Συλλογή Ιωάννη Β Βασιλάκη: ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ & ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΓΧΡΩΜΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ -Constantine Manos

Συλλογή Ιωάννη Β Βασιλάκη: ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ & ΣΠΑΝΙΕΣ ΕΓΧΡΩΜΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΡΠΑΘΟΥ -Constantine Manos

Έφυγε από την Ζωή ο Κωνσταντίνος Μάνος ,ένας από τους πιο διάσημους φωτογράφους του κόσμου. Ο Κωνσταντίνος Μάνος, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους της διασποράς, απεβίωσε σε ηλικία 91 ετών την Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2025, αφήνοντας πίσω του ένα τεράστιο έργο .

Με τις μαγικές του εικόνες ο Μάνος μας καλεί συνοδοιπόρους στα απομακρυσμένα χωριά της Καρπάθου, Όλυμπο και Διαφάνι του ’60 όπου άνθρωποι φτωχοί και αγέρωχοι, μέσα σ’ ένα σκηνικό αγροτικής απλότητας και γαλήνης, δίνουν με αξιοπρέπεια τον αγώνα τους για επιβίωση προσηλωμένοι σ’ έναν τρόπο ζωής απαράλλακτο για αιώνες.

Στις φωτογραφίες του αποκρυσταλλώνονται εφήμερες καθημερινές στιγμές, με λιτό και αυστηρό ύφος, αλλά και με τρυφερότητα, χωρίς ρητορικά σχήματα.

Οι λήψεις που πραγματοποίησε κατά το διάστημα 1961-1964 (και συμπληρώθηκαν το 1967), όταν περιηγήθηκε τη γη των γονιών του από άκρη σε άκρη, «ως ένας φιλικός παρατηρητής», όπως ο ίδιος αναφέρει, «δίχως βιασύνη και συγκεκριμένο σχέδιο» και προσφέρει μια διαφορετική ανάγνωση του υλικού του που οδήγησε στην έκδοση του βιβλίου A Greek Portfolio το 1972.

Το βιβλίο αυτό απέσπασε διεθνή αναγνώριση, κερδίζοντας βραβεία σε φεστιβάλ όπως το Arles και η έκθεση βιβλίου της Λειψίας. Μια νέα έκδοσή του θα κυκλοφορούσε ξανά το 1999, συνοδευόμενη από μια μεγάλη έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη.

Στον πρόλογο του λευκώματος ο Κωνσταντίνος Μάνος θα έγραφε:

«κάθε φωτογραφία αυτού του λευκώματος αποτελεί μια προσωπική εμπειρία και μια ξεχωριστή στιγμή μέσα στο χρόνο, τόσο για τον φωτογράφο όσο και για το αντικείμενο. Οι άνθρωποι που απαθανατίστηκαν σ’ αυτές τις φωτογραφίες ζουν σε μικρά χωριά κι απομονωμένα αγροτόσπιτα, διάσπαρτα στην ελληνική ύπαιθρο. Οι περισσότεροι είναι άνθρωποι φτωχοί αλλά εξαιρετικά περήφανοι και με έντονη προσωπικότητα».

Ο ίδιος τη δουλειά του τη διαχωρίζει σε δύο ενότητες: Το φιλμ που χρησιμοποιούσε μέχρι το 1982 ήταν αποκλειστικά ασπρόμαυρο. Στη συνέχεια, μόνο έγχρωμο.

Ο Κωνσταντίνος Μάνος θα αναφέρει χαρακτηριστικά : Φωτογράφιζα μέχρι το 1982 σε ασπρόμαυρο φόντο για όλη μου τη ζωή. Την αγαπούσα την ασπρόμαυρη φωτογραφία και επεξεργαζόμουν όλα τα φιλμ μόνος μου, όλη την προσωπική -όχι την επαγγελματική- δουλειά μου και έκανα τις δικές μου εκτυπώσεις.

Η ασπρόμαυρη είναι περισσότερο ένα ντοκουμέντο, ενώ η έγχρωμη είναι πιο αφηρημένη. Στην έγχρωμη δεν υπάρχουν τόσα πολλά πρόσωπα, η δουλειά δεν έχει τόσο ως επίκεντρο τον άνθρωπο. Ασχολείσαι περισσότερο με τη φωτογραφία και το φως. Ξεκίνησα να χρησιμοποιώ πλάτες ανθρώπων και σκιές.

Έχοντας ως συλλέκτης τα πρωτότυπα τρία πρωτότυπα βιβλία με ασπρόμαυρες φωτογραφίες Portrait of Symphony 1960 , A Greek Portfolio 1st edition 1972 & A Greek Portfolio 1999 Θα νιώσω τεράστια έκπληξη όταν στα χέρια μου θα βρεθεί ένα Γαλλικό περιοδικό του Ιούλιου 1977 που θα ταράξει τα νερά γιατί σε αυτό θα δημοσιεύσει για λογαριασμό του Magnum from the Hillelson Agency έγχρωμο φιλμ από φωτογραφίες της περιοδείας του στην Όλυμπο και Διαφάνι της Καρπάθου και μόνο.

Ένα μοναδικό υλικό απερίγραπτης ομορφιάς και απλότητας .Φωτογραφίες που τις είχε ξεχάσει και ο ίδιος ο δημιουργός του ,φωτογραφίες που είχε δώσει στο Hillelson Agency από έγχρωμο φίλμ και όχι ασπρόμαυρο .

Απολαύστε ένα μικρό μέρος αυτής της έκδοσης από το προσωπικό μου αρχείο !!!

Ιωάννης Βασιλάκης

12.1.2025

Καρπαθιακά Νέα