Έxουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που δημιουργήθηκε ένα αξιόλογο ίδρυμα ευποιΐας και φιλαλληλίας,έργο ελλήνων εφοπλιστών, άγνωστο ίσως στο ευρύτερο κοινό, διότι ποτέ δεν είχε γίνει προσπάθεια δημόσιας προβολής του, αν και επιτελεί αθόρυβα ένα μεγάλο κοινωνικό σκοπό.
Έγινε γνωστό και ήλθε επίσημα στη δημοσιότητα, ύστερα από μεταθανάτια βράβευση των ιδρυτών και χορηγών του από την Ακαδημία Αθηνών.
Πρόκειται για το θεάρεστο ανθρωπιστικό και κοινωνικό έργο του Φιλανθρωπικού Ιδρύματος με την επωνυμία «Η Αδελφότης Κασίων», το οποίον εκληροδότησαν στις μέλλουσες γενεές Σύρου και Κάσου, δύο, Κασιακής καταγωγής, Έλληνες εφοπλιστές, οι αείμνηστοι Αδελφοί Νικόλαος και Μηνάς Ρεθύμνης.
Ήσαν δύο άνθρωποι με υψηλά ανθρωπιστικά και χριστιανικά ιδεώδη και διέθεσαν χάριν των συνανθρώπων τους, τον σημαντικό πλούτο που δημιούργησαν, με το μόχθο τους και με τους πολυετείς αγώνες τους στον θαλασσινό, κυρίως, αλλά και στον χερσαίο επιχειρηματικό στίβο. Έτσι, αυτοί οι δύο αδελφοί έγιναν οι πιο εκφραστικοί συνεχιστές της πατροπαράδοτης συριανής φιλανθρωπίας και κατέκτησαν μια σπουδαία θέση στη χορεία των μεγάλων συριανών φιλανθρώπων, όπως οι αδελφοί Μπαμπαγιώτη, ο Σταμάτιος Πρώιος, ο Νίκος Ισιδώρου, η Άννα Κουτσοδόντη, ο Ιωάννης Βαρδάκης, ο Σταμάτιος Βαφειαδάκης, ο Αντώνης Τσιροπινάς, ο Νικόλαος Ανδρουλής και πολλοί άλλοι που ευτύχησε να έχει κοντά της η Ερμούπολη από τη χαραυγή της ιστορίας της και… μέχρι τις μέρες μας.
Το Φιλανθρωπικό αυτό Ίδρυμα υπήρξε η επισφράγιση μιας μακροχρόνιας σημαντικής προσφοράς των μεγαλόψυχων ιδρυτών Νικολάου και Μηνά Ρεθύμνη προς την δεύτερη πατρίδα τους, την Ερμούπολη, στην οποία έζησαν από μικρά παιδιά, την αγάπησαν με πάθος και αφοσίωση και την ευεργέτησαν.
Βασίλειος Ρεθύμνης
Ο πατέρας τους Βασίλειος Ρεθύμνης ήρθε από την Κάσο και εγκαταστάθηκε το 1890 στην Ερμούπολη σε ηλικία 32 ετών. Ήταν τότε ναυτικός και καραβοκύρης. Στο τέλος του αιώνα έγινε εφοπλιστής. Επέστρεψε στην Κάσο, όπου παντρεύτηκε και απέκτησε δύο γιούς. Το 1886 γεννήθηκε ο πρώτος γιός ο Νικόλαος και το 1892 γεννήθηκε ο δεύτερος γιός ο Μηνάς. Και οι δύο αδελφοί γεννήθηκαν στην Κάσο, αλλά από μικροί ηλικία εγκαταστάθηκαν και έζησαν στη Σύρο. Έβαλαν τη Σύρο στην ψυχή και στην καρδιά τους και αγάπησαν το νησί τόσο πολύ.
Ο Νικόλαος και ο Μηνάς Ρεθύμνης αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο Σύρου και στράφηκαν στη θάλασσα. Ο Νικόλαος συμπλήρωσε την εκπαίδευσή του στην Αγγλική Ναυτική Ακαδημία από την οποία πήρε δίπλωμα με διάκριση First Class Extra! Κατά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο ως πλοίαρχος του πλοίου «ΧΡΥΣΟΥΠΟΛΙΣ», διέσωσε, ύστερα από τορπιλισμό, 165 συμμάχους ναύτες και κατά την επιχείρηση αυτή τραυματίστηκε. Του απενεμήθη τιμητική διάκριση.
Και ο αδελφός του Μηνάς συμπλήρωσε τη μόρφωσή του σε Αγγλική Ναυτική Σχολή.
Εργάστηκαν σκληρά, ως πλοίαρχοι, οι δύο αδελφοί και δεν άργησαν να μπουν στον εφοπλιστικό «Στίβο».
Το 1921 ο Μηνάς, μαζί με τον εξάδελφό του Μανώλη Κουλουκουντή, του οποίου η οικογένεια ήταν επίσης εγκατεστημένη στη Σύρο, ίδρυσαν στο Λονδίνο τον ναυλομεσιτικό Οίκο «ΡΕΘΥΜΝΗΣ – ΚΟΥΛΟΥΚΟΥΝΤΗΣ» ο οποίος σε λίγα χρόνια έγινε ο σοβαρότερος Ναυτικός Οίκος στο Λονδίνο με παγκόσμια ακτινοβολία. Βοήθησε σημαντικά στην εξέλιξη της Εμπορικής μας Ναυτιλίας.
Ατμοπλοΐα ΚΑΣΟΥ ΑΕ
Το 1923 μαζί με τους διακεκριμένους Κασίους, τον Μιχάλη Πνευματικό και τον Στάθη Γιανναγά, οι οποίοι ήταν επίσης εγκατεστημένοι στη Σύρο, ίδρυσαν την Ατμοπλοΐα ΚΑΣΟΥ ΑΕ η οποία ήταν από τις πιο σπουδαίες και οργανωμένες της εποχής της. το σημαντικό είναι ότι η έδρα της εταιρίας ήταν η Σύρος!
Με τον τρόπο αυτό η Σύρος παρέμεινε για πολλές δεκαετίες εφοπλιστικό κέντρο. Η Εταιρία απέκτησε πολλά πλοία νέα, σύγχρονα και αρκετά ήταν κινούμενα με μηχανές DIESEL. Η Σύρος τότε έγινε αξιόλογο ναυτεργατικό κέντρο. Πολλοί Συριανοί ναυτικοί έβρισκαν εργασία από την Ατμοπλοΐα ΚΑΣΟΥ, η οποία ήταν και φυτώριο παραγωγής κατηρτισμένων ικανών αξιωματικών, πληρωμάτων και στελεχών. «Κασιακή» την ονόμαζαν οι ναυτικοί την Εταιρία που τους βοήθησε πάρα πολύ μέχρι την σύνταξή τους.
Η φίρμα «ΡΕΘΥΜΝΗΣ» όσο περνούσαν τα χρόνια απέκτησε παγκόσμια ακτινοβολία και βοήθησε πολύ την εξέλιξη της Εμπορικής Ελληνικής Ναυτιλίας. Ιδιαίτερα, η Εταιρία φρόντισε ώστε να παραχωρηθούν στην Ελλάδα 10 πλοία «LIBERTY» που βοήθησαν την Εμπορική ναυτιλία της χώρας μας.
ΝΕΩΡΙΟΝ
Η επιχειρηματική δραστηριότητα των Αδελφών Ρεθύμνη συνεχίζεται με την αγορά του Νεωρίου από τον παλαιό εφοπλιστή Μηνά Διακάκη. Παράλληλα έγινε και η αγορά του Μηχανουργείου Μπαρμπέτα που ήταν δίπλα στο Ναυπηγείο.
Το Νεώριο, σύμφωνα με πληροφορίες της εποχής, είχε καταστραφεί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κι έτσι άρχισαν να δημιουργούν ένα σύγχρονο ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο που αποτελούσε, για πολλά χρόνια οικονομικό πνεύμονα της Σύρου. Η αξιολόγηση και η φήμη που επανέκτησε το … Ιστορικό Νεώριο ήταν σημαντική, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Αυτή η δραστηριότητα και οι εργασίες του Νεωρίου ήταν ο πιο αξιοσημείωτος σταθμός για τη Σύρο του 20ου αιώνα.
Η αναδημιουργία του Νεωρίου με την παράλληλη αξιοποίηση της κρατικής πλωτής δεξαμενής που είχε εκείνη την εποχή εγκατασταθεί στο λιμάνι μας και η ναυπήγηση μικρών πλοίων, ήταν καθοριστικοί παράγοντες για να υπάρξει ενδιαφέρον από σοβαρούς επιχειρηματίες να αγοράσουν το Νεώριο. Οι Αδελφοί Ρεθύμνη παρέδωσαν τη σκυτάλη στους επιφανείς και επιτυχημένους εφοπλιστές της Εταιρίας Γουλανδρή, οι οποίοι πράγματι αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο το Νεώριο. Είναι πολλοί οι ειδικοί, ναυτικοί και εφοπλιστές που σχολίασαν θετικά το ότι πραγματικά η Εταιρία Γουλανδρή αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο το Νεώριο κάνοντάς το ένα από τα σοβαρότερα επισκευαστικά κέντρα της Μεσογείου.