Πολλά ακούστηκαν για τα σχολεία το τελευταίο διάστημα, κι οφείλω να κάνω ορισμένες επισημάνσεις για το ευαίσθητο αυτό θέμα της μικρής μας κοινωνίας . Η ποιότητα της εκπαίδευσης έχει πολλές παραμέτρους σε ένα μεγάλο φάσμα έργων και δράσεων που μόνο με σύμπνοια όλων των φορέων μπορούν να υλοποιηθούν και να την αναβαθμίσουν .
Η συζήτηση το τελευταίο διάστημα εστιάζεται μονοσήμαντα στο κτιριακό που σίγουρα αποτελεί μια σημαντική παράμετρο αλλά κι αυτό γίνεται με λάθος τρόπο κι άστοχες δηλώσεις , περνώντας λάθος μηνύματα στην κοινωνία . Εκεί θα αναφερθώ κι εγώ με σκοπό αποκλειστικά την αποκατάσταση της αλήθειας .
Κατά αρχάς αξίζει να αναφερθούμε στο γενικό καθεστώς που ισχύει για τα σχολικά κτίρια όλης της Επικράτειας καθώς μόνο έτσι θα γίνει φανερό ότι η Κάρπαθος δεν αποτελεί μια ειδική περίπτωση στην οποία “ όλοι αδιαφόρησαν και φτάσαμε στην σημερινή κατάσταση” όπως ακούστηκε σε ανώτατο συλλογικό όργανο .
Νομικά η αρμοδιότητα της συντήρησης και λειτουργίας σχολικών μονάδων με νόμο του 2010 περιήλθε στους κατά τόπους Δήμους .
Μέχρι τότε την είχαν άλλοι φορείς οι οποίοι παρέδωσαν τα σχολικά κτίρια στους Δήμους με τεράστιες ελλείψεις σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία την περίοδο της παράδοσης .
Τα κτίρια αυτά, κατασκευασμένα από το 1970 έως και το 2000 από διάφορους κρατικούς φορείς ( Νομαρχίες , ΟΣΚ κτλ ) στην πλειονότητα τους κατασκευάστηκαν χωρίς άδειες οικοδομής καθώς κάτι τέτοιο – τότε- δεν ήταν απαραίτητο . Σε πολλά από αυτά δε , η όποια προσθήκη γινόταν με δημόσιο χρήμα με την τωρινή νομοθεσία θεωρείται αυθαίρετη .
Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι ο Υπουργός Παιδείας σε δήλωση που έκανε το 2019 ανέφερε : “Τα μισά σχολεία στην Ελλάδα δεν έχουν άδεια οικοδομής “ κάτι που δεν αποτελεί μυστικό καθώς το γνωρίζουν ή τουλάχιστον θα έπρεπε να το γνωρίζουν όλοι οι “παροικούντες στην Ιερουσαλήμ” .
Στο ίδιο μήκος κύματος ο Δήμος Ρόδου , το 2022 ανέφερε ότι παρέλαβε 104 σχολικές μονάδες χωρίς οικοδομική άδεια !
Τέλος άλλο ένα παράδειγμα, στην Σάμο , μετά τους σεισμούς του 2020, για να μπορούν να επισκευαστούν τα σχολεία που υπέστησαν ζημιές άνοιξε μία ειδική πλατφόρμα fast track νομιμοποίησης τους καθώς κι εκεί δεν διέθεταν τις απαραίτητες άδειες οικοδομής .
Είναι λοιπόν όσοι και οι Δήμοι της χώρας τα παραδείγματα που δείχνουν ότι το πρόβλημα δεν αποτελεί “ενδημικό” φαινόμενο της Καρπάθου και κακώς ακούγονται βαριές κατηγορίες και αφορισμοί από επίσημα χείλη .
Στις κατηγορίες περί αδιαφορίας θα απαντήσω με τις ενέργειες της απελθούσας Δημοτικής Αρχής ( για το χρονικό διάστημα δηλαδή που με αφορά ) για τις σχολικές μονάδες επιγραμματικά, με τις απαραίτητες μόνο λεπτομέρειες .
✅ Ανάθεση και εκπόνηση δύο μελετών , Στατικής Επάρκειας και Αρχιτεκτονική για το Γυμνάσιο Πηγαδίων – ΕΠΑΛ με κόστος 45.000 χιλιάδες ευρώ συνολικά .
Με τις μελέτες αυτές , που εκπόνησε ο Δήμος και παρέδωσε στην ΚΤΥΠ χρηματοδοτήθηκε το 2022 με 1.700.000 εκατομμύρια από το ΠΔΕ του Υπουργείου Υποδομών η επισκευή του .
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση που έχει δοθεί την τελευταία εικοσαετία για σχολικό κτίριο στην Κάρπαθο .
Ολοκληρώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός το 2023 και υλοποιείται αυτή τη στιγμή .
Επειδή η διαδικασία του μαγικού ραβδιού έχει καταργηθεί , δε νομίζω πως υπάρχει νοήμον άνθρωπος που να θεωρεί ότι έργο τέτοιου προϋπολογισμού ξεκίνησε να υλοποιείται δύο μήνες μετά από …μια τετραετία αδιαφορίας . Το αντίθετο συνέβη, έγιναν πιο γρήγορα από ότι συμβαίνει στο δημόσιο οι απαραίτητες διαδικασίες και δεν περιποιεί τιμή σε κανέναν αν μιλώντας για σχολικά κτίρια δεν αναφέρει ως άκρως σημαντική τη προσπάθεια ετών που έδωσε λύση στο υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα των κτιριακών εγκαταστάσεων του νησιού .
✅ Απορρόφηση χρηματοδότησης το τέλος του 2021 για ράμπες και χώρους υγιεινής ΑμεΑ ύψους 37.000 ευρω ( Φιλόδημος ) καθώς και για εκπόνηση μελετών και υλοποίηση μέτρων και μέσων πυροπροστασίας στις σχολικές μονάδες του Δήμου Καρπάθου ύψους 42.700 ευρώ (Φιλόδημος) στο τέλος του 2022 .
✅Απορρόφηση 37.000 ευρώ ( πρόγραμμα Φιλόδημος ) και ανάθεση για για σήμανση των οδών που οδηγούν στα σχολεία . Ολοκληρώθηκε το 2023 .
✅ Αντικατάσταση των παραθύρων στο Γενικό Λύκειο Απερίου με ενεργειακά κόστους 37.000 , ολοκληρώθηκε το 2023 .
✅ Όλες οι ενέργειες που απαιτούνται για την έκδοση άδειας λειτουργίας του Δημοτικού Παιδικού Σταθμού ο οποίος παρολο που κατασκευάστηκε την δεκαετία του 2000 δεν είχε άδεια λειτουργίας . Την απέκτησε το 2023 μετά από ενέργειες της απελθούσας Δημοτικής Αρχής και της διοίκησης του ΚΟΠΑΠ .
✅ Τακτοποίηση των αυθαιρέτων στα σχολεία ΕΠΑΛ Καρπάθου , 1ο και 2ο Νηπιαγωγείο Καρπάθου .
✅ Ανάθεση και σύνταξη στατικής μελέτης φέροντος οργανισμού 1ου και 2ου Νηπιαγωγείου Πηγαδίων Καρπάθου το 2023 , με τον οποίο ελέγχεται για δεύτερη φορά ο φέροντας οργανισμός σχολικού κτιρίου στην Κάρπαθο ( η πρώτη φορά ήταν για το ΕΠΑΛ πάλι επί θητείας μας ) ύψους 25.000 ευρώ . Είναι η μελέτη που παραδόθηκε πρόσφατα και δίνει επίσημα τις απαντήσεις για την στατικότητα του κτιρίου , κάτι που οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου δεν είχαν την επιστημονική εξειδίκευση να κάνουν .
✅Ανάθεση αντικατάστασης κουφωμάτων σχολείου Όθους ύψους 20.000 ευρώ το 2023 .
✅ Ενεγράφησαν σε ξεχωριστούς κωδικούς του Τεχνικού Προγράμματος και του προϋπολογισμού η μόνωση του σχολικού κτιρίου του Δημοτικού Πηγαδίων και η μόνωση του Δημοτικού της Αρκάσας συνολικού ύψους 120.000 ευρώ ( 70.000 και 45.000 ) . Με χαρά άκουσα το νυν Δήμαρχο ότι θα προχωρήσει άμεσα η δημοπράτηση της μίας από τις δύο .
Όπως λοιπόν αποδεικνύεται με τα στοιχεία που παρέθεσα , η συνολική χρηματοδότηση για μελέτες και παρεμβάσεις που εξασφαλίστηκε από την απελθούσα Δημοτική αρχή για τα σχολικά κτίρια του νησιού ξεπερνά τα 2.000.000 ευρώ . Αντιστοιχεί σε 30 Προγραμματικές συμβάσεις των 70.000 ευρώ (για τις οποίες ακούστηκε πως δεν απορροφήθηκαν ) δηλαδή σε χρήματα που θα απορροφούνταν μέσω αυτής της οδού σε περίπου 30 χρόνια !
Άλλες υλοποιήθηκαν , άλλες υλοποιούνται και άλλες θα υλοποιηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα όπως είναι βέβαια και το ζητούμενο , να γίνονται έργα τα οποία έχουν συνέχεια ανεξάρτητα ποιος θα βρίσκεται στον θώκο του Δημάρχου .
Οι συνθήκες για τη νέα Δημοτική αρχή είναι παρασάγγας καλύτερες . Έχει απόλυτη πλειοψηφία σε όλα τα όργανα του Δήμου μετά την κατάργηση του καταστροφικού Κλεισθένη που έδινε στις Δημοτικές Αρχές μειοψηφία κι ελάχιστα μέλη ,λογικά δεν θα αντιμετωπίσει πανδημία να την αναγκάσει τα δύο πρώτα χρόνια να έχει ως μοναδικό μέλημα την υγεία των συμπολιτών μας και ελπίζουμε ότι δεν θα έχει τα γνωστά σε όλους προβλήματα που αντιμετωπίσαμε στα υπόλοιπα δύο χρόνια της θητείας μας .
Υπάρχουν λοιπόν οι απαραίτητες προϋποθέσεις και το χρονικό περιθώριο πέντε ετών ώστε ο Δήμος ΜΑΣ να απορροφήσει πολλαπλάσια χρήματα . Να υλοποιήσει πέραν των δρομολογημενων δράσεων που ανέφερα κι άλλες και βέβαια να διεκπεραιώσει όλες τις ενέργειες για να νομιμοποιήσει, να τακτοποιήσει και να παραδώσει σε καλύτερη κατάσταση τα σχολεία των παιδιών ΜΑΣ .
Κλείνω, όπως ακριβώς ξεκίνησα, τονίζοντας ξανά ότι τα θέματα της παιδείας , όπως και της υγείας και των συγκοινωνιών, πρέπει να αντιμετωπίζονται με αρραγές μέτωπο από το σύνολο της κοινωνίας ΜΑΣ . Το αρραγές μέτωπο μπορεί να δημιουργηθεί μόνο αν όσοι βρισκόμαστε ή βρεθηκαμε σε θέσεις εξουσίας αφήσουμε στην άκρη την μικροπολιτική και είμαστε ειλικρινείς τόσο με τους εαυτούς μας όσο και με την κοινωνία διεκδικώντας ενωμένοι αυτά που μας αναλογούν .
Το έπραξα προσωπικά στην θητεία μου ως αιρετός στοχεύοντας πάντα στη σύνθεση όλων των παρατάξεων για τα θέματα αυτά (και ναι σε συνθήκες ακραίας πόλωσης στα θέματα αυτά υπήρχε πάντα διακομματική συννενόηση με συμμετοχή όλων των παρατάξεων ) το πράτω και τώρα , σαν ενεργός πολίτης πλέον, μακριά από στερεότυπα δηλώνοντας ότι θα είμαι παρόν σε ότι μου ζητηθεί από τη νέα Δημοτική Αρχή.
Μανόλης Ι. Παραγυιός
28-04-2024
Καρπαθιακα Νέα