ΟΛΟΙ ΣΤΟΥ ΚΑΣΙΔΗ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ (ΔΗΜΟΥΣ), ΧΩΡΙΣ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ...

ΟΛΟΙ ΣΤΟΥ ΚΑΣΙΔΗ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ (ΔΗΜΟΥΣ), ΧΩΡΙΣ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ...

ΔΗΜΟΣΙΟ (ΚΕΝΤΡ. ΚΡΑΤΟΣ) ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ(ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΩΝ  ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ) ΟΛΟΙ ΣΤΟΥ ΚΑΣΙΔΗ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ (ΔΗΜΟΥΣ), ΧΩΡΙΣ ΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ…

Του επιστημονικού συνεργάτη του Ι.Λ.Π.Κ. του Ε.Κ.Π.Α., Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.

Προσπαθούμε να εντοπίσουμε τις κυρίαρχες παθογένειες, που κρατάνε τις Αυτοδιοικήσεις ακόμα σε Ετερο-διοικήσεις. Γι΄ αυτό, συνοψίζουμε, κατ΄ αρχάς, το ρεζουμέ του προηγούμενου και του τίτλου του τρέχοντος πονήματός μας:

Οι μικρομεσαίοι άγονοι νησιωτικοί δήμοι φτωχοί σε ίδια μέσα και ιδίους πόρους, που παρακρατεί το Κράτος, που σε κανονικό κράτος και σε κανονικές προϋποθέσεις θα έπρεπε να μηδενιζότανε η φορολογία και η θαλάσσια μετακίνηση των ακριτών τους..  απεναντίας πλούσιοι οι νησ. Δήμοι σε ασήκωτες αρμοδιότητες τόσο από το Κράτος, όσο και από το σύνολο των αρμοδιοτήτων από τις κοινότητες.. οι  κοινωνίες των νησιωτών πολιτών, οι ΕΘΝΟΦΥΛΑΚΕΣ, έτσι, που την κεφαλή κλίνε;

Δεχόμενοι «πυρά» εκτός από τα ανατολικά με μετανάστες, κ.τ.λ., και ολούθε απ΄ όλα τα σημεία του ορίζοντα, παρά τις υπεράνθρωπες προσπάθειες, π.χ., των υπαλλήλων του Δήμου Καρπάθου, που απέμειναν.. Και επί πλέον όσοι υπάλληλοι απέμειναν και οι ιθαγενείς κάτοικοι έχουν  να διανύουν καθημερινά τον πιο δύσβατο ορεινό όγκο, του πιο μακρινού σε έκταση ΕΝΤΟΣ, στην άλλη άκρη, του νησιού, που μόνο τον περισσότερο χρόνο του πήγαινε-έλα το τρώνε στα δρομολόγια, κι όχι στις εργασίες του Δήμου.

Αλλά και ΕΚΤΟΣ μαζί με το Καστελλόριζο κρατάνε τα σκήπτρα των πιο απόμακρων νησιών μαζί με την Κάσο σε όλη την επικράτεια, με όλα τα επακόλουθα των καταστροφικών απομονώσεων. Άρα, με τα μέσα του και τα έξω του το νησί-Δήμος,  κατατασσόμενο στα σχεδόν άβατα πιστεύουμε ο όρος ΑΓΟΝΟ υπήρξε σοφή διαπίστωση παρά την μικρομεσαία πληθυσμιακή και εδαφολογική του υπόσταση, εν τούτοις  αντιμετωπίζεται σαν να αυτάρκης σε όλα.

Εκτός τα 8-10 μεγάλα τουριστικά Νησιά-Δήμοι, που παρόλο αυτοτελή οικονομικά, ακόμη υστερούν και αυτά σε βασικές υποδομές..

Πόσον μάλλον τα υπόλοιπα διάσπαρτα εκατοντάδες μικρομεσαία και ακόμη περισσότερο τα πιο απόμακρα παραμεθόρια μας Νησιά-Δήμοι, που φυσικά υφίστανται και τις συνολικές πυραμίδες προβλημάτων; Μα, ξανά πίσω στις μεταπολεμικές δεκαετίες, έτσι και τώρα,  απού φύγει-φύγει πάλι και από τα ακριτικά μας νησιά, που φυλάνε Θερμοπύλες;

Γι΄ αυτό, εμείς εδώ, πιστεύουμε ότι πρέπει να αλλάξουμε ρότα, δίδοντας προτεραιότητα και σε κάποιες άλλες,  διαφορετικές πηγές ενισχύσεων, ενέργειας και εμπνεύσεως, προσφοράς προς την καταρρέουσα νησιωτική κοινωνία των πολιτών. Δηλ., κατ΄ αρχάς, πέραν από τα τετριμμένα, τα απαραίτητα, που έτσι κι αλλιώς είναι υποχρέωση των δημοσίων υπηρεσιών, να προσφέρεται κάτι περισσότερο, παράλληλα ότι την χαροποιεί πνευματικά, σωματικά παντοίων άλλων τρόπων..

Έχει ότι έχει το περιορισμένο καρπάθικο περιβάλλον μας, γι΄ αυτό θεωρούμε είναι καιρός όσοι ασχολούνται με τα κοινά είναι ανάγκη να ενισχύουν κάθε νέα ή και παραδοσιακή δραστηριότητα που αποδίδει ΥΠΕΡΑΞΙΑ στην πάσης φύσεως διασκέδαση σε ντόπιους και ξένους, όπως και στον τόπο-νησί. Π.χ., το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα του wind-serfing, που δημιούργησε o πρωτοπόρος δήμαρχος Μ.Γ.Ιωαννίδης(από τις Μενετές) αλλά κάποιος  άλλος μεταγενέστερος το έκοψε(!!).. στα επόμενα θα ακολουθήσουν πολλά τέτοια παραδείγματα από την μία εσωστρέφειας και στενοκεφαλιάς και από την άλλη ανοίγοντας νέους ορίζοντες ανακούφισης γενικά.

Είναι ή δεν είναι ΠΡΩΤΙΣΤΟ και σε διεθνές επίπεδο το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΜΑΣ ΠΡΟΪΟΝ, που, όμως, μένει στα αζήτητα; Κατά δεύτερο, εμείς, όπως πάντα ρομαντικοί ελπίζαμε, ότι  ΚΑΙ οι ατυχέστατες αλλαγές των προηγηθεισών προ εικοσαετίας   τριών θεσμών για τις Αυτοδιοικήσεις, Καποδίστρια, Καλλισθένη, Καλλικράτη ΚΑΙ όλες οι κοινότητες-χωριά έμειναν «όλους διόλου ορφανές-χωρίς διοίκηση»..

ΚΑΙ η διαγραφή από τον Χάρτη του ΑΜΕΣΑ εκλεγμένου 7μελούς Επαρχιακού Συμβουλίου.. Όπως, ΚΑΙ η εξάλειψη της Πρωτεύουσας  Εθνικής Σημασίας του προϋπάρχοντος Υπουργείου  Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, απαιτούν κάποιες εξηγήσεις από τους επαϊοντες, κ.τ.λ.

Με αυτόν τον τρόπο καταργήθηκαν τρεις καταλυτικοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών, που φαίνονται πλέον ξεκάθαρα στους πάντες, ότι ενισχύουν την κατρακύλα, παρά τις υπάρχουσες φωτεινές εξαιρέσεις.. Μ΄ αυτά και μ΄ αυτά έχει  ξεφύγει από τα χέρια της Δημοκρατίας των πολιτών στην απόλυτη κομματοκρατία, σε στυλ Ανατολικού Μπλοκ με τα γνωστά αποτελέσματα της ολοκληρωτικής κατάρρευσής τους.

Δηλ.,  φαίνεται ξεκάθαρα, πλέον, στους πάντες αντί να ενισχύεται η αντιπροσώπευση των τοπικών κοινωνιών και των προβλημάτων τους και να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις των καιρών..  αντίθετα  μεταφέρονται, έστω και εμμέσως, εξουσίες, πόροι, κ.τ.λ. στις εκάστοτε Κεντρικές Κυβερνήσεις.

Ελπίζουμε οι εικαζόμενες συνταγματικές αναθεωρήσεις από την Βουλή των Ελλήνων θα συμπεριλάβουν την επαναφορά της Δημοκρατικής Τάξης πίσω στις τοπικές κοινωνίες, που το μακρύ χέρι των Κεντρικών Κυβερνήσεων είναι αδύνατον των αδυνάτων να ξέρει από τα πολύ μακριά και από τα πολύ ψηλά τα χιλιάδες, επί τόπου, τεκταινόμενα επί 6.000 χιλιάδες κοινότητες, δηλ. την Επαρχία, που συνεχίζουν να άδουν το κύκνειο άσμα τους.

Δυστυχώς, το δυσκίνητο Νεοελληνικό Κράτος, διαχρονικά, που έχει δημιουργηθεί με ισχυρές συγκεντρωτικές δομές και προσανατολισμούς δεν αφήνει καθόλου περιθώρια στην Περιφέρεια να αναπνεύσει για τόσα μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Άρα, τίθεται το «προαιώνιο ερώτημα», τί άλλο απομένει για να αποφευχθεί αυτός ο φαύλος κύκλος της μιζέριας-του κατήφορου, που αφήνει σχεδόν ολόκληρο το πληθυσμιακό- εδαφολογικό- θαλάσσιο- νησιωτικό- αναπτυξιακό, κ.τ.λ.  σώμα της υπαίθρου να ασθενεί σοβαρά;

Και κατά συνέπεια η υποβάθμιση να διαπερνάτε και σε ολόκληρους τους αστικούς ιστούς με ολέθρια αποτελέσματα η χώρα μας, καταρρεόμενη, να κατατάσσεται μεταξύ των ουραγών χωρών της ευρωπαϊκής Ένωσης.. παρά τα εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ ενισχύσεων Προ Κρίσεως.. και Μετά το τέλος της Κρίσεως κι άλλα πάνω από 100 δισ. ευρώ ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων επιχορηγήσεων, κ.τ.λ.. Δηλ., σαν να μην πέρασε μία μέρα και Πριν και Μετά χωρίς στερήσεις, δηλ. τα τόσα παθήματα, χωρίς τις απαιτούμενες βαθιές τομές-αλλαγές που δημιούργησαν και την Μείζονα Δεκαετή και την Τωρινή Κρίση και δεν έγιναν μαθήματα.

Με τις ελάχιστες, κανονικές, ΟΜΩΣ, πολύ πιο αυστηρές προϋποθέσεις, ολόκληρη η ύπαιθρος, ακόμη και η μικρο- μεσαία- αγονο-νησιωτική χώρα, που τώρα φυτοζωούν, θα είχανε μετατραπεί σε  «πολυεργαλεία πολυανάπτυξης. Και όπως φάνηκε χωρίς αντίκρισμα, ελάχιστα πιάνουν τόπο  στον δημόσιο τομέα ιδιαίτερα σε μικρότερα έργα, που έχει ξωμείνει η επαρχία, υστερώντας γενικά σε κάθε είδους υποδομές.. αλλά με πολύ ταχύτερους ρυθμούς οι ιδιωτικοί-επιχειρηματικοί φορείς, που υψώνουν κυρίαρχα τουριστικά καταλύματα κι άλλες κάθε είδους επιχειρήσεις, σύμφωνα και με τις πολλαπλές προτιμήσεις και  των επισκεπτών μας.. και γι΄ αυτό υπάρχει  δυσαρμονία, που αφήνει πάντα πολύ πίσω, έκθετο το κράτος χωρίς καν τα αναγκαία προαπαιτούμενα:

Κεντρικό και Τοπικό συντονισμό, έγκαιρο και αμεσότερο προγραμματισμό σε όλα τα επίπεδα Διοίκησης, προσαρμογή στις τοπικές ανάγκες, κ.τ.λ.. δηλ. λείπει ολοκληρωμένη πολιτειακή οργάνωση ευρωπαϊκών προδιαγραφών πλέον, που χωρίς αυτά τα βασικά, ΑΛΛΑ εξ αιτίας της Κρίσης, ΑΛΛΑ από μονόπλευρες πολιτικές, προκαλείται καταστροφική ανακολουθία και στα αστικά αλλά κυρίως στα τοπικά τεκταινόμενα, που από τα πάμπολα αναφέρουμε μερικά:

–Η κυρίαρχη ανησυχία των νησιωτών είναι η ακρίβεια όχι μόνον εξαιτίας της «συγκατοίκησης» με τους τουρίστες αλλά και των θαλάσσιων και των αεροπορικών διοδίων- εισιτηρίων.. και η προβλεπόμενη ανεξέλεγκτη αύξησή τους, τώρα, λένε, λόγω της επιβαλλόμενης Πράσινης Ενέργειας από την Ε.Ε., καθιστώντας ΚΑΙ τους θαλάσσιους δρόμους συγκοινωνίας μας, ακόμη και για αγαθά πρώτης ανάγκης απρόσιτους, χωρίς σθεναρές αντιστάσεις ΚΑΙ από την πρώτη ναυτική και νησιωτική δύναμη της Ευρώπη, την χώρα μας, που θα ζημιωθεί τα μέγιστα!!

–Οι ενδοσυγκοινωνίες μεταξύ των νησιών, ειδικά προς τα μεγάλα νησιά, ακόμη και σε πρωτεύουσες Νομών, Περιφερειών, κ.τ.λ., είναι πλέον πρώτη ανάγκη για να αποφεύγονται οι απομονώσεις ακόμη και για τα απαραίτητα αγαθά, λόγους υγείας, υπηρεσιών, επικοινωνίας, κ.τ.λ. με τα  αστικοποιημένα κέντρα δημόσιας διοίκησης, κ.τ.λ..

— Και το Μεταφορικό Ισοδύναμο υστερεί, ενώ τα Υδροπλάνα που θα μπορούσαν να αναπληρώσουν ΑΜΕΣΑ τα μεγάλα κενά, σαν η πλέον άμεση, συμφέρουσα, κ.τ.λ. λύση για κράτος και για επιβάτες και για τα νησιά. Όμως, για δεκαετίες, τα αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα, όπως συνήθως, αφήνουν την Πολυνησία ανάπηρη, χωρίς ποδάρια, αιδώς Αργείοι!

— Το πως η πολιτεία θα μπορούσε παράλληλα να δημιουργεί προϋποθέσεις ο απομονωμένος νησιώτης να αισθάνεται καλύτερα ως ισότιμος πολίτης, μα και τα εκατομμύρια των επισκεπτών τους, θα μπορούσε να είναι μία από τις προτεραιότητές της.. με όλα τα σημερινά διασκεδαστικά-τεχνολογικά μέσα και δραστηριότητες αλλά πρωτίστως κρατώντας άσβεστη και την πλούσια παραδοσιακή-λαογραφική παρακαταθήκη των προγόνων μας με τις παντός είδους εκδηλώσεις, δράσεις, δραστηριότητες, πανηγύρια, αθλήματα, κ.τ.λ.

Βέβαια, υπάρχουν σοβαρότατα τοπικά συλλογικά εχέγγυα-δυνάμεις ΑΚΟΜΗ,  που οι δύο δυναμικοί Τοπικοί μας Φορείς, Δήμος και Επαρχείο,  θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν το κοινό «κρυφό» αίτημα-αίσθημα, αξιοποιώντας από κοινού με τους τοπικούς συλλόγους και τις εμπνευσμένες-ταλαντούχες προσωπικότητες αλά προγόνων μας.. προσπαθώντας κι εμείς από μέρους μας  με κάποιες ελάχιστες δικές μας τροφές για σκέψεις ευζωϊας με σημαία τα πολιτιστικά, αθλητικά, κ.τ.λ., δρώμενα,  που και τους τουρίστες μας συγκινούν,  θα εκθέσουμε σε εύθετο, επόμενο χρόνο.

— Οι πάντα καθυστερημένες και ολιγόμηνες συμβάσεις καίριων δημοσίων στελεχών και ειδικά κατά την πολυκοσμία της τουριστικής σαιζόν αφήνουν τα νησιά μας αρκετό χρόνο χωρίς τις αναγκαίες υπηρεσίες..

Όπως και εξαιτίας του τουρισμού τόσον οι ιθαγενείς κάτοικοι νησιώτες και δη όλοι οι δημόσιοι, υγειονομικό προσωπικό, εκπαιδευτικοί, ένστολοι, κ.ά. χρήζουν, οπωσδήποτε, οικονομικά, φορολογικά, Φ.Π.Α., Ε.Ν.Φ.Ι.Α., κίνητρα, επίδομα στέγασης, κ.τ.λ., για να αντισταθμίσουν κάπως το πιο υψηλό κόστος διαβίωσης, απομόνωσης, συγκοινωνιών, κ.τ.λ.

– Πάντως, ολόκληρη η Επαρχία βρίσκεται σε αναβρασμό για αρκετά χρόνια και ιδίως για τις περιουσίες, τις οικοδομές, κ.τ.λ., με το νέο Κτηματολόγιο, τους «δασωμένους» αγρούς, χωρίς ίχνος δένδρου, και με εμφανέστατα τα σημάδια παλαιότερων παραγωγικών δραστηριοτήτων.. οικοδομές-οικόπεδα στον αέρα με πρόσοψη σε απειράριθμους  (αγροτικούς) δρόμους, που δεν έχει  κανένας επισημοποιηθεί, Κύριος οίδε.. χωρίς Πολεοδομικά, Χωροταξικά Σχέδια, κ.τ.λ., κ.τ.λ., δηλ., μία χώρα να βρίσκεται στο αιωνίως περίμενε, καθυστερημένη..

— Παρά τις βροντερές αυξημένες εισπράξεις όλων των φορολογικών βαρών, Φ.Π.Α., ΕΝΦΙΑ, κ.τ.λ.. παρά τις μαζικές διαμαρτυρίες των νησιωτών, π.χ. των δημάρχων, της Ομοσπονδίας Δωδεκανησιακών Σωματείων, των πολιτικών μας γενικά, κ.τ.λ. η Κεντρική Διοίκηση δεν φαίνεται να επιδεικνύει, διαχρονικά, την απαιτούμενη ευαισθησία για άρση των παντός είδους ανισοτήτων μεταξύ των νησιωτών και των στεριανών πολιτών.

— Η πριμοδότηση της εντοπιότητας πρέπει οπωσδήποτε  να τεθεί ως νομοθετική προτεραιότητα  και κατά δεύτερον οι 7χρονες διαρκείας επί τόπου συμβάσεις εργασίας  σε όλες της μόνιμες δημόσιες προσλήψεις. Τα αυτονόητα  θα ήταν να στελεχώσουν τις πιο καίριες θέσεις, που αυτά απαιτούν άμεσα μελέτες και ξανά μελέτες.. δηλ., στις τεχνικές υπηρεσίες να υπάρχει προτεραιότητα προσλήψεων του ανάλογου αριθμού μηχανικών, κ.ά. για να μπορούν να ολοκληρώνονται έργα, που τόσο έχουν ανάγκη η Επαρχία, τα Νησιά-Δήμοι-Κοινότητες μας..

— Σε όλα τα μικρομεσαία παραμεθόρια νησιά, που φυλάνε ακόμα Θερμοπύλες, για να μην αδειάζουν-νεκρώνουν τα χωριά τους δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να κλείνουν τα Τοπικά Ιατρεία, ούτε κανένα Σχολείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, Απαραίτητες Υπηρεσίες και Υποδομές, κ.τ.λ.

— Εδώ, μετά από αυτά, έστω και τα ελάχιστα, οι νησιώτες θα πρέπει να αλλάξουμε τροπάρι από το περίμενε «δια παντός» από την ελληνική πολιτεία, είναι καιρός να στραφούμε για δικαιότερη μεταχείριση προς την Ε.Ε., που θα μπορούσαν, ίσως, να αλλάξουν άρδην τα μέχρι τούδε κακώς κείμενα.

Όταν, όμως, μέχρι σήμερα εμείς οι ίδιοι οι νησιώτες δεν ασχολούμαστε με επίγνωση, δεν δίνουμε την απαιτούμενη σημασία περί του συνόλου των πρόσθετων μειονεξιών, που εμπεριέχονται στον όρο ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ, τότε γιατί να ασχοληθεί η νομενκλατούρα της στεριάς και της Ευρώπης;

— Επιτέλους, για πρώτη φορά από συστάσεως του ελληνικού έθνους φαίνεται, ότι κάτι τις «ψήνεται» από τους επαϊοντες πολιτικούς μας. Είναι ποτέ δυνατόν η μισή σχεδόν χώρα να είναι διάσπαρτη πολύ-αγονο-νησιακή και να μην υπάρξει ακόμα «ΡΗΤΡΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ», σε τι χώρα ζούμε;

Με πρωτοβουλία, λοιπόν, του Προέδρου κ. Μ. Κόνσολα (από την Όλυμπο) της Υποεπιτροπής Νησιωτικών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών συνήλθε πλήθος συναρμόδιων παραγόντων υπουργών, υφυπουργών, περιφερειαρχών, δημάρχων, κ.ά.. με αρκετές βαρυσήμαντες εισηγήσεις περί Νησιωτικότητας  για   ισχυρές χρηματοδοτήσεις να προέρχονται πλέον από τα «πολυπράγμωνα» προγράμματα της Ε.Ε. Ελπίζουμε αυτήν την φορά οι αποφάσεις να μην ξωμείνουν στα χαρτιά, όπως συνήθως.

Για να μην εξελιχθούν, λοιπόν, σε θεωρίες θα πρέπει να συσταθούν όχι μόνον  μόνιμοι ισχυροί κεντρικοί, που ήδη προϋπάρχουν αλλά και νέοι νησιωτικοί αποκεντρωμένοι-περιφερειακοί θεσμοί. Καλές οι Επιτροπές και οι Υποεπιτροπές, που φέρουν στο φως τα άπειρα, άγνωστα μειονεκτήματα  και κινητοποιούν δυνάμεις και αξίζουν εύφημης μνείας αλλά χωρίς πρόσθετες εξουσιοδοτικές, οικονομικές,  αποτελεσματικές,  κ.τ.λ., δυνατότητες, δυστυχώς, μένουν χωρίς αποτέλεσμα.. λαμβανομένων υπόψη τις μέχρι τώρα ελλειμματικές ανταποκρίσεις των κρατικών μηχανισμών, για να μην καταλήγουν οι νέες χρησιμότατες, εύλογες εισηγήσεις σε απλές εκθέσεις ιδεών.

Πέραν, λοιπόν, από Μόνιμες, Αυτόνομες, κ.τ.λ. Επιτροπές ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ υπάρχει αδήριτη ανάγκη για έξυπνα πολύ-εργαλεία ανάπτυξης από ειδικούς τεχνοκράτες-επιστήμονες,  νησιώτες ειδήμονες, επί τέλους, περί Στρατηγικών Νησιωτικότητας.

Ώστε, οι  ακραίες μοναδικότητες της   Νησιωτικότητας και των Εξωτερικών Ευρωπαϊκών Συνόρων οραματιζόμαστε  ότι όχι μόνον για το Αιγαίο αλλά και για ολόκληρη την χώρα μπορούν και πρέπει να αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες της ελληνικής πολιτείας. Η πολυαναμενόμενη για την χώρα μας «Νησιωτικότητα»  είναι δυνατόν  να παραμένει ακόμα «στα ράφια» μετά τόσες δεκαετίες μέσα στην Ε.Ε; Μετά  τους τόσους χρυσοπληρωμένους  δικούς μας Έλληνες ευρωβουλευτές,  επιτρόπους, κ.ά., όλων των κομμάτων;

Μα, καλά, κανένας τους δεν νοιάζεται ότι η μισή σχεδόν πλέον προβληματική πολυνησιακή έκταση της χώρας, την εποχή που άλλες νησιωτικές περιοχές της Ε.Ε., π.χ. οι Κανάριες Νήσοι της Ισπανίας, κ.τ.λ. χαίρουν προνομιακά τα πλείστα όσα οφέλη από καιρό και της Νησιωτικότητας και της ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑΣ τους;

Γι΄ αυτό η ίδρυση Γενικής Ευρωπαϊκής Επιτροπής Νησιωτικότητας με Κοινή Στρατηγική, Τεχνογνωσία, Κοινό Ταμείο, κ.τ.λ., υποβοηθούμενη και από  Εταιρεία Νησιωτικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης, στελεχωμένες και από νησιώτες, θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ, με πρωτοβουλία από τις 6-7 νησιωτικές χώρες της Ε.Ε.

Άρα, πέραν, πρώτα, από την ισχυρή νησιωτική θωράκιση με τον σχεδιαζόμενο Αμυντικό Θόλο από την ελληνική πολιτεία, θα πρέπει να ξανασυσταθούμε στους ευρωπαίους συμπολίτες μας. Για μας Νησιωτικότητα, Αιγαίο, Σύνορα Ελλάδας-Ευρώπης είναι η πλήρης εθνική και πολιτιστική μας ταυτότητα, το ίδιο το είναι-D.N.A. μας για χιλιετηρίδες, που οσονούπω μειώνεται επικίνδυνα.. εξ αιτίας και των μειούμενων ατομικών εργασιών στον πρωτογενή τομέα, όπως και των δημοσίων υπηρεσιών, υποδομών, κ.τ.λ. και της τελευταίας αστικοποίησης των πάντων.

Το πως, αυτά  τα πιστεύω θα μπορέσουμε να τα μεταλαμπαδεύσουμε και στα ευρωπαϊκά κέντρα των αποφάσεων, που βρίσκονται ακόμα στα σπάργανα, ότι είναι εξίσου και γι΄ αυτούς προτεραιότητες, θα είναι ίσως η πιο σπουδαία νίκη της χώρας μας των τελευταίων δεκαετιών.

Όμως, για να σταθεροποιηθεί το νέο οικοδόμημα, όπως το θίγουμε επανειλημμένα, απαιτείται η άμεση  ίδρυση ενός Ανώτατου Θεσμού Νησιωτικότητας, που να προέρχεται από τους ίδιους τους νησιώτες, που δοκιμάζονται καθημερινά μία ζωή από της φουρτούνες της θάλασσας, του Αρχιπέλαγου τα τερτίπια, που τα ξέρουν και θα μπορέσουν να τα υπερκεράσουν κάπως και της Φύσης και του γείτονα..

Ιδίως τώρα με τις κοσμογονικές αλλαγές στην Διεθνή Οικονομική, Στρατιωτική, κ.τ.λ. Τάξη του ισχυρότερου, ο λύκος παραμονεύει για νέες ευκαιρίες εισβολής αλλά Κύπρο και χαίρεται..

Αφού η υποδούλωση της μισής Κύπρου, ούσης ευρωπαϊκής χώρας, πέρασε αβρόχοις ποσεί, ακόμα και στα ευρωπαϊκά φόρα χωρίς σθεναρές αντιστάσεις ΒΕΤΟ από τους Έλληνες εκπροσώπους στην Ε.Ε., γιατί να μην ξαναδιακινδυνέψει τις επεκτατικές της πολιτικές; Εν τέλει, με το να τα επαναλαμβάνουμε, κι ας είμαστε ρομαντικοί και γινόμαστε φορτικοί, χωρίς ένα ισχυρό συμπαραστάτη στις πάμπολες αδυναμίες του πιο ευάλωτου Πολυνησιακού Αιγαίου, της Ελλάδας στο πιο ακραίο, ανατολικό σύνορο της Ευρώπης, όπως έναν ισχυρό καταλύτη, πολυδύναμο Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, όλα θα ήταν δώρο άδωρον. Ελπίζουμε να δικαιωθούν οι αγώνες και οι αγωνίες αιώνων, να πιάσουν τόπο, επί τέλους, όλων των αιγαιοπελαγιτών, άπαξ δια παντός, αφού η ελληνική πολιτεία διαχρονικά κωφεύει, τουλάχιστον η Ευρώπη ΑΚΟΥΕΙ;                                         

Μάκης Ρήγας-Ρηγοπούλης. 6/4/2025.