Κατά τη σημερινή κοινή συνεδρίαση πέντε Επιτροπών της Βουλής (Παραγωγής και Εμπορίου, Οικονομικών Υποθέσεων, Προστασίας Περιβάλλοντος και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων) με κεντρικό θέμα την παρουσίαση από την πλευρά της Κυβέρνησης της στρατηγικής μετάβασης σε μια κλιματική ουδέτερη οικονομία, τοποθετήθηκε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, αρμόδιος Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, παρουσία του κ. Σκρέκα, Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Χωρίς καμία εισήγηση σήμερα στη Βουλή ο Υπουργός Περιβάλλοντος και ο κ. Μητσοτάκης για τα θέματα της κλιματικής αλλαγής
«Με τρεις Υπουργούς παρόντες και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό συνεδριάζει σήμερα η Βουλή για τον νέο κλιματικό νόμο, χωρίς όμως να έχει παρουσιαστεί ούτε μια εισήγηση από την πλευρά της πλειοψηφίας. Ακούσαμε, η αλήθεια είναι, πολλές γενικότητες και αοριστίες όπως για το τι συζητείται στην Ευρώπη, αλλά δεν ακούσαμε όμως την συγκεκριμένη πρόταση της Κυβέρνησης για την κλιματική αλλαγή. κ. Σκρέκα, ειλικρινά μιλώντας, αν ήσασταν Πρόεδρος σε Σωματείο, θα σας είχαν κάνει ήδη πρόταση μομφής».
Ø Οι στόχοι της ΝΔ για το Ταμείο Ανάκαμψης, προδίδουν τις πραγματικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης: ευκαιρίες για τους λίγους και εκλεκτούς, καμία κοινωνική δικαιοσύνη.
«Μπορεί σήμερα να μην μάθαμε τι επί της ουσίας σχεδιάζει η Κυβέρνηση για τον νέο κλιματικό Νόμο, αλλά έχουμε πάρει μια πρόγευση μετά τις ανακοινώσεις της για τους στόχους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το όραμα λοιπόν της ΝΔ είναι μια πράσινη μετάβαση που θα αφορά λίγους, θα λάβει χώρα από λίγους, δε θα είναι κοινωνικά δίκαιη, δε θα είναι με το μέρος της κοινωνίας και δε θα απευθύνεται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
«Η ΝΔ είναι πολύ μακριά από τους πραγματικούς στόχους του νέου κλιματικού σχεδίου και σπαταλά την τελευταία ευκαιρία που η χώρα μας έχει για μια δίκαιη πράσινη μετάβαση με τη συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που θα διασφαλίζει τις εργασιακές σχέσεις, θα ανατρέπει τις κοινωνικές ανισότητες και ταυτόχρονα θα υπερασπίζεται το κοινωνικό κράτος».
Ø Σαθρές οι πολιτικές της Κυβέρνησης για την κλιματική ουδετερότητα: Απορρύθμιση και χαριστικές ρυθμίσεις
«Εκτός από τους κενούς διακηρυκτικούς στόχους, η Κυβέρνηση δεν έχει εφαρμόσει τίποτα επί δυο χρόνια στο πλαίσιο της κλιματικής ουδετερότητας με στόχο το 2050».
«Τι έχετε κάνει η Κυβέρνηση για τα νησιά; Η ΝΔ μιλάει συνεχώς για την ενεργειακή αυτονομία των νησιών, όμως δεν λέει ότι η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που ξεκίνησε ένα μεγάλο Πρόγραμμα για τη Διασύνδεση τους. Δεν λέει τίποτα για τα αυτόνομα πράσινα νησιά, για την αυτό- παραγωγή και την αυτό- κατανάλωση, για την εμπλοκή των τοπικών φορέων, για τις ενεργειακές κοινότητες, τις οποίες έχει η ίδια απαξιώσει.
«Ο κ. Μητσοτάκης σήμερα και ο Υπουργός Περιβάλλοντος δεν είπαν τίποτα, επίσης, για τον περιβαλλοντοκτόνο Νόμο, του «Superman» κ. Χατζηδάκη, με τον οποίο καταργήθηκε το όριο στις άδειες και μοιράστηκαν παντού, ακόμη και σε περιοχές Natura, βεβαιώσεις παραγωγής ενέργειας μέσω ΑΠΕ, με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή, οι νησιώτες να αισθάνονται απειλή για το περιβάλλον τους από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, οι οποίες, αντίθετα, θα έπρεπε να διαφημίζονται και να στηρίζονται, με σχέδιο, ως εναλλακτικές μελλοντικές λύσεις. Άκουσα και τον Πρωθυπουργό να λέει ότι υπάρχουν ζητήματα με τις ΑΠΕ στα διασυνδεδεμένα νησιά, όπως στην Τήνο. Φαίνεται ότι εκεί είναι με το κίνημα ….είναι και η βίλα εκεί. Οπότε δε θέλει να τον ταλαιπωρούν όταν πηγαίνει στην Τήνο».
«Οφείλουμε να κάνουμε τα νησιά μας, ενεργειακά αυτόνομα. Να καλύψουμε τις τοπικές ενεργειακές ανάγκες, χωρίς όμως να σχεδιάζουμε στα νησιά βιομηχανική παραγωγή. Δεν μπορούμε να προσβάλλουμε το ιδιαίτερο φυσικό τοπίο των νησιωτικών περιοχών ή να δυναμιτίσουμε την τουριστική τους προβολή και τις προοπτικές ανάπτυξής τους, με υπερσυσσώρευση Ανανεώσιμων πηγών, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα».
«Τι έχει κάνει η Κυβέρνηση για την ναυτιλία; Το 2050 θα έχουμε «zero emissions». Το 2023 ξεκινά το «ETS», το σύστημα ανταλλαγής διοξειδίου του άνθρακα. Από το 2020 έχουμε ξεκινήσει τις εκπομπές μειωμένου θείου. Αυτή τη στιγμή 105 πλοία εξυπηρετούν την επιβατηγό ναυτιλία. Όλα είναι συμβατικής τεχνολογίας. Το 2030, θα έχουμε 44 πλοία άνω των 40 ετών και 16 άνω των 50 ετών».
«Ένα πλοίο δεν χτίζεται σε μια μέρα. Πρέπει εκ των προτέρων να υπάρξει ένας μακροχρόνιος σχεδιασμός για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Εμείς, ως Κυβέρνηση το 2019 και ως Υπουργείο Ναυτιλίας, σε συνεννόηση με την Κορίνα Κρέτσου, την τότε Ευρωπαία Επίτροπο Συνοχής και Περιφερειακής Πολιτικής, μαζί με την D- G MONE και D-G REGIO, και σε συνεργασία με το Ναυτικό Επιμελητήριο και το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, χρηματοδοτήσαμε μια μελέτη που τελικά παραδόθηκε τον Ιούνιο του 2019 σχετικά με ποιον τρόπο θα μπορέσει να γίνει αντικατάσταση του ακτοπλοϊκού δικτύου, με πλοία πράσινης πρόωσης, δηλαδή, ηλεκτρικά, υβριδικά, ακόμη και υδρογόνου».
Η μελέτη αυτή παραμένει ανεκμετάλλευτη από την παρούσα Κυβέρνηση. Και δεν φτάνει αυτό, μαθαίνουμε ότι αν και υπήρξε σχετική πρόταση στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, κόπηκε τελικά από το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Ο κ. Υπουργός οφείλει να δώσει απαντήσεις. Δεν μπορούμε να μιλάμε για πράσινα ΜΜΜ και η επιβατηγός ναυτιλία να απουσιάζει. Η Κυβέρνηση οφείλει να λάβει πρωτοβουλίες και να μην καταδικάζει την ελληνική ναυτιλία και τα ελληνικά νησιά, σε πολιτικές οι οποίες δεν σέβονται το περιβάλλον».