Επιστολή διαμαρτυρίας από τον Δήμο ΗΝΚάσου στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής και σε όλους τους βουλευτές του Νομού μας και την κυβέρνηση.
Επίσης αύριο Τρίτη θα δώσει συνέντευξη διαμαρτυρίας ο Δήμαρχος μας στη ΕΡΤ γύρω στις 8:00 – 9:00 για το μείζον αυτό θέμα. Καλούμε όλους τους συμπατριώτες μας να συμπαρασταθούν με την παρουσία τους στο λιμάνι. Όλοι μαζί μπορούμε να τους δείξουμε ότι δεν μπορούν να παίξουν με την ασφάλεια μας και τις ζωές μας στο ακριτικό νησί μας.
———-.
Προς
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών
Θέμα:
Διαμαρτυρία των κατοίκων της Η.Ν. Κάσου για την παύση λειτουργίας της δρομολογιακής γραμμής Νο. 38 από Η.Ν. Κάσο προς Κάρπαθο και Σητεία, με επιστροφή
Κύριε Υπουργέ,
Λαμβάνοντας υπόψιν το δελτίο τύπου του πλοίου ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ, διαπιστώνουμε ότι το νησί μας, η Ηρωική Νήσος Κάσος, από 01 Νοεμβρίου 2025 δεν θα εξυπηρετείται από το εν λόγω πλοίο.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως αρμόδιο όργανο σύμφωνα με τα άρθρα 166 έως 169 του Ν. 4551/2018 και το Π.Δ. 346/2001 (ΦΕΚ Α’ 233/2001) για την οργάνωση και ανάθεση ακτοπλοϊκών γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, οφείλει να μεριμνήσει άμεσα ώστε να επαναλειτουργήσει η δρομολογιακή γραμμή Η.Ν. Κάσου – Πηγάδια Καρπάθου με επιστροφή, καθώς και Η.Ν. Κάσου – Σητεία με επιστροφή.
Το πλοίο ΚΑΣΟΣ ΠΡΙΝΣΕΣ εκτελούσε τα δρομολόγιά του κανονικά στις εν λόγω γραμμές και εξυπηρετούσε πάντοτε τις υποχρεώσεις του ως ανάδοχος δημόσιας υπηρεσίας, σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε από τη μέρα που έληξε η απευθείας ανάθεση που του είχε δοθεί μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2025, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί εγκαίρως νέα διαδικασία ανάθεσης.
Η Κάσος, ως απομακρυσμένο νησί με περιορισμένες συγκοινωνιακές δυνατότητες, εξαρτάται από την απρόσκοπτη λειτουργία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης με την Κάρπαθο και τη Σητεία.
Η συγκεκριμένη δρομολογιακή γραμμή είναι απολύτως απαραίτητη, διότι η Κάρπαθος αποτελεί το διοικητικό και λειτουργικό κέντρο της Επαρχίας Καρπάθου – Η.Ν. Κάσου, όπου εδρεύουν όλες οι δημόσιες υπηρεσίες, οι τράπεζες, οι γιατροί και το νοσοκομείο.
Επιπλέον, μέσω των πλοίων της τοπικής γραμμής Νο. 38 εξασφαλίζεται ανταπόκριση με τις αεροπορικές συνδέσεις μέσω των διεθνών αεροδρομίων Καρπάθου και Σητείας, γεγονός που επιτρέπει την καθημερινή μετακίνηση και αυθημερόν επιστροφή των συμπολιτών μας.
Είναι επομένως απαραίτητη η άμεση επαναλειτουργία της δρομολογιακής γραμμής.
Σημαντικός λόγος επαναλειτουργίας της συγκεκριμένης γραμμής είναι ο ρόλος και η ασφάλεια που παρείχε το συγκεκριμένο πλοίο, το οποίο εκτελούσε διακομιδές ασθενών (Ε.Κ.Α.Β.) προς τα νοσοκομεία Καρπάθου, Σητείας και Ρόδου, ακόμη και υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού δημόσιας υπηρεσίας της 20ής Μαρτίου 2025, προκρίθηκε η εταιρεία ΕΝΤΕΡ ΦΕΡΡΙΣ με το πλοίο Ε/Γ-Δ/Ρ ΣΟΥΡΗ Ν.Χ. 256, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ανάθεση σε ανάδοχο, παρότι υπήρξε μειοδότης, με μοναδικό κριτήριο πρόκρισης την ηλικία του πλοίου, όπως προβλέπεται από την προκήρυξη του ΥΝΑΝΠ.
Επιπλέον, στις 20 Οκτωβρίου 2025, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανάρτησε πρόσκληση σύναψης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών, μεταξύ των οποίων και η γραμμή Νο. 38, όπου υπήρξαν δύο ενδιαφερόμενοι.
Ερωτάται το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:
Γιατί μέχρι σήμερα δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία και δεν έχει δοθεί η γραμμή σε ανάδοχο, με αποτέλεσμα να είναι ορφανή η συγκεκριμένη δρομολογιακή σύνδεση;
Γιατί μέχρι σήμερα, 03 Νοεμβρίου 2025, δεν έχει αναρτηθεί πρόγραμμα δρομολογίων για τη γραμμή Νο. 38, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να μην μπορούν να προγραμματίσουν την καθημερινότητά τους σε συνάρτηση με τη γειτονική Κάρπαθο;
Γιατί ο Λιμενικός Σταθμός Η.Ν. Κάσου δεν έχει καμία ενημέρωση για την επαναλειτουργία της γραμμής, γεγονός που αντίκειται στην αρχή της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης (άρθρο 5 Ν. 2690/1999 – Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας);
Για τους λόγους αυτούς, και κατ’ επίκληση:
– του άρθρου 10 του Συντάγματος (δικαίωμα αναφοράς προς τις αρχές),
– του άρθρου 101 παρ. 4 του Συντάγματος (αρχή νησιωτικότητας),
– του Ν. 4150/2013 (ΦΕΚ Α’ 102/2013),
– και των ομόφωνων αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Η.Ν. Κάσου υπ’ αριθ. 109/2024 και 41/2025,
Απαιτούμε / αιτούμεθα:
1. Την άμεση έναρξη των δρομολογίων με ανάλογο αξιόπλοο πλοίο, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, και με την αυστηρή τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων του αναδόχου.
2. Την έγκαιρη ενημέρωση των τοπικών αρχών για το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των δρομολογίων, ώστε οι κάτοικοι να μπορούν να προγραμματίζουν τις υποχρεώσεις τους στην Κάρπαθο.
3. Την άμεση παρέμβαση των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΝΑΝΠ ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή και συνεχής ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Η.Ν. Κάσου.
Υπενθυμίζουμε ότι το Καρπάθιο Πέλαγος και το Ανατολικό Κρητικό Πέλαγος χαρακτηρίζονται ως θαλάσσια ζώνη κατηγορίας Β (ύψος κύματος έως 2,5 μ.) σύμφωνα με το Εγχειρίδιο Ασφαλούς Ναυσιπλοΐας ΕΑΝ 9, και επομένως δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν με πλοίο μήκους 21 μέτρων, το οποίο δεν δύναται να ταξιδεύει άνω των 5 μποφόρ.
Η Ηρωική Νήσος Κάσος δεν ζητά προνόμια· ζητά το αυτονόητο: να μην μείνει αποκλεισμένη, κατά παράβαση της αρχής της νησιωτικότητας και του δικαιώματος ελεύθερης μετακίνησης των πολιτών (άρθρο 5 Συντάγματος).
Απευθυνόμαστε προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και αιτούμεθα να ληφθεί άμεσα μέριμνα για την επίλυση του προβλήματος που δημιουργήθηκε μετά την 31/10/2025.
Ζητούμε άμεση λύση, διότι η έλλειψη θαλάσσιας σύνδεσης (ιδίως για ανάγκες Ε.Κ.Α.Β. και διακομιδών) θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές και πλήττει την κοινωνική και οικονομική συνοχή της παραμεθόριας νησιωτικής μας κοινότητας.
Ηρωική Νήσος Κάσος, 03 Νοεμβρίου 2025
Οι κάτοικοι της Η.Ν. Κάσου








