Το 2015, η Εκπαίδευση αναδείχθηκε ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της Ατζέντας 2030 και των 17 Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (Στόχος 4 «Ποιοτική Εκπαίδευση»).
Κανένας, ίσως, από όσους συνάντησαν τον περιηγητή Theodore Bent, όταν επισκέφθηκε την Κάρπαθο το μακρινό 1885, δεν γνώριζε ότι στις σημειώσεις του θα υπάρχει αναφορά στη θεμελιώδη αξία της εκπαίδευσης και στους αγώνες για την ίδρυση σχολείου.
Μεταγενέστερα αρχεία επιβεβαιώνουν τις μαρτυρίες αυτές, όπως ένα παλαιό ψήφισμα της Κοινότητας του Απερίου, της Πρώτης Πρωτεύουσας της Καρπάθου, να επιβληθεί φόρος, το 1887, σε όλους τους δημότες, ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί η «Ελληνική Σχολή». Ηταν ακόμη μια εποχή όπου η δημόσια δωρεάν εκπαίδευση δεν ήταν δεδομένη. Το 2015, η Εκπαίδευση αναδείχθηκε ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία της Ατζέντας 2030 και των 17 Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (Στόχος 4 «Ποιοτική Εκπαίδευση»).
Από την ίδρυσή του το 1934, έως τώρα, το τότε Ημιγυμνάσιο και, αργότερα το 1946, το εξατάξιο Γυμνάσιο, και το 1976 το Γενικό Λύκειο Απερίου Καρπάθου αναζητά τις ισορροπίες για μια «Ποιοτική Εκπαίδευση» εξοπλίζοντας τα παιδιά με εκείνα τα εφόδια, τα οποία απαιτούνται για την πιο δύσκολη και απαιτητική σταδιοδρομία που είναι η ίδια η ζωή τους.
Η παράδοση των επιτυχιών πρόσβασης σε ΑΕΙ συνυπάρχει με μια παράδοση ενεργητικής παρουσίας και δράσεων, μεταξύ των οποίων είναι και η έκδοση του μαθητικού περιοδικού «Παλίρροια» (1998-2008) που απέσπασε δύο φορές το πρώτο βραβείο σε διαγωνισμό σχολικού Τύπου. Το σχολικό έτος 2023-2024, οι επιμορφωτικές μας δράσεις ακολούθησαν την οδό της συνεκπαίδευσης μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών. Η συνύπαρξή μας πήρε τη μορφή μιας «κοινότητας μάθησης».
Οταν λοιπόν μας απευθύνθηκε η πρόταση από την κυρία Μάρνυ Παπαματθαίου για «Το Βήμα της Καρπάθου», ήμαστε «σαν έτοιμοι από καιρό». Αρχισαν ένθερμες συζητήσεις σε κάθε τάξη για το περιεχόμενο της μαθητικής μας εφημερίδας. Ατελείωτες ώρες με καταιγισμό ιδεών. Κάθε ιδέα για την εφημερίδα μας ήταν ένα μικρό διάλειμμα, μια ανάσα από το ασφυκτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα του Λυκείου. Κάποτε τα παιδιά φοβήθηκαν, άλλοτε δεν βρήκαν τον χρόνο που θα ήθελαν.
Πάντοτε, όμως, διατηρήθηκε ζωντανή η πρόκληση. Παίρνοντας, τώρα, απόσταση από τα πράγματα, διαπιστώνουμε ότι τα θέματα στα οποία δούλεψαν τελικά οι μαθητές/τριες ανήκουν όλα στη θεματολογία της Ατζέντας 2030. Στο τέλος, αξιοποιήθηκαν πολλές γνώσεις και εμπειρίες από τις ημερίδες ενδοσχολικής επιμόρφωσης και συνεκπαίδευσης που έγιναν στο σχολείο μας. Είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε με πανεπιστημιακούς, ερευνητές και επιστήμονες, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους ήταν απόφοιτοι του Σχολείου μας. Τους ευχαριστούμε όλους θερμά από εδώ για την ανταπόκριση στην πρόσκλησή μας!
Τέλος, ευχαριστούμε ιδιαίτερα «Το Βήμα» για αυτή την ευκαιρία που μας έδωσε να πιάσουμε το νήμα από πολύ παλιά, από την «Κυρά της Καρπάθου» της Νεολιθικής Εποχής, έως τις σύγχρονες προκλήσεις, οι ίδιες σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο, αξιοποιώντας την προφορική ιστορία, τον λαϊκό πολιτισμό και το φρέσκο βλέμμα των μαθητών και μαθητριών μας! Σας ευχόμαστε καλή περιήγηση!
Η κυρία Σταυρούλα Τριανταφύλλου ήταν διευθύντρια στο Γενικό Λύκειο Απερίου το σχολικό έτος 2023-24.
2.10.2024
πηγή www.tovima.gr