Τουριστικός πράκτορας και την ίδια στιγμή ενεργός δημοτικός σύμβουλος στην μείζωνα αντιπολίτευση του Δήμου Καρπάθου (ΑΠΕΚ) ο κ. Μιχάλης Ρεϊσης εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την φετινή προετοιμασία της σεζόν. Στην συνέντευξη που παραχώρησε στα Καρπαθιακά Νέα δεν έκρυψε την αγωνία για το καλοκαίρι από την άλλη παρουσίασε τις κινήσεις του karpathos travel αλλά και την δική του άποψη για το κύριο πυλώνα της οικονομίας του νησιού.
συνέντευξη στον Μανώλη Δημελλά
Κ. Ρεϊση ποια είναι η άποψη σας για τη σεζόν που ξεκινά;
Το φετινό καλοκαίρι ο Τουρισμός θα κινηθεί σε ευρωπαϊκούς προορισμούς και δεδομένου ότι οι μακρινοί υπερατλαντικοί προορισμοί θα παραμείνουν κλειστοί, υπάρχει απόθεμα αεροσκαφών από τα πρακτορεία του εξωτερικού και έτσι θα ενισχυθούν με πτήσεις οι προορισμοί της Μεσογείου και μέσα σε αυτούς και η Κάρπαθος. Την δεδομένη στιγμή δεν υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός κρατήσεων πέραν του μήνα Σεπτεμβρίου, επόμενο λοιπόν είναι από τα μέσα Ιουνίου και μετά οι κρατήσεις να είναι ως επί το πλείστο της τελευταίας στιγμής. Σίγουρα οι αφίξεις θα είναι σε καλύτερα επίπεδα από πέρυσι αλλά πόσο καλύτερα, ακόμη δεν μπορούμε να γνωρίζουμε.
Η Κάρπαθος κατά τη γνώμη σας έχει κάνει προετοιμασία για το φετινό καλοκαίρι;
Με μια πρόσφατη βόλτα στις πολυσύχναστες παραλίες του νησιού, τα χωριά και την πρωτεύουσα και δεδομένου ότι η χώρα μας άρα και η Κάρπαθος ανοίγει τις πύλες της στον Τουρισμό επίσημα σε 5 ημέρες, με λύπη μου διαπίστωσα ότι είμαστε πολύ πίσω στην προετοιμασία για το φετινό καλοκαίρι.
Υπάρχουν περιθώρια να γίνουν, αυτή τη στιγμή, διορθωτικές κινήσεις; ή το μοντέλο «ήλιος-θάλασσα-παράδοση» θα λειτουργήσει τελικά υπέρ μας;
Παρόλο που αναβλήθηκαν οι αφίξεις τσάρτερ στο νησί μας, υπάρχει ακόμη ελάχιστος χρόνος για στοχευμένες παρεμβάσεις που θα δώσουν μια ώθηση των κρατήσεων στο νησί μας! Το μοντέλο ήλιος και παραλία είναι το κύριο μας όπλο για την προσέγγιση του μεγαλύτερου ποσοστού τουρισμού στο νησί, όμως όλη η Μεσόγειος πουλάει το ίδιο προϊόν και στους περισσότερους προορισμούς οι υποδομές είναι πολύ ανώτερες από αυτές των παραλιών της Καρπάθου.
Μελετήσατε, όπως ακούσαμε σε πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο, την έκθεση της Τουριστικής Επιτροπής. Η άποψη σας είναι ότι δεν προλαβαίνουμε να έχουμε φέτος υλοποιήσει των στόχων αυτών. Τελικά τι μπορεί να γίνει για να σωθεί κάτι από τη σεζόν;
Το πρόγραμμα της τουριστικής επιτροπής του Δήμου μας ήταν πολύ μεγάλο, όπως εξάλλου τοποθετήθηκα και στο δημοτικό συμβούλιο επ’αυτου. Τόσο μεγάλο που καλύπτει την ανάπτυξη του Τουρισμού της Καρπαθου σε βάθος δεκαετίας. Είχε όμως δύο σοβαρές παραλήψεις όπως την ανάπτυξη του τουρισμού της κρουαζιέρας και του αλιευτικού τουρισμού που αποτελούν τάση τα τελευταία χρόνια. Από τον Δήμο φαίνεται ότι γίνεται μια προσπάθεια που όμως από μόνη της δεν είναι επαρκής! Αρχικά θα έπρεπε να επιδιωχθεί ταχύτερη ακτοπλοϊκή συγκοινωνία από τον Πειραιά, τη Ρόδο και το Ηράκλειο, όπως και χαμηλότερη τιμή αεροπορικού εισιτηρίου εάν θέλαμε να προσεγγίσουμε αισθητά τον Ελληνικό Τουρισμό. Επιπλέον, ο Δήμος θα μπορούσε να συζητήσει με τα πρακτορεία του νησιού και να ζητήσει από τους πράκτορες προτάσεις με τις οποίες θα ενισχυόταν ο τουρισμός.
Η σωστή τουριστική προβολή χρειάζεται έναν επιστημονικό σύμβουλο στα θέματα μάρκετινγκ και μια δυναμική ομάδα, συνεργάσιμη που θα τρέχει καθημερινά για την υλοποίηση του προγράμματος της προβολής, προώθησης και ανάπτυξης του νησιού μας! Τα επόμενα χρόνια μετά την πανδημία δεν θα είναι ίδια με αυτά που γνωρίζαμε. Το μοντέλο του τουρισμού θα αλλάξει και η Κάρπαθος θα πρέπει να βρίσκεται μέσα στην εξέλιξη με όλο τον επιχειρηματικό κόσμο του νησιού ενωμένο σαν μια γροθιά!
Θεωρείτε ότι υπάρχουν στρατηγικές κινήσεις, τέτοιες που θα έπρεπε να γίνουν μέσα σε όλη αυτή την πανδημία; Ποιος έπρεπε να είναι ο συντονιστής; Οι ιδιώτες με τις ενώσεις τους; ο Δήμος; ποιος τελικά δίνει το τέμπο στον τόπο;
Λόγω του επαγγέλματος μου και την πολυετή παρουσία μου στις τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, έχω πολλές γνωριμίες και είμαι σε συνεχή επαφή με εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους άλλων νησιών της περιφέρειας, τουριστικούς πράκτορες, ξενοδόχους και επιτυχημένους επιχειρηματίες στον τομέα του τουρισμού.
Τα περισσότερα νησιά έχουν απορροφήσει μεγάλα κονδύλια από την περιφέρεια και έχουν ενεργή συμμετοχή σε διαδικτυακές δράσεις, σεμινάρια και κάθε είδους σύσκεψη που αφορά στην εξέλιξη του τουρισμού των νησιών μας. Στην Κάρπαθο τα πράγματα φαίνεται πως λειτουργούν διαφορετικά, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα σημαντικά ζητήματα που θα έπρεπε να μας απασχολούν ως προς τις υποδομές και την ανάπτυξη και προώθηση του τουρισμού του νησιού. Συντονιστής σε κάθε τόπο είναι ο άρχων του νησιού, ο Δήμαρχος σε συνεργασία με όλους τους φορείς του τουρισμού, από τον μεγαλύτερο πράκτορα μέχρι τον πιο μικρό πωλητή! Είναι σημαντικό να είναι ολόκληρη η κοινωνία ενεργή στα κοινά ενός τόπου. Γιατί σε μια κοινωνία ο κάθε άνθρωπος έχει ένα θετικό στοιχείο και ένα ταλέντο όπου μπορεί να βάλει το λιθαράκι του για να ανέβουμε ένα βήμα πιο ψηλά στον παγκόσμιο χάρτη!
Από την άλλη πλευρά οι άνθρωποι του τουρισμού, όπως εσείς, αγωνίζονται για το νησί! Μόλις χθες διαβάσαμε κι είναι αλήθεια ότι νιώσαμε λίγο περήφανοι, ότι η Κάρπαθος είναι από τα πρώτα νησιά που άνοιξαν φέτος στον περιπατηρικό τουρισμό. Θα μοιραστείτε μαζί μας τις αγωνίες αλλά και τις φετινές προσπάθειες; Τι έχει κάνει το karpathos travel;
Η ομάδα του Karpathos Travel δουλεύει ασταμάτητα, καθημερινά και με σκοπό την ανάπτυξη κάθε είδους τουρισμού που μπορεί να υποστηρίξει το νησί μας. Έχουμε μια ενεργή ιστοσελίδα και μια σελίδα στα Facebook και Instagram που λειτουργεί από επαγγελματίες του είδους και προωθεί καθημερινά το νησί μας και τις ομορφιές του. Ως πρακτορείο ήμασταν οι πρώτοι που προσεγγίσαμε το πρώτο κρουαζιερόπλοιο στην Κάρπαθο, είμαστε οι πρώτοι που πιστέψαμε στην ανάπτυξη του οικοτουρισμού στο νησί και ετοιμάζουμε ένα μεγάλο προζεκτ που τρέχει πάνω στον τομέα αυτό σε συνεργασία με τον Φορέα διαχείρισης Δωδεκανήσου. Έχουμε φιλοξενήσει κατά καιρούς εξολοκλήρου δωρεάν, μπλόγκερς και δημοσιογράφους και τηλεοπτικά κανάλια όπως το “Nautical Channel” και το “Μy Greek Odyssey” και είμαστε σε συχνή επαφή με τη Νο1 εταιρεία μάρκετινγκ που συνεργάζεται το υπουργείο τουρισμού “Marketing Greece, Visit Greece”, την οποία έχουμε φιλοξενήσει στο παρελθόν. Όμως το λυπηρό είναι ότι από τη νέα δημοτική αρχή, ουδέποτε μας ζητήθηκε, να βοηθήσουμε έστω να προσφέρουμε το ελάχιστο από την εμπειρία μας για τον τόπο μας σε αυτην την δυσκολη συγκυρία. Ούτε βέβαια έχουμε και κάποια στήριξη. Στην ιστοσελίδα του Δήμου που δημιουργήθηκε πριν από δυο σχεδόν χρόνια δεν αναφερόμαστε πουθενά, παρόλο το τεράστιο έργο που προσφέρουμε για το κοινό όφελος.
Όσον αφορά στο περιπατητικό γκρουπ που φιλοξενήσαμε πρόσφατα, όλα πήγαν καλά παρόλες τις δύσκολες μετακινήσεις λόγω των περιορισμών για την εξάπλωση της Πανδημίας. Αξίζει να σημειώσουμε δύο αρνητικά σχόλια που λάβαμε από επισκέπτες και αυτά ήταν, μέτρια κατάσταση βατότητας των μονοπατιών και οι σοροί σκουπιδιών και μπαζών στα περίχωρα των χωριών.
Στις τοπικές αρχές, στον Δήμο και την Περιφέρεια, τι “βαθμό” θα έδινες για το φετινό έργο και τις δράσεις τους;
Τόσο ο Δήμος όσο και η περιφέρεια από τα έργα τους έως τώρα βαθμολογούνται με βαθμό κάτω από την βάση. Λογω του επαγγέλματος μου έχω συχνή επαφή με πολλά νησιά της περιφέρειας και μαθαινω με χαρά από τους συναδελφους μου και με λύπη για το νησί μου ότι γίνονται πολλά έργα μικρής και μεγάλης κλίμακας κατά τη διάρκεια του χειμώνα και παρόλη την ύπαρξη του lockdown λόγω της πανδημίας. Και απορώ .. Μήπως εμείς δεν κάνουμε κάτι σωστά ; Μήπως δεν μπορούμε να απορροφήσουμε τα χρήματα που μας αναλογούν σαν νησί από την περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου;