γράφει ο Μανώλης Δημελλάς
Η “Penny” ούτε στα χρόνια της δεν ήταν γνωστή, πόσο μάλλον σήμερα, στα σίγουρα κανένας δεν θα τη θυμάται! Πρόκειται για καράβι, ένα μικρό φορτηγό, που όμως είχε μια ιδιαιτερότητα, διαφώνησε για την τελευταία της έξοδο! Πίστεψε πως δεν είχε έρθει η ώρα της και έβαλε τα δυνατά της να ξεφύγει από το τελευταίο της ταξίδι που θα οδηγούσε στην καταστροφή της.
Ήταν αρχές Μαρτίου 1972, στην “Penny” μπαινόβγαιναν εργάτες και ξήλωναν από το κορμί της εργαλεία και κάθε είδους πιθανά χρήσιμα αντικείμενα. Οι ιδιοκτήτες της είχαν αποφασίσει πως είχε πια έρθει η τελευταία της ώρα.
Το πλοίο ήταν πια γυμνό και έτοιμο, θα αναχωρούσε από τη Μυτιλήνη για κάποια παραλία-νεκροταφείο, όταν μια ξαφνική κακοκαιρία έκανε τη θάλασσα να ξεσκονάει άγρια ακόμη μέσα στο λιμάνι και να τρομάζει τα ζωντανά.
Όλα τα πλάσματα, μαζί τους και το πιο έξυπνο, οι άνθρωποι, έτρεξαν να γλυτώσουν από τη μανία της φύσης, χώθηκαν σε ένα καταφύγιο και τότε η “Penny” άρπαξε μια μοναδική ευκαιρία, τα βρήκε με τον Αίολο και εκείνος, φιλότιμος και πονετικός όπως πάντα, έλυσε τα σκοινιά της και μέσα στην αντάρα η “Penny” λεφτερώθηκε!
Λίγη ώρα αργότερα, οι άνθρωποι μυρίστηκαν την εξαφάνιση του πλοίου και χτύπησε συναγερμός, βγήκε ένα φάντασμα και όργωνε ανενόχλητο το Αιγαίο! Μάλιστα, φαντάσματα συνηθίζουν να λένε τα βαπόρια που δεν κουβαλούν δίποδες ψυχές.
Τρία ελληνικά ρυμουλκά, ένα τουρκικό και ένα ναυλωμένο αεροσκάφος έτρεχαν στο κατόπι της “Penny”, όμως εκείνη δεν φαινόταν πουθενά. Αραγε για πού είχε τραβήξει; Ποιο ρεύμα την έσερνε; Θα τσακιζόταν πάνω σε ένα βράχο; Σε κάποιο από τα ξερονήσια; ή θα συνέχιζε να τριγυρνά ως ένας αληθινός κίνδυνος για τα περαστικά πλοία, που ανυποψιάστα τραβούσαν την πορεία τους.
Δυο βδομάδες αργότερα κάποιοι ναυτικοί είδαν την “Penny” να τριγυρνά έξω από τη Λέρο και τότε πάλι σήμανε συναγερμός. Μα επιτέλους η φυγάς έκανε το λάθος να ξεμυτήσει και τότε όλοι, μικρά και μεγάλα πλοία, έτρεξαν για να την μαζέψουν.
Πράγματι στις 17 Μαρτίου 1972 το ρυμουλκό με όνομα Σωτήρης τα κατάφερε! Συνέλαβε το ατίθασο φορτηγό, το έδεσε και ξεκίνησε τη μεταφορά του. Να όμως που τα ψωμιά της “Penny” τελείωναν εδώ! Μπροστά ο Σωτήρης και πίσω η Penny, καθώς τα δυο πλοία διέσχιζαν το φημισμένο Καρπάθιο φαίνεται πως αυτή τη φορά λυπήθηκε το κλάμα της ο Ποσειδώνας και τη λεφτέρωσε!
Τα σχοινιά-δεσμά της έσπασαν και εκείνη έδωσε μια, ξανα-λεφτερώθηκε και χάθηκε στο μαύρο της νύχτας!
Ήταν εκείνη η ευκαιρία που ψάχνουν όλοι στη ζωή τους. Μια δεύτερη ευκαιρία για να ζήσουν όπως είχαν ονειρευτεί!
Το όνειρο δεν κρατάει πολύ, έτσι και για την “Penny”, δεν πέρασαν πολλά 24ωρα και ένα περαστικό Νορβηγικό φορτηγό την είδε, την πλησίασε και δίχως εκείνη να αντισταθεί την έδεσε και την τράβηξε στη Κύπρο.
Εκεί στις αρχές του Απρίλη 1972 τελειώνει η μικρή ιστορία, το παραστράτημα της “Penny”, του μικρού πλοίου φορτηγού που ήθελε να ζήσει λιγάκι παραπάνω! Οι καπεταναίοι που έχουν οδηγήσει πλοία σε νεκροταφεία στο Πακιστάν και την Ινδία μοναχά εκείνοι γνωρίζουν πως νιώθει το πλοίο όταν τραβά για σπάσιμο και κόψιμο, όσο για εμάς, τους στεριανούς, το μυαλό ούτε που φαντάζεται πως έχουν τα παλιοσίδερα ψυχή!
Την ιστορία της μικρής κι άσημης “Penny” έρχεται να θυμίζει η ανήκουστη συμπεριφορά μιας γνωστής θαλασσινής κυρίας. Πρόκειται για το κρουαζιερόπλοιο Lyubovy Orlova. Το πλοίο είχε πάρει το όνομα του από μια δημοφιλή ηθοποιό της Σοβιετικής Ένωσης, μάλιστα ήταν και συμπάθεια του Στάλιν, η οποία πέθανε τις μέρες που το πλοίο ήταν στο ναυπηγείο! Το 1950 η Lyubovy Orlova, ήταν η πρώτη γυναίκα που κέρδισε τον τίτλο της Λαϊκής καλλιτέχνιδας της ΕΣΣΔ, αποκλειστικά για τα κινηματογραφική έργα της. Στα ρώσικα το μικρό όνομα της σημαίνει Αγάπη και το επώνυμο Αετίνα!
Το Lyubovy Orlova ήταν κρουαζιερόπλοιο 100 μέτρων, κατασκευάστηκε το 1976 στην Γιουγκοσλαβία για τη Σοβιετική Ένωση. Σχεδόν 30 χρόνια ταξίδεψε και όργωσε τους ωκεανούς όλου του κόσμου, έφτασε ακόμη και τις παγωμένες ακτές της Αρκτικής,αλλά και τα επικίνδυνα μπλε παγόβουνα της Ανταρκτικής.
Το πλοίο υπηρέτησε τη μητέρα Ρωσία και έδειχνε ότι το 1999 θα έφτανε στο τέλος της ζωής του. Όμως ξανα-ναυλώθηκε, έγιναν εκτεταμένες αλλαγές, σημαντικές ανακαινίσεις και στις αρχές του 2000, ξεκίνησε και πάλι για μια σειρά από κρουαζιέρες. Το 2010 κατασχέθηκε στο λιμάνι της Νέας Γης για λογαριασμό του ναυλωτή του πλοίου, Cruise North Expeditions.
Οι ιδιοκτήτες του είχαν αθετήσει τις οικονομικές τους υποχρεώσεις και όχι μόνο παρέλειψαν να πληρώσουν τα τέλη, μα δεν είχαν δώσει ούτε τους μισθούς του πληρώματος για σχεδόν πέντε μήνες. Τελικά το Lyubovy Orlova πωλήθηκε «ως έχει», δηλαδή η θρυλική «Αετίνα» κατέληξε για τα παλιοσίδερα.
Στις 23 Γενάρη 2013 ρυμουλκούμενο ξεκίνησε το τελευταίο του ταξίδι, είχε προορισμό τη Δομινικανή Δημοκρατία και ένα θρίλερ ξεκίνησε 24 ώρες μετά την αναχώρηση!
Οι κάβοι ρυμούλκησης της Lyubovy Orlova έσπασαν και τότε, μεσοπέλαγα, ξεκίνησε ένας αγώνας για να ξαναπιαστεί το πιο ατίθασο κρουαζιερόπλοιο. Οι προσπάθειες δεν έφεραν αποτελέσματα και το πλοίο εγκαταλείφθηκε στην τύχη του.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 4 Φεβρουαρίου του 2013, Καναδοί αξιωματούχοι φοβούμενοι ότι το κρουαζιερόπλοιο φάντασμα θα ναυαγήσει ανοιχτά των καναδικών ακτών κι έτσι θα προκαλέσει μια θαλάσσια καταστροφή το ανακατέλαβαν. Στη συνέχεια αποφάσισαν να το τραβήξουν μακριά και να το εγκαταλείψουν σε διεθνή ύδατα για να μην υπάρχει κίνδυνος για τις υπεράκτιες εγκαταστάσεις πετρελαίου, για το προσωπικό, ούτε κάποια μόλυνση για το θαλάσσιο περιβάλλον, έτσι απάλλαξαν το δικό τους χωράφι από την τεράστια σιδερένια Αετίνα. Δεν φαντάστηκαν ότι εκείνη μόνο την ελευθερία είχε στο μυαλό της!
Έναν χρόνο αργότερα, τον Γενάρη του 2014 στην βρετανική εφημερίδα the sun γράφεται ότι το πλοίο αυτό ίσως ήταν γεμάτο από αρουραίους κανίβαλους και θα μπορούσε να πλησιάσει μια ακτή της Αγγλίας.
Το κρουαζιερόπλοιο φάντασμα Lyubovy Orlova ταξίδευε στον Βόρειο Ατλαντικό για το μεγαλύτερο μέρος του 2013, και οι κυνηγοί διάσωσης έλεγαν ότι υπήρχαν πιθανότητες ότι οδεύει και να καταλήξει με αυτόν τον τρόπο.
Για το Lyubovy Orlova δημοσιεύθηκαν οι πιο απίστευτες θεωρίες, έλεγαν ότι το πλοίο συνέχιζε να βολτάρει στη θάλασσα, παρόλο που κανείς δεν το είχε δει να πλησιάζει στις ακτές της Ιρλανδίας, στις αρχές του 2014 υπήρχε έντονος προβληματισμός για τις πιθανές κινήσεις του! Παρά τις δυνατές και μεγάλης διάρκειας καταιγίδες, που συνέβησαν στην περιοχή εκείνους τους μήνες, πολλοί ειδικοί και κυνηγοί τέτοιων πλοίων εξακολουθούσαν να αμφιβάλλουν για τη βύθιση του.
Έχουν περάσει σχεδόν τρια χρόνια από τότε και ακόμη δεν γνωρίζουμε που έχει καταλήξει το κρουαζιερόπλοιο φάντασμα Lyubovy Orlova!
Αιώνες πίσω γράφονται θρύλοι για τα πλοία-φαντάσματα, εκείνα τα καράβια που τριγυρνούν λέφτερες ψυχές πάνω από τα κύματα, χωρίς να κουβαλούν κανέναν ζωντανό πλάσμα μέσα στο κορμί τους! Λένε λοιπόν ότι αν τύχει και τα δουν ναυτικοί συνήθως είναι τυλιγμένα σε ένα παράξενο πέπλο ομίχλης κι αυτό είναι το πιο μαύρο, το πιο σκοτεινό σημάδι του ταξιδιού τους.
Αλλά ποιος πιστεύει πια σε δεισιδαιμονίες; Ποιος φοβάται σκιές και τρομάζει με τις μαύρες γάτες;