Το πλοίο SCARPANTO, η νεκρανάσταση του και το τέλος που έφερε ένας αυτοκινητόδρομος!

Το πλοίο SCARPANTO, η νεκρανάσταση του και το τέλος που έφερε ένας αυτοκινητόδρομος!

 Δεν είναι υπερβολή να μιλάμε για τη νεκρανάσταση ενός πλοίου που για δέκα χρόνια άκουγε στο όνομα SCARPANTO. 

Πραγματικά σκληρό καρύδι το SCARPANTO κι η ιστορία του απίστευτη! Πολέμησε, του έτυχε μια σύγκρουση αλλά γλύτωσε, ενώ αργότερα χτυπήθηκε, βυθίστηκε και έμεινε στον πάτο της θάλασσας για επτά ολόκληρα χρόνια. Κι όμως το ανέσυραν, το επισκεύασαν και πραγματοποίησε για αρκετά χρόνια δρομολόγια ως επιβατηγό στην περιοχή της Β. Ανδριατικής. Ωστόσο ένας αυτοκινητόδρομος το λύγισε και το έστειλε στο «εκτελεστικό απόσπασμα».

Το πλοίο κατασκευάστηκε το 1908 στα ναυπηγεία Howaldtswerke, στο Κίελο της Γερμανίας. Ήταν ένα βαπόρι 50 μέτρων με πρώτο όνομα το BRASSÓ. Το πλοίο παραδόθηκε στη ένωση Ungaro-Croata di Navigazione Marittima a Vapore, στο Fiume της Αυστροουγγαρίας.

Λίγα χρόνια αργότερα, το1917, επιτάχθηκε από το πολεμικό ναυτικό της Γερμανίας (Kriegsmarine) και εκτελούσε χρέη μεταφορικού μέσου.

Μόλις έναν χρόνο αργότερα, το 1918, συγκρούστηκε με το PANNONIA στα ανοιχτά του Cape Planka (Rat Ploca), το οποίο ήταν επίσης σε υπηρεσία με το k.u.k. Kriegsmarine.

Το BRASSÓ μεταφέρεται στον νέο στόλο και μετονομάζεται σε CETINJE.

Στη συνέχεια π;erase σε Ιταλούς ιδιοκτήτες και ταξίδεψε ως CHERSO (1924) αλλά και ως CALITHEA(1932). Το τελευταίο ιταλικό όνομα που  δόθηκε το 1934 στο πλοίο ήταν το SCARPANTO! Το πλοίο πραγματοποίησε ταξίδια και στα Δωδεκάνησα.

Στις 23 Σεπτεμβρίου 1943, μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας, οι Γερμανοί κατέλαβαν το SCARPANTO στη Βενετία. Ενσωματώθηκε με το στόλο Hafen-Schutzflottille Venedig. Το SCARPANTOυπηρέτησε ενεργά το πολεμικό ναυτικό στην περιοχή της βόρειας Αδριατικής.

Στις 6 Μαρτίου 1945, το IV53-SCARPANTO δέχθηκε επίθεση από τρεις βρετανικές κανονιοφόρους και βυθίστηκε στα ανοιχτά του κόλπου της Ίστριας στην Κροατία (ως αιτία της βύθισης αναφέρονται και αεροπορικές επιδρομές).

Το ατμόπλοιο πέρασε επτά χρόνια σιωπής στον πυθμένα της θάλασσας προτού το ανασύρουν τον Μάρτιο του 1952.

Ρυμουλκήθηκε στο Σπλιτ και ανακαινίστηκε πλήρως και τότε του δόθηκε νέο όνομα, το SCARPANTOέγινε PAG. Παραδόθηκε στη φημισμένη Jadrolinija τον Ιούλιο του 1953 και για μια δεκαετία δε σταμάτησε τα ταξίδια!

Πρόκειται για το στόλος της Jadranska Linijska Plovidba, της γιουγκοσλαβικής κρατικής ναυτιλιακής επιχείρησης γενικά γνωστής ως Jadrolinija. Ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1947 και συγκέντρωσε τα εθνικοποιημένα πλοία των γιουγκοσλαβικών προπολεμικών ναυτιλιακών εταιρειών Jadranska Plovidba d.d. από το Sušak (σήμερα τμήμα της Rijeka), Dubrovačka Plovidba a.d. από το Ντουμπρόβνικ και τη Zetska Plovidba δ.δ. από το Κότορ.

Ωστόσο η ολοκλήρωση ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου κατά μήκος της ανατολικής ακτής της Αδριατικής έκανε όλα τα ατμόπλοια άχρηστα και περιττά.

Αυτός ο δρόμος ονομάζεται Jadranska Magistrala, ολοκληρώθηκε μεταξύ 1963-65 και συνέδεε δεκάδες λιμάνια κατά μήκος της ακτής. Ξαφνικά δεν χρειάστηκε να υπάρχουν πολλές τακτικές ναυτιλιακές γραμμές που είχαν ιδρυθεί τον προ περασμένο αιώνα.

Το PAG (ex SCARPANTO) ήταν ένα από τα 26 πλοία που θανατώθηκαν εκείνη την περίοδο.  Διαλύθηκε στο Brodospas, στο Split της Γιουγκοσλαβίας.

Πηγές

https://hrcak.srce.hr/file/203410, Marijan Žuvić

https://www.forum-marinearchiv.de

φωτογραφίες : https://www.hajoregiszter.hu/datasheet/pag_exbrasso/1307

 Μανώλης Δημελλάς

21.8.2022

Καρπαθιακά Νέα