Το θρυλικό ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, η τελευταία αποστολή του ήταν στην Κάρπαθο!

Το θρυλικό ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, η τελευταία αποστολή του ήταν στην Κάρπαθο!

Στις 26 Σεπτεμβρίου το ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ, ενώ εκτελούσε περιπολία στην περιοχή δυτικά της Καρπάθου μαζί με το βρετανικό HMS INTERPID  (D10) με σκοπό να εμποδίσουν την διέλευση εχθρικών πλοίων από την ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη προς τα Δωδεκάνησα διατάχθηκαν να καταπλεύσουν στη Λέρο όπου θα τελούσαν υπό την προστασία των ιταλικών Α/Α πυροβολαρχιών (οι Ιταλοί είχαν ήδη περάσει στο στρατόπεδο των Συμμάχων).

Στις 10 το βράδυ δέχτηκαν τρία διαδοχικά κύματα επιθέσεων από σχηματισμό 24 γερμανικών Ju-88. To πρώτο κύμα άφησε αλώβητο το «Όλγα» αλλά κατέστρεψε το “Intrepid” που δέχτηκε βόμβα στο λεβητοστάσιο. Το δεύτερο κύμα κατευθύνθηκε προς τις θέσεις του ιταλικού πυροβολικού, αφήνοντας χρόνο στο πλοίο να επανδρώσει τα όπλα του.

Στο τρίτο κύμα, το ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΟΛΓΑ σαρώθηκε από καταιγισμό πολυβολισμών που σκότωσε και τραυμάτισε πολλούς, μεταξύ τους τον κυβερνήτη, πλωτάρχη Μπλέσσα. Δέχτηκε επίσης δύο βόμβες που κατέστρεψαν τα βληματοθέσια των πρυμναίων πυροβόλων θέτοντας φωτιά στην αποθήκη πυρομαχικών. Από την έκρηξη το πλοίο κόπηκε στα δύο και βυθίστηκε γρήγορα.

Από το πλήρωμα των 222 ανδρών του και 22 επισκεπτών του (15 Λέριοι και 7 ναύτες ενός ελληνικού εμπορικού) 80 συνολικά σκοτώθηκαν στον βομβαρδισμό ή πνίγηκαν.

Η απώλεια του «βασίλισσα Όλγα» ήταν το δεύτερο ισχυρό πλήγμα για το ελληνικό βασιλικό ναυτικό μετά την απώλεια του υποβρυχίου «Κατσώνης» (Υ1) στις 13 του μήνα.

Το πλοίο ναυπηγήθηκε χωρίς πυροβόλα στα ναυπηγεία Yarrow & Co Ltd της Γλασκόβης από τις 8 Φεβρουαρίου 1937 έως τον Φεβρουάριο του 1939, μαζί με το αδελφό της αντιτορπιλικό Βασιλεύς Γεώργιος Α’, αλλά οπλίστηκε με γερμανικά πυροβόλα των 127 (L45) και 37 (L83) χιλιοστομέτρων. Ήταν το πιο σύγχρονο πολεμικό πλοίο της Ελλάδας κατά την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου.

Από την κήρυξη του Ελληνοϊταλικού πολέμου τον Οκτώβριο του 1940 μέχρι και την Γερμανική εισβολή τον Απρίλιο του 1941 το «Βασίλισσα Όλγα», με κυβερνήτη τον Πλοίαρχο Αλφρέδο Λεοντόπουλο, έλαβε μέρος σε συνοδείες νηοπομπών, καθώς και στην πρώτη και τρίτη (14-15 Νοεμβρίου 1940, 4-5 Ιανουαρίου 1941) επιδρομή στο Στενό του Οτράντο. Μετά την κατάληψη της Ελλάδας διέφυγε στη Μέση Ανατολή, όπου ανέλαβε καθήκοντα συνοδείας βρετανικών νηοπομπών.

πηγές ptisidiastima.com, armynow.gr