Το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως ανέφερε πρώτη η εφ. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ, έδωσε το «πράσινο φως» για την καθιέρωση της 5ης Οκτωβρίου ως επίσημης ημέρας αργίας για τον Δήμο Καρπάθου. Ωστόσο για το μνημείο Βιττωρούλη, ο δήμος Καρπάθου κρατά “σιγή ασυρμάτου” και δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για την πορεία του αιτήματος του γιού του μοναδικού νεκρού των ημερών της Καρπαθιακής Επαναστάσεως!
Η τοπική κοινότητα Μενετών με απόφαση της διαφωνεί και είπε όχι στην τοποθέτηση μνημείου στην κάτω πλατεία με τον μοναδικό νεκρό της επανάστασης (μνημείο που πληρώνει ο γιός του ήρωα!) και είναι μια ευκαιρία μελέτης για τον τρόπο και τις μεθόδους που αντιμετωπίζουμε την ιστορική αλήθεια στο νησί!
Η ημερομηνία της επίσημης αργίας για τον Δήμο Καρπάθου αφορά στην ιστορική επέτειο της επανάστασης των Καρπαθίων κατά της ιταλικής κατοχής το 1944, ένα γεγονός-σταθμό για τη νεότερη ιστορία του νησιού και την εθνική αντίσταση στα Δωδεκάνησα.
Η πρόταση επεξεργάστηκε και εγκρίθηκε από το ανώτατο δικαστικό όργανο στο πλαίσιο εξέτασης σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος που υπέβαλε το Υπουργείο Εσωτερικών. Η συνεδρίαση του Τμήματος πραγματοποιήθηκε στις 27 Φεβρουαρίου 2025, υπό την προεδρία της Αντιπροέδρου του ΣτΕ, Μαργαρίτας Γκορτζολίδου. Εισηγήτρια ήταν η Πάρεδρος Όλγα Παπανικολάου.
Ιστορικό πλαίσιο και σκοπός της πρότασης
Η 5η Οκτωβρίου ήδη έχει θεσμικά αναγνωριστεί ως ημέρα τοπικής δημόσιας εορτής με το βασιλικό διάταγμα 157/1969. Ωστόσο, το νέο διάταγμα προχωρά ένα βήμα παραπέρα, καθιερώνοντάς την ως επίσημη αργία. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, στόχος είναι «να εορτάζεται το γεγονός με τη δέουσα λαμπρότητα, να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή των πολιτών και να διατηρείται ζωντανή η ιστορική μνήμη».
Η σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καρπάθου (111/2024) είχε προαναγγείλει τη βούληση της τοπικής κοινωνίας να τιμήσει το γεγονός όχι απλώς συμβολικά, αλλά ουσιαστικά, με θεσμοθέτηση αργίας.
Νομική τεκμηρίωση και γνωμοδότηση
Το ΣτΕ έκρινε ότι η πρόταση εδράζεται σε επαρκές νομικό υπόβαθρο, επικαλούμενο μεταξύ άλλων:
• το άρθρο 35 παρ. 10 του ν. 3274/2014
• το άρθρο 1 παρ. 2 του π.δ. 64/2014
Επιπλέον, στο προοίμιο της πρότασης γίνεται λόγος για τις ενδεχόμενες δημόσιες δαπάνες, οι οποίες κρίνεται ότι δεν απαιτείται να ποσοτικοποιηθούν, αφού εξαρτώνται από απρόβλεπτα πραγματικά γεγονότα (π.χ. ανάγκη εργασίας υπαλλήλων εκείνη την ημέρα). Η αιτιολόγηση αυτή έγινε δεκτή.
Το ΣτΕ επίσης ενέκρινε την εξουσιοδότηση στον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου για την κατάρτιση του προγράμματος των εκδηλώσεων, κρίνοντάς τη νόμιμη και θεμιτή λόγω του ειδικού χαρακτήρα της ρύθμισης.
Επόμενα βήματα
Με τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου, ανοίγει πλέον ο δρόμος για την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος και την επίσημη θεσμοθέτηση της αργίας. Η εξέλιξη αυτή ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Καρπάθου και ενισχύει το αίτημα για προβολή και ενίσχυση της ιστορικής συνείδησης στα Δωδεκάνησα.