Ο διευθυντής ορχήστρας Angelo Cavallaro χάρισε σειρά από παρτιτούρες στη Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη

Ο διευθυντής ορχήστρας Angelo Cavallaro χάρισε σειρά από παρτιτούρες στη Μουσική Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη

Ο διευθυντής ορχήστρας Angelo Cavallaro, δώρισε στη Μουσική Βιβλιοθήκη μια συλλογή με πάνω από 400 παρτιτούρες με συμφωνικά έργα και όπερες που μαρτυρούν την μακρά σπουδαία παγκόσμια σταδιοδρομία του.

Η βιβλιοθήκη ενός μουσικού δεν είναι απλώς μια συλλογή βιβλίων. Όταν τα βιβλία είναι παρτιτούρες, η βιβλιοθήκη γίνεται ανάμνηση μιας ζωής στη μουσική και συλλογή ήχων που παραμένουν στη σιωπή περιμένοντας κάποιον/α να τις ξαναζωντανέψει.
Η συλλογή αυτή είναι διαθέσιμη για μελέτη και έρευνα και πολύ χρήσιμη ειδικά σε σπουδαστές διεύθυνσης ορχήστρας.

Η βιβλιοθήκη ενός μουσικού δεν είναι απλώς μια συλλογή βιβλίων. Όταν τα βιβλία είναι παρτιτούρες, η βιβλιοθήκη γίνεται ανάμνηση μιας ζωής δοσμένης στη μουσική και συλλογή ήχων που παραμένουν στη σιωπή περιμένοντας κάποιον/α να τις ξαναζωντανέψει.

Παρατηρούμε με ευλάβεια και σεβασμό την συλλογή που πρόσφατα ο μαέστρος Angelo Cavallaro ευγενικά δώρισε στην Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη»: οι περισσότερες από 400 παρτιτούρες, ταξινομημένες με αλφαβητική σειρά και αρχειοθετημένες με αγάπη, ταξιδέψανε per mare e per terra από την Φλωρεντία, όπου διαμένει ο μαέστρος, και βρήκανε έναν καινούριο προορισμό σε ελληνικό έδαφος, όχι μόνο λόγω της αγάπης του μουσικού προς αυτήν την χώρα και ιδιαιτέρως προς το Μέγαρο Μουσικής (όπου έχει διευθύνει επανειλημμένα), αλλά σίγουρα και λόγω της ελληνικής καταγωγής του, που κληρονόμησε από την Ελληνίδα μητέρα του.

Ο μαέστρος Angelo Cavallaro γεννήθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 1941 στη Λούκκα της Ιταλίας από Καρπάθια μητέρα και Ιταλό πατέρα. Σπούδασε στο Ωδείο «Boccheriniι» της Λούκκα, αποφοιτώντας με δίπλωμα βιολιού (1963) και εν συνέχεια σύνθεσης στο Ωδείο της Φλωρεντίας Luigi Cherubini με καθηγητές τοους Carlo Prosperi, Roberto Lupi και Luigi Dallapiccola, καθώς επίσης διεύθυνση ορχήστρας με τον Carlo Bellugi. Με υποτροφία συνέχισε σπουδές διεύθυνσης και ερμηνείας όπερας στη Βενετία και στη Μουσική Ακαδημία Chigiana της Σιένας.

Συνεργάστηκε με τον συνθέτη Bruno Maderna στην παρουσίαση σύγχρονων έργων στo θέατρο Alla Scala του Μιλάνου. Διηύθυνε συχνά ορχήστρες χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου, όπως της Βουλγαρικής Ραδιοφωνίας, του Τορίνο, της Μπολόνιας, της Ιταλικής Ραδιοφωνίας (RAI), του Φεστιβάλ Maggio Musicale της Φλωρεντίας, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, της Ορχήστρας της ΕΡΤ κ.ά. Επίσης, επί μία εικοσαετία διηύθυνε τακτικά όπερες σε πολλά λυρικά θέατρα της Ιταλίας, καθώς επίσης σε Γαλλία, Ελβετία, Ισπανία, Ελλάδα, Μεξικό, Η.Π.Α. κ.α. (1986- 2007).

Υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής των θεάτρων της Πίζας και του Λιβόρνου και του Φεστιβάλ Puccini στο Τόρρε ντελ Λάγκο. Με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Τόκυο πραγματοποίησε μεγάλη περιοδεία στην Ιαπωνία. Από το 1985 εμφανίστηκε επανειλημμένα στην Ελλάδα, διευθύνοντας στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την ΚΟΑ και την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ. Τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιήθηκε πολύ και στις Η.Π.Α. εγκαινιάζοντας μεταξύ άλλων το νέο Θέατρο της Miami Grand’ Opera και αφιερώθηκε στη συνεργασία με σπουδαίους καλλιτέχνες της σκηνής.

 

Τελευταία εμφάνιση του στη χώρα μας ήταν το Μάρτιο 2011, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όταν με τη συμφωνική ορχήστρα της ΕΡΤ παρουσίασε έργα των: Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Edvard Grieg και Georges Bizet με σολίστ το Βασίλη Τσαμπρόπουλο. Έχει κάνει αρκετές ηχογραφήσεις, συμπεριλαμβανομένων των έργων του Domenico Cimarosa Il matrimonio segreto με τους Enzo Dara, Daniela Mazzuccato και Max Renée Cosotti (Nuova Era), Aida του Giuseppe Verdi με τους Ghena Dimitrova, Lando Bartolini και Adriana Morelli, και Mala Vita του Umberto Giordano σε παγκόσμια πρεμιέρα για τη δισκογραφική εταιρεία Bongiovanni.

Η Συλλογή Cavallaro, που αποτελείται κυρίως από παρτιτούρες και λίγα βιβλία, περιήλθε στη Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» τον Δεκέμβριο 2022, μετά από δωρεά του ιδίου και μαρτυρεί όλη την μακρά σταδιοδρομία του. Αρκετές παρτιτούρες είναι κιτρινισμένες από το πέρασμα του χρόνου, ξεφυλλισμένες αμέτρητες φορές, επεξεργασμένες μία προς μία, ενώ κάποιες σελίδες, αν εμφανίζουν σημάδια ευθραυστότητας, έχουν διορθωθεί με λίγο σελοτέιπ.

Ανοίγοντάς τις μπορεί κανείς να βρει σε κάθε σελίδα έναν καινούριο κόσμο, αφού η δουλειά του μαέστρου είναι σαφής: μελέτησε, εμβάθυνε, σχολίασε, σημείωσε δίπλα, πάνω, κάτω στο πεντάγραμμο, λεπτομέρειες, υπογράμμισε τις δυναμικές, τα piano, pianissimi, forte, fortissimi, πρόσθεσε ή/και διέγραψε σημαντικά σχόλια, χρήσιμα τεκμήρια για όσους θέλουν να καταλάβουν, να ερμηνεύσουν και να διευθύνουν ένα από αυτά τα αριστουργήματα της ιστορίας της μουσικής.

Η συλλογή χωρίζεται σε δύο μέρη: α) συμφωνικά έργα και κοντσέρτα από την κλασική εποχή μέχρι σήμερα, με μία έμφαση στη μοντέρνα και σύγχρονη μουσική (π.χ. έργα των Dallapiccola, Messiaen, Boulez) , χωρίς να παραβλέπεται όμως και η ρομαντική περίοδος (Bruckner, Chopin, Franck, Dvořák, Mendelssohn, Brahms) και β) όπερες, από την La serva padrona του Pergolesi,μέχρι το πιο σύγχρονο έργο της συλλογής, Das Ende einer Welt του Hans Werner Henze.

Η συλλογή έχει καταγραφεί και τοποθετεί στο βιβλιοστάσιο και είναι διαθέσιμη και προσβάσιμη για τους ερευνητές που επιθυμούν να μελετήσουν τις καλλιτεχνικές επιλογές και ερμηνείες που ο μαέστρος Cavallaro είχε αποτυπώσει με έγχρωμες μολυβιές πάνω σε παρτιτούρες, πολλές από τις οποίες είναι φωτοτυπημένες σε μεγάλες διαστάσεις και δεμένες με σπιράλ (χρησιμοποιούνταν κατά την διάρκεια των δοκιμών).

Για τους φοιτητές μουσικής διεύθυνσης, και όχι μόνο, όλο αυτό το υλικό μπορεί να είναι μια πολύτιμη καθοδήγηση για τις σπουδές τους και απαραίτητα τεκμήρια για μια διαφορετική άποψη της ερμηνείας ενός μουσικού κειμένου. Από την όπερα Madama Butterfly του Giacomo Puccini. Milano: Ricordi, 1980.Το έργο αυτό παίχτηκε στην Αθήνα στις 13 Μαρτίου 1983 όπως διαβάζεται στην σελίδα τίτλου της έκδοσης.

Οι εκδόσεις παρούσες είναι κυρίως Ricordi του 20ού αιώνα και παρτιτούρες τσέπης Eulenberg , αλλά και άλλες όπως Dover, Durand και Boosey & Hawkes. Δεν λείπουν επίσης αναγωγές οπερών για φωνή και πιάνο. Όλο αυτό το πολύτιμο υλικό προστίθεται στην ήδη μεγάλη συλλογή παρτιτούρων που διαθέτει η Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη», εμπλουτίζοντάς την και με κάποιες σπάνιες εκδόσεις, δυσεύρετες πλέον στην αγορά. Gabriella Spanò

Από την ανάρτηση της βιβλιοθήκης Λίλιαν Βουδούρη

15.3.2024

Καρπαθιακά Νέα