Μανώλης Παραγυιός: Για το έργο της ανάπλασης των Πηγαδίων που βρίσκεται σε εξέλιξη …

Μανώλης Παραγυιός: Για το έργο της ανάπλασης των Πηγαδίων που βρίσκεται σε εξέλιξη …

Θα ξεκινήσω με το δεδομένο το οποίο κανείς δεν αμφισβητεί : τα Πηγάδια αντιμετωπίζουν πολλαπλά προβλήματα , απόρροια πολλών αιτιών που δεν είναι της παρούσης να αναλυθούν .

Δεδομένη είναι η κακή πολεοδομική κατάσταση , δεδομένη είναι η άναρχη και χωρίς κανόνες δόμηση , δεδομένη είναι και η μεγάλη κυκλοφοριακή συμφόρηση εντός του κεντρικού ιστού τους μήνες αιχμής .Τέλος δεδομένη είναι η κακή κατάσταση του οδοστρώματος και η παντελής έλλειψη πεζοδρομίων στα οικοδομικά τετράγωνα από το Εδέμ μέχρι και το δασονομείο που αποτελούν τον κεντρικό αστικό ιστό .

Μία γυναίκα με μωρό στο καρότσι ή ένα άτομο με αναπηρία είναι αδύνατον να κυκλοφορήσει στα οικοδομικά αυτά τετράγωνα. Επίσης ένα ανήλικο παιδί δεν μπορεί να περπατήσει με ασφάλεια αφού είναι υποχρεωμένο να περπατά στον αυτοκινητόδρομο κινδυνεύοντας με μία λάθος κίνηση οδηγού να τραυματιστεί ή ακόμη και να σκοτωθεί .

Από αισθητικής άποψης , η εικόνα δε νομίζω ότι ικανοποιεί κανέναν από εμάς καθώς τόσο το οδόστρωμα όσο και τα πεζοδρόμια παραπέμπουν σε υπανάπτυκτες πόλεις .

Η χρηματοδότηση του αναφερόμενου έργου, με ποσό 600.000 ευρώ έγινε στις αρχές του 2022 από τον τότε Υφυπουργό Υποδομών κατόπιν δικού μας αιτήματος και βέβαια, όπως σε όλα, με την στήριξη του τότε Υπουργού Επικρατείας κ. Γεραπετρίτη .

Ο συγκεκριμένος Υφυπουργός επισκέφθηκε την Κάρπαθο με την οικογένειά του το καλοκαίρι του 2022 . Όταν καθίσαμε για ένα πρόχειρο γεύμα , μου δήλωσε έκπληκτος με την κατάσταση που αντίκρυσε η οποία παραπέμπει περισσότερο σε πόλεις της Ινδίας και του Πακιστάν παρά σε Ευρωπαϊκή πόλη και τότε μου θύμισε, ξανά, αυτό που όλοι βλέπουμε αλλά επειδή το “ μάτι μας έχει συνηθίσει “ πολλές φορές ξεχνάμε : ότι ζούμε και εργαζόμαστε σε μια πόλη η οποία είναι εντελώς αφιλόξενη για πεζούς και οχήματα !

Τέτοιου είδους προβλήματα έχουν αντιμετωπιστεί με την βοήθεια επιστημόνων σε πολλές πόλεις με τις λεγόμενες αστικές αναπλάσεις . Ένας επιστήμονας, με μεγάλη εμπειρία και αγάπη για τον τόπο, σχεδίασε κι εδώ την αστική ανάπλαση της περιοχής .

Άλλοι, επίσης ειδικοί , οι οποίοι πληρώθηκαν με τα χρήματα των Δημοτών , εκπόνησαν κυκλοφοριακή μελέτη και έδωσαν επίσης τη γνώμη τους, σαν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι , για την παρέμβαση που σχεδιάστηκε . Παραθέτω την μελέτη αυτή η οποία εκπονήθηκε επί της θητείας μας και υπάρχει σε ανοικτή μορφή στο διαδίκτυο στο επισυναπτόμενο link .

Πέραν των παρεμβάσεων που προτείνουν για την βελτίωση της κυκλοφορίας, περιλαμβάνει και την μοναδική- έως τώρα- επιστημονική αποτύπωση που έχει γίνει για το σύνολο των δρόμων της πόλης και τους διαθέσιμους χώρους στάθμευσης .

Επιστρέφοντας στο έργο, καλό είναι όλοι να γνωρίζουμε ότι η ανάπλαση δεν περιλαμβάνει μόνο την κατασκευή πεζοδρομίων, όπως λανθασμένα αιωρείται , αλλά και την αντικατάσταση του ασφαλτικού τάπητα σε όλους τους δρόμους των τετραγώνων αυτών καθώς και νέες δενδροφυτεύσεις στα σημεία των πεζοδρομίων που το πλάτος το επιτρέπει .

Τα πεζοδρόμια θα είναι επενδυμένα με πλάκες Καρύστου ενώ περιλαμβάνει χώρους κατασκευασμένους με κυβόλιθους, διαδρομές όδευσης τυφλών και ράμπες για ΑμεΑ σε κάθε διάβαση .

Όσα δηλαδή αντικρίζουμε επισκεπτόμενοι πόλεις της Ελλάδας ή του εξωτερικού και μας φαίνονται προηγμένα .

Πολλοί εστιάζουν σε επιμέρους λεπτομέρειες και κυρίως : στο πλάτος των πεζοδρομίων και στις μειωμένες – κατά τη γνώμη τους – θέσεις στάθμευσης .

Αποτελεί πάγια πρακτική, στους χώρους στους οποίους επαναλαμβάνεται η παράνομη στάθμευση και δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία – για παράδειγμα στις διασταυρώσεις- , τα πεζοδρόμια να γίνονται φαρδιά ώστε να μην υπάρχει χώρος για παράνομη στάθμευση . Αν κάποιος παρατηρήσει, εκεί που χωρά η διέλευση μόνο ενός οχήματος ειναι τα σημεία στα οποία υπήρχε ήδη κίτρινη γραμμή κι απαγόρευση στάθμευσης . Το φάρδος λοιπόν των πεζοδρομίων είναι στοχευμένα μεγάλο για να αποτρέψει την κατάχραση του κοινόχρηστου χώρου από ασυνείδητους οδηγούς προσφέροντας τον ,επιπλέον, στους πεζούς .

Όσον αφορά τους χώρους στάθμευσης κατά αρχάς να τονίσω ότι κατά την προηγούμενη Δημοτική θητεία ενοικιάστηκαν επιπλέον χώροι με πάνω από 300 νέες θέσεις στάθμευσης ( 2 παραπλεύρως Ταχυδρομείου, ένας έναντι πρώην TUI , ένας απέναντι από ΕΛΤΑ Κούριερ, ένας όπισθεν ξενοδοχείου Τιτάνια ) . Επίσης πιθανόν δεν έγινε γνωστό ότι μετά την ανάπλαση θα υπάρχουν πολλές διαθέσιμες θέσεις προσωρινής στάθμευσης στους κεντρικούς δρόμους σχεδον ίδιες με αυτές που υπάρχουν ήδη !

Αν τώρα, για παράδειγμα, φαίνεται ότι στην ευθεία έξω από την τράπεζα Πειραιώς μπορούν να σταθμεύσουν πολλά αυτοκίνητα , στη πραγματικότητα τα μισά από αυτά είναι σε θέσεις που απαγορεύεται η στάθμευση και δημιουργούν πρόβλημα σε όλους τους υπόλοιπους οδηγούς και τεράστια συμφόρηση τις ώρες αιχμής . Αν προκύψει δε σε κατάσταση κινδύνου αδυναμία διέλευσης ασθενοφόρου ή πυροσβεστικού οχήματος, μπορεί να υπάρξουν ολέθριες συνέπειες .

Το πρόβλημα στάθμευσης γενικά, σε πόλεις που αναπτύσσονται με γρήγορους ρυθμούς όπως τα Πηγάδια είναι κάτι που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με ρεαλιστικό τρόπο και σταδιακά . Λύση στο πρόβλημα σίγουρα δεν αποτελεί να στερηθούν οι πολίτες την χρήση πεζοδρομίων ούτε και η στάθμευση σε χώρους που απαγορεύεται σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Αν αυτή ήταν η λύση , στο κέντρο της Αθήνας θα είχαν ξηλώσει τα πεζοδρόμια και θα τα μετέτρεπαν σε πάρκινγκ.

Προσωπική μου άποψη αποτελεί ότι εντός ολίγων ετών στα Πηγάδια , μεγάλο μέρος του συνεχώς αυξανόμενου αριθμού αυτοκινήτων δεν θα μπορούν να σταθμεύσουν καθώς δεν θα υπάρχουν διαθέσιμοι χώροι να νοικιαστούν . Νέοι χώροι στάθμευσης , εκτός του κεντρικού ιστού, θα πρέπει να δημιουργηθούν κι από εκεί οι πολίτες να μεταφέρονται είτε με τα πόδια, είτε με το ηλεκτρικό τρενάκι το οποίο χρηματοδοτήθηκε ( με 400.000 ) μαζί με άλλα ηλεκτρονικά οχήματα από πρόγραμμα του Υπουργείου Εσωτερικών το 2022 και σύντομα θα είναι στον Δήμο μας . Αυτή είναι μία από τις λύσεις που έχουν εφαρμοστεί σε πολλές άλλες περιοχές με παρόμοιο πρόβλημα και φαντάζει η πιο εφικτή .

Κλείνω λέγοντας ότι όχι μόνο σέβομαι αλλά και συμμερίζομαι τους προβληματισμούς κάθε συμπολίτη μου επιχειρηματία και πιθανόν να υπάρχουν κατά τόπους προβλήματα τα οποία αν είναι σοβαρά , είναι στο χέρι της Δημοτικής Αρχής να επιλυθούν με τροποποίηση της μελέτης . Το εργαλείο να εξαλειφθούν υπάρχει και όπου χρειάζεται πρέπει να χρησιμοποιηθεί .

Η μεγάλη εικόνα όμως είναι πως το έργο αυτό θα αναβαθμίσει και αισθητικά αλλά και λειτουργικά την Πρωτεύουσα του νησιού μας και θα της προσδώσει υπεραξία , μετατρέποντας την σε πόλη που προσφέρει τα αυτονόητα για την εποχή που ζούμε στους μόνιμους , πρωτίστως, κατοίκους .

Ας μην ξεχνά κανείς όμως ότι και οι τουρίστες που επισκέπτονται την Κάρπαθο , στην μεγάλη τους πλειοψηφία διαμένουν στα Πηγάδια αφού εκεί υπάρχουν οι περισσότερες κλίνες . Όσο η Κάρπαθος αποτελούσε έναν φθηνό προορισμό, οι απαιτήσεις κι από αυτούς ήταν περιορισμένες . Πλέον οι τιμές έχουν αυξηθεί και θα πρέπει να τους προσφέρουμε εκτός από αναβαθμισμένες ιδιωτικές υποδομές και αναβαθμισμένες δημόσιες υποδομές αν θέλουμε να τους διατηρήσουμε και να αυξήσουμε τον αριθμό τους . Σε αντίθεση με τις ιδιωτικές ,οι δημόσιες υποδομές δεν κάνουν πολλά και μικρά βήματα αλλά λίγα και μεγάλα κι ένα τέτοιο μεγάλο βήμα είναι η συγκεκριμένη ανάπλαση .

Είμαι υπερήφανος που συμμετείχα ενεργά στο δύσκολο κομμάτι της μετατροπής της από ιδέα- μελέτη σε έργο, με την εξασφάλιση χρηματοδότησης , την διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας και την υπογραφή σύμβασης με τον εργολάβο από το 2023 .

Μαζί με την ανάπλαση της παραλιακής , έργο ύψους 2.2 εκατομμυρίων που θα εκτελεστεί παράλληλα με το νέο λιμάνι από την Περιφέρεια για το οποίο σαν Δήμος επί της θητείας μας παραδώσαμε μελέτη και χρηματοδότηση, θα αναβαθμιστούν με αναπλάσεις και οι 3 κεντρικοί δρόμοι των Πηγαδίων αναβαθμίζοντας ριζικά την εικόνα τους .

Πρόκειται για τις σοβαρότερες παρεμβάσεις που δρομολογήθηκαν για τους δρόμους των Πηγαδίων τις τελευταίες δεκαετίες και θα τα μετατρέψουν , με την ολοκλήρωση τους , σε μία νέα-ανθρώπινη πόλη .

3.2.2025

Καρπαθιακα Νέα