ΠΦΠΟ: Το σχέδιο νόμου για τα αδέσποτα είναι χειρότερο από αυτό που ισχύει σήμερα

ΠΦΠΟ: Το σχέδιο νόμου για τα αδέσποτα είναι χειρότερο από αυτό που ισχύει σήμερα

Παρά τις τεράστιες προσπάθειες της Ομοσπονδίας μας και τις επανειλημμένες εκκλήσεις και σχολιασμούς για απαραίτητες ζωτικής σημασίας διορθώσεις στο σχέδιο νόμου, επί τόσους μήνες εξακολουθούσε να επιστρέφει αλλαγμένο πάντα προς το χειρότερο, μέχρι τη σημερινή εκδοχή του που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στη Βουλή.

Αναμενόμενο, καθώς στο διάλογο για ένα νομοσχέδιο για την προστασία των ζώων έλαβαν θέση συνομιλητές που η δράση τους και οι ομάδες και τα κυκλώματα όπου ανήκουν έχουν πρωταρχικό σκοπό την εκμετάλλευση των ζώων και όχι την προστασία τους.

Οξύμωρο πλην συνηθισμένο για όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και γι’ αυτό άλλωστε μέχρι τώρα στη χώρα μας ουδέποτε και ουδείς κατόρθωσε να γράψει ιστορία επιτέλους δίνοντας τη δυνατότητα προόδου.

Καταλήξαμε τελικά σε ένα νομοσχέδιο χειρότερο από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και τίποτα περισσότερο. Ακριβώς τώρα που ολόκληρη η φιλοζωική κοινότητα είχε πιστέψει στις καλές προθέσεις, είχε αρχίσει να ελπίζει σε ένα διαφορετικό αύριο που θα άλλαζε έστω και λίγο την τραγική ελληνική πραγματικότητα. Τα εκατομμύρια αδέσποτα που δυστυχούν στο δρόμο και τις αναρίθμητες κακοποιήσεις, την άθλια και αφιλόζωη συμπεριφορά και την έλλειψη παιδείας, που μας έχουν φέρει στη χειρότερη θέση από κάθε άλλο Ευρωπαϊκό κράτος.

Όμως, το τελικό σχέδιο νόμου που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στη βουλή δείχνει οπισθοχώρηση άνευ όρων σε σχέση με τα δικαιώματα των ζώων και εμπαιγμό των ανθρώπων που πραγματικά νοιάζονται γι’ αυτά. Ένα σχέδιο νόμου, γραφειοκρατικό, περίπλοκο, ανεφάρμοστο στις όποιες λίγες θετικές προβλέψεις αφού δεν υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου και εφαρμογής. Απόλυτα εφαρμόσιμο όμως στις αρνητικές που ήδη γίνονται, όπως ο -παράνομος μέχρι σήμερα και νόμιμος αύριο- εγκλεισμός αδέσποτων ζώων σε κολαστήρια και η αγνόηση των φιλόζωων με περιορισμό ακόμη και της συμμετοχής τους στις επιτροπές.

Θα έπρεπε να είναι αντιληπτό σε μια κοινωνία δικαίου ότι στο σχεδιασμό ενός νόμου για την προστασία των ζώων είναι «διγλωσσία», έλλειψη ευθύτητας και δυναμισμού και έξω από κάθε ηθική ή δεοντολογία, η αποδοχή συμβιβασμού με τις προτάσεις – απαιτήσεις ομάδων, κυκλωμάτων και γενικότερα αυτών που βασίζονται στο συμφέρον και ακριβώς στην καταπάτηση αξιών και δικαιωμάτων αυτών των πολύπαθων ατόμων. Δυστυχώς στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε όχι μόνο η κυβέρνηση στην άτακτη υπαναχώρησή της στις πιέσεις, αλλά και η αντιπολίτευση που κρίνει το νομοσχέδιο με βάση όχι το πραγματικό συμφέρον της κοινωνίας και των ίδιων των ζώων, αλλά με βάση συντεχνιακές απαιτήσεις και τα κυκλώματα εμπορίας. Πώς αλλιώς να χαρακτηρίσουμε όχι μόνο την ατολμία της κυβέρνησης αλλά και την αντίδραση όλης της αντιπολίτευσης στη στείρωση των ζώων;

Ακολούθως παραθέτουμε σημαντικά σημεία του νομοσχεδίου που κρίνονται επικίνδυνα για τα ζώα, και επ ουδενί γίνονται αποδεκτά από τη συντριπτική πλειοψηφία της φιλοζωικής κοινότητας. Δυστυχώς τα αρνητικά είναι κομβικής σημασίας και αναιρούν κατακτήσεις ετών του φιλοζωικού κινήματος υπέρ των ζώων, απόλυτα στοχευμένα και συνειδητά, ενώ τα όποια θετικά δεν αλλάζουν ούτε στο ελάχιστο την τραγική εικόνα της χώρας.


Ανάμεσα στα πολλά ΑΡΝΗΤΙΚΑ ξεχωρίζουν:

1. Για πρώτη φορά στα χρονικά μπορεί να είναι μόνιμος ο εγκλεισμός των ζώων στα κυνοκομεία με το Δήμαρχο να αποφασίζει – και ξέρουν οι πάντες τι θα αποφασίζει το 90%- αν θα παραμένουν πλέον του αρχικού τριμήνου. Ακόμη και στην περίπτωση που τα ζώα μετά τη παρέλευση του 3μηνου βγουν από το κυνοκομείο, θα είναι πλήρως ασυλοποιημένα και πολύ δύσκολα θα επιβιώσουν. Mέχρι τώρα ήταν παράνομο να στοιβάζονται ζώα στα κυνοκομεία βάσει του 4039/12, τώρα γίνεται νόμιμη αφού κανένα όριο ως προς τον αριθμό των ζώων δεν μπαίνει. Το αποτέλεσμα θα είναι κυνοκομεία -κολαστήρια, αφού οι Δήμοι θα στοιβάζουν νόμιμα όσα περισσότερα ζώα μπορούν, χωρίς κανένα απολύτως αποτέλεσμα για τον αριθμό των αδέσποτων στο δρόμο, αφού κανένα μέτρο δεν λαμβάνεται για να μειωθούν.

2. Η μεγάλη ελπίδα και προσδοκία ότι κάτι θα αλλάξει στην χώρα μας, που αποτελεί τη ντροπή των λαών της Ευρώπης, μέσω της στείρωσης των κατοικίδιων, κατέπεσε μετά τις λυσσαλέες προσπάθειες των κυκλωμάτων παράνομης εκτροφής και εμπορίας και των συντεχνιών (κυνηγών, κτηνιάτρων, κτηνοτρόφων κλπ), που είδαν να θίγονται τα συμφέροντά τους. Η δε εναλλακτική πρόβλεψη με τη μέθοδο φύλαξης του DNA περίτρανα θα ακυρωθεί στην πράξη, με τα αδέσποτα κατά εκατομμύρια και πάλι να βασανίζονται στους δρόμους. Αλλά και αν εφαρμοστεί έστω και μερικά, θα αυξήσει κατακόρυφα τις θανατώσεις των νεογέννητων για να μην υπάρχει καμία πιθανότητα να αναζητηθούν οι γεννήτορες.

3. Παγκόσμια πρωτοτυπία της Κυβέρνησης αποτελεί η ανάθεση σε σωματείο ιδιωτών εκτροφέων να εκδίδουν τις άδειες σε εκτροφείς !!!.Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει. Το πάρτι ασυδοσίας στο χώρο της εκτροφής γίνεται νόμιμο και με τη βούλα του κράτους.

Δεν θα έπρεπε λοιπόν αντίστοιχα, την άδεια στα καταφύγια των φιλοζωικών συλλόγων να τη δίνουν οι φιλοζωικοί σύλλογοι που στο κάτω όχι μόνο δεν παράγουν νέα ζώα αλλά αγωνίζονται για να στειρώνονται, που όχι μόνο δεν πωλούν αλλά δίνουν χρήματα για να προωθούν υιοθεσίες;

4. Οι Δήμοι φορτώνονται με επιπλέον αρμοδιότητες ενώ είναι φανερό ότι μέχρι σήμερα αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες. Και αφού δεν προσδιορίζονται ούτε οι πόροι, ούτε το προσωπικό, οι εγκαταστάσεις και τα μέσα που θα διαθέτουν, προφανώς παραμένουν ανεξέλεγκτοι να αυθαιρετούν, όπως και μέχρι τώρα. Η πρόβλεψη ότι «δύναται» ο υπουργός, άμα αυθαιρετούν, να περικόπτει χρηματοδοτήσεις από άλλα έργα τους, είναι μια μεγάλη κοροϊδία. Και σαν να μην έφθαναν τα έργα και οι ημέρες των περισσότερων Δήμων κατά των ζώων, αφαιρούν το δεύτερο εκπρόσωπο των φιλοζωικών συλλόγων από τη γνωστή μας 5μελη επιτροπή που ορίζεται και ελέγχεται αποκλειστικά από τον Δήμαρχο.

5. Τα δημοτικά κτηνιατρεία, μια σωτήρια και εξαιρετικά οικονομική λύση για τις στειρώσεις και την περίθαλψη των ζώων αφήνονται στη διακριτική ευχέρεια των Δήμων και στην πράξη ακυρώνονται αφού δεν προβλέπεται καμία χρηματοδότηση και στελέχωσή τους. Σε αντίθεση με τα πολυδάπανα και εντελώς αναποτελεσματικά τεράστια κυνοκομεία, χώροι μαρτυρίου για τα ζώα που θα συνεχιστεί και θα θεριέψει με το νομοσχέδιο, τα οποία γίνονται υποχρεωτικά, επιβεβαιώνοντας ότι το μόνο που απασχολεί κυβέρνηση και Δήμους, είναι η ικανοποίηση των άμεσων διαμαρτυριών των ψηφοφόρων. Παρά την εμπειρία Δήμων που στοιβάζουν ζώα σε κυνοκομεία χωρίς να επιλύουν στο παραμικρό το πρόβλημα του αριθμού των αδέσποτων, ένα πρόβλημα που η μόνη αντιμετώπιση είναι η στείρωση όσο το δυνατόν περισσότερων ζώων.

6. Εξακολουθεί να είναι δυνητική και αόριστη η πρόβλεψη δωρεάν στείρωσης δεσποζόμενων με κοινωνικά κριτήρια και ως εκ τούτου λίγοι Δήμοι θα παίρνουν τέτοια απόφαση.

7. Καταργούν τη δυνατότητα συνηγόρου για τα ζώα, το δικαίωμα δηλαδή στα φιλοζωικά σωματεία να παρίστανται με δικηγόρο στις δίκες κακοποίησης των ζώων, μια από τις πιο σημαντικές κατακτήσεις της ΠΦΠΟ. Και όχι, δεν τους ξέφυγε, είναι συνειδητή παραχώρηση προς τους Δήμους και το ΠΕΣΥΔΑΠ (υπάρχει γραπτή, δημόσια παραδοχή ότι ζητούν την κατάργηση του δικαιώματος αυτού) με το επιχείρημα ότι θα τρέχουμε τους Δήμους στα Δικαστήρια. Η κατάργηση αυτής της δυνατότητας θα έχει ως αποτέλεσμα όλοι όσοι κακοποιούν ζώα στην Ελλάδα, είτε άτομα, είτε Δήμοι να μην έχουν απέναντί τους δικηγόρους πολιτικής αγωγής και φυσικά να αθωώνονται ευκολότερα.

8. Τα μεγάλα πρόστιμα (όπως των 30.000 και 50.000) μπορεί να ικανοποιούν το περί δικαίου αίσθημα της κοινής γνώμης άλλα είναι μη ρεαλιστικά, ουδέποτε θα εισπράττονται ενώ ο δράστης στην ουσία δεν θα πληρώνει τίποτα για την εγκληματική του στάση. Το μεγάλο πρόβλημα στη χώρα μας παραμένει η έλλειψη αστυνόμευσης και ελέγχου για να σταματήσει η κακοποίηση των ζώων και αυτό δεν επιτυγχάνεται όσο δεν υπάρχουν ειδικά εκπαιδευμένα σώματα και δομές μέσα στα αστυνομικά τμήματα, τη δημοτική αστυνομία και την κτηνιατρική υπηρεσία.

9. Από τη δημοσίευση του παρόντος, επιτρέπεται η εγκατάσταση και η λειτουργία καταφυγίων αδέσποτων ζώων συντροφιάς σε δασικές εκτάσεις και δημόσιες χορτολιβαδικές εκτάσεις των περ. α’ και β’ της παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (Α’ 289), εφόσον (α) απέχουν έως πέντε (5) χιλιόμετρα από το άκρο οικισμού και (β) υπάρχει ευχερής οδική πρόσβαση. Μια διάταξη που αποσύρθηκε δύο φορές χάρη στη σθεναρή αντίδραση της συντριπτικής πλειοψηφίας των φιλοζωικών οργανώσεων και πολιτών, επανέρχεται ξανά. Ενισχύει την άποψη ότι τα αδέσποτα δεν πρέπει να συμβιώνουν μαζί μας, είναι παράσιτα και πρέπει να τα στοιβάζουμε ή να τα πηγαίνουμε όσο πιο μακριά γίνεται.

10. Φιλοζωικός σύλλογος που δεν έχει καταφύγιο, δηλαδή η πλειοψηφία των συλλόγων, δεν μπορεί να κάνει ούτε περισυλλογή ούτε να ορίσει ανάδοχο. Καταφύγια και μάλιστα με τις προδιαγραφές του νόμου, έχουν μόνο λίγες ΜΚΟ οι οποίες έχουν και έσοδα, σε αντίθεση με τους συλλόγους που στηρίζονται κατά κύριο λόγο στην οικονομική αιμορραγία των μελών τους. Όταν απαγορεύεται λοιπόν η περισυλλογή, τότε δεν επιτρέπεται καν στο φιλοζωικό σύλλογο ούτε να περιθάλπει, ούτε να στειρώνει, ούτε να φιλοξενεί μέχρι να βρεθεί υιοθεσία κοκ. Αν δεν έχεις καταφύγιο και προβαίνεις σε περισυλλογή, είσαι ποινικά κολάσιμη πράξη.

11. Οι φιλοζωικοί σύλλογοι που επανεντάσσουν τα στειρωμένα ζώα καθώς και οι ανάδοχοι έχουν την ευθύνη για τις σωματικές βλάβες ή τις υλικές ζημίες που μπορεί να προκαλέσει το επανενταγμένο αδέσποτο! Αυτό αφενός ερμηνεύεται ότι γίνεται προσπάθεια για την μη επανένταξη και αφετέρου ορίζεται ρητά ότι για τις βλάβες η τις ζημίες την ευθύνη θα έχουν οι φιλόζωοι δηλαδή στρέφονται ευθέως κατά του εθελοντισμού.

12. Γίνεται πρακτικά αδύνατη η φροντίδα και η περίθαλψη λεισμανιακών σκύλων που είναι ένα μεγάλο ποσοστό των αδέσποτων της χώρας με πρακτικές τελείως ξεπερασμένες πια επιστημονικά πχ σίτες, εγκλεισμός κλπ

13. Δεν απαγορεύεται τελικά η πώληση ζώων από τα pet-shops, μια θετική πρόβλεψη που μας είχε κάνει να χαρούμε αλλά αποσύρθηκε μετά από αίτημα των ιδιοκτήτων pet-shops.

14. Νομιμοποιείται η χρησιμοποίηση, η περιφορά και θυσία ζώων σε θρησκευτικές τελετές και λαϊκές παραδόσεις! Αντί δηλαδή η ίδια η εκκλησία να δώσει ένα τέλος στα αναχρονιστικά αυτά έθιμα όπως είναι η περιφορά του βοδιού και η ζωοθυσία του στη Λέσβο, ή άλλες αντίστοιχες αγριότητες σε άλλα μέρη, η Πολιτεία θεωρεί μέρος της θρησκευτικής και λαϊκής παράδοσης το βασανισμό των αθώων ζώων!!!

15. Συντηρείται το απαράδεκτο καθεστώς των ζωολογικών κήπων και ενυδρείων χωρίς να εξαιρούνται ούτε καν τα δελφίνια που επιστημονικά αποδεδειγμένα βασανίζονται όταν διαβιούν αιχμάλωτα σε πισίνες.

16. Ο οδηγός του ΚΤΕΛ που τοποθετεί ζώα στο χώρο των αποσκευών, αν ισχυριστεί ότι δεν το ήξερε ότι απαγορεύεται απαλλάσσεται της ευθύνης. Ένα κεκτημένο χρόνων καταργείται αφού θα τοποθετούν τα ζώα στις αποσκευές, σε τυχόν καταγγελία θα ισχυρίζονται ότι δεν γνώριζαν ότι απαγορεύεται. Ακόμη χειρότερα: στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι απαγορεύεται η τοποθέτηση ΖΩΩΝ ΣΥΝΤΡΟΦΙΑΣ στο χώρο αποσκευών επομένως όλα τα άλλα επιτρέπονται, πχ κότες, κουνέλια, μικρά πουλερικά κοκ

17. Άλλο ένα κατακτημένο εδώ και χρόνια που καταργείται είναι η παραμονή των μικρόσωμων ζώων σε κλουβί μαζί με τους κηδεμόνες τους στα σαλόνια και άλλους κοινοχρήστους εσωτερικούς χώρους του πλοίου, αφού ορίζεται, ότι αν οποιοσδήποτε άλλος διαμαρτυρηθεί, ο πλοίαρχος ή ο αξιωματικός υπηρεσίας μπορεί να αποφασίζει να φύγει ο κηδεμόνας με το ζώο του. Επιτρέπουν τη παραμονή σκυλιών στα γκαράζ του πλοίου, όταν αυτά είναι ανοικτά πλευρικά, μολονότι όλοι γνωρίζουμε, ότι τα καλοκαίρια με τις υψηλές θερμοκρασίες και τα καυσαέρια των αυτοκίνητων μπορεί να προκληθεί και έχει συμβεί πολλές φορές ο θάνατος του ζώου.

18. Θα εξακολουθήσει να μη χορηγείται από τις κτηνιατρικές υπηρεσίες το πιστοποιητικό traces αφού, όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, «η έκδοση πιστοποιητικού μέσω του συστήματος TRACES προϋποθέτει την τήρηση των οριζόμενων στον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/429 και στον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/2035», όπου οι προϋποθέσεις των εγκαταστάσεων- κυνοκομείων για μας –είναι υψηλών προδιαγραφών και άπιαστες για την Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι θα συνεχίσει να εμποδίζεται η υιοθεσία ζώων προς χώρες της Ε.Ε. που επιθυμούν να αναλάβουν αδέσποτα, αφού είναι γνωστή η τραγική τους μοίρα στην Ελλάδα.

19. Εν έτει 2021 θα εξακολουθήσουν οι σκύλοι να είναι δεμένοι σε όλη τη χώρα, αφού όπως πολύ καλά γνωρίζουμε ιδίως στη επαρχία, ότι οι ιδιοκτήτες των ζώων σε τυχόν καταγγελία θα ισχυρίζονται ότι είναι δεμένα μέσα στο επιτρεπόμενο δίωρο. Περιμέναμε, ότι μετά τις τραγικές συνέπειες για χιλιάδες δεμένα ζώα τόσο των πυρκαγιών όσο και των πλημμυρών, θα έφερνε επιτέλους την οριστική κατάργηση της τόσο επώδυνης καθήλωσής τους που είναι ένα συνεχές μαρτύριο για οποιοδήποτε ζωντανό πλάσμα.

20. Στο άρθρο για τις περιπτώσεις κακοποίησης των ζωών ορίζεται ρητά ότι μόνο η εγκατάλειψη κουταβιών ή μικρών γατιών είναι κακούργημα, επομένως η εγκατάλειψη ενήλικων δεν αποτελεί ποινικά κολάσιμη πράξη.

21. Επιπλέον παροχή στους κυνηγούς αποτελεί η πρόβλεψη για τον καθορισμό επιπλέον χώρων σε ελεγχόμενες κυνηγετικές περιοχές, στους οποίους επιτρέπονται η εκγύμναση σκύλων και οι αγώνες κυνηγετικών ικανοτήτων σκύλων. Επίσης αφαιρέθηκε η απαγόρευση προσάρτησης των κουτιών στο πίσω μέρος του αυτοκίνητου που βάζουν τα κυνηγόσκυλα σαν εργαλεία, εκθέτοντας τα ζώα στις καιρικές συνθήκες, τα καυσαέρια των εξατμίσεων και σε μόνιμο κίνδυνο στην περίπτωσή τροχαίου.

Συνοψίζοντας το νομοσχέδιο κινείται στη λογική ότι όσο δεν θίγονται οι αντιλήψεις της κοινωνίας για τα ζώα, η ζωοφοβία και οι δεισιδαιμονίες της, που τοποθετούν τη χώρα μας στις πιο καθυστερημένες φιλοζωικά χώρες, κάτι παραχωρείται και γι’ αυτά.

Έτσι τα όποια θετικά του νομοσχεδίου δεν αλλάζουν την αντιφιλοζωική κατεύθυνσή του, είναι ανώδυνες και ανεκτές «παραχωρήσεις» και δεν θίγουν την άκρως ανθρωποκεντρική οπτική του γι’ αυτό και είναι μη σύγχρονο και σε αντιευρωπαϊκή κατεύθυνση.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι «περίφημες» 5 ελευθερίες, οι οποίες ήταν όντως περίφημες πριν πολλές δεκαετίες και φθάνουν με χρονοκαθυστέρηση ετών στη χώρα μας.

Ο ορισμός της έννοιας της ευζωίας που δίνει το νομοσχέδιο είναι ξεπερασμένος και δε συνάδει με την κατεύθυνση στην οποία έχει στραφεί η επιστήμη της ευζωίας των ζώων παγκοσμίως, που παραδέχεται πλέον ότι καλή (θετική) ευζωία (positive animal welfare) δεν σημαίνει μόνο αποτροπή αρνητικών συναισθηματικών καταστάσεων όπως ο πόνος, η ασθένεια, η ταλαιπωρία, η πείνα κλπ. αλλά και η ταυτόχρονη προαγωγή θετικών συναισθηματικών καταστάσεων.

Οι πέντε ελευθερίες του ν/σ είναι κυρίως ελευθερίες από αρνητικές συναισθηματικές καταστάσεις (πείνα, δίψα, ασθένεια, ταλαιπωρία, πόνος, φόβος, αγωνία, κλπ.). Η δε πέμπτη ελευθερία έχει μεταφραστεί λάθος από τα Αγγλικά.

Εάν θέλουμε να μιλάμε για ευζωία, πρέπει να μη μιλάμε μόνο για «ελευθερία από» αλλά «ελευθερία σε» εκείνες τις καταστάσεις που θα κάνουν το ζώο να αισθανθεί καλά και να ζει συμφωνά με τις ανάγκες του είδους του.

Εφόσον υπάρχει η παραδοχή ότι τα ζώα είναι συναισθανόμενα όντα, ο ορισμός της ευζωίας θα πρέπει να το αντικατοπτρίζει πλήρως αυτό αλλά δυστυχώς ουδόλως το αντικατοπτρίζει.

ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ ΣΜΕΡΑ.

Πανελλαδική Φιλοζωική Περιβαλλοντική Ομοσπονδία -ΠΦΠΟ

Συνυπογράφουν:

Ζωοφιλική Ομοσπονδία Σωματείων Αττικής και Σαρωνικού

Πανελλήνια Ένωση κατά της κακοποίησης των ζώων

Αδέσποτος Παλμός – Stray Pulse Φιλοζωικό Σωματείο Μεγάρων

Οικολογική Συμμαχία για την Περιφέρεια Αττικής 

Νέοι Πράσινοι

Γαιδουροχώρα- το Ελληνικό Κέντρο για το Γαιδούρι

Ελληνικός Σύλλογος Προστασιας Ιπποειδών –ΕΣΠΙ-

Αδέσποτες Φωνές – Stray voices Ταύρου Μοσχάτου
Φιλοζωική Δράση Εθελοντών Αγίας Μαρίνας Κορωπίου
Εθελοντές Φιλόζωοι Χαριλάου
Αδέσποτα χαμόγελα Βόνιτσας
Φιλοζωικό Δήμου Ζήρου Φιλιππιάδα
Φιλοζωικός Σύλλογος Αταλαντης, Ζώα χωρίς όνομα
Αnonymous for the Voiceless Chania

Vegan22 Greece

Liber Animal

Dreamdancers

Ethos and Empathy

Social Spirit Greece

Πανελλαδική Συντονιστική Επιτροπή φιλοζωικών σωματείων

Συνολικά πάνω από 200 σωματεία , ενώσεις και ομάδες και συνεχίζουν να υπογράφουν κι άλλοι φορείς

Σημείωση:

Εξ όσων έχει ανακοινώσει μέχρι τώρα η Πανελλήνια Φιλοζωική Ομοσπονδία- ΠΦΟ- , τάσσεται κατά του νομοσχεδίου