Μάκης Εμμ. Ρήγας-Ρηγοπούλης: Επιβάλλεται η επανασύσταση του Υπουργείου Αιγαίου

Μάκης Εμμ. Ρήγας-Ρηγοπούλης: Επιβάλλεται η επανασύσταση του Υπουργείου Αιγαίου

 

ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΓΚΗ ΕΠΕΒΑΛΕ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ ΑΛΛΟ ΤΟΣΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΤΩΡΑ ΠΟΥ Η ΤΟΥΡΚΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΕΤΑΙ ΤΑ ΚΕΝΑ ΣΕ ΣΥΡΙΑ ΚΑΙ ΚΟΥΡΔΙΣΤΑΝ..

Του πανεπιστημιακού συνεργάτη του ΙΛΠΚ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μάκη Εμμ. Ρήγα-Ρηγοπούλη.

Ας συνοψίσουμε, κατ΄ αρχάς, μερικές από τις προηγούμενες καταγραφείσες βαρέων βαρών νέες γεω-πολεμικές-πολιτικές εξελίξεις και τα εντός διαφοροποιούμενα πολιτικά και μειονεκτούντα κρατικά-διοικητικά τοπία, που σηκώνουν τα νησιά μας στην πλάτη τους.. που μέχρι να επουλώσουν οι μεν μέσα και οι δε έξω τις δικές τους νέες κοσμοϊστορικές πυραμίδες πληγών, θα τους μείνει ποτέ καιρός να ασχοληθούν με τις «τιποτένιες», τις αμέτρητες, πολύ δύσκολες ποικιλομορφίες της επαρχίας και των νησιών μας;

Γι΄ αυτό χρήζουν ξανά αυτοδίκαια τον καταδικό τους ιδιαίτερο Φορέα μέριμνας, π. χ. μόνον, με την Επανίδρυση από κοντά Υπουργείου Αιγαίου.

Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε στα απίστευτα πάνω και στα κάτω του εν λόγω Υπουργείου.. ιδρύθηκε το 1985, με έδρα τη Μυτιλήνη, με ομόφωνη απόφαση της Βουλής των Ελλήνων, λόγων εθνικών και αναπτυξιακών!!

Το 2004 μετονομάστηκε σε Υπουργείο Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και το 2007 σε Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. Το 2009 καταργήθηκε και οι υπηρεσίες του εντάχθηκαν στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Το 2010 ιδρύθηκε το ξεχωριστό Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και τελικά εντάχθηκε ως Γενική Γραμματεία Αιγαίου..

Μπορεί στα αλήθεια να υπάρξει τόσο πολιτικό αλαλούμ και να υποβαθμίζεται σε μπαλάκι μέσα σε λίγο διάστημα τόσες φορές πέρα-δώθε, που πιστεύουμε θα πρέπει να βάλουν σε άκρα ανησυχία όλους τους Έλληνες, πόσο εύκολα διίστανται οι απόψεις των εκάστοτε Κυβερνητικών Αρχών του τόπου σε ένα τέτοιο μείζονος εθνικής σημασίας θέμα περί ύπαρξης ή μη Υπουργείου Αιγαίου.. την εποχή που ο κάθε απλός πολίτης ακούει τις κανονιές πολέμων στην γειτονιά του και βλέπει ξεκάθαρα ολοέν να ζυγώνουν μαύρα σύννεφα στον ορίζοντα της Γαλάζιας Πατρίδας της αδιάλλακτης Τουρκίας να διεκδικεί με τις μαξιμαλιστικές της θέσεις, άρον-άρον, το μισό Αιγαίο.. και τα εδώ δικά μας νησιά τα επιβουλεύεται διπλά με το επί πλέον Τουρκο-Λυβικό Μνημόνιο; Επειδή ο Πρωθυπουργός κ. Κ. Μητσοτάκης υπήρξε και πρ. Υπουργός Αιγαίου ελπίζεται να το επαναφέρει στην ολοκληρωμένη, ουσιαστική του μορφή. Και τώρα το κατεβατό από τα πολύ ψηλά στα χαμηλά:

1) Η Ε.Ε. παραπαίει μεταξύ των κεντρώων και των ακραίων δεξιό-αριστερό-στροφων μειοψηφιών της, που εκμεταλλεύονται τις εσκεμμένες ή μη ολιγωρίες των κυβερνήσεών τους απέναντι στις χρηματιστηριακές ορέξεις των αγορών, που εκτοξεύουν τις τιμές της αισχροκέρδειας στα ύψη και τα ΥΠΕΡκέρδη τους ανεξέλεγκτα στα παντός είδους αγαθά, υπηρεσίες, και τις ενεργειακές ανάγκες των πολιτών. Επειδή φίλοι μας προτρέπουν να διευκρινίσουμε τα εκτός επιβαρυντικά πως τα εννοούμε, τους απαντάμε απλά μόνον με ένα παράδειγμα, π.χ.: Η Γερμανία και η Γαλλία, οι ισχυρότεροι βραχίονες της Ευρώπης με σοβαρά εσωτερικά πολιτικά και οικονομικά προβλήματα πιθανόν να σπάσουν-αδυνατούν να εκπληρώσουν γενικά τις υποχρεώσεις τους έναντι της Ε.Ε. με τις επιχορηγήσεις, τις επωαζόμενες αμυντικές δαπάνες και τελικά να φυλλορροούν οι ευρωπαϊκές τουριστικές ροές, επενδύσεις τους, κ.τ.λ., όπως, δυστυχώς, φημολογείται θα μειωθούν την επόμενη σαιζόν.. Εκτός, βέβαια, την πλειάδα κι άλλων ευρωπαϊκών χωρών, που υφίστανται τις ίδιες ¨ακραίες τραγωδίες¨.

2) Δυστυχώς, η χώρα μας, η Ελλάδα αξιολογείται ως η πιο προβληματική στεριανο-θαλάσσια χώρα της Ευρώπης.. με δυσπρόσιτη οροσειρά να διασχίζει ολόκληρη την ποικιλόμορφη χώρα από Βορρά προς Νότο.. και τις πιο δύσκολες πολυνησιακές τρεις περιφέρειες της Ευρώπης στα δύο πελάγη του Αιγαίου και του Ιουνίου με τα χιλιάδες διάσπαρτα νησιά, κάθε νησί με τα πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.

3) Η αστικοποιημένη Ελλάς αποτελεί τον ομφαλό της κρατικοδίαιτης κυβερνητικής μηχανής.. εκεί όπου επί πλέον κατοικοεδρεύει ο μισός πληθυσμός(μοναδικό φαινόμενο στον κόσμο) με ότι χειρότερα συνεπάγονται στον οικονομικό, παραγωγικό, κρατικο-διοικητικό, πληθυσμιακό, εκπαιδευτικό, κ.τ.λ. ιστό της χώρας.. και αποτελούν τις τροχοπέδες της χώρας, που την κρατάνε ουραγό σχεδόν σε όλα. Ενώ, σε κανονικό κράτος θα έπρεπε να αποκεντρωθεί ολόκληρο το σύστημα εξουσιών και δραστηριοτήτων σε όλους τους τομείς.. π.χ., όπου αλλού ανθούν επί τόπου θερμοκήπια πλήρους ανάπτυξης, όπως αρκετά υπουργεία, σχολές, κρατικές υπηρεσίες, π.χ. το Υπουργείο Γεωργίας να έχει έδρα την Θεσσαλία, κ.τ.λ., την Σχολή Λαογραφίας και Παραδοσιακών Τεχνών, την Κάρπαθο, κ.τ.λ., για να αναπνεύσουν, επί τέλους, και η Αθήνα και η Επαρχία ΓΕΝΙΚΑ.

4) Να προσθέσουμε ότι η, περισσότερο εκτός ορίων, Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου, το πιο ευάλωτο γεωπολιτικό, ανατολικότερο στίγμα-θέση της Ευρώπης, όπως και Ελλάδα, που περικυκλώνεται από εχθρικές χώρες, που προσπαθούν με κάθε τρόπο να της κλέψουν και να προσεταιριστούν παγκόσμιες αναγνωρισμένες ελληνικές ιστορικές, πολιτισμικές αξίες, σύμβολα, ονόματα, στεριανο-θαλάσσια εδάφη και υποθαλάσσια, περιουσίες ομογενών, από μόνες τους ή παρακινούμενες από την αδηφάγο Τουρκία μαζί με την Βόρεια Μακεδονία, την Αλβανία, την Λιβύη!!

Όπως και η πρώτη θαλάσσια πύλη της Ευρώπης από τους ανεξέλεγκτους διακινητές μεταναστών Ανατολής-Νότου και από τα καραβάνια ροών τώρα να πολλαπλασιάζονται από Παλαιστίνη, Συρία, Βόρεια Αφρική, κ.τ.λ.. αυτές τις μέρες ακόμη και το νησί μας δέχθηκε καϊκιές 124 με μικρούς και μεγάλους, όπου τους φιλοξένησε ο Δήμος και αρκετός φιλάνθρωπος κόσμος..

Ώστε, η ανατολικότερη Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι μακράν η πλησιέστερη σε όλα αυτά τα ¨δεινά¨ απ΄ όλες τις περιφέρειες της χώρας και της Ευρώπης. Αν εξαιρεθούν περί τα 8-9 μεγάλα, τουριστικά, παραγωγικά, κ.τ.λ. άρα, αυτόνομα, αυτοτελή νησιά της.. στα υπόλοιπα, ο νομός Δωδεκανήσου βρίσκεται στην πιο έξω γωνία-μακριά, κυριολεκτικά από όλα, από την χώρα και από την Ευρώπη.

5) Και τελικά στον πάτο όλα τα περί 40 κατοικημένα, μικρομεσαία νησιά της και ειδικότερα της πιο περιθωριακής, ακριτικής περιμέτρου της χώρας και της Ευρώπης με το Καστελλόριζο, την Κάρπαθο, την Κάσο (3Κ) να πρωτεύουν σε όλες τις πιο βαριές συνέπειες στο πλέον άκρον άωτο της χώρας και της Ευρώπης.. εκτός, βέβαια, τα χιλιάδες ακατοίκητα, μικρά νησιά και βραχονησίδες, που και αυτά μένουν ακόμα αναξιοποίητα, τουλάχιστον, ενεργειακά με καθαρές πράσινες, δώρα Θεού άπλετη ηλιοφάνεια, ανέμους, κύματα βουνά, αντί τις εισαγόμενες ακριβές καλωδιακές δις. ευρώ, κύριος οίδε, γεωργοκτηνοτροφικά, αλιευτικά, κ.τ.λ.

Επιβάλλεται, όμως, να ξετυλίξουμε ακόμη περισσότερο το νέο κουβάρι των ανισορροπιών, που υφίστανται τα ανήμπορα νησιά μας:

α) Πρωτίστως, με τις θαλάσσιες συγκοινωνίες-δρόμοι ζωής, που όπως φημολογείται γυρνάνε πολλά χρόνια πίσω με το υπέργηρο, μη αξιόπλοο καράβι Πρέβελης με αρκετά ατυχήματα, με 28 ώρες Οδύσσεια για τους νησιώτες, για δε τους τουρίστες από Ελλάδα ούτε για δείγμα. Έτσι απλά κατήργησαν το ταχύπλοο από Κρήτη Σητεία-Κάσο-Κάρπαθο-Χάλκη-Ρόδο και τανάπαλι, για πρώτη και ως φαίνεται για τελευταία φορά στην ιστορία;

Έτσι, όμως, φαίνεται θα λείψουν και τα κανονικά δρομολόγια από Πειραιά και Ηράκλειο, από κανονικό καράβι με κανονικά δρομολόγια χειμώνα και το καλοκαίρι περισσότερα..

Εκείνες, οι προ καιρού εναέριες και η θαλάσσια συγκοινωνία από την Μακεδονία, διέσχιζε ολόκληρη την ακριτική περίμετρο μέχρι τα νησιά μας.. στα αλήθεια ποιός ανάλγητος θα μπορούσε να κόψει όλες αυτές τις εθνικές γραμμές ζωής συγκοινωνίας, προμηθειών, τουρισμού, κ.τ.λ. από την Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια προς όλα τα ακριτικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου μέχρι κάτω τα δικά μας;

Δηλ. ο Διεθνής Αερολιμένας Καρπάθου, παρά τις μειωμένες πτήσεις ακόμη και την τουρ. σαιζόν και χωρίς τις μαζικές, αναγκαίες προμήθειες, παραμένει ο μοναδικός σταθερός, επιβατηγός κρίκος συγκοινωνίας με όλο τον κόσμο.. Με μήκος διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης 2.400 μ. πήρε την τελική του μορφή το 1986 και σώζει το νησί κυρίως από τους τουρίστες από ολόκληρη την οικουμένη.. εκείνοι οι σωτήρες-υδροπλάνα που θα έσωζαν τα νησιά μας, δυστυχώς, όπως και σε τόσα άλλα στην Ελλάδα, για τους γνωστούς λόγους, η πρόοδος πάντα πνίγεται, αργεί για να έλθει.

Και αντί οι κυβερνήσεις να περιορίζονται μόνο σε όλα τα μεγάλα έργα στην ηπειρωτική και την αστική χώρα να ασχοληθούν, επί τέλους, και με τα χιλιάδες μικρά τοπικά αλλά ζωτικά έργα της επαρχίας και των νησιών. Ακόμα και οι απλές γραμμές θαλάσσιας συγκοινωνίας, παραγωγής, εμπορίας, διανομής, logistics, συνεργατικής τυποποίησης, κ.τ.λ. για τα μικρομεσαία νησιά μας είναι ακόμα ζητούμενα, άπιαστα πουλιά!!

β) Μπορεί κάθε κυβέρνηση να ξέρει τις πλείστες όσες ανάγκες κάθε τόπου, κάθε Περιφέρειας-Επαρχίας, Δήμου, κοινότητας-χωριού της χώρας; Ασφαλώς όχι, και όμως εξαρτώνται ακόμη από την κάθε κυβέρνηση για να σταθούν στα πόδια τους..

Άρα, το μόνο που απομένει θα είναι η Κεντρική Διοίκηση(Κ.Δ.) να αποκεντρωθεί, παραχωρώντας τις όποιες εξουσίες, πόρους και αρμοδιότητες στους αυτοδιοικητικούς θεσμούς, όπως ακριβώς έχουν ήδη κάνει, προ πολλού, όλες οι δυτικές δημοκρατίες.. και μερικές από ιδρύσεως τους, όπως, π.χ. οι Η.Π. Αμερικής, που ευθύς εξαρχής στο Σύνταγμά τους ξεχώρισαν τα τσανάκια τους παραδίδοντας τα υνία στα πάντα, όσα αφορούν τις τοπικές κοινωνίες στις πολιτείες, στους δήμους και στις αναμεταξύ τους τις κεντρικές δημόσιες υπηρεσίες, κ.τ.λ.. δημιουργώντας έτσι την άνευ προηγουμένου Πρώτη ΥΠΕΡΔΥΝΑΜΗ στον κόσμο. Αξιομνημόνευτο παράδειγμα προς μίμηση για ξεκάθαρες λύσεις.. Εμείς εδώ σερνόμαστε-χανόμαστε ακόμα, μετά από περισσότερους από δύο αιώνες ελεύθερου ελληνικού πολιτικού βίου, από χίλιες-δύο αμφιβολίες τίνος αρμοδιότητα-υπευθυνότητα να είναι μεταξύ (Κ.Δ.), Περιφέρειας, Δήμου, Κοινότητας-χωριού, για να μπορούν έτσι να μένουν οι όποιοι υπεύθυνοι, αλώβητοι από τις συνέπειες των ενεργειών τους ή μη.. και οι κοινότητες-χωριά τα άλλοτε δημιουργικά κύτταρα της χώρας προηγούμενων γενεών τώρα νεκρώνουν, αντί να εξακολουθούν να είναι συνεργάτες-συμπαραστάτες στα αιτήματα τους με τον Δήμο, κατάντησαν σκέτοι νερό- κουβαλητές..

γ) Οι επακάμπτοντες καρπάθιοι ΜΕΤΑ τα μέσα του ΄80 υπήρξαν τυχεροί με τους πολύ ευεργετικούς νόμους επιχορηγήσεων 1262 του φιλέλληνα Επιτρόπου της Ε.Ε. Ντελόρ και της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, από 40% μέχρι και 70% για όσους πιστοποιούσαν εισαγωγή συναλλάγματος.

Περί πλέον υπήρξε συνάμα η ευτυχής συγκυρία όλων των ευνοϊκών παραγόντων με την κατασκευή του Κρατικού Αερολιμένα Καρπάθου, συν την αθρόα εισαγωγή επενδυτικού συναλλάγματος από τους παλινοστούντες ομογενείς μας, συν την καθιέρωση των ισχυρών επιχορηγήσεων, κ.τ.λ. συνέβαλλαν καταλυτικά να ανατέλλει το τουριστικό άστρο του νησιού.

Η Κάρπαθος πλέον σταδιακά μεταλλάσσεται σε πολυεθνική Νέα Υόρκη και ειδικά τώρα με τους ραγδαία αυξανόμενους μόνιμους ευρωπαίους κατοίκους, που εκτιμάνε καλύτερα το νησί από μερικούς καρπάθιους, σταθεροποιώντας και το καταρρέον δημογραφικό μας ισοδύναμο.. και πρέπει να τους είμαστε ευγνώμονες, που προτιμούν τον τόπο μας να ζήσουν καλύτερα και από τις ίδιες τους τις πατρίδες και απ΄ όλα τα άλλα μέρη του πλανήτη!!

Αρκετοί ξένοι νέοι τους απασχολούνται εδώ, επικοινωνιακά υποβοηθούμενοι από τις νέες τεχνολογίες με εργοδότες σε ολόκληρη την υφήλιο. Πάντως, τελευταία δημιουργείται μέγα θέμα με τους γηραιότερους ιδιοκτήτες ξενοδοχείων, κ.τ.λ., μετά από δεκάδες χρόνια σκληρών προσπαθειών.. τα παιδιά τους πλέον αποφοιτώντας από ανώτατες σχολές με διαφορετικές ειδικότητες και νέες αντιλήψεις, αναγκαστικά σκέπτονται να πουλήσουν τις επιχειρήσεις τους, ακόμη και σε ξένους!! δ)

Πέραν από τον εκτός περίγυρο, τον ανθρώπινο και τον πολιτειακό παράγοντα, η Φύση εξανίσταται, καθόσον ο άνθρωπος, που κατακτάει το σύμπαν, λογαριάζει χωρίς τον ξενοδόχο-πλανήτη γη, όπου τον στεγάζει και τον ταϊζει δισεκατομμύρια στόματα, χιλιάδες χρόνια τώρα και σε ανταπόδοση την δηλητηριάζει παντοιοτρόπως απροκάλυπτα.. Και μέχρι που δεν τα άντεξε και άρχισε να ανταποδίδει σκορπώντας θύελλες, καταποντισμούς, πυρκαγιές, ανομβρίες, ιούς.. ως φαίνεται, μέχρις εξοντώσεως ο ένας εναντίον του άλλου..

Η κλιματική Κρίση, εκτός τις καταστροφικές συνέπειες ολούθε στον κόσμο, το νησί μας ήτανε που ήτανε τελευταία ελάχιστα παραγωγικό, υποφέρει και από τις παρατεταμένες ανομβρίες, για πρώτη φορά στην ιστορία μέχρι τα Χριστούγεννα, ξεραίνοντας τα δένδρα, τις ελιές, τα πάντα.. όλα μαζί δημιουργούν ένα εκρηκτικό κακτέηλ με ραγδαίες επιπτώσεις στην καθημερινότητα των Ελλήνων, πόσο μάλλον των αγονονησιωτών..

ε) Οποιαδήποτε χώρα της Δυτικής Ευρώπης διέθετε τέτοιο μοναδικό ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ Θαλασσόκηπο με χιλιάδες νησιά θα τον αξιοποιούσε στον μέγιστο δυνατό βαθμό, αναβαθμίζοντας και όλα τα μικρομεσαία νησιά σε μοναδικά ΕΞΩΤΙΚΑ..

Με πλουσιότατη πανίδα και χλωρίδα, με το πιο ήπιο κλίμα, με την περισσότερη ηλιοφάνεια, με τον μοναδικό στον κόσμο πολιτισμικό υπόβαθρο, με το πιο ιδιόμορφο ορεινό και πεδινό φυσικό περιβάλλον, το πιο φιλόξενο, δημιουργικό, παραδοσιακό, γαστρονομικό, κ.τ.λ. ανθρώπινο δυναμικό, με το πιο γεω- πολιτικό- στρατηγικό αποτύπωμα της χώρας και της Ευρώπης, τα νησιά μας, παρά τις σημερινές, αντίξοες, κρατικές, πολεμικές συνθήκες και διεθνείς ανακατατάξεις..

Γι΄ αυτό, π.χ. η Κάρπαθος δεν παύει να βρίσκεται στις έγκυρες λίστες δυτικών τουριστικών μέσων, που προτιμούν οι ξένοι επισκέπτες απ΄ όλο τον κόσμο αλλά οι δικοί μας γενικά ΤΟ, ΤΑ απαξιώνουν..

ζ) Όπως και οι νησιώτες διερωτώνται το στεριανό Υπουργείο Μακεδονίας- Θράκης διαθέτει περισσότερα «πλεονεκτήματα» εθνικά, γεωστρατηγικά, οικονομικά, πράσινα ενεργειακά, φυσικά, τεράστια θαλάσσια έκταση, σχεδόν την μισή έκταση της χώρας, κ.τ.λ., κ.τ.λ.; Εν τέλει, για να μην χρειάζεται και να μην δικαιούται το πολυνησιακό Αιγαίο, Υπουργείο;

Τώρα που η Τουρκία είναι απορροφημένη στα ανατολικά της συριακά σύνορα και προσπαθεί να προσαρτήσει άλλους, το Κουρδιστάν, την Βόρεια Συρία, μέχρι νάρθει και εμάς η κατάλληλη.. στο πιο ευάλωτο από όλη την υπόλοιπη χώρα και την Ευρώπη, εκτός όλων των άλλων, μαζί και με όλα τα τρία μικρομεσαία νησιά μας αιτούνται ιδιαίτερης μέριμνας μόνον με την σύσταση Ειδικής Διεύθυνσης Μικρομεσαίων Νησιών παρά του Υπουργείου Αιγαίου..

–Και επειδή το φορτίο απειράριθμων και αλλεπάλληλων προβληματικών τοπίων από την Ε.Ε. μέχρι το τέρματέρμα κάτω στα ΑΜΕΑ νησιά μας, δεν θα μπορούσαν να ξεκινούν, σαν αρχή τουλάχιστον, από τις άμεσες ανάγκες τους και με τα πιλοτικά προγράμματα της όποιας κυβερνητικής ιεραρχίας;

Όταν στις κατά πολύ προπορευόμενες ιδιωτικές πρωτοβουλίες με επενδύσεις εκατομμυρίων απαιτούν κρατική υποδομικήσυμπαράσταση από αποφασιστικές κυβερνήσεις, που θα συμβάλλουν και τα μέγιστα στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας.. Και επί του προκειμένου, η χρυσή εποχή του τουριστικού θαύματος συνεχίζεται με το τωρινό αναπτυξιακό μομέντουμ, από εποχής έναρξης της τουριστικής άνοιξης στην Κάρπαθο.. περί τις 80 ΝΕΕΣ βίλλες πολυτελείας δρομολογούνται μόνο στις Μενετές από το Αρδάνι, οι περισσότερες στον Αφιάρτη, εκτός τις υπόλοιπες σε ολόκληρο το νησί.. βέβαια και όλες οι άδειες οικοδομών της χώρας ακόμη και της υπαίθρου σταματούν εξαιτίας της αιωνίως, οπισθοδρομικής αργόσυρτης γραφειοκρατίας της.

Μπορεί, έτσι, ο δημόσιος τομέας να προλάβει, ΜΟΝΟ ΤΩΡΑ ΜΕ ΤΑ ΔΕΚΑΔΕΣ ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΤΗΣ Ε.Ε., τις δικές του χίλιες-δυό υποχρεώσεις έναντι της τεράστιας ιδιωτικής ανάπτυξης με τις απαραίτητες υπηρεσίες(που αντί να τις αυξάνει, έστω, στο ελάχιστο δυνατό, τις μειώνει), υποδομές, κ.τ.λ.;

Δοθέντων επί πλέον και τούτων των τωρινών νησιωτικών αλλά και των καταγραφέντων πολυεπίπεδων αντίξοων συνθηκών, διεθνών και εγχώριων, συνθέτουν ένα απροσπέλαστο τείχος, που μόνο ένας εξειδικευμένος νησιωτικός, στρατηγικός δημόσιος φορέας, με την Επανίδρυση τύπου ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ θα μπορούσε να συμπαραστέκεται και να λύνει τα αναφυόμενα επί τόπου και τα από παντού μύρια όσα προβλήματα.. ή θα αφήσουν να σηκώνουν επάπειρο, έτσι ορφανά, τα άτυχα νησιά μας; Άρα, μπορεί κανένας να παίζει με τις τύχες και τις ζωές των εμπροσθοφυλακών των επαρχιωτών, των νησιωτών, και ιδιαίτερα των ακριτικών νησιωτών.. να παίζει και με την συνοχή του έθνους και την αδιάσπαστη, ολοκληρωμένη συνέχειά τους από αρχαιοτάτων χρόνων; Που εποφθαλμιούν επικίνδυνα οι νεότεροι περαστικοί (ψευτοηγεμόνες-εκπολιτιστές) της ιστορίας-γείτονες..

Για όλα αυτά, σε κρίσιμες εποχές αστάθειας των πάντων, όπως οι τωρινές, η πολιτειακή ολιγωρία για αλλαγές και ανασυγκρότηση στο παραγωγικό- αναπτυξιακό- κρατικό- δημογραφικό, κ.τ.λ. μοντέλο της χώρας μπορεί να συνεχίζεται;

Μάκης Ρήγας-Ρηγοπούλης. Κάρπαθος. 11/1/2025.

Καρπαθιακα Νέα