γίνει γενικά αποδεκτό, ότι, με τις τωρινές, γνωστές σε όλους αρνητικές συνθήκες, δεν συμφέρει πια ούτε τους μεν πολιτικούς, ιθύνοντες, ούτε τα δε μεγάλα-μικρομεσαία νησιά, να συνυπάρχουν ενιαία. Οι πολιτευτές, κ.ά., για να μπορούν να ανταποκρίνονται στις ολοένα αυξανόμενες και εξειδικευμένες απαιτήσεις των καιρών, όσο και να προσπαθούν, πρόθυμα μεν αναποτελεσματικά δε, δεν μπορούν να (εξ)υπηρετούν, π.χ., στα Δωδεκάνησα, 22 κατοικημένες πολλές διαφορετικές, άρα «αυτόνομες» οντότητες και σε απρόσιτο πλήθος περί τις 190.000 περίπου ψηφοφόρων.. Λύση: και γι΄ αυτό όλοι, ασφαλώς, θα προτιμούσαν περιορισμό του τωρινού απραγματοποίητου  εύρους  φόρτου εργασιών, ευθυνών, εξόδων, χρόνου, κ.τ.λ. σε μικρότερα λογικά-δίκαια μεγέθη 5 μονοεδρικών.
Έχουν, πράγματι, να φοβηθούν τίποτα οι πολιτευτές της Δωδεκανήσου, καθότι είναι προς τιμή και προς το συμφέρον και των ιδίων και των νησιών γενικά μικρών, μεγάλων να τα αντιπροσωπεύουν με την βασική διαφορά ότι θα τα υπηρετούν πιο άρτια και αποκλειστικά, χωρίς να απορροφώνται από τις περισσότερες, τις τεράστιες απαιτήσεις των μεγάλων νησιών και δικαίως;  Ο περιορισμός της απέραντης, χρονοβόρας,  Πολυνησιακής Περιφέρειας Ν. Αιγαίου σε δύο Περιφέρειες Κυκλάδων και Δωδεκανήσων.. όπως και του πολυκερματισμένου, προβληματικού Νομού Δωδεκανήσου, (παρά τις αξιόλογες ηγεσίες τους) σε λογικά, βατά πλαίσια, με την πολιτική- θεσμική-  εκπροσώπηση σε πέντε ΧΩΡΙΣΤΑ βουλευτικά διαμερίσματα-έδρες, θεωρείται άμεσα αναγκαίος.. Τα μεν Επαρχία από τοπικά εκλεγμένη 7μελή ΑΥΤΟ-διοίκηση, τα κόλλησαν και αυτά κεντρικά στην εκλεγμένη κυβερνητική πλειοψηφία.. οι δε δήμοι φορτωμένοι με πολυάριθμες αρμοδιότητες αλλά χωρίς τους ανάλογους πόρους, στελέχωση, ψηφιοποίηση, κ.τ.λ. και τις κοινότητες-χωριά με εθελοντές κοινοτικές αρχές και με τα αιτήματα τους να μένουν στα δημοτικά ράφια, διαχρονικά, δεν απορεί κανένας γιατί τα παραμεθόρια νησιά μας μαραζώνουν.. Πάντως, όλες οι κυβερνήσεις, διαχρονικά, επιθυμούν ποικιλοτρόπως να διαχειρίζονται τους πόρους τοπικούς, εγχώριους, ευρωπαϊκούς, κ.τ.λ., κ.τ.λ., χωρίς τις επί μέρους γνώσεις των πολύ δύσκολων τοπικών ιδιαιτεροτήτων, καταπνίγοντας έτσι όλες τις ακμαίες δυνάμεις της περιφέρειας.
5) Η μοναδική, ίσως, χώρα, που συνεχίζει να αστικοιείται με ασταμάτητους ρυθμούς αφήνοντας την περιφέρεια και ιδιαίτερα την άγονη, προβληματική μεν νησιωτική, πλέον προσοδοφόρα δε μόνον για την Κεντρική Διοίκηση, αφού οι υποδομές της γενικά δεν επαρκούν ούτε για μόνιμους κατοίκους, πόσο μάλλον για τους υπερδιπλάσιους επισκέπτες-τουρίστες τους. Λύση α): Πέρα των αέναων ελληνικών ψηφοθηρικών- πληθυσμιακών κριτηρίων στην πρώτη παντελή έρημο πολιτεία της Αμερικής, της Νεβάδα, με τις διεθνώς γνωστές αδειοδοτήσεις από τη Κεντρική Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση, των καζίνων στο Λας Βέγκας, την μετέτρεψαν σε χρυσορυχείο Φαρ-Γουέστ και σε ψυχαγωγική όαση ολόκληρης της Αμερικής.
ΕΠΙ ΠΛΕΟΝ, Λύση β): Ένα από τα τελευταία επίμαχα νομοθετήματα του τ. προέδρου των Η.Π.Α. Κλίντον ήταν το Community Reinvestment Act, το οποίο εντέλλεται τις τράπεζες να ΕΠΑΝΑΕΠΕΝΔΥΟΥΝ τις καταθέσεις των κατοίκων των μικρών κοινοτήτων, όπου έχουν παραρτήματα. «Καπιταλιστική αλληλεγγύη» ή καλοζυγισμένη πρακτική, για να μην αφήνουν πίσω τους στην ίδια τους την πατρίδα νεκρές-έρημες ζώνες, καλύπτοντας τα νώτα τους, γενικά;
6) Το εξέχον «Αμυντικό Δόγμα»-παράδειγμα του τεχνικο-υλικού Φράγματος-Τείχους του Έβρου, η ίδρυση διάσπαρτων Σχολών σε όλο του το εύρος, οι επιδοτούμενες οικογένειες με 10 ή και 15 χιλ. ευρώ για την εγκατάστασή τους στα ακριτικά του χωριά,  πιστεύω θα πρέπει να αρχίσει να υλοποιείται ποικιλοτρόπως, ανάλογα και των εξειδικευμένων νησιωτικών αναγκών σε έμψυχο-δημογραφικό, στρατιωτικό, οικονομικό- παραγωγικό, επιδοματικό- φορολογικό, κ.τ.λ., ίδρυση  Σχολών, κ.τ.λ., «Τείχος».. προστατεύοντας έτσι δια παντός και τα θαλάσσια σύνορα με ισχυρά μέτρα
εθνικής και εσωτερικής συνοχής,  που οσονούπω φθίνουν τάχιστα, εξαιτίας της συνεχιζόμενης πολιτειακής αδιαφορίας στους πλέον ζωτικούς εθνικούς, ακριτικούς της χώρους-νησιά.
7) Ενώ προ τινος οι τοπικές κοινωνίες με τις δικές τους φιλοπατριωτικές απανταχού δυνάμεις δημιούργησαν σχολεία, αίθουσες εκδηλώσεων, κοινοτικά καταστήματα, μοναστήρια, δρόμους, υδρεύσεις, αποχετεύσεις, κ.τ.λ., που, δυστυχώς, με τις νέες ΕΤΕΡΟ-διοικήσεις δεν μπορούν καν να τα συντηρήσουν, διαχρονικά!! Λύση: Τι πιο λογικό, λοιπόν, να τους παραχωρούνται, τουλάχιστον, και οι δικές τους τραπεζιτικές ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ για τοπική αξιοποίηση, αλλά και ΟΙ ΦΟΡΟΙ και όλες εκείνες ΟΙ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΕΞΟΥΣΙΕΣ, που θα τους παρέχουν την δυνατότητα «να βγάζουν από μόνες τους τα πολυκέφαλα νησιωτικά φίδια από την τρύπα», οπωσδήποτε πάντα με αυστηρότατους ελέγχους;
Αλλά η Μητέρα Πατρίδα  χάρη της κακώς εννοούμενης «ισοπολιτείας» και ενάντια των μύριων ανισοτήτων τους και του ΕΝΩΣΙΑΚΟΥ ΤΟΥΣ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΥ ΚΕΚΤΗΜΕΝΟΥ, τα ξήλωσε ένα προς ένα!!
8) Με τα πολυπληθή προγράμματα έκαναν πράξη απλόχερα, για πρώτη φορά στην ιστορία, οι χώρες του πλούσιου Βορρά, εξισορροπώντας τις ανισότητες  σχεδόν σε όλες τις χώρες του φτωχού Νότου, ακόμη και των τελευταία νεοεισερχομένων Βορείων, ΕΚΤΟΣ  της άστατης-ανεξέλεγκτης χώρας μας. Και ενώ οι χρηματοδοτήσεις της Ε.Ε. προορίζονταν για τις περιφερειακές χώρες και μέσω αυτών κυρίαρχα για υποβαθμισμένες περιοχές στα νησιά, στις ορεινές περιοχές, κ.τ.λ., τα διάφορα κρατικά επίπεδα ελάχιστες αφήνουν να φθάσουν  στους πραγματικούς δικαιούχους, γι΄ αυτούς τους λόγους η χώρα μας χαροπαλεύει και στις τελευταίες θέσεις.. Μα, ακόμα, εδώ οι κατακαϋμένοι αγονονησιώτες να τους επιβάλλεται να πληρώνουν Φ.Π.Α., τώρα, έστω και μειωμένο, δηλ., το ένα τέταρτο ΠΑΡΑΠΑΝΩ στην τιμή στα πάντα, στο κάθε τι που αγοράζουν, χωρίς να τους επιστρέφονται τίποτα στα αδειανά ταμεία των νησιών τους(!!);
9) Το εξέχον «Αμυντικό Δόγμα»-παράδειγμα του τεχνικο-υλικού Φράγματος-Τείχους του Έβρου, η ίδρυση διάσπαρτων Σχολών σε όλο του το εύρος, οι επιδοτούμενες οικογένειες με 10 ή και 15 χιλ. ευρώ για την εγκατάστασή τους στα ακριτικά του χωριά,  πιστεύω θα πρέπει να αρχίσει να υλοποιείται ποικιλοτρόπως, ανάλογα και των εξειδικευμένων νησιωτικών αναγκών σε έμψυχο-δημογραφικό, στρατιωτικό, οικονομικό- παραγωγικό, επιδοματικό- φορολογικό, κ.τ.λ., ίδρυση  Σχολών, κ.τ.λ., «Τείχος», ως ισχυρά μέτρα εθνικής και εσωτερικής συνοχής..
10) Τα 3Κ+Χ πιο ενεργειακά νησιά, με το πιο γεωστρατηγικό,  πιο γεωπολιτικό βάθος, σύνορο της ελληνικής και της ευρωπαϊκής επικράτειας, και τώρα μαζί με την αδελφή Μεγαλόνησο Κύπρο αποτελούν την γεωστρατηγική αιχμή του ελληνικού και του ευρωπαϊκού δόρατος στην Αν. Μεσόγειο και την Μέση Ανατολή των αλλεπάλληλων πολεμικών συρράξεων και ενεργειακών  διεκδικήσεων.. Εξάλλου, η γεωστρατηγική σπουδαιότητα φαίνεται και από το συνεχόμενο μπρα ντε φερ επί του πεδίου ανατολικά της Καρπάθου, της Κάσου, κ.τ.λ.  Επί πλέον, όποτε αρθούν τα χίλια-δύο εμπόδια από την νεοοθωμανική γείτονα Τουρκία  και ξεβγεί το όραμά μας να αξιοποιηθούν ΚΑΙ τα ανατολικά υποθαλάσσια ενεργειακά κοιτάσματα Ηροδότου, με το 5% της κατακράτησης των εσόδων-φόρων από τους τοπικούς μας δημόσιους φορείς θα συντελεστεί συνολική αναγέννηση, όσο ποτέ άλλοτε..
Γίνεται, όμως, νησιά Εμπροσθοφυλακές σε δύο καυτά μέτωπα έναντι της πολεμοκάπηλης Τουρκίας  και της αναβράζουσας  Μέσης Ανατολής να εξακολουθούν να ζούνε με πατερίτσες και να αποδεκατίζονται-ξενητεύονται οι πλέον ακμαίες δυνάμεις τους, εξαιτίας της αδιάφορης πολιτείας,  διαχρονικά;
Ώστε, όλοι οι κύριοι πυλώνες ισόρροπων χρηματοδοτήσεων, επενδύσεων, φορολογικών κινήτρων, επιχορηγήσεων ανάπτυξης, κ.τ.λ., προς τα παραμεθόρια νησιά  είναι ακόμα κομμένοι και ραμμένοι στα συμφέροντα των αστικών κέντρων. Οι μεγάλοι διεθνείς παίχτες-χώρες, παλαιοί και νέοι, αποδείχθηκε πιστεύω περίτρανα, παίζουν πολύ περίτεχνα το χαρτί της περιφερειακής τους αποκατάστασης και τα αποτελέσματα είναι πράγματι θεαματικά. Οι εξωπραγματικές ελληνικές πατέντες, που μονόφθαλμα αλληθωρίζουν στα ψηφοθηρικά αστικά κέντρα.. Αυτά τα ολίγα 10 σπουδαιότερα από τα τόσα σημαίνουν, αυτά ακριβώς που προσπαθούμε, χρόνια τώρα, να εμβαθύνουμε-κοινωνήσουμε ότι η ελληνική πολιτεία ολιγωρεί, διότι πάσχει σχεδόν παντού υπερ-αστικο-κρατικο-πληθυσμιακά, δομικά, κ.τ.λ.,  γι΄ αυτό δεν μπορεί να ορθοποδήσει.. οπότε αν ολιγωρήσει και τώρα στα ζέοντα προβλήματα των πιο κρίσιμων, παραμεθόριων  της νησιών, με τα δεκάδες δις. ευρώ χρηματοδοτήσεων-πόρων από την Ε.Ε., οι επόμενες συνέπειες θα είναι πιο τραγικές.
Όμως, πέρα των ελλειμματικών    προθέσεων των κυβερνήσεων, διαχρονικά, για μέτρα εξισορρόπησης της αφαίμαξης   των νησιών μας, απαιτούνται παράλληλες, οργανωμένες τόσο  από κοινού πρωτοβουλίες, όσο και μεμονωμένες από κάθε νησί-δήμο.. δηλ. με ολιστική προσέγγιση τοπικά, ομού από δημόσιους και τοπικούς φορείς όπως θα περιγράψουμε σε έκταση σε επόμενα
πονήματά μας..
Είναι ποτέ δυνατόν να αφίενται, σχεδόν αποκλειστικά σε δημόσιους φορείς τα άμεσα ατομικά, επιχειρηματικά, επαγγελματικά συμφέροντα τους χωρίς τις άμεσες συνεργασίες, πρωτοβουλίες και προοπτικές μαζί τους.. Μόνον στην Κάρπαθο  μπορούν να συμβαίνουν οι ιδιωτικοί- συλλογικοί-επιχειρηματικοί φορείς να παρακολουθούν τους δημόσιους σαν να μην τους αφορούν ούτε τα προσκείμενά τους τεκταινόμενα.. Κι στο κάτω-κάτω της γραφής γιατί άρον-άρον θα πρέπει κάποιοι άλλοι να ασχολούνται, εάν οι ίδιοι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για τους οποιουσδήποτε λόγους δεν δείχνουν την απαιτούμενη κατανόηση και ωριμότητα και κυρίαρχα την συλλογική, που μπορεί να αποφέρει τα ποθούμενα αποτελέσματα..
Η φετινή κατιούσα των τουριστικών ροών μόνον για το νησί μας κτυπάνε καμπανάκια πρώτα απ΄ όλους στους επιχειρηματίες των τουριστικών κλάδων ξενοδοχείας, εστίασης, εμπορίας τουριστικών προϊόντων, κ.τ.λ. που ζημιώνονται περισσότερο από κάθε άλλον, γι΄ αυτό χρήζουν άμεσες πρωτοβουλίες συνεννόησης, συντονισμού, κ.τ.λ. σε καίρια κοινά ζητήματα, όπου δικές μας προτάσεις θα εκθέσουμε σε επόμενα..
Μάκης Ρήγας-Ρηγοπούλης.  30/10/2025.
Καρπαθιακα Νέα











