Είκοσι έξι πρωτότυπα αφηγήματα ζωγραφικής και μικτής ένθετης ύλης, επιχειρούν να αποτυπώσουν τους Έλληνες σκαπανείς της αρχαιολογίας, που η ωσεί παρουσία τους αναβλύζει μέσα από τα ίδια τα θεμέλια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
Σε μια πρωτότυπη εγκατάσταση, επιφανείς αρχαιολόγοι και ανασκαφείς που σφράγισαν με τη ζωή και το έργο τους την ιστορία και την πολιτισμική παρακαταθήκη της χώρας μας, εξέρχονται από το παρελθόν ζωγραφισμένοι σε μονοχρωματική σέπια και παρουσιάζονται ως σύγχρονες αγιογραφίες σε συνομιλία
τόσο με το συμβολικό μικρό σύμπαν τους (τόπος ανασκαφής, ενδεικτικά ευρήματα) όσο και με τους δευτεραγωνιστές των ιστοριών τους.
Δεκαέξι κεντρικά έργα που απαθανατίζουν και αποτίνουν φόρο τιμής σε αληθινούς μύθους της ιστορίας της Ελληνικής αρχαιολογίας (Πιττάκης, Έβανς, Καρούζου, Μαρινάτος, κ.ά.) αλλά και σε κάποιους νεότερους οι περισσότεροι από τους οποίους δεν βρίσκονται πλέον στη ζωή (Ανδρόνικος, Τουλούπα, Μίλλερ, Δεληβορριάς, Φαράκλας, Θέμελης, Λαμπρινουδάκης κ.ά.), συμπληρώνονται από λίγα έργα με θεματική τους αφανείς εργάτες ή τους φοιτητές της ανασκαφής καθώς και κάποια ακόμη που αναπαριστούν εργαλεία.
Μια συμβολική άυλη πινακοθήκη με πορτραίτα έμβια εκείνων που έγραψαν και εξακολουθούν να γράφουν ιστορία ως φωτεινοί Έλληνες ή χρισμένοι δια βίου Έλληνες με τα κοιτάσματα της γνώσης και της παρακαταθήκης τους. Δουλεμένα ως αγιογραφίες και ως ολοζώντανα συγκινητικά επεισόδια της νεότερης ιστορίας μας όσο και ως πηγαίες και πρωτότυπα αυθεντικές καλλιτεχνικές οντότητες.
Οι τρισδιάστατες υβριδικές συνθέσεις του Μηνά Μαυρικάκη, αιχμαλωτίζουν το βλέμμα του θεατή, ακροβατώντας ανάμεσα στην ενδελεχή ακαδημαϊκή αποτύπωση και την επινοητικά προσωπική ερμηνεία του αρχετυπικού μουσειακού έργου.
Χρησιμοποιώντας διαφορετικά τεχνικά μέσα και μικτή τεχνική, ο Μηνάς Μαυρικάκης επινοεί το πολύτιμο προσεγγίζοντας με τρόπο βραχύ, ευρηματικό και αφοπλιστικό το διαχρονικό ελληνικό κλέος: τα σωτήρια συστατικά ενός έθνους που έχοντας κερδίσει αβέβαιες νίκες, δοκιμάστηκε στον δρόμο προς την Ελευθερία, κρατώντας σαν φάρο τις αρχαιότητές του, την αληθινή πεποίθηση που τόσο εύγλωττα συνόψισε ο Μακρυγιάννης ότι «δια αυτά πολεμήσαμεν». Τα έργα του, πλάθοντας έμβιους ήρωες από φως και σκιά, διατρεχόμενα από κίνηση και πνοή, αιχμαλωτίζουν κυριολεκτικά τη στιγμή, επιτείνουν και σημειολογικά την οπτική και απτική κορύφωση.
«Πάντα φανταζόμουν και φαντάζομαι τους ήρωες της ζωής μου σαν γεγονός τρισδιάστατο και ζωντανό και με τον τρόπο αυτό επιχειρώ και να το αποδώσω», εξηγεί ο Μηνάς Μαυρικάκης, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι ο εγκλεισμός εξαιτίας της πανδημίας, υπήρξε για εκείνον περίοδος σιωπής και δημιουργίας.
Ερευνώντας τα τελευταία χρόνια τη νεότερη ελληνική ιστορία και αρχαιολογία με πάθος και διαβάζοντας ταυτόχρονα σχετική βιβλιογραφία αλλά και ημερολόγια ανασκαφής, εστιάζω κάθε φορά σε μια διαφορετική προσωπικότητα. Συνομιλώντας μαζί της, υποσυνείδητα επιχειρώ να μπω μέσα και πίσω από την προσφερόμενη εικόνα, να της δώσω νέες διαστάσεις και ενδόμυχες πληροφορίες. Να καταστήσω δυνατό ένα ψυχογράφημα του επιλεγμένου προς ζωγραφική σκαπανέα, να αφουγκραστώ ένα άγνωστο περιβάλλον, να περπατήσω στο βάθος μιας σκοτεινής ενδοχώρας, να είμαι παρών την ώρα που η σκαπάνη ανασύρει από τα βάθη της ιστορίας κάτι μοναδικό».
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό τόσο για τον ίδιο τον καλλιτέχνη όσο και για όλους τους συντελεστές της το γεγονός της πρώτης παρουσίασης της ενότητας και της υποδοχής της στο πλέον κατάλληλο «σπίτι» -το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το προσφιλές σε όλους τους Αθηναίους του πνεύματος καφέ του, για την ιδανική παρουσίαση τη εξέχουσας αυτής ενότητας.
Με εκτίμηση Ίρις Κρητικού
Αρχαιολόγος – Ιστορικός Τέχνης Επιμελήτρια της έκθεσης
Ο Μηνάς Μαυρικάκης, αφού ολοκλήρωσε τον επαγγελματικό του κύκλο σε μεγάλη πολυεθνική εταιρία με επιτυχία, σαν ανώτατο στέλεχος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Μετόχων της, σήμερα ασχολείται με ένα νέο κύκλο δημιουργίας, τα εικαστικά, που αποτελούσαν πάντοτε όνειρό του.
Έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε όλη την Ελλάδα, σε Μουσεία, Ιδρύματα και ιδιωτικούς χώρους τέχνης. Στο ενεργητικό του έχει μια ατομική έκθεση με γλυπτά στο Μουσείο Φιλελληνισμού και Ελληνισμού. Έργα του υπάρχουν σε πολλές ιδιωτικές συλλογές, ενώ γλυπτό έργο του ανήκει στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο της Ελλάδος.
Εγκαίνια έκθεσης: Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2022, ώρα 18:00-20.00.
Διάρκεια έκθεσης: 20 Δεκεμβρίου 2022 – 20 Φεβρουαρίου 2023
Επιμέλεια: Ίρις Κρητικού
Συντονισμός: Αιμιλία Κουγιά