ΚΑΙ ΤΩΡΑ Ο ΕΞΕΥΡΩΠΑΪΣΜΟΣ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΑΝΤΙΔΟΤΟ ΣΤΗΝ ΑΣΘΕΝΟΥΣΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΝΑΠΗΡΑ ΝΗΣΙΑ-ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΝΑΥΤΙΛΙΑ, ΑΜΥΝΑ-ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΥΝΟΡΑ..
Του επιστημονικού συνεργάτη του Ι.Λ.Π.Κ. του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.
Αναφερθήκαμε σε προηγούμενες αναλύσεις μας ότι για να μπορεί ολόκληρο το νέο σύστημα των περιφερειακών αυτοδιοικήσεων α΄ και β΄ βαθμού, που εν πολλοίς χωλαίνει, θα μπορούσαν να ενισχυθούν πάραυτα με θεσμούς που αποδεδειγμένα απέδιδαν πολύ καλύτερα στο παρελθόν και έχουν κοπεί εν μέρει ή αντικατασταθεί ολοκληρωτικά.. και οπωσδήποτε επί πλέον μία συνολική ανανέωση και προσαρμογή τους στα μετεξελισσόμενα δεδομένα, που είναι επόμενο να προκύπτουν.
Και προτείναμε έτσι να επαναθεσμοθετηθούν σε όλο τους το εύρος περισσότερο προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, που θα τους ελέγχουν και δια των άμεσων αντιπροσώπων τους παρά της κεντρικής νομενκλατούρας, διαχρονικά, από τα πολύ μακριά και τα πολύ ψηλά.. Επαναλειτουργώντας με ολοκληρωμένες πλέον κανονικές προδιαγραφές και κοινές στρατηγικές στοχεύσεις:
— ΚΑΙ του Υπουργείου Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.. ΚΑΙ του εκλεγμένου τοπικά 7μελούς Επαρχιακού Συμβουλίου.. Όπως ΚΑΙ του Κοινοτικού Συμβουλίου-Τοπικής Αυτό-Διοίκησης (τώρα, πλέον, έστω για τις άμεσες ανάγκες τους). — Για να έχουν, όμως, αίσιο τέλος, όλα αυτά να μπορούν δηλ. να δουλέψουν, στο σημερινό πόνημα θα επικεντρωθούμε στην γενική ευρω-διαχείριση της κυρίαρχης παθογένειας της Νησιωτικότητας του Αρχιπέλαγου του Αιγαίου ΚΑΙ της χώρας μας ΚΑΙ της Ευρώπης με τα χιλιάδες ανάπηρα νησιά-τοπικές αυτοδιοικήσεις-παιδιά τους.. αφού «αιώνες» τώρα δεν βρίσκει ανταπόκριση από την ελληνική πολιτεία, που ρίχνει ανισομερώς όλο το βάρος της στα τεράστια έργα τόσο στην αστική όσο και στην ηπειρωτική χώρα.
— Μερικοί όλα αυτά τα θεωρούν όνειρα θερινής νυκτός.. που τυχαίνει, όμως, ολόκληρη η επαρχία-χωριά να έζησαν έντονα, αποτελεσματικά όλους αυτούς τους προηγούμενους θεσμούς, τους αναπολούν και επικαλούνται όλες εκείνες τις καλύτερες ημέρες. Σε όποιο σύστημα, όμως, κι αν είσαι όταν δεν περπατάει το μετεξελίσσεις για να δεις χαϊρι.
— Είναι προς τιμήν του βουλευτή μας κ. Μ. Κόνσολα, από την Όλυμπο, που με δική του πρωτοβουλία, όπως και με τόσες άλλες, προσπαθεί πρωτοτυπώντας, ως Προέδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής, να κινητοποιήσει, μέσω της Υποεπιτροπής Νησιωτικών Περιοχών της Βουλής ολόκληρη την πυραμίδα των κυβερνητικών και αυτοδιοικητικών νησιωτικών παραγόντων, για την προώθηση της ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ στα κέντρα των αποφάσεων της Ε.Ε.
— Για να μην μας βγει, όμως, ξανά «προσωρινή»-ξυνή η όποια έστω Ευρω-Νησιωτικότητα, όπως, και η προσχώρηση της χώρας μας στην ΕΟΚ-Ε.Ε.. δυστυχώς, η είσοδος δεν της αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, όπως στις λοιπές χώρες, ειδικότερα στην επαρχία και πολύ περισσότερο στα νησιά-χωριά μας, που κατρακυλούν γενικά, διότι ευθύς εξ αρχής μέχρι και σήμερα στις παντός είδους ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις δεν υπήρξαν αυστηρότατοι έλεγχοι.
— Όπως και οι συγκεντρωτικοί κρατικοί θεσμοί συμπαρασύρουν με τα αστυφιλικά έργα τους τον μισό πληθυσμό της χώρας, συνωθούμενο στα πλοκάμια της υπερ-αστικής Λερναίας Ύδρας του Κλεινού Άστυ των Αθηνών. Αφήνοντας έτσι τις περιφέρειες και ειδικότερα την Νησιωτική απογυμνωμένες από ικμάδες δημόσιας, ατομικής, επιχειρηματικής, κ.τ.λ. γενικά παραγωγικής-αναπτυξιακής ζωής.
— Το να δημιουργούνται αρκετές δεκάδες δημοτικές καποδιστριακές, κ.τ.λ., μητροπόλεις, μάλιστα αντιγράφοντας τις ευρωπαϊκές αλλά κυρίως τις πολυσύνθετες αστικές παράνοιες της Πρωτεύουσας των Αθηνών.. Όπως μας λέγανε για να εξοικονομηθούν δημόσιες δαπάνες αλλά τώρα φαίνεται ξεκάθαρα για να ξεφορτωθεί το Κεντρικό Κράτος τα ασήκωτα βάρη προς τους Δήμους.. κλείνοντας την πανσπερμία των τοπικών αυτοδιοικήσεων, χωρίς, όμως προγραμματισμό, πόρους, στελέχωση, εξοπλισμό και να μην λαμβάνονται καθόλου υπόψη πολλά ουσιαστικά μεγέθη.. π.χ. η Σάμος με πληθυσμό 32 χιλ. κατοίκους και έκταση 480 τετρ. χλμ. της δώρισαν δύο Δήμους.. ενώ, η Ρόδος σχεδόν τετραπλάσια σε πληθυσμό και σε έκταση και επί πλέον αποδίδοντας τεράστια τουρ. έσοδα στον κρατικό κορβανά, πορεύεται ασθμαίνοντας με ένα Δήμο(!!) και πλήθος άλλων αυτοδιοικητικών παρενεργειών.
— Από την άλλη με τις ξενομανίες που μας διακατέχουν, συνεχίζουμε να αντιγράφουμε ευρωπαϊκές αυτοδιοικητικές οδηγίες και παγκοσμιοποιημένα συγκεντρωτικά πρότυπα, που δεν φτούρησαν περί τα 40 χρόνια που είμαστε μέσα στην Ε.Ε, γιατί θα πρέπει να τις διαιωνίζουμε;
–Εκτός της ξενομανίας ΚΑΙ δεύτερο κόλλημα η προϊστορία κατοχής της χώρας αιώνων, οι εισβολείς-κατακτητές μας άφησαν τα δικά τους δυσάρεστα αποτυπώματα- επιρροές, το αλισηβερίσι, το ρουσφέτι, κ.τ.λ. Μέχρι και μεταλλάζοντας τα αρχαιοελληνικά μας D.N.A. των πρωτοπόρων φιλοσόφων, δημιουργών, εμπνευστών αναλυτών των παντοίων ατομικών, κοινωνικών, επιστημονικών, κοσμικών φαινομένων, που μόνον τότε εδώ στα πάτρια εδάφη μεγαλούργησαν.
Τώρα, δυστυχώς, πρέπει να ξενιτεύονται εκτός για να βρίσκουν πρόσφορους τόπους-θεσμούς για να αναπτύσσεται η πρωτοποριακή τους δημιουργικότητα κι έτσι η κατακαϋμένη Νέα Ελλάς μένει διαχρονικά πτωχή τω πνεύματι άρα και πρόοδο, αιδώς Αργείοι..
–- Επειδή, μια χαρά οι όποιες οδηγίες βοηθούν άλλες ευρωπαϊκές (κυρίαρχα βιομηχανοποιημένες) χώρες δεν έπεται το ίδιο θα πρέπει σώνει και καλά να ταιριάζουν και να ισχύουν και στην Ελλάδα του τουριστικού-υπηρεσιακού, του αγρο-κτηνοτροφικού, του αλιευτικού, του ναυτιλιακού τομέα και ειδικότερα όταν όλα αυτά είναι γέννημα και θρέμμα μόνον των νησιών, άρα και η παντοτινή πυξίδα τους και για πολλούς άλλους.
— Αντί, λοιπόν, να ακολουθούμε περισσότερο ξένα πρότυπα κι όχι να προσπαθούμε να βελτιώνουμε τις υπάρχουσες ευνοϊκές συνθήκες, πάντα προσαρμοσμένα στα μικρά τους, ελάχιστα μη ανταγωνιστικά μεγέθη, με τις χίλιες-δύο ιδιαιτερότητες, που ο κάθε τόπος-κάθε κοινότητα-κάθε νησί μας διαθέτει τα πολύ ξεχωριστά ή και τα πλέον μοναδικά χαρακτηριστικά σε ολόκληρο τον κόσμο.. με τους άφθαστους, μαγευτικούς, παλαιούς παραδοσιακούς οικισμούς οι περισσότεροι πάνω στο κύμα αλλά και ενδότερα.. που ναι μεν δεν χρειάστηκαν εξωτερικές παρεμβάσεις αλλά με την κοινή λογική διευθετούσαν τα πάντα εντός και περιαστικά, που όλοι Έλληνες και ξένοι θαυμάζουν και επισκέπτονται συχνά.. και η ελληνική πολιτεία έρχεται να τους νεκρώσει οικοδομικά, πληθυσμιακά, με σωρεία αλλότριους νόμους, που δεν έχουν καμία σχέση με τους μικρούς κλήρους γης και το νησιωτικό περιβάλλον.. όπως και στις αξιοθαύμαστες παραλίες του νησιού μας, τον εξέχοντα διεθνώς παραδοσιακό- γαστρονομικό μας πλούτο, τα φυσικά κάλλη, κ.τ.λ., που αφήνουν άναυδους τους επισκέπτες τους, ενώ οι αρμόδιοι φορείς μένουν απρόσμενα αδιάφοροι ή και ανίδεοι θεατές..
— Π.χ., η Παραλιακή των Πηγαδίων με τους μπόλικους βράχους ακόμα κατά μήκος της φαίνεται σαν πρωτόγονη, σαν το εξωτερικό μέρος προφύλαξης λιμενοβραχίονα(!).. Απότοκος από παλιά των διιστάμενων απόψεων των τοπικών παραγόντων, που έτσι βρίσκουν δικαιολογίες οι παραπάνω αρμόδιοι, που στις πάνω από τις δύο δεκαετίες καθυστερήσεις που «επέτυχαν» το ακατόρθωτο.. πιστεύουμε όχι μόνον το νέο λιμάνι θα υλοποιείτο από τότε αλλά και το άλλο, το εμπορικό λιμάνι στον Βρόντη θα ήταν μέχρι τώρα, ήδη τελειωμένα.
Δυστυχώς, οι αιώνιες αντεγκλήσεις μεταξύ των ουκ ολίγων «λιμενολόγων» μας, όπως και τόσων άλλων «εμπειρογνωμόνων» για καίρια θέματα, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος κάνουν φοβερή ζημιά κι έτσι αφήνουν το νησί στα χάλια του. Και παρόλο τα θερία βράχους δεν παύει και η Παραλιακή με τις φουρτούνες να πλημμυρίζει μέχρι τα καταστήματα!!).
–Παρόλες τις επίμονες προσπάθειες και της προηγούμενης και της τωρινής Δημοτικής Αρχής και της καθοριστικής συμβολής του Υπουργού των Εξωτερικών κ. Γ. Β. Γεραπετρίτη, από τις Μενετές, ο οποίος σύμφωνα με έγκυρες πηγές αναμένει πάσα δημοτική-επαρχιακή μελέτη για να την προωθήσει άμεσα αλλά μετά, ως συνήθως, προσκρούουν στα γρανάζια της κρατικής γραφειοκρατίας των αγκυλώσεων, όπως τώρα του Λιμανιού, της Παραλιακής, κ.τ.λ.
— Είναι, πράγματι, Θεού Δώρο για το νησί μας να υπάρξουν τέτοιες άμεσες προσβάσεις προώθησης των πολυπληθών προβλημάτων μας στα ψηλότερα κανάλια της διακυβέρνησης μέσω του αξιότιμου καρπάθιου Υπουργού κ. Γιώργου Γεραπετρίτη, που όλοι οι τοπικοί μας φορείς δημόσιοι και ιδιωτικοί θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν στο έπακρο, ευκαιρία «μία φορά στα χίλια χρόνια» για το καλύτερο δυνατό για το νησί αλλά και τους ιδίους.
— Όπως, συμβαίνει, π.χ., και με τις νέες υδροδοτήσεις-αποχετεύσεις σε όλα τα χωριά που έχουν ήδη προωθηθεί και αποφασιστεί σε όλα τα επίπεδα. Αλλά επείγει, π.χ., και το θέμα του πάρκινγκ σε όλες τις κοινότητες, ασφυκτικότερα δε στα Πηγάδια, εξαιτίας της ραγδαίας, απότομης αύξησης της τουριστικής κίνησης, που το βραδυκίνητο κεντρικό κράτος αδυνατεί να παρακολουθήσει.
— Είμαστε μία πολύ κατακερματισμένη χώρα με πλήθη διάσπαρτων νησιών-δήμων, άλλων τόσων πεδινών-ορεινών κοινοτήτων και ορεινών οροσειρών με τα πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, που απαιτούν το καθένα το καταδικό του παραγωγικό-αναπτυξιακό μοντέλο.
Δυστυχώς, οι επαρχιώτες και οι νησιώτες διερωτώνται και αγωνιούν οι αρμόδιοι μέχρι πότε ακόμη και οι πιο ακρίτες θα υφίστανται αυτές τις κατάφορες ανισότητες, που μόνον το πλέον εξειδικευμένο ντόπιο επιστημονικό προσωπικό τους μπορεί να αντιμετωπίσει..
Οι οποίοι είναι άριστοι γνώστες των πολυάριθμων τοπικών συνθηκών κι όχι επιφανειακά και γενικά από κάποιους άσχετους μανδαρίνους του κέντρου να βγάζουν ένα παρόμοιο φιρμάνι για τους πάντες και τα πάντα.
— Άρα, το διαχρονικό ακραίο σαράκι των όποιων πολιτικών ηγετικών σχηματισμών σε όλα τα επίπεδα φαίνεται να βλέπει αλλού, διότι παρά το ΑΣΕΠ παραμένει να επιβάλλουν με τις προσωπικές-κομματικές συνεντεύξεις και στα πόστα κλειδιά διακυβέρνησής τους πρόσωπα είτε οικεία, είτε άμεσης πολιτικής, κ.τ.λ., κ.τ.λ., σύμπλευσης, τα οποία, ως συνήθως, δεν έχουν σοβαρή σχέση ή είναι όλους διόλου άσχετοι με το αντικείμενο, που καλούνται να υπηρετήσουν τον τόπο, τις κοινωνίες τους και κατά συνέπεια και το κόμμα διαχρονικά.
— Όπως στο κυρίαρχο μέγεθος προόδου ενός τόπου, όπου εκεί προσμετρώνται τα πάντα, εάν θα τα πάει καλά ή άσχημα ολόκληρη η χρονιά, π.χ. τον τουρισμό. Όταν σε όλα τα νησιά οι τουριστικές ροές αυξάνονται, γιατί εικάζεται από αρμόδιους ότι μειώνονται στην Κάρπαθο, που, μακάρι να διαψευσθούν οι προβλέψεις τους.. όμως, ως γνωστό και τα διεθνή τουριστικά πρακτορεία παίζουν τον πλέον σημαίνοντα ρόλο, «παιχνίδια», κ.τ.λ.;
— Γιατί η πιο προβεβλημένη στην χώρα μας και στον κόσμο ολόκληρο, πέραν από τα συνήθη, η παραδοσιακή-λαογραφική-πολιτισμική μας μοναδική ταυτότητα σε όλο τους το εύρος δεν συμπεριλαμβάνονται μέσα στις θεσμικές και στις εκδηλωτικές προτεραιότητες των όποιων επιχειρηματικών, συλλογικών, εκκλησιαστικών, πολιτικών, κ.τ.λ. Τοπικών Αρχών; Καθόσον, πέρα από τα γνωστά παγκοσμιοποιημένα χωνευτήρια-μύλους τώρα πλέον και τοπικά άλλοι μένουν απαθείς, άλλοι προσπαθούν να κόψουν τις ρίζες μας με το έτσι το θέλουνε!!
Πάντως, θα έπρεπε να είμαστε όλοι πολύ υπερήφανοι και ιδιαίτερα για τους νέους μας, που συνεχίζουν να υψώνουν την σημαία της καρπάθικης μας πολιτιστικής κληρονομιάς όχι μόνον πάνω στο νησί αλλά και στα πέρατα της οικουμένης.. όπως είναι και από τους διεθνείς αναγνωρισμένους μαγνήτες-«κοιμήλιά μας», δηλ. του μοναδικού ζωογόνου τομέα του Νησιού-ιών, του τουρισμού.
Διότι, εκτός την άφθαστη φιλοξενία μας, τον αξιοζήλευτο φυσικό μας πλούτο, τις μαγικές μας παραλίες, τις γαστρονομικές μας ιδιαιτερότητες, κ.τ.λ. δεν είμαστε ούτε Ρόδος, Κω, Κρήτη, κ.τ.λ. με τα φαραωνικά αρχαία και μεσαιωνικά τους κτίρια, τεμένη, τείχη, κ.τ.λ. και το πλήθος των άλλων διασκεδάσεων και ψυχαγωγίας, είτε τίποτα άλλο εκτός της πλούσιας, μοναδικής μας παράδοσης-λαογραφίας για να επιδείξουμε.
Το χρονίζον αυτό ζήτημα-μήνυμα της άμεσης συνεργασίας με όλους συλλογικά φαίνεται να ελήφθη από την πολλά υποσχόμενη Έπαρχο κ. Κ. Νικολαϊδου, λόγω και ως αξιόλογου εκπαιδευτικού. Δηλαδή, οσονούπω, με μεγάλη μας απογοήτευση, ολόκληρο το μέχρι τώρα καρπάθικο πακέτο, οι αξεπέραστες πολιτιστικές μας παρακαταθήκες και το άφθαστο επιχειρηματικό και ανθρώπινο δυναμικό θα καταρρέει, λόγω ηλικίας, πάει να χαθεί, εάν όλοι οι τοπικοί φορείς δεν λάβουν σοβαρά υπόψη την ενιαία συνεργασία ενίσχυση και διατήρησή τους διαφοροτρόπως, που για αυτές τις υπεραξίες του νησιού θα επανέλθουμε.
— Άρα, επανερχόμενοι και στα αρχικά περί ευρω-διάστασης..
Χωρίς να επιθυμούμε να φανούμε υπερόπτες απλά θέτουμε πάντα τα θέματα για σκέψη.. έτσι θεωρούμε η λύση είναι απλή, μόνον όποιοι πολιτικοί ηγέτες επιθυμούν να φέρουν εις πέρας τα υπερπολύτιμα έργα-προσφορές τους πάνω απ΄ όλα για το δημόσιο και το ΣΥΝΟΛΙΚΟ κοινωνικό όφελος, που γι΄ αυτό θα είναι οι μοναδικοί που γράφουν και μένουν στην ιστορία για τις καίριες αυτές θέσεις, που τους εμπιστεύτηκαν οι πολίτες τους.
Αλλά και ο κάθε άμεσα συνεργάτης του θα πρέπει αφενός να είναι επιστήμονας εξειδικευμένος για την υψηλή θέση που του προσφέρεται να υπηρετήσει για να μπορεί να αποδίδει τα μέγιστα για τον τόπο-κοινωνία.. αλλά αφ΄ εταίρου οπωσδήποτε να εμφορείται από τις ίδιες καθ΄ ολοκληρία κοινωνικές αξίες, διαφορετικά εάν προσβλέπει μόνον στις όποιες προσωπικές του επιδιώξεις τα αποτελέσματα θα είναι αποκαρδιωτικά για όλους.. ΚΑΙ να συνοδεύονται, επί τέλους, από πιο σύγχρονα συστήματα διακυβέρνησης ευρωπαϊκών προδιαγραφών, μπαίνοντας μέσα βαθιά στις ευρωπαϊκές δομές και υλοποιώντας άμεσα ότι συμφερότερο για την χώρα μας:
— Έχουμε περιγράψει σε προηγούμενα τις θεσμικές θωρακίσεις της Νησιωτικότητας, κ.τ.λ. τόσο σε ευρωπαϊκά επίπεδα, όσο και σε ελληνικά μαζί με τις άλλες 7 νησιωτικές χώρες. Όσο αφορά τις δαπάνες 150 δισ ευρώ για την άμυνα και την διαφύλαξη των Εξωτερικών Ευρωπαϊκών Συνόρων γιατί να ευνοούνται μόνον η Ουκρανία, οι Σκανδιναβικές Χώρες, η Βόρεια Βαλτική Θάλασσα, η Φινλανδία, κ.τ.λ.;
Φαίνεται το κόλπο της Τουρκίας ότι τίποτα το εχθρικό δεν συμβαίνει με την Ελλάδα, δηλ. έχει αφεθεί να περάσει στους πάντες ότι όλα βαίνουν ομαλά, είναι και συμμαχική-μέλος του ΝΑΤΟ.. άρα, η χώρα μας πιστεύουμε πρέπει να πιέσει εμφαντικότερα στο ευρωπαϊκό τραπέζι την άμυνα και ανατολικά.. και να αποδεχθεί τον Θαλάσσιο Χωροταξικό μας Χάρτη, ήτοι παρεπιπτόντως να τα αναγνωρίσει και ως Ευρωπαϊκά Σύνορα.. και να υπογράψει την προσφυγή στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για την υφαλοκρηπίδα και την ΑΟΖ. Διαφορετικά η χώρα μας θα πρέπει να θέσει μετ΄ επιτάσεως θέμα αρνησικυρίας σε κάθε ενίσχυση και συναλλαγή της Ε.Ε. με την Τουρκία.
Σταράτα πράματα, τώρα προτού προχωρήσουν σε κάθε είδους εξωευρωπαϊκές τακτοποιήσεις αμυντικών επενδύσεων και είναι αργά. Όμως, για όλα αυτά απαιτούνται σε μόνιμη βάση ΚΑΙ η πρόθεση εκλογής από κάθε κόμμα νησιώτη ευρωβουλευτή, που με γνώση, σταθερότητα και νησιωτική αλληλεγγύη θα συμβάλλουν τα μέγιστα όλοι μαζί στην υλοποίησή τους.. συν όλες τις θεσμικές προσθήκες που αναφέρθηκαν σε προηγούμενο.
Μόνον έτσι αυτές οι «Αχίλλειες Πτέρνες» και της ελληνικής επικράτειας θα αποκτήσουν άπαξ δια παντός την μέγιστη ευρωπαϊκή ασπίδα-θόλο προστασία, που απαιτούν και οι φυσικές-θαλάσσιες και οι ευρωπαϊκές συνοριακές μοναδικές αντιξοότητες και οι νέες ασήκωτες ΝΗΣΙΩΤΙΚΕΣ, ναυτιλιακές-ταξιδιωτικές επιβαρύνσεις, κ.τ.λ.. που καθιστούν τις ζωές των νησιωτών, των αυτοδιοικήσεων, των εφοπλιστών, κ.ά., αβίωτες.
Με αυτά τα ολίγα ΥΠΕΡΟΠΛΑ, που μπορούμε να «στριμώξουμε» την υλοποίηση των πολλαπλών ενισχύσεων, επί τέλους έστω και καθυστερημένα, με την «Εξευρωπαϊσμένη Νησιωτικότητα», που θα είναι η πιο σημαίνουσα ιστορική εξέλιξη τω τελευταίων δεκαετιών.
Εμάς η προ πολλού αντικειμενική πρόθεσή μας δεν είναι απλά να αναδεικνύουμε τις έτσι κι αλλιώς γνωστές παθογένειες και προσδοκίες των νησιών και των χωριών μας αλλά κυρίως να καταγράφουμε, πιστεύουμε πειστικές προτάσεις για δημόσιο διάλογο, που ορισμένοι τις θεωρούν ρομαντικές.. και μετά έχει ο Θεός να φωτίζει τους πολιτικούς να τα υλοποιούν..
Μάκης Ρήγας-Ρηγοπούλης. 4/4/2025.