Του επιστημονικού συνεργάτη του ΙΛΠΚ του Πανεπιστημίου Αθηνών,
Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη
Εδώ οι ακριτικοί νησιώτες, που είναι οι πιο απομονωμένοι και αδικημένοι σχεδόν σε όλα, όπως της Καρπάθου, είναι επόμενο να κρέμονται από τις πράξεις και τα χείλη των πολιτικών. Και ειδικότερα κατ΄αρχάς, αυτόν τον καιρό, η συμβολική πτήση του υψηλά ιστάμενου Υπουργού Άμυνας Ν. Δένδια πάνω από την Κάρπαθο με πολεμική μοίρα τεσσάρων f16 αεροπλάνων viber, που είχαμε συνηθίσει να μας ταράζουν τα τουρκικά.. όπως και στην συνέχεια, ακούσαμε με έκπληξη από τον ίδιο αξιότιμο Υπουργό για επιτακτικές και επικείμενες αλλαγές στο συγκεντρωτικό κράτος των Αθηνών.
Δεν θα θέλαμε να επαναλαμβάνουμε τόσο συχνά τα κακώς κείμενα, που είναι γνωστά και μας βάζουνε στο πυροβολαρχείο..
Ναι μεν αλλά όποτε θίγονται οι ίδιες κρατικές παραφωνίες και από υψηλά ιστάμενους κυβερνητικούς παράγοντες τα προβάλλουμε με τον δικό μας τεκμηριωμένο τρόπο επί του πεδίου, ίσως, επιτέλους γίνουν πράξη.. παρόλο, που η ελληνική γραφειοκρατική μηχανή έχει τους δικούς της αργόσυρτους ρυθμούς και αργεί μέχρι του σημείου, που μέχρι να γίνουν οι όποιες αλλαγές είναι ξεπερασμένες.
Όπως, γράφαμε, τω καιρώ εκείνω, και για την εξαγγελθείσα από τον τότε Υφυπουργό κ. Ν. Ταγαρά για ΕΝΑΡΞΗ της Χωροταξικής και της Πολεοδομικής Ανασυγκρότησης από τα πιο ακριτικά, πιο γεωστρατηγικά νησιά της χώρας Καστελλόριζο, Κάρπαθο, Κάσο,(3Κ+Γαύδο Νησιά), και ακόμη περιμένουμε: “Είναι πηγαία ευχαρίστηση και τιμή μας να εκθειάζουμε το για πρώτη φορά εναρκτήριο εθνικό λάκτισμα από επίσημο φορέα της ελληνικής πολιτείας, ότι τα 3Κ(+Γ) αποτελούν ιδιαιτερότητα μέσα στην πολυνησία των χιλιάδων ελληνικών νησιών.
Και εκείνο που χαρακτηρίζει την ιστορικότητα της απόφασης είναι, ότι ένας μη νησιώτης, “ξένος”, με τα αξεπέραστα ειδικά προβλήματα των 3Κ(+Γ), αναγνώρισε και αναβάθμισε, οπωσδήποτε, και το μέγιστο εθνικό, γεωπολιτικό, ενεργειακό, πολιτιστικό, οικονομικό- τουριστικό, περιβαλλοντικό, κ.τ.λ. εμπροσθοβαρές στίγμα τους στην αιχμή του δόρατος της ελληνικής επικράτειας, στο νέο Ελντοράδο της Ανατολικής Μεσογείου..
Επιπλέον, (για να μην έχουν να λένε ότι σαν νησιώτες κυτάνε-με τα καλά και συμφέροντα), ένας στεριανός υφυπουργός, από την Κορινθία προσδίδει το “καλό υπόδειγμα”-έναυσμα από την μία στους τοπικούς δημόσιους και τους ιδιωτικούς φορείς, ομού και των 3Κ(+Γ), να αδράξουν την ουρανοκατέβατη ευκαιρία να θέσουν επί τάπητος ένα ολοκληρωμένο “πλαίσιο αναπηριών” με εμπεριστατωμένες μελέτες προς όλες τις κατευθύνσεις, ακόμη και στην Ε.Ε.. Και δοθείσης της χρυσής ευκαιρίας από “τα καμπανάκια” του αξιότιμου κ. Ταγαρά να απαιτήσουν από την Κυβέρνηση, να ξεκινούν, πάντα, τουλάχιστον, όλα τα πιλοτικά προγράμματα από τα 3Κ(+Γ), σαν μια καλή αρχή..
Παράλληλα, από την άλλη, και οι νησιώτες πολιτευτές αιτούνται με υπερβατική διάθεση να ενώσουν τις δικές τους δυνάμεις με τις τοπικές για να μπορέσουν να επιτευχθούν τα ποθητά αποτελάσματα.” Τα αναφέρουμε, διότι εμείς ανέκαθεν πιστεύαμε ότι τα πιο αδικημένα αποκομμένα νησιά-τόποι σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια είναι δύο κατηγοριών:
α) Τα μέχρι τώρα αναγνωρισμένα μικρά άγονα νησιά μέχρι 3.000 κατοίκους.
β) Τα πιο αποκομμένα μέσα- έξω, δύσβατα- ορεινά, ακριτικά νησιά-δήμοι, που βρίσκονται ένα ολόκληρο μερόνυκτο θαλάσσιας συγκοινωνίας μακριά από τα αστικά κέντρα, δικαιούνται να κατατάσσονται και αυτά, ως άγονα νησιά ΓΕΝΙΚΑ, για μείωση των ανυπόφορων ανισοτήτων, έστω και με διπλάσιο πληθυσμό 7.000 κατοίκων, όπως η Κάρπαθος.
Ήδη, λοιπόν, με τον όρο Άγονη γραμμή έχουνε βαπτίσει και την του νησιού μας και διακρίνονται σε “κύριες”, “ταχυδρομικές“, “τουριστικές” αλλά τόσο οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες όσο και οι αεροπορικές είναι πανάκριβες, σκεφτείτε, δηλαδή, αν δεν ήτανε και επιχορηγούμενες.. πολύ φθηνότερα πάμε σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης!
# Η κοινή λογική δεν παίζει με μόνιμους συγκεντρωτικούς πειραματισμούς αποτυχίας, διαχρονικά, ανατολικά και δυτικά στον πλανήτη γης.. και μας διδάσκει ότι ένας οποιοσδήποτε ζωντανός ιδιωτικός ή δημόσιος οργανισμός, όπως το ελληνικό κράτος, για να είναι υγειής και να προκόψει πρέπει να δουλεύουν όλα τα σημεία-μέλη του σώματός του από πάνω μέχρι κάτω.
Αν τα ανώτατα όργανα του κράτους τα διαιωνίζουν υπερτροφικά και τα υπόλοιπα μεσαία και κάτω όργανα κυρίως τα Περιφερειακά (Ν. Αιγαίο) και ειδικότερα τα ακραία ακριτικά Νησιά- Δήμοι- Κοινότητες, αδύναμα, ατροφικά, όπως τα δικά μας, είναι αδύνατον των αδυνάτων να σταθούν στα πόδια τους..
# Γι΄ αυτό είναι επόμενον από την μία η κρατική δυστοκία με τις πάσης φύσεως παθογένειές της και από την άλλη η φυσική, κακοτράχαλη απομόνωση των νησιών μας δημιουργούν διπλή- πολλαπλές αδυναμίες και επί πλέον με τις μονιμότερες ακρίβειες στα εισητήρια επιβατών και προϊόντων, εξαιτίας των πιο μακρινών αποστάσεων και της τουριστικής εξάρτησης.. από την μία στις τοπικές Αρχές, στους κατοίκους και επισκέπτες και από την άλλη η κάθε Κυβέρνηση που ακούει συχνότερα πολλά παράπονα απ΄όλους μας και για την γεωφυσική “αναπηρία των νησιών”, επειδή δεν τα ζει φαίνεται να μην τα καταλαβαίνει, άρα πιστεύουμε, ότι υπάρχει σοβαρή έλλειψη επικοινωνίας, ακόμη και με δικούς της πολιτικούς.
# Το πιο κτυπητό παράδειγμα καταδεικνύει ότι η άμεση δημοκρατία της Αρχαίας Ελλάδας έφερε τα καλύτερα δυνατά ανθρώπινα κοινωνικά, οικονομικά πολιτισμικά,φιλοσοφικά, ειρηνευτικά (Ολυμπιακοί Αγώνες), ερευνητικά κ.τ.λ. αποτελέσματα όλων των εποχών από καταβολής, με τις διάφορες, ξέχωρες πόλεις- κράτη, ισχυρές επί τόπου.
Όλες οι λοιπές απομιμήσεις φαίνεται να έχουν άλλες και συνήθως καταστροφικές παρενέργειες, με το να τοποθετούνται χωρίς τις τοπικές προτιμήσεις δια των εκλογών, οι μετριότητες της κομματοκρατίας, αρκετές φορές, σε ολόκληρη την πολιτική και κρατική ιεραρχία και, τελικά, να την πληρώνουν ακριβά και οι πολίτες και το ίδιο τους το κόμμα.. αντί της διαφανούς αξιοκρατίας στους πάντες για τις μέγιστες αποδόσεις ανάπτυξης και προόδου.. ή με το αλάνθαστο αισθητήριο της τοπικής κοινωνίας των πολιτών να εκλέγει τους καλύτερους.. π.χ. ακόμη και να πραγματοποιούνται πάντα προκριματικές σε όλα τα κομματικά όργανα.
# Όπως, φαίνονται οι νεοεκλεγμένοι εξαιρετικά ΜΟΝΟΙΑΣΜΕΝΟΙ, παρόλο σχεδόν όλοι νέοι στα νέα τους καθήκοντα, ως μέλη του παρόντος Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου, (εκτός του Δημάρχου Μ. Φελλουτζή που μεγάλωσε μέσα στα δημοτικά γραφεία του εκλιπόντος, αξιοσέβαστου Δημάρχου-πατέρα του Κ. Φελλουτζή).. με τον αναμενόμενο, λοιπόν, πρώτον ενθουσιασμό, που πιστεύουμε θα συνεχιστεί αμείωτος, πραγματοποιούν αξιοθαύμαστο έργο, ενώ η ελληνική πολιτεία τους αφήνει απροετοίμαστους στα βαθειά νερά στο δαιδαλώδες γραφειοκρατικό σύστημα, που ή ίδια εδημιούργησε, χωρίς καν, ευθύς εξαρχής, κάποια σεμινάρια προσαρμογής τους.
Πάντως, εδώ στο χωριό μας, τις Μενετές, τα πρώτα δείγματα γραφής της συνεργασίας κοινότητας και Δήμου αποδίδουν τα μέγιστα δυνατά.. Πώς θα μπορούσαν, άραγε, και οι κουτσουρεμένες- αδύναμες Νησιωτικές Αυτοδιοικήσεις να υλοποιήσουν και τις δικές τους πολιτικές και της όποιας κυβέρνησης και συνάμα να δρομολογήσουν τα παντός είδους Ευρωπαϊκά Προγράμματα, χωρίς τα απαραίτητα εργαλεία να τα τρέχουν; Ενώ, ακόμα και η Ε.Ε. αναγνωρίζει την ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ως ιδιαιτερότητα με πολλά μειονεκτήματα που χρήζουν προσοχής και υποστήριξης.. αλλά στην πιο νησιωτική χώρα της Ευρώπης, η ελληνική πολιτεία, αντί να προσθέτει έστω με συμμετοχή της Ε.Ε., αφαιρεί και παλαιότερες παροχές στα νησιά της(!).
# Δηλαδή, συμβαίνουν τα εξής παράδοξα των ελληνικών κυβερνήσεων να δημιουργούν ένα άλλο συγκεντρωτικό τοπικό “κράτος”, εν κράτει, τους Δήμους- νησιά αλά ελληνικά, εξαρτώμενο, όμως, σχεδόν σε όλα από το Κεντρικό Κράτος! Δηλαδή, μεταβιβάζουν- ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΝΟΥΝ τις πάσης φύσεως πάμπολες αρμοδιότητες στους Δήμους αλλά, αλλά σαν να τους λένε βγάλτε τα πέρα μόνοι σας.
# Καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων, τουλάχιστον τρία χρόνια-χελώνες μέχρι να ωριμάσουν οι οποιεσδήποτε μελέτες, που αποβαίνουν τελικά σε βάρος της βιώσιμης ανάπτυξης, της δημογραφίας, των παραγωγικών και τουριστικών, κ.τ.λ. οικονομιών των νησιωτικών και επαρχιακών περιφερειών σε ολόκληρη την χώρα.
# Αυτά φαίνονται τόσο απλά αλλά τόσο πολύ μακριά για να τακτοποιηθούν και ακόμη περισσότερο πολύ σημαντικά για τους τόπους μας, που βάζει όλους σε δεύτερες σκέψεις. Δηλ., μήπως όλες οι κυβερνήσεις επειδή πιστεύουν ότι μόνον εάν κρατάνε συγκεντρωτικά τα ηνία και κυρίαρχα τον κρατικό κορβανά, μπορούν να έχουν το πάνω χέρι στα πάντα.. και ψίχουλα στους υπερφορτωμένους δημοτικούς ώμους;
Όταν τις τοπικές αυτοδιοικήσεις με τις αλεπάλληλες “μεταρρυθμίσεις” από τον Καποδίστρια, τον Καλλισθένη, μέχρι και τον Καλλικράτη αντί να τις καλυτερεύουν, τις αφαιρούν κάθε ικμάδα ζωής.. χωρίς τους απαραίτητους υπαλλήλους και πόρους και τεχνολογικές-ψηφιακές υποδομές για να μπορούν να αναπληρώσουν την ελλειπέστατη στελέχωση και να σηκώνουν τις πολλαπλάσιες υπηρεσίες που τους έχει επιφορτώσει η Κεντρική Διοίκηση, πάνω και στα της καθημερινότητας νερό, αποχέτευση, καθαριότητα, δρόμους, φωτισμό, κ.τ.λ., που γι΄αυτό δεν μπορεί να τα προλάβει..
# Άρα, είναι πλέον σίγουρο, ότι οι συγκεντρωτικές δομές, που έχουν παραχωρηθεί στους Δήμους έγιναν για να εξυπηρετήσουν πρωτίστως την Κεντρική Διοίκηση, (που ήδη διαθέτουν και τα Επαρχεία) παρά τις κοινότητες-χωριά, που τον συναποτελούν και εκπροσωπούν, αφού τα αφήνουν να πνέουν τα λοίσθια.
# Όπως και τον-την Έπαρχο με το Επαρχιακό Συμβούλιο άλλοτε εκλεγμένα άμεσα από τον τοπικό πληθυσμό, αντιπροσωπεύοντας όλους, πολίτες διαφορετικών κοινοτήτων, νησιών, φορέων, ακόμη και αντιπολιτευτικών, κ.τ.λ.. χωρίς το μακρύ χέρι των κεντρικών μηχανισμών σε ένα-μία έπαρχο, που μπορεί να εκλέγεται και χωρίς να συμπίπτει, λέει ο νόμος, με τις τοπικές προτιμήσεις(!), που γνωρίζουν καλύτερα τι εστί ο καθένας υποψήφιος.
Ένα οποιοδήποτε σωματείο ενός χωριού απαιτεί, σωστά, πολυμελές Συμβούλιο.. και μία ολόκληρη Επαρχία με δύο νησιά, 12 χωριά, πολυπληθείς Δημόσιους και Ιδιωτικούς φορείς, χιλιάδες κατοίκους κι άλλους τόσους και περισσότερους επισκέπτες να διοικείται από ένα-μία μονοκράτορα να σηκώνει ολόκληρη, μα, τι είδους επαρχία (θέλου) είναι;
Τόση έγνοια έχουν για τις τοπικές κοινωνίες, διαχρονικά; Ασφαλώς δεν υποννοώ σε καμμία περίπτωση τους τωρινούς εκλεγμένους Περιφερειάρχη, Περιφερειακό Συμβούλιο, Έπαρχο, που ΤΥΧΑΙΝΕΙ να είναι έμπειροι, αξιόμαχοι, αξιόλογοι και δημιουργικοί αλλά τους “νέους” αντι-τοπικούς, συγκεντρωτικούς θεσμούς.
# Επιπλέον, η ασυνέχεια των πολιτικών με τις αλλαγές των κυβερνήσεων, ακόμα και με τις αλλαγές υπουργών δημιουργούν περισσότερο μπάχαλο και στίβες νομοθεσιών επί νομοθεσιών στην ήδη παραπαίουσα κρατική γραφειοκρατία και επόμενο και στους πολίτες, και ειδικά στους επενδυτές, που τρέχουν χρόνια να βρούνε άκρη για μιά επένδυση.
Γι΄αυτό, η χώρα μας έπιασε πάτο με την υπερδεκαετή οικονομική κρίση των μνημονίων και που σύμφωνα με το οικονομικό ελατήριο του πάτου οι επενδύσεις- οικονομία ενώ θα έπρεπε να εκτοξευθούν, εν τούτοις φυλλοπλέει ουραγός μαζί με την Βουλγαρία στην Ε.Ε στην αγοραστική τους δύναμη. Ενώ, στις περισσότερες χώρες της Δύσης οι συγκεντρωτικές και συνάμα κρατικές γραφειοκρατίες είναι σχεδόν μηδενικές, δημιουργούν εύκρατο, εκσυγχρονιστικό κλίμα θερμοκηπίου επενδύσεων και αναπτύξεων και όχι μόνον.
# Να λέμε, όμως, και τα καλά παραδείγματα.. το Νέο Νοσοκομείο, με τις πρωτοφανείς, δημιουργικές πρωτοβουλίες του Διοικητή και του Νοσοκομειακού ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, προσθέτουν οσημέραι πολύ αξιόλογο ιατρικό και υγειονομικό προσωπικό, τεχνολογικές υποδομές και μηχανήματα και βελτιώνουν τα μάλα το αίσθημα ασφαλείας και την υγεία του νησιού μας. Δεν υποτιμούμε καθόλου ούτε τους νέους οικογενειακούς γιατρούς, ούτε την δημοτική Βοήθεια στο Σπίτι, που είναι εξίσου αξιόλογοι. Απεναντίας, είναι παραδείγματα προς μίμηση, ως μέρος των πιο νέων επιτυχεμένων αποκεντρωμένων θεσμών-ενεργειών δίπλα-δίπλα στο πολυτιμότερο αγαθό των πολίτων, την υγειά τους.
Το μείγμα, λοιπόν, άριστα αποκεντρωμένων υπηρεσιών με άριστους κρατικούς λειτουργούς αποδίδουν τα μέγιστα στις τοπικές κοινωνίες. Η διεύρυνση των αποκεντρωμένων δημοκρατικών διαδικασιών, λοιπόν, θα πρέπει να είναι πλέον το πρωτεύον ζητούμενο της κάθε κυβέρνησης, ΕΑΝ αυξάνει την συμμετοχή, την δύναμη, άρα, ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ θα ανταποκρίνεται έτσι και στις ανάγκες των πολιτών και των συλλογικών, εργατικών, επιχειρηματικών, κ.τ.λ. τους φορέων. Ώστε, με την Αποκέντρωση αποκόπτονται οι ρίζες των παθογενειών του ασθενούντος ελληνικού κράτους, που, διαχρονικά, οδηγεί τάχιστα στην δεύτερη καρκινογόνο αρρώστεια του ελληνικού γένους των ελλήνων την πληθυσμιακή του αφάνιση.
# Τα παρατηρήσαμε όλοι στα ΜΜΕ και τις περασμένες εβδομάδες.. την μία να ενισχύεται ένας νέος Εθνικός Αυτοκινητόδρομος με την αστρονομική δαπάνη των 10 δισ. ευρώ(!), συν τους τόσους άλλους προϋπάρχοντες, που διατρέχουν οριζόντια και κάθετα τα βουνά και τα λαγκάδια ολόκληρης της επικράτειας. Και την επομένη εβδομάδα την κυβέρνηση να εξαγγέλλει ότι διπλασιάζει τις χρηματοδοτήσεις μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ(!), για αναβάθμιση ολόκληρου του σιδηροδρομικού δικτύου(!). Μα, καλά τόσο θεόρατη διαφορά ασύμμετρων χρηματοδοτήσεων;
Δεν θα μπορούσε να ζυγοσταθμιστεί δικαιότερα, εις τρόπον ώστε να τακτοποιηθούν μύριες όσες άμεσες ανάγκες της καθημερινότητας ολόκληρης της κοινωνίας των πολιτών και της περιφέρειας την περιφέρεια των νησιωτών, έστω ελάχιστα από τα τόσα δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης;
Ή ακόμη και για την παραγωγική οικονομία, που στενάζει υποβαθμιζόμενη από χρόνο σε χρόνο για να μπορεί να αντέξει η χώρα τις τωρινές και τις επερχόμενες αναπουμπούλες.. και που σχετίζεται άμεσα και με τις άλλες μεγάλες κοινωνικές ασθένειες την πληθυσμιακή κατάρευση, την αστικοποίηση και τις ακρίβειες, αφού μειώνονται οι αγρότες, οι παραγωγές και αυξάνονται τα εισαγόμενα προϊόντα, ακόμη και τα αγροτοκτηνοτροφικά.
# Όπως και την αφαίμαξη- εξαγωγή ελλήνων επιστημόνων σε απίστευτο βαθμό και αριθμό προς όλες τις χώρες της κατευθύνσεις της οικουμένης.. πως φτάσαμε, αλήθεια, έλληνας επιστήμονας να δημιουργεί εξελιγμένης μορφής drones Bayractar στην Τουρκία στραμμένα εναντίον της Ελλάδας και η χώρα μας να βρίσκεται στο έλεος της ελληνικής επιστημοσύνης και της τουρκικής επιθετικότητας και απληστίας;
# Οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις περισσοτέρων από 70 δισ. ευρώ μόνον για την χώρα μας.. ένα τρισ. ευρώ για ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.. δηλ. πέντε Σχέδια Μάρσαλ, λόγω των εξτρήμ ιδιαίτερων συνθηκών της Κλιματικής Αλλαγής, του Κορωνοϊού κ.τ.λ., που προηγήθηκε. Ασύλληπτη ευκαιρία χρηματοδοτήσεων να διορθωθούν-εκσυγχρονιστούν όλα τα κακώς κείμενα-παθογένειες από εποχής τουρκοκρατείας, προσεγγίζοντας, όπως παλαιότερα, τον μέσο ευρωπαϊκό όρο στους κυρίαρχους δείκτες προόδου και ευημερίας δεν πρόκειται να προκύψει.
# Πέρα από τις επαναλαμβανόμενες, λοιπόν, εκκλήσεις των Υπουργών, των νησιωτών, των επαρχιωτών ολόκληρης της χώρας τα αδιάψευστα γεγονότα, διαχρονικά, επιτάσσουν ή αποκέντρωση λέγεται, ή επανίδρυση, να ανασυγκροτηθούν οι παθογενείς δομές του αναχρονιστικού ελληνικού κράτους.. ή επειδή, σπρώχνουν και την ακριτική-νησιωτική κι όχι μόνο περιφέρεια να αστικοποιείται και μένει ορφανή από ψήφους, άρα, κατ΄αυτούς θεωρείται σαν ανύπαρκτη.. ενώ, όλοι οι πολιτικοί ορκίζονται να υπηρετούν ολόκληρο τον ελληνικό λαό κι όχι μόνον το 30, 40, 50%, κ.τ.λ., που εκλέγει κάθε φορά την κάθε κυβέρνηση.. και το υπόλοιπο των πολιτών-νησιωτών άστους στα κρύα του λουτρού.. αλλά τώρα υπάρχουν και οι ανοικτές πόρτες της Ε.Ε.. μα, έτσι, θα βγαίνουν κυβερνήσεις για τα δικά τους κυβερνώντα ποσοστά πολιτών και θα τρέχει αιωνίως η χώρα διχασμένη και μισερή σε όλα;
Για να επιτευχθεί και η συμπίπτουσα με τους προαναφερθέντες-α “προφητεία” από τον Νομπελίστα ποιητή μας Οδυσσέα Ελύτη, ότι ναι μεν “ο Ελληνισμός επέτυχε ως γένος” σε όλα τα μήκη και πλάτη, αλλά να αποφευχθεί το εξίσου δικό του-μας, ότι “απέτυχε ως κράτος”..
Και με τις ολόψυχες ευχές μας ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ, ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ, ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ στους Απανταχού συμπατριώτες μας.. και οι διανυόμενες Μεγαλοβδομάδες του συγκεντρωτικού κράτους των Αθηνών με την βοήθεια του Αναστάντος Κυρίου να το Αναστήσει ξανά στο ύψος που του αξίζει, ως γένος.. παράλογο; Μάκης Εμμ. Ρήγας-Ρηγοπούλης. 29/4/2024.
29.4.2024
Καρπαθιακά Νέα