Βασίλης Α. Υψηλάντης : «Σημαντικές οι ρυθμίσεις για τις ρυθμίσεις οφειλών στους ΟΤΑ, στις προσλήψεις εποχικών υπαλλήλων στους ΟΤΑ καθώς επίσης για τις αστικές συγκοινωνίες Ρόδου και Κω. Ζήτησε την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για την ασύδοτη βόσκηση με αφορμή την κατάσταση στην Όλυμπο Καρπάθου »
Τις σημαντικές ρυθμίσεις του ΝΣ του Υπουργείου Εσωτερικών για τους Δήμους της Δωδεκανήσου επεσήμανε ο Βουλευτής Δωδεκανήσου Βασίλης Α. Υψηλάντης κατά την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις».
Ειδικότερα τόνισε ότι :
(α) Η δυνατότητα άμεσης ρύθμισης των οφειλών προς τους Δήμους και τα Νομικά τους πρόσωπα. Συγκεκριμένα, θεσπίζεται η δυνατότητα καταβολής σε έως 60 δόσεις, για οφειλές που βεβαιώθηκαν ως σήμερα.
(β.) Εισάγεται για τους οφειλέτες των Δήμων η δυνατότητα προσφυγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν. 4738/2020, εφόσον οι οφειλές υπερβαίνουν τις δέκα χιλιάδες ευρώ, με σκοπό τη διευκόλυνση της αποπληρωμής των εν λόγω οφειλών και της αποτελεσματικής αύξησης των εσόδων των Ο.Τ.Α.
(γ.) Διευκολύνονται οι ΟΤΑ στην πρόσληψη προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την αντιμετώπιση εποχικών και πρόσκαιρων αναγκών, όταν δεν υπάρχει ακόμα εγκεκριμένος προϋπολογισμός για το επόμενο έτος.
(δ.) Ιδιαιτέρως σημαντική για τα νησιά της Ρόδου και Κω είναι η πρόβλεψη του άρθρου 35 σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ότι οι δήμοι Ρόδου και Κω, ως καθολικοί διάδοχοι των κοινωφελών τους επιχειρήσεων, ήτοι της Δημοτικής Επιχείρησης Συγκοινωνιών ΡΟΔΑ και της Κοινωφελούς Επιχείρησης Κοινωνικής Προστασίας, Αλληλεγγύης, Πρόνοιας, Υγείας και Αστικής Συγκοινωνίας αντίστοιχα, συνεχίζουν να διατηρούν το δικαίωμα άδειας κυκλοφορίας των Λεωφορείων Δημοσίας Χρήσης που είχε χορηγηθεί σε αυτές.
Τέλος ζήτησε από τον Υπουργό Εσωτερικών την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου σχετικά με την ανέλεγκτη βόσκηση κυρίως στην Όλυμπο Καρπάθου .
Τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του Βασίλη Α. Υψηλάντη είναι τα ακόλουθα :
«Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε
Κύριε Υπουργέ,
Κύριε Υφυπουργέ,
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα το νομοσχέδιο με τίτλο:
«Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις».
Με τις αξιολογούμενες διατάξεις βελτιώνεται το πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των χερσαίων συνοριακών σταθμών της χώρας, καθώς και των χερσαίων οδικών και σιδηροδρομικών συνοριακών σημείων διέλευσης που βρίσκονται εντός της ελληνικής Επικράτειας. Πολύ διεξοδικά αναφέρθηκε στο κομμάτι αυτό τόσο ο εισηγητής μας όσο και η ηγεσία του Υπουργείου για την αναγκαιότητα και την επικαιροποίηση των ρυθμίσεων αυτών.
Από μεριάς μου θα ήθελα να εστιάσω κυρίως στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου που αναφέρεται στους ΟΤΑ και προάγει την εύρυθμη λειτουργία τους συμβάλλοντας στην ουσιαστική αναβάθμισή τους με διατάξεις εκσυγχρονισμού της διαδικασίας διακυβέρνησης τους, οι οποίες βελτιώσουν έτι περαιτέρω τον τρόπο διοίκησης των τοπικών υποθέσεων και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς το σύνολο των πολιτών.
Οι κυριότερες νομοθετικές μας παρεμβάσεις που αποτυπώνουν την προσπάθεια βελτίωσης της λειτουργίας των ΟΤΑ στην πράξη, ώστε να καταστούν πιο φιλικοί στους πολίτες δείχνοντας παράλληλα και το κοινωνικό τους πρόσωπο είναι μεταξύ άλλων:
1ον) Η δυνατότητα άμεσης ρύθμισης των οφειλών προς τους Δήμους, τις Περιφέρειες και τα Νομικά τους πρόσωπα. Συγκεκριμένα, θεσπίζεται η δυνατότητα καταβολής σε έως 60 δόσεις, για οφειλές που έχουν βεβαιωθεί ως 31 Οκτωβρίου 2024. Ειδικά, για τους ευάλωτους οφειλέτες, θεσπίζεται επιπρόσθετα απαλλαγή από τις προσαυξήσεις και τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής έως και 95%, αναλόγως του τρόπου επιλογής εξόφλησης εφάπαξ ή σε δόσεις. Προβλέπεται και η αναστολή της αναγκαστικής εκτέλεσης για την οφειλή που ρυθμίζεται, εφόσον βεβαίως η ρύθμιση εξυπηρετείται. Σημαντικό είναι να τονιστεί ότι η αίτηση του οφειλέτη για την υπαγωγή στην εν λόγω ρύθμιση υποβάλλεται έως την 31η .01.2025.
Ο στόχος της ρύθμισης είναι διττός, αφενός η διευκόλυνση των οφειλετών που θα μπορούν να λάβουν φορολογική ενημερότητα και αφετέρου η βελτίωση της εισπραξιμότητας των Δήμων.
2ον) Εισάγεται για τους οφειλέτες των Δήμων η δυνατότητα προσφυγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών του ν. 4738/2020, εφόσον οι οφειλές υπερβαίνουν τις δέκα χιλιάδες ευρώ, με σκοπό τη διευκόλυνση της αποπληρωμής των εν λόγω οφειλών και της αποτελεσματικής αύξησης των εσόδων των Ο.Τ.Α.
Με τον τρόπο αυτό, ανοίγει ο δρόμος για τους οφειλέτες, εφόσον υπαχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό, να πετύχουν υπό προϋποθέσεις την διαγραφή της βασικής οφειλής, των τόκων, των προστίμων και των προσαυξήσεων.
3ον) Διευκολύνονται οι ΟΤΑ στην πρόσληψη προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για την αντιμετώπιση εποχικών και πρόσκαιρων αναγκών, όταν δεν υπάρχει ακόμα εγκεκριμένος προϋπολογισμός για το επόμενο έτος. Προκειμένου λοιπόν το προσωπικό να παρέχει την εργασία του κατά τη χρονική περίοδο που πραγματικά υπάρχουν οι ανάγκες, ο προγραμματισμός των προσλήψεων εποχικών υπαλλήλων του επόμενου ημερολογιακού έτους αποδεσμεύεται από την ύπαρξη εγκεκριμένου προϋπολογισμού και αντικαθίσταται από την βεβαίωση του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας για την εγγραφή των σχετικών πιστώσεων στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους. Αναμφίβολα, μια πολύ χρήσιμη διάταξη για όλη την Ελλάδα, αλλά και για τα νησιά μας ιδιαιτέρως, όπου η εποχικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον τουρισμό και τις μεταβαλλόμενες ανάγκες που αυτός συνεπιφέρει.
4ον) Ιδιαιτέρως σημαντική για τα νησιά της Ρόδου και Κω είναι η πρόβλεψη του άρθρου 35 σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ότι οι δήμοι Ρόδου και Κω, ως καθολικοί διάδοχοι των κοινωφελών τους επιχειρήσεων, ήτοι της Δημοτικής Επιχείρησης Συγκοινωνιών ΡΟΔΑ και της Κοινωφελούς Επιχείρησης Κοινωνικής Προστασίας, Αλληλεγγύης, Πρόνοιας, Υγείας και Αστικής Συγκοινωνίας αντίστοιχα, συνεχίζουν να διατηρούν το δικαίωμα άδειας κυκλοφορίας των Λεωφορείων Δημοσίας Χρήσης που είχε χορηγηθεί σε αυτές. Για λόγους χρηστής διοίκησης, οι πινακίδες παραμένουν ίδιες, καθώς εξακολουθούν να φέρουν κοινές πινακίδες αυτοκινήτων δημοσίας χρήσης. Είναι προφανές ότι με την ρύθμιση αυτή διασφαλίζεται η απρόσκοπτη παροχή συγκοινωνιακού έργου στους Δήμους Ρόδου και Κω, γεγονός που κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό για τις τοπικές κοινωνίες, καθώς στα νησιά αυτά της Δωδεκανήσου μετακινείται με την συγκοινωνία αυτή τόσο ο τοπικός πληθυσμός, όσο και οι χιλιάδες τουρίστες που μας επισκέπτονται.
Κυρίες και κύριες συνάδελφοι, είναι σαφές ότι η καθημερινή λειτουργία και η οικονομική και διοικητική διαχείριση των Ο.Τ.Α. α’ και β΄ βαθμού αντιμετωπίζει κρίσιμες προκλήσεις οι οποίες απαιτούν άμεσες απαντήσεις. Εδραιώνουμε μια αυτοδιοίκηση περισσότερο ευέλικτη, ενστερνιζόμενοι τις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών, καθώς όλες αυτές οι παρεμβάσεις σήμερα συγκλίνουν σε ένα πράγμα: Αποδεικνύουν το αταλάντευτο ενδιαφέρον αυτής της Κυβέρνησης να δίνει απτές λύσεις σε καθημερινά ζητήματα που ταλανίζουν τους πολίτες.
Οφείλω δε να συγχαρώ προσωπικά και την ηγεσία του Υπουργείου για την οριστική τακτοποίηση των θεμάτων αυτών δια του παρόντος νομοθετικού έργου, καθώς το Κράτος μας μέρα με τη μέρα καθίσταται περισσότερο λειτουργικό και η ζωή των πολιτών καλύτερη.
Υπό την έννοια αυτή υπερψηφίζω το Νομοσχέδιο.
Ευχαριστώ πολύ.
Δελτίο τύπου
9.10.2024
Καρπαθιακά Νέα